NoshtElectrobikeContinentalLostInLaplandAjopyoraAlltricks
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Vaihde rattaat kunto

Cool Vaihde rattaat kunto

Terve, onko jollain harjaantunut silmä nähdäkseen onko aika vaihtaa rattaat ? Kiitokset etukäteen kommenteista.

Eikä saa kuvia liitetty sitten.

Ei toimi linkit ainakaan mulla...Tarkoitatko etu- vai takarattaita? Millainen pyörä ja minkä verran ajettu?

Ps. https://pic.useful.fi/ Tuolla itse ladannut kuvat. Siitä paska sivusto ettei saa suoraan leikkaa/liitä toiminnalla laitettua...

Moi kiitos linkistä. Kottari kysees.
    XT taka ja vivut slx
    https://pic.useful.fi/gallery/WyJ2aE...pKaDZDLmpwZyJd

No eikös tuo keskimmäinen ratas ja takapakka ole ihan loppu.

Kaikki uutta ja ketjutulkki hankintaan. Kun ketjut pääsevät venymään liikaa, kuluu rattaat entisiksi tosi nopeaan.

^Jep, koko vetosysteemi vaihtoon ja kannattaa seuraavat pitää hieman puhtaimpina, käyttöikä lisääntyy.

Noin muuten takapakan kulumisen huomaa, jos vaihteet rutisee uudella ketjulla. Samaa tekee eturataskin tarpeeksi kuluneena.

Eturattaan kuluman näkee mun mielestä hyvin myös takaperin kampia pyörittämällä. Ketju koettaa nousta alapuolelta hampaan päälle. Minusta tuo näkyy tuossa kuvassakin. Ei istu enää alhaalta kunnolla.

Tuhannet kiitokset teille expertit. Turvallisia ajoja. Laitetaan vaihtoon.

Vielä häiritsen, osat tekisi mieli hankkia. KTM Imola kyseessä. Olisko jollain tuota tuotelistaa ? Mistä halvimmat ?kiitokset

3x9 voimansiirto? Vahva veikkaus että nelikantti keskiö ja jos ei kammet mitään huippuluokkaa voi joskus olla kannattavaa vaihtaa ne rattaineen. Pitkälti kaikki kiinni siitä mitä haluaa käyttää rahaa...Kammet rattaineen alle 40€, laadukas takapakka alle 30€ ja siihen ketjut niin alle satasella selviää.
    Mutta jos nuo välitykset jotain muuta niin sitten taas olen väärässä...

Minä olen ajatellut tämän hyvin yksinkertaisesti. Aikoinaan vaihdoin ketjua sen jotain neljän tonnin välein ja kun uusi ketju ei enää soi yhteen rattaitten kanssa niin sitten vaihtaa rattaat. Eli jos lyö yli tai pitää hirveää mekkalaa tai just toi kampien taaksepäin pyörittäminen vetää ketjun yli.

Itse vaihdan aina koko setin samalla, eturattaan, pakan ja ketjut. Ei kovinkaan suuri kustannus per kilometri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Itse vaihdan aina koko setin samalla, eturattaan, pakan ja ketjut. Ei kovinkaan suuri kustannus per kilometri.

Nämä on nure niitä ohjeita, joiden vuoksi minulta alkaa savu nousemaan korvista.

Ketjun kuluma mitataan tulkilla, ja ketjut vaihdetaan uusiin heti kulumarajan ylittyessä. Sä et vaan voi mussuttaa ettei ketjuja tarvitse mittailla tai että vaihdat kaikki kerralla uusiin.

Pakka ja rattaat eivät ole halpoja, jos niillä fillareilla ajaa enemmän.

^ Jokainen tavallaan, savuaa tai ei ja kyllä huomaa vaihtotarpeen ilman tulkkiakin.

Ja toisaaltaan, jokainen voi ihan mitä vaan ja turha sun ylentää itseäsi kaikesta tietäväksi ainoaksi oikeaksi.

Ja yhä sitä mieltä että halpaa kilometriä kohden vaikka jos vertaa autoiluun...

Miksi tuhlailla? Esim. oman maasturin takapakka maksaa 300€…ei noita huvikseen vaihtele…

^Itsellä tulee kaudessani (kevät-syksy, en aja paskakeleillä enkä kurassa) asvaltilla, hiekalla, helpoilla poluilla ja pellonpientareilla muutama tonni ja vaihdan kun huomaa kyllä kun toiminta heikkenee, yleensä ei yhdessä kaudessa ole vaihtokunnossa.

Oman tuo "ketjulinja" kustantaa reilun 400€ hieman riippuen mitä tarjolla ja en pidä sitä kummoisenakaan kustannuksena per kilometri verrattuna autoiluun. En tuhlaile mutta moneen muuhun harrastukseen verrattuna pyöräily on mielestäni ainakin edullista pois lukien pyörien kasaaminen.

Niin se ongelma on tuo, että sä pidät oikeana niitä sun museoaikaisia tapoja ja kerrot niitä muillekkin ohjeina. Ketjujen ja rattaiden hoitoon ei oikeasti ole kuin yksi oikea tapa. Muut on oikoteitä ja sitten on tuo sinun tapa ajaa mutulla niin pitkään kuin hyvältä tuntuu ja vaihtaa kaikki kerralla.

Se eturatas ja pakka kestää maantiepyörässä todella kauan, jos vaan mittaat ketjun.

Eli jos jatkossa kerrot ajavasi pyörällä max 1000tkm vuoteen ja vaihdat voimansiirron kokonaan, kun haluat uutta kiiltävää osaa?
    Joku katsos saattaa oikeasti uskoa, että nuo sun ohjeet ovat toimivia ajoonkin.

Ei taida Nure ajaa 1 000 tuhatta kilometriä vuoteen

Ja autoilu on todella halpaa verrattuna lentämiseen omalla koneella, mutta en mä siltikään autoakaan tahallaan pasko.

Itse vaihdan koko fillarin kerralla, ei mitään kiinnostusta pelata ketjujen tai pakkojen kanssa ja tulee kuitenkin Porschella ajamista halvemmaksi.

Päätön, en ole mitään ohjeita antanut ja ei täällä muutenkaan kenenkään sanomisia niin orjallisesti kannata noudattaa/uskoa. Siinä olet oikeassa että hoitoon yksi tie, pitää puhtaana ja voidella, sillä homma toimii.

Ajan about 3000km kaudessa mutta se jakautuu kahdelle pyörälle ja kuten sanoin, kestävät aivan mainiosta parikin kautta, toisaaltaan ei viime vuosina ole yksikään pyörä viihtynyt noin pitkään mutta katsotaan jatkossa jos säilyvät pitempään.

Gambina, tavallaan olet ihan oikeassa...

Tuolla minun maasturilla on nyt ajettu vajaa 4000km tuolla voimansiirrolla. Ketju vaihdettu kerran. Uskoisin, että ainakin toinen mokoma vielä menee takapakalla.

Nuorempana kun tuli paljon kilometrejä ja ehkä komponentit ei olleen niin keveitä olivat kilometrimäärät melkoisia nykyisiin vaihtoväleihin verrattuna.

Kannattaa joskus kysellä vanhanliiton kuskeilta kuinka usein ketjut ja rattaat vaihtuivat?

Ihan nykyliiton kuskitkin ajaa rattailla paljon.

Kaveri just laittoi että pitäisikö etutatas vaihtaa 70tkm ajon jälkeen.

Kyllä ne kestää varsinkin maantiellä, kun ei aja tahallaan paskaksi ja huolehtii voimansiirrosta.

^Sitähän koko ajan olen sanonut, jokainen tavallaan. Itsekin työvuosina ajoin syksy/kevät kaudella ketjut ja pakan aina vaihtokuntoon ja kun pyörä oli vanha 1x9 niin osat korkeintaan Deore tasoa joten hintakaan ei hurja kilometreihin nähden.
    Kun jättää nuo paskakelit ja todelliset maastoajot niin kyllä osat kestää todella pitkään ja pitkällä en tarkoita muutamaa tuhatta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kun jättää nuo paskakelit ja todelliset maastoajot niin kyllä osat kestää todella pitkään ja pitkällä en tarkoita muutamaa tuhatta.
    Ei kestä, jos et seuraa ketjujen kulumaa. Tuo on ihan fakta, eikä jokainentyylillään juttuja.

Samanlaisia aiheita

1. Wolftooth rattaat
    By IncBuff in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 63
    Viimeinen viesti: 04.02.2022, 12.50
  2. Rattaat pureutuu vapaarattaaseen
    By mpesu in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 48
    Viimeinen viesti: 20.03.2017, 07.13
  3. One up rattaat
    By Paulix in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 10.03.2017, 15.58
  4. Maantiepyörän rattaat ja ketjut
    By Mikko 75 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 17.05.2016, 09.05
  5. Millä puhtaaksi ketjut ja rattaat
    By jj-60 in forum Varusteet
    Vastaukset: 39
    Viimeinen viesti: 31.07.2015, 23.03

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään