GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 16 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 738

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

  1. #451
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Google My Maps: sieltä saa KMZ / KML exportin ja sen voi tuoda Trailmap:iin. Selitetekstit eivät tule nyt näkyviin luettaviksi koska KML import optimoitiin tiilenmetsästykseen - täytyypä katsoa miten saisi molemmat käyttötapaukset toimimaan yhtäaikaa paremmin...
    Guru Mapsissa ne veloviewer-ruudut aukeaa myös ”luettavaksi” kun täppää reunaa. Mitään luettavaa niissä ei toki ole, mutta niitä saa poistettua näin, niin ei tarvitse tuoda aina uudestaan tilannetta Velovieweristä…

    Kaikki tämän tyyppiset ominaisuudet tosiaan mulla vielä Trailmapissa testaamatta.

  2. #452
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Guru Mapsissa ne veloviewer-ruudut aukeaa myös ”luettavaksi” kun täppää reunaa. Mitään luettavaa niissä ei toki ole, mutta niitä saa poistettua näin, niin ei tarvitse tuoda aina uudestaan tilannetta Velovieweristä…

    Kaikki tämän tyyppiset ominaisuudet tosiaan mulla vielä Trailmapissa testaamatta.
    Kirjoittaako Guru Maps myös poistetut ruudut (KML polygonit tai LineStringit) takaisin tiedostoon vai onko tuo muutos voimassa vain niin kauan kuin kys. KML-tiedosto on auki kartalla? Pikkuhiljaa Trailmapin GPX & KML kyvyt ovat kasvaneet, mutta täytyy tarkoin aina miettiä missä tulee enemmän monimutkaisuutta tavallisille käyttäjille kuin hyötyä jollekin suht harvinaiselle käyttötapaukselle.

    Kokeiles nyt alkuun noita vinkkejä mitä pistin edelliseen postaukseen. Useampi tiilen- ja Wandrer-jahtaaja on ollut kovin tyytyväinen kun noita nykyisiä toimintoja on kehitetty noiden harrasteiden tueksi.

  3. #453
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Guru Maps tallentaa importatut KML:t ja waypoint-GPX:t omaan muistiinsa, josta niitä saa hallinnoitua ihan kuin reittejä. Piilottaa, poistaa, uudelleennimetä, muokata sijaintia...

    Jos vaikka importtaa GPX:n joka sisältää reitin ja POI:ta, Guru Maps "purkaa" sen erikseen reitiksi ja kasaksi POIta. Näiden hallintaan on kansiorakenne (eli voi purkaa koko GPX:n yhteen kansioon, jolloin voi hallinnoida koko kansion näkyvyyttä yhtenä kokonaisuutena, poistaa koko kansion jne.)






    Käytännössä Guru Mapsin käyttis myös antaa käyttäjälle tarpeeksi köyttä hirttää itsensä: jos vaan naputtelee koomassa niin kohta on tuhat veloviewer-neliötä samassa oletuskansiossa missä reititkin... onneksi on myös kätsyjä massamuokkaustoimintoja joten elämä ei ole peruuttamattomasti pilalla Samoin toi mahdollisuus suoraan kartalta poistaa POIta, viivoja, reittejä yms. on teoriassa vaarallinen. Toisaalta ei läheskään niin paha kuin Garminin Discard-painike kun pysäyttää tallennuksen...

    Guru Mapsissa on myös export mutta en ole sitä koskaan käyttänyt, kun en tee sillä mitään suunnittelua.

  4. #454
    ^ Täytyypä vilkaista tuota jos saisi jotain ideoita. Näyttää äkkiseltään sen verran työkalumaiselta, että suoraan on hankala mitään toimintoa ottaa kun Trailmapilla on tavoite erilaiseen käyttäjäkokemukseen. Tuosta ei myöskään taida olla muuta kuin kännykkä-sovellus tarjolla?

  5. #455
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Joo se on hyvä esimerkki siitä mihin voi päätyä kun toteuttaa tuen kaikelle mahdolliselle

    Sitten Trailmapin selainversion testailua samojen asioiden tiimoilta. Tässä ei ole harjoitettu itsesensuuria, eli kyse asioiden merkittävyys vaihtelee suuresti:

    Omiin jälkiin on karttanäkymän vieressä näkyvä valikko, mutta siitä ei käy ilmi yhdenkään jäljen sen hetkinen näkyvyyden tila.

    Tiedosto(i)sta kartalle tuotuihin POIhin/neliöihin ei ole mitään UI-kontrollia (paitsi piiilota / näytä reittijäljet, joka osuu aivan kaikkeen mitä kartalla on).

    Kartalla oleva reitti avaa popupin kun kursorin vie sen päälle. "Oma" tai tiedostosta avattu jälki muuttuu eri väriseksi kun vie kursorin sen päälle ja avaa pop upin klikatessa. Tiedostosta tuotu POI/neliö ei reagoi hiiren kursoriin tai klikkauksiin.

    Kartalla olevan reitin popup jää päälle vaikka kursori olisi viety läheisen jäljen päälle (ja jäljen väri muuttunut sen merkiksi). Kuvan tilanteessa uitin kursoria jälkeä pitkin merkattuun kohtaan asti ilman, että reitin popup tajusi häipyä.



    Oman jäljen popupin teksti "Lähde: Repository" ei ehkä ole kuvaava ei it-henkisille käyttäjille

    Tiedostosta avatun jäljen "Tallenna jälki" tai "Jaa jälki" -toiminnot eivät osaa hyödyntää tiedostosta luettuja nimeä ja kuvausta (jotka kuitenkin näytetään jäljen popupissa kartalla)

    Tiedostosta avatun jäljen "Tallenna jälki" toiminto menee läpi ilman virheilmoitusta, mutta jälkeä ei löydy Jäljet-sivulta.

    Jaa jälki (tiedostosta avattu jälki jota ei ole tallennettu) ei näytä tekevän jakolinkkiä vaan tulee vain valkoinen pop up (huomaa myös tämän ikkunan terminologiaongelma, reitti vs jälki).


  6. #456
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.059
    Näyttäisi Trailmapissa olevan kiellettyjen teiden listalla sellaisia joista on ihan oikea ja virallinen pyöräilyreittikin viitoitettu. Esimerkiksi Kytäjän kartanon alueen läpi kulkeva Pikku Pässin pyöräreitti. No tästä tuskin voi syyttää palvelun ylläpitäjää, pikemminkin jotain yli-innokasta kartoittajaa. Mutta tietynlaisen epäluotettavuusleiman tuollaiset melko karkeat virheet luovat koko palvelun ylle.

  7. #457
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Joo sekin. Mä taas olen ihmetellyt kuka ihme viitsii tägätä joidenkin pientaloalueiden pihaliittymiä yms. Asia, jolla ei ole kerrassaan mitään merkitystä. Tietty jos jollain eläkeläisellä on ylimääräistä aikaa?



  8. #458
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Täähän on jännä, tässä ihan kotinurkilla on näköjään kolme eri moottoriajoneuvoilla ajo kielletty + tontille ajo sallittu tai koskee läpiajoa -lisäkilpi yhdistelmää merkattu kulku kielletty tägillä. Yksi noista vieläpä on toisesta suunnasta kyltitetty ihan pyöräily- ja kävelytieksi.

  9. #459
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    No nyt kun asiaa ihmettelin, jos on tällaiset tägit:


    Niin onko tämä tosiaan oikea tulkinta:


    Vaikka tässä ei ehkä pitäisi olla access=destination tägiä (jos oikein tulkitsen), niin eikö noiden bicycle=yes ja foot=yes tägien silti pitäisi ajaa sen yli? Näitä näyttäisi olevan tägätty täälläpäin näin…

    Tuolla Kytäjän kartanotiellä josta YocceT puhui taas on access=private, mutta bicycle=yes ja foot=yes. Se on myös osa virallista sekä myös OSMiin tägättyä pyöräilyreittiä.

  10. #460
    ^ Hyviä havaintoja ja tässä useampi juttu vaikuttaa yhdessä.

    Ensimmäinen oli access="no", bicycle=yes & foot=yes kombo josta tehtiin tulkinta vain access=no perusteella. Tämä oli karttatyylissä selkeä virhe (reititys sensijaan toimi ihan oikein), johon tehtiin juuri korjaus ja tuotannossa huomenna aamusta. Tämä ei ole kovin yleinen tapa tagata (eikä absoluuttisesti edes ihan oikea), siksi ei sattunut tekijöiden silmiin. Onneksi täällä silmäpareja riittää - ja kannattaa nää tosiaan nostaa heti esimerkin kera, ei kannata miettiä liikaa onko oma tulkinta oikein vai väärin, vaan nostaa vaan tänne kysymysmerkin kera.

    Tuo toinen keissi on access=destination jota jotkut kartoittajat viljelevät innokkaasti joillakin alueilla. Tuo tapa tagata on vähintääkin kyseenalainen siinä tarkoituksessa millä sitä on lätkitty eri paikkoihin. Tähän asti sitä ollaan kohdeltu yhtenä variaationa access=no, mutta se muutetaan huomenna niin että kyseisestä tagayksestä ei vaan välitetä.

    Täytynee enemmän viettää aikaa Hgin karttaa tutkien. Hgissä tuntuu olevan niin paljon kartoittajia, että osalla on ns. liikaa aikaa ja tuloksena on moneen suuntaan versoavaa tagaysta jota ei muualla maassa juuri näe kun tekemistä riittää selkeää arvoa tuovissakin kartoitushommissa.

    Lopuksi kartoista: Absoluuttisen tarkkoja (kartan vastaavuus todellisuuteen) karttoja ei ole olemassakaan. On vain erilaisen virheprofiilin omaavia ts. mihin karttaelementteihin virheet kohdistuvat, ovat ne puutteita vai väärää dataa, onko laatu tasaista vai vaihtelevaa alueellista jne. Trailmapin kartassa haetaan parasta mahdollista laatua yhdistämällä OSM, MML, LIPAS jne. dataa, käyttäen aina sitä dataa mikä koetaan luotettavimmaksi - silti virheitä jää, sekä dataan, että tässä nopeassa kehitysvaiheeessa on vielä karttatyylissäkin satunnaisia pienempiä virheitä. Jälkimmäiset saadaan hierottua pois, ensimmäisen kanssa pitää vain elää.

    Seuraavaksi on muuten kartan osalta työn alla MML:n uusien vektoritiilien integrointi - näyttävät lupaavilta sen suhteen, että tarkinta tietoa on nyt laajemmin tarjolla ja ehkä joitakin aineiston koostamisvirheitä on myös fiksattu. Tässä mennee joitakin viikkoja ennenkuin uskalletaan tuo tuoda tuotantoon.

  11. #461
    Kartta ja Trailmap päivitystä:
    - Ym. access=no, private, destination silloin kun bicycle,foot=yes muutokset ovat kaikki tehty viime viikolla niin karttaan kuin reitityskoneeseen ml. varoitukset
    - Silloin kuin oikeita kieltoja on, ne edelleen näytetään selvästi ts. esim. @JackOjan kuva Harmaakivenpuiston ympäriltä sisältää edelleen "punaista hakasta" talojen pihateillä, jos on "private". Punainen määrä kyllä väheni olennaisesti kun "destination" arvosta ei välitetä. Mieluummin näin päin, kun että kiellot näkee vasta kun zoomaa hyvin lähelle (Komoot) tai ei oikein ollenkaan (Strava, RWGPS).
    - MML:n uudet vektoritiilet on nyt integroitu alustavasti: Melkoinen parannus tuli Trailmapin vektorikarttatyyleihin (Trailmap ja MMLv2), ensimmäinen näkyvillä toistaiseksi vain beta-versiossa (https://beta.trailmap.fi). Tämä siis vaikutti siihen miten korkeuskäyrät, pienemmät tiet & polut, rakennukset, maanpeite ml. suot, virtavedet jne. piirtyvät jo zoom-tasolla 13 (aiemmin vain z14 ylöspäin).

  12. #462
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    En tiedä muista, mutta itselleni olisi käyttöä sille, että rakennukset olisi väritetty käyttöluokan mukaan kuten Maastokartassa (lämmin asuinrakennus, ulkorakennus, julkinen, tsto- tai liikerakennus, kirkollinen rakennus...).


  13. #463
    Kyllähän vektoritiilistä näyttää löytyvän rakennuksille "kayttotarkoitus"-attribuutti, jonka toki saa koodattua renderointiin. Täytyypä ottaa työlistalle, saadaan jo ennestään pitkään karttatyyliin vähän lisää pituutta ;=)

  14. #464
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Mainiota. Monesti on kiva tietää onko tien päässä jonkun koti, heinälato, kesämökki vai kenties metsästysmaja. Tai mikä maatilan rakennuksista on se ihmisten koti


  15. #465
    Juuri noin. Hyvä nosto tämä. Kun en juuri MML:n maastokarttaa itse käytä, niin ei ollut tähän tullut kiinnitettyä huomiota. Apua olisi ollut viime gravel-retkestä, kun metsästä tullut polku meni maatilan reunuksien lävitse ja ilmakuvasta yritin sihtailla meneekö mikä haara asuintalon edustaa ja mikä kenties ladon tms. vierestä. MML:n maastokartassahan se sitten olisi näkynyt ihan helposti...

  16. #466
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Maastokartat-applikaatio (ainakin androidissa) on ärsyttävä tuossa kun kaikki rakennukset on samalla harmaalla. Edgessä sentään maastokartta (kartat.hylly.org) jossa värit.


  17. #467
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Hei, löysin pikku bugin! Kun on tallentanut reitin ja muuttaa sitä myöhemmin, niin "varoitukset" ei päivity vaan vanhan reitin varoitukset jäävät voimaan (EDIT: samoin tienpinta- ja polkutiedot). Tuo äsken linkattu beta-versio kyseessä.



  18. #468
    ^ Onko vielä tuo virhe ruudulla? Varoitusten päivitys kestää aina hetken reitityksen jälkeen kun haetaan Overpass-palvelimelta tarkkaa OSM-dataa reitiltä, sinä aikana näkyy vanhentunutta tietoa.

    Muistatko tarkan sekvenssin miten sait aikaiseksi? Yritin toistaa tuota eri keinoin, mutta varoitukset & reitti-info toimii niinkuin pitääkin.

  19. #469
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...
    Muistatko tarkan sekvenssin miten sait aikaiseksi?
    Loin reitin -> Tallensin -> Jatkoin hetken päästä editointia -> tiedot eivät päivittyneet

    Nyt muutaman tunnin jälkeen ovat päivittyneet, kun poistuin välillä kokonaan Trailmapista.


  20. #470
    Ok. Kuulostaa siltä, että siinä oli kenties hetken viive / vaikeus saada tietoja Overpass-palvelimelta. Sinne tehdään melkoinen nippu kyselyitä ja ne eivät aina ihan hetkessä sieltä tule.

  21. #471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    En tiedä muista, mutta itselleni olisi käyttöä sille, että rakennukset olisi väritetty käyttöluokan mukaan kuten Maastokartassa (lämmin asuinrakennus, ulkorakennus, julkinen, tsto- tai liikerakennus, kirkollinen rakennus...).
    Nyt on tuotannossa uusi versio: MML-tyylissä näkyy tutut MML värit rakennuksille, Trailmap-tyylissä asuinrakennus tummemman harmaa ja muut vaaleampaa (MML:n iloinen väripaletti ei oikein istu tähän tyyliin). https://beta.trailmap.fi niin näkee molemmat tyylit. Vaatii selaimen välimuistin disablointia kun lataa sovelluksen (Chrome Dev Tools --> Network tab --> Disable cache täppä - muissa selaimissa jotain vastaavaa).

    Täydentelin muutenkin MML-vektorikarttaa. Vielä on työlistalla perusjuttuja lisättävänä. Mutta saapi esittää ajatuksia mitä muuta tuolle tekisi. Sehän on siis MML + OSM hybridi, jossa OSM:sta tulee polut ja pienemmät urat.

  22. #472
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Hollola/Lahti
    Viestit
    1.107
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Vaihdetaas sitten aihetta kartoitukseen:

    Tilannepäivitystä uuden Trailmapin OSM datan päivityksistä:
    - Vektorikartta (eli oletus Trailmap-kartta): joka yö
    - Reititysprofiilit: joka yö
    - Reitityksen reittiyhteenveto ja varoitukset: minuutti diffit

    Eli kartan päivitykset ovat nyt taas aidosti "yön yli", Geofabrik edelleen lähteenä OSM-datalle ja heillä päivän cut off klo 22. Hyvä huomata tuo reittiyhteenveto: se heijastelee melkein reaali-ajassa OSM-muutoksia ja näyttää siis käytännössä lähes reaaliajassa kartoittajien tekemät muutokset - tämä saattaa joskus hieman ihmetyttää kun kartta ja reititys laahaa tuon vajaan vuorokauden perässä.
    ...
    Olen nyt hieman tarkkaillut, että miten itse tekemäni OSM-päivitykset tulevat näkyviin Trailmapissa, ja näyttää olevan niin, että kolme päivää menee ennenkuin muutokset näkyvät Trailmapissa. Eli esimerkiksi nyt lauantaina iltapäivällä tekemäni muutokset eivät vielä sunnuntaina tai maanantaina näkyneet Trailmapissa, mutta eilen tiistaina näkyivät. Tämä sekä Trailmapin Android-sovelluksessa, että Windows PC:n verkkoselaimella Trailmapin oletusnäkymässä.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

  23. #473
    Kiitos @Portti raportoinnista.

    OSM päivitykset: Tutkailin tarkemmin OSM-datan virtaa Trailmapin koneiston lävitse ja pari fiksauspaikkaa löytyi: 1) Geofabrik, josta OSM-data haetaan, julkaisu on liukunut myöhemmäksi aamuyöhön ja olen ottanut liian aikaisin sieltä data-paketin ja 2) Tiilipalvelimen eteen lisätty välimuisti on lisännyt päivän viiveen, vaikka suunnitelma oli toisin.

    Muutin nyt konfiguraatiota molempiin ym. asioihin niin, että ideaalisesti läpivirtaus olisi suora. Huomenna nähdään. Sivuvaikutuksena välimuistin suorituskyky heikkeni jota täytyy nyt arvioida sitten kuorman kannalta.

  24. #474
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.059
    Onpas mielenkiintoisen näköinen Suomen tiekartta tänään Trailmapissa.


  25. #475
    OpenStreetMap-dataa oli vandalisoitu laajalti (globaalisti) eilen. Vandalismi on jo korjattu, mutta data ehti vaikuttaa niihin karttoihin, jotka käyttävät mahdollisimman tuoretta OSM-dataa mm. OSM-kotisivu osm.org ja Trailmap.

    @YocceT kuva kertoo miltä vandalismi näytti Trailmapin kartalla ja saman voi katsoa myös OSM-kotisivulla karttaa vähän zoomailemalla. Ajoin aamulla korjauksen, jossa Trailmap siirtyi käyttämään vuorokautta vanhempaa OSM-dataa.

    Jos ehdit jo nähdä tänään viallista karttadataa, niin toimi seuraavasti korjataksesi ongelma:


    • Mobiilisovellus: Valitse "Asetukset"-sivu, sieltä "Offline-kartta" ja sieltä "Tyhjennä tiilimuisti"-painike. Poistu välittömästi sovelluksesta JA poista se laitteesi ajossa olevista sovelluksista (iPhone ja Android swaippaa ylöspäin ajossa olevien sovellusten vaihtonäkymässä). Avaa sovellus uudestaan ja kartta on kunnossa taas.
    • Web-selain: Riippuen selaimesta on eri keinoja välimuistin tyhjentämiseen esim. Chrome: "View"-menu -> "Developer" -> "Javascript console" -> oikealle sivupalkkiin tulleesta konsolista valitse "Network" tab ja sieltä "Disable cache" valinta (checkbox) rasti ruutuun. Lataa sitten Trailmap-sivu pari kertaa ja liikuta karttaa alueilla joilla ongelmia niin nuo karttatiilet ladataan uudestaan. Voit myös tyhjentää kaiken datan Trailmap-verkkosivulta, mutta siinä menee myös asetuksesi samalla.


    Ongelman torjumiseksi jatkossa siirrytään käyttämään yhden vuorokauden ylimääräistä viivettä karttadatan haussa, näin ongelmat minimoituvat jos vandalismi jatkuu.

  26. #476
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    OpenStreetMap-dataa oli vandalisoitu laajalti (globaalisti) eilen. Vandalismi on jo korjattu, mutta data ehti vaikuttaa niihin karttoihin, jotka käyttävät mahdollisimman tuoretta OSM-dataa…
    No jopas jotakin. Kaikkea kiusaa sitä viitsitäänkin tehdä.

  27. #477
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Hollola/Lahti
    Viestit
    1.107
    Miten aita tulisi piirtää/tagata OSM:ään? Tuli vastaan metallinen verkkoaita, joka oli rakennettu niin, että katkaisee siitä aiemmin menneen polun. Oli näköjään lammasaitaus rakennettu.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

  28. #478
    Aita: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dfence ja esim. Trailmapissa piirretään barrier=* mustalla viivalla ja barrier=hedge (eli läpipääsemätön pensasaita) toisella. Yleensä noita kannattaa käyttää silloin kun este on sellainen, että siitä ei ilman isompaa kiipeämistä pääse yli ja selkeästi tarkoitettu estämään kulku ihmisiltä. Jos siitä voi askeltaa ylitse niin jättäisin piirtämättä, koska kartalla nuo piirtyvät kaikki samalla tapaa. Jos aidassa on portti niin sitten node-muotoinen barrier=gate ja asianmukaiset access-tagit.

    Eri reitittimet saattavat kohdella tuota eri tavoin, joten kannattaa testata. Jos tuota polkua ei pääse enää mitenkään kulkemaan tuon aidan lävitse niin varminta on katkaista polku siitä kohtaa, jotta yksikään reititin ei erehdy reitittämään aidasta lävitse.

  29. #479
    Liittynyt
    12/1999
    Paikkakunta
    Hollola/Lahti
    Viestit
    1.107
    Kiitos neuvosta MAS! Aita on nyt merkitty OSM:iin - tai osa siitä kun todellisuudessa aita jatkui eri suuntiin hyvinkin pitkälle eikä minulla ole tietoa koko aidan kulusta. Aitauksen sisälle jäävä polku on myös poistettu kartalta. Ihmisillä ei ole kulkua tuonne eikä siitä suunnasta josta tulin paikalle ollut edes mitään porttia (pun intended) aitauksessa - lampailla vaikutti sen sijaan olevan mukavat oltavat laitumella.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    Aita: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dfence ja esim. Trailmapissa piirretään barrier=* mustalla viivalla ja barrier=hedge (eli läpipääsemätön pensasaita) toisella. Yleensä noita kannattaa käyttää silloin kun este on sellainen, että siitä ei ilman isompaa kiipeämistä pääse yli ja selkeästi tarkoitettu estämään kulku ihmisiltä. Jos siitä voi askeltaa ylitse niin jättäisin piirtämättä, koska kartalla nuo piirtyvät kaikki samalla tapaa. Jos aidassa on portti niin sitten node-muotoinen barrier=gate ja asianmukaiset access-tagit.

    Eri reitittimet saattavat kohdella tuota eri tavoin, joten kannattaa testata. Jos tuota polkua ei pääse enää mitenkään kulkemaan tuon aidan lävitse niin varminta on katkaista polku siitä kohtaa, jotta yksikään reititin ei erehdy reitittämään aidasta lävitse.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

  30. #480
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.430
    Vanhalla MTB kartalla (tyyli MUU) eivät ratsupolut ole nyt renderöityinä. Traimap ja MML - tyyleillä näkyvät.
    Esim.
    https://web.trailmap.fi/#14.93/60.19935/24.91672

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •