GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 305 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 205 255 295 303 304 305 306 307 315 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.121 - 9.150 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9121
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?

    Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.

  2. #9122
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Copi, mielestäni mainitsin liitoksen...
    Ootko varma, että vuotaa liitoksesta eikä kahvasta liitoksen juuressa?

  3. #9123
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?

    Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.
    Äkkiä ajatellen jousi voi olla kummassa päässä tahansa. Jos spyren satulan jousi on riittävän vahva, niin ei kai kahvan päässä tuota tarvita. jarruvaijeri jos on löysällä, niin ehkä kahvan vapaaliike helisee vapaana?

  4. #9124
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Copi, saivartelua ja on jo unohdettu murhe.

  5. #9125
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?

    Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.
    Minulla kävi sattumoisin sama homma viikko sitten. En nähnyt tällä jousella mitään muuta virkaa, kuin pitää kahvan valmiusasennossa silloin kun vaijeri on irti.

    Vaihdoin kuitenkin kun varastossa sattui olemaan elinluovuttaja. Jarruvipu on kiinni ohuella (4mm?) akselilla jonka saa iskettyä irti lyömällä tuurnalla ulkoa sisäänpäin. Kun vipu on irti, jousta pitävän muoviholkin saa irti ihan kynsillä vetämällä muoviset insertit pois vivusta. Avaus ja kasaus onnistui helposti vaijeria katkaisematta. (Editillä täsmennystä kun pääsin fillarin ääreen)
    Gary oin' muokkasi tätä : 24.06.2024 at 19.27

  6. #9126
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Copi, saivartelua ja on jo unohdettu murhe.
    Rikkinäiset kahvat torille myyntiin?

  7. #9127
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Mikä sua oikein vaivaa? Kahvathan on täysin uuden veroiset ja vuosivat satuloista, liitos ei ollut onnistunut.

    Ja ei edes tarve myydä, laitetaan varastoon odottamaan uusia projekteja.

  8. #9128
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ No miksei uutta liitosta?

  9. #9129
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Voiko jarruletkujen vuotaminen johtua että mutteri kiristetty liian tiukkaan? Nimim. "Mitä taas tein väärin"
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onko huono muisti? Sähän kyselit tuota jo kauan sitten.

    Vastasin jo silloin, että voit halkaista kahvan kirimällä sitä liikaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, sanoinko tehneeni niin?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, varmistelin kun viimeksi samoin kävi, siis ennakoin.

    Copi, ei vuoda kahvasta eikä satulasta, siis mitään ei ole rikki.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Copi, mielestäni mainitsin liitoksen...
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mikä sua oikein vaivaa? Kahvathan on täysin uuden veroiset ja vuosivat satuloista, liitos ei ollut onnistunut.

    Ja ei edes tarve myydä, laitetaan varastoon odottamaan uusia projekteja.
    Mikä sinua oikein vaivaa, kun ei voi kertoa suoraan mistä se vuotaa ja miten vaan muiden pitää arvailla ja sitten auotaan vaan että kuinka ei ole näin tehty jne. No voi se satulakin haljeta liiasta kiristämisestä... Moni varmaan arveli, että kahvasta oli kyse, kun Shimanon seteissä yleensä letkut on valmiiksi liitetty satulaan.

  10. #9130
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ Eikös tässä yritetty jotain maastosettiä viritellä maantie satuloihin.

    Tuosta Nuren keissistä tulee mieleen eräs rakentelija joka lähestulkoon aina saa vuotavan liitoksen. Milloin letku pätköisty huolimattomasti, milloin osat kasattu mitenpäin sattuu. Välistä uupuu jotain tms. Ja joka helevetin kerta pitäisi olla liisaamassa oliiveja tai muita jarrun osia

  11. #9131
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Mielestäni mainitsin liitoksen, mitä noista kolmesta sanasta et ymmärtänyt? Ja jos yleensä on letkut kiinni mutta usein ei ole joten älä tee johtopäätöksiä kun ei oikein ole lajisi!

    Föhn, aikaisemmat kasaamiset kyllä onnistuneet kyllä mutta tuo kombinaatio ollut hieman murheenkryyni. Letkut leikattu oikein leikkurilla ja pinni nätisti mutta jostain syystä oliivi ei ollut prässääntynyt kunnolla ja varaosiakin riittää... Onneksi varastosta löytyy nuo rakkaat Spyret niin vain sopivat kuoret puuttuu ja homma etenee...

  12. #9132
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    ^ Eikös tässä yritetty jotain maastosettiä viritellä maantie satuloihin.
    Mistäpä näitä tietää mitä näissä yritetään, kun niin epämääräisiä on nää jutut ja vängätään vaan vastaan jokaista vastausta.

  13. #9133
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Joo emmäkää pysy enää perässä.

  14. #9134
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^ & ^^ No, oikeastaan se teidän ongelma...

  15. #9135
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Mistäpä näitä tietää mitä näissä yritetään, kun niin epämääräisiä on nää jutut ja vängätään vaan vastaan jokaista vastausta.
    Tässä ketjussa porukka on katsellut vähän liikaa Eduskunnan kyselytuntia.

  16. #9136
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Ari, just niin ja huomaa kuka persuksia edustaa.

  17. #9137
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Mielestäni mainitsin liitoksen, mitä noista kolmesta sanasta et ymmärtänyt? Ja jos yleensä on letkut kiinni mutta usein ei ole joten älä tee johtopäätöksiä kun ei oikein ole lajisi!

    Föhn, aikaisemmat kasaamiset kyllä onnistuneet kyllä mutta tuo kombinaatio ollut hieman murheenkryyni. Letkut leikattu oikein leikkurilla ja pinni nätisti mutta jostain syystä oliivi ei ollut prässääntynyt kunnolla ja varaosiakin riittää... Onneksi varastosta löytyy nuo rakkaat Spyret niin vain sopivat kuoret puuttuu ja homma etenee...
    No mikä letku BH59 vai BH90 ja oliko letkuun kuuluva oikea insertti? Vai oliko ollenkaan Shimano?

  18. #9138
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Nure ei lue ensimmäisiäkään ohjeita.

    Foorumilta ei kysellä oikeasti mitään, vaan halutaan vaan hölistä jotain..
    Jos olisi edes pieni halu oppia toisilta jotain, niin kysyttäisiin jotain fiksusti.

    Toikin alkuperäinen kysymys oli tuossa kahva vuotaa ketjussa. Hölistään jotain väliin että miksi vuotaa, muttei mulla oikeasti vuoda. Kunhan vaan ennakkoon kyselen

    Jos edes kerran lukisi shimanon asennusohjeet, niin selviäisi tuo yllä oleva letkun erokin. Kaikki ei vaan toimi kaikissa.

  19. #9139
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Eikös ne nykyään ole Shimanolla pyrkineet siihen ettei maastopuolen ja maantiepuolen vehkeet ole yhteensopivia keskenään. Se vaan hylkii.

  20. #9140
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Eikös ne nykyään ole Shimanolla pyrkineet siihen ettei maastopuolen ja maantiepuolen vehkeet ole yhteensopivia keskenään. Se vaan hylkii.
    Vaihteissa näin, mutta jarrut kyllä pelaa ristiin. Emmä oikeasti usko, että nuo maastosarjoihin tarjottavat FlatMount-satulat olisi mitään muuta kuin uudelleen leimatut GRX:t tms. Tietenkin sillä edellytyksellä, että kahvaan ja satulaan passaa sama letku. En oo niin tarkkaan tutkinut mihin passaa mikäkin, mutta GRX:ään meni ihan sama letku mikä on maastosarjoissa.

    En kyllä ymmärrä miksi edes kysellä foorumilla, kun mikään vastaus ei kelpaa eikä voi antaa edes jatkokysymyksiin kunnon vastauksia...

  21. #9141
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Tod.näk. jos samaa pinniä ja oliivia kumpaisessakin käytetään niin silloin olettaa olevan yhteensopivia.

    Päätön, kerrohan se letkun ero sitten?

  22. #9142
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    https://epicbleedsolutions.com/blogs...sert-do-i-need

    Täällä on hyvä taulukko mikä letku käy mihinkin kahvaan tai satulaan. Letkuissa ero on sisämitassa jolloin insertin pitää olla oikea eli siinä on eroa. Ne tunnistaa väristä. Oliivi on sama.

    Vaikea sanoa kun ei tiedä millä osilla tässä koitettiin turata, että mikä meni pieleen. Luultavasti letku ei ollut pohjassa ja oliivin sisässä kun kiristettiin.

  23. #9143
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tod.näk. jos samaa pinniä ja oliivia kumpaisessakin käytetään niin silloin olettaa olevan yhteensopivia.

    Päätön, kerrohan se letkun ero sitten?
    Sä käytät samoja. Niinkuin käytät samoja voimansiirto osiakin kaikissa, koska niissä ei voi olla eroa.

    Kandee lukee ne shimanon ohjeet.

    Tai sitten vaihtaa tosiaan vaan vannejarruihin takaisin.

  24. #9144
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Copi, vanhemmissa on messinkinen pinni...

    Päätön, et taaskaan kertonut ohjeita vaan perinteisesti nillitit epäolennaisuuksia... Voimansiirrosta nyt ei ole ollut kysymys jos huomasit ja ne kyllä toimivat!

  25. #9145
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.061
    Ei nure toi sinunkaan viestintäsi näin sivusta katsoen mitenkään miellyttävää ole lukea. Pääosin one-linereita jotka eivät liity asiaan mitenkään ja kun niin kutsutuissa oikeissa ongelmissa (kuten edellä) yritetään neuvoa, niin aletaan siirtää asiaa ad-hominem -tasolle. Hetken aikaa olen jo miettinyt nickisi lisäämistä estolistalle.

    Kaikella ystävyydellä.

  26. #9146
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Onkos tuossa ollut neuvoja? Jos sinun mielestä on niin tarkenna, itse en huomannut mitään siihen viittaavaa...

    Kaikella ystävyydellä, kerro miten saan myös jonkun lisättyä estolistalle ja lisää vaan, en edes loukkaannu.

  27. #9147
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Paaton ja nure kun laittais toisensa estolistalle säästyis kyllä vähintään parisataa toisilleen lähetettyä kettuiluviestiä vuodessa

  28. #9148
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Itellä juuri valmistuneessa projektissa GRX kahvat ja XT 2 mäntäset jarrusatulat. Hyvin toimiii, ilmaus oli aika haastava mutta lopulta sain nekin pelittämään.

    Tuosta ilmauksen haastavuudesta en tosin oo ihan asiantuntija. Oli eka kerta kun ilmasin maantiekahvoja, jotka oli täysin tyhjät kun ne irrallisena ostin.

  29. #9149
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^ Luulen että jätän tuon oman jarrusetin odottamaan sopivampaa inspiraatiota ja sinunkin projekti todistaa että voi ristisiittää maastoa ja maantietä/gravelia.

    Kauris, joskus on vaan niin vaikea olla vastaamatta ja joskus sitä tekee huvikseen. Huonot tavat istuu syvällä...

  30. #9150
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Itellä juuri valmistuneessa projektissa GRX kahvat ja XT 2 mäntäset jarrusatulat. Hyvin toimiii, ilmaus oli aika haastava mutta lopulta sain nekin pelittämään.

    Tuosta ilmauksen haastavuudesta en tosin oo ihan asiantuntija. Oli eka kerta kun ilmasin maantiekahvoja, jotka oli täysin tyhjät kun ne irrallisena ostin.
    Oman kokemuksen mukaan GRX 12spd oli ainakin naurettavan helpot ilmata. Kunhan vaan laittoi kupin täyteen öljyä ja avasin satulasta ilmausruuvin sekä antoi nesteen valua aikansa läpi. Itsellä tosin GRX:n omat satulat.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: Eilen, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •