Kansallispuistoissa liikkumisen voisi hyvin rajoittaa vain lihasvoimalla tapahtuvaksi Pahin pelko tässä on jälleen se, että noissa kielletään sähköpyörien ansiosta pyöräily kokonaan.
Kansallispuistoissa liikkumisen voisi hyvin rajoittaa vain lihasvoimalla tapahtuvaksi Pahin pelko tässä on jälleen se, että noissa kielletään sähköpyörien ansiosta pyöräily kokonaan.
Niin ja minusta suoraan läskeille vaan.
Kuulostaa rajulta toimelta, mutta vaihtoehto on äkkiä että pyöräily loppuu kokonaan.
Mä en kyllä mitenkään usko sellaisen läpimenoon, että joku renkaan leveys määrittäisi kuka saa kulkea.
Sama myös kengän kokonumerolle, alle 44 monolla ei asiaa.
No ei se ihan ole. On se pehmeän maan aikana ihan selvä, että kapearenkainen kuluttaa metsää paljon enemmän.
Mutta joo. Kunhan mietin vaihtoehtoja.
Mun mielestä siis sähkärit eivät ole syy, vaan niiden mukana reilusti lisääntynyt käyttäjämäärä.
Jotain rajoituksia tulee aivan varmasti.
Oli asiallinen juttu.
Ajotapa vaikuttaa enemmän kuin pyörätyyppi. Läskillä ajavilla yleensä leppoisampaa ajelua. Lätäkössä loiskuttelua pitää välttää läskilläkin, koska veden paineisku aiheuttaa eroosiota.
En usko, että sähköavusteisia pyöriä erikseen kiellettäisiin, kun ne on kuitenkin lain silmissäkin vain polkupyöriä. Nuo peukkukaasuvehkeet ja yleisesti liikennevakuutusvaateella olevat härvelit voisi kyllä kieltää ja poistaa jokaisenoikeudet niiltä. Ne painaa monesti jopa 30-40kg ja tehoa on se kilowatti.
Suurin ongelma on ihmiset. Minä en ymmärrä miksi pitää tunkea sinne reitille, jonka reittikuvauksessa sanotaan Vaikea tai Vaativa, jos omat ajotaidot ei ole riittävät tai haluaa muuten ajaa helpompia väyliä. Tämä johtaa siihen urien levenemiseen ja kulumiseen, kun jokainen juuri ja kivi pitää kiertää. On monissa paikoissa niitä helpompiakin reittejä, mutta kun ei. Toki moni kermaperse ajelee juuret ja kivet kiertäen, vaikka taidot riittäisikin. Jostain kumman syystä.
Viime kesänä olin Ylläksellä niin ei siellä niitä erityisen kovaa ajavia sähköpyöriä ollut. Ajelin luomutäpärillä kovempaa kuin suurin osa noista. Tuulipukuja tuntui pääasiassa olevan ja varmaan vuokrapyörät 75%:lla.
Allekirjoittaneelle tuo sähköavusteisten pyörien kieltäminen olisi sama asia kuin se kiellettäisiin kokonaan. Miten jos rajattaisiin vain tuohon +4" rengaskokoluokkaan? Eihän siitä olisi haittaa? Vai kävisikö siinä nyt sitten niin että SINULTA loppuisi ajaminen tuohon päätökseen? (minulta ei loppuisi tuossa vaihtoehdossa).
Ei loppuisi, hommaisin vain asiaan soveltuvan pyörän. En tosin näe tuollaista renkaan leveyteen perustuvaa määritystä toteuttamiskelpoisena. Sen sijaan homman rajaaminen lihaskäyttöiseen liikkumiseen olisi aika selkeää.
Mikä sinua estää ajamasta normaalilla maastopyörällä?
Olen oman "kehityskulkuni" muutamaan otteeseen kertonut. Aikoinaan (+10v,) sitten koitin muutaman vuoden "opetella" tykkäämään maastopyöräilystä mutta ajot jäivät vähiin kun ei vain innostunut, sitten sähköavusteisten pyörien mukana löysin tuosta "Oman juttuni" jota nyt viimevuodet tehnyt suht innokkaasti (6kpl eri laisia sähköavusteisia löytyy tällähetkellä), pääosin maaston puolella, jos kielletään niin minulla (kieltokohteissa) ajaminen loppuu siihen ja siirtyy niihin missä saa ajaa.
Mutta kun mielletään se että sähköavusteinen polkupöyrä on lakiteknisesti aivan yhtä "polkupyörä" kuin ilman sähköavustustakin oleva, niin jos/kun sillä ajaminen kielletään joissain paikoissa, niin se tarkoittaa sitä että kielto tehdään puhtaasti polkupyörän teknisten ominaisuuksien perusteella, jolloin tekninen peruste voisi olla ihan yhtä hyvin vaikka tietty renkaiden minimileveys pyörässä.
Tein teille oman topicin niin voitte mennä sinne, pois keskuspuistosta: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...18#post3261518
Varmasti onnistuu, mutta juuri tuosta syystä en usko, että se ihan heti tulee, koska polkupyörä nyt on polkupyörä. Keski-Eurooppa nyt on taas vähän eri asia, kun siellä nyt ei muutenkaan saa ajella jokaisenoikeudella lähes missä vaan.
Mitä tulee Lapin keskuksiin ja kansallispuistoihin niin ongelma on varmaan vähän turhaan korostunut pandemia-aikana. Nyt kun taas saa reissata ulkomaille niin parina viime kesänä on ollut aika hiljaista mitä Syötteellä, Pyhällä ja Ylläksellä olen liikkunut. Tietenkin joku Helsingin kepu on sitten taas eri asia kuten muidenkin isompien kaupunkien ja niiden lähistöjen suositut reitit.
'
Avustus ja sen myötä olematon kynnys pitkien matkojen ajamiseen on kuitenkin se ongelmien juurisyy. Sähköpyörä renkaiden leveydestä riippumatta on kuin vesiskootteri, sen voi ostaa kaupasta ja lähteä maastoon "rälläämään" ilman minkäänlaista kokemusta tai fyysistä kuntoa. Sitä kautta ajettujen kilometrien määrä on räjähtänyt ja maaston kulumista lisää entisestään se, että pehmeälläkin reitillä on mukava ajella, koska avustus.
Esim. kansallispuistoista voi hyvin nauttia lihasvoimallakin liikkuen. Matkat ovat toki lyhyempiä ja vauhti hitaampaa, mutta kunnon ja tekniikan kasvaessa niitäkin voi pikkuhiljaa kasvattaa. Samalla oppii toivon mukaan myös luonnossa liikkumisen etikettiä.
Ei se kyllä ihan noin mene. Ei sellainen jolla ei ole taitoa tai kuntoa jaksa, pysty tai uskalla sähköpyörällä "rällätä" metsässä, jos nyt siis sähköavusteisista puhutaan. Kyllä sitäkin pitää jaksaa polkea ja osata juurakoissa ja kivikoissa ajaa, joka on aika raskasta hommaa raskaan pyörän kanssa. Ei se ole moottoripyörä, jonka päällä vaan hikoilematta istutaan ja sammaleet on rullalla, vaikka tuollaisen kuvan helposti näistä jutuista saa.
Jep.
Kaikkineen tämä ja tuo toinen keskustelu on aika surullinen. Henkilöt joilla ei ole asiasta kuin oma mututuntuma on kieltämässä välittömästi kaiken.
Mä en kyllä ihan omien kokemusten mukaan allekirjoita tuota pitkien matkojen ajamisen helpottumista ja sitä syynä kulutukseen. Kyllä tuolla Lapin keskuksissa saa rauhassa ja yksin ajella heti kun menee vähän kauemmas siitä itse keskustasta. Ne lähireitit on toki ruuhkaisia, mutta muualla saa ajella ihan omassa rauhassa ja hyvää vaihtelua jos joku tulee vastaan.
Meneehän se.
Tiedän paljonkin porukkaa, kenellä ajotekniikka riittää, mutta "rälläävät" sähköllä, koska eivät ole hankkineet riittävää pohjakuntoa luomulla ajamiseen.
Seurauksena juurikin lisääntyneet kilometrit, nousseet nopeudet, sutivammat ylämäet ja lukitulla renkaalla suoritetut jarrutukset.
Sitten tiedän porukkaa, kenellä kuntokin riittäisi sähköttömään, mutta siirtyivät sähköön puhtaasti "hauskuussyistä", eli pienemmällä rasituksella enemmän vauhtia ja taas samat seuraukset.
Oli kyllä enempikin topiikkiin ..
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...llispuistoissa
tosin tämä on uusi 10 vuotias topiikki kun aiemmin perustamani katosi jonkun moden siivouksessa ja siinä mukana kaikki ihmisten vapaaehtoisesti tuottama
informaatio ja vinkit erilaisista ajopaikoista ym. Voi olla etten kolmatta enää perusta jos tuokin häviää, sehän on nyt ollut aika hiljainen kun arkisto-tasolle vajonnut.
Tämäkin ihan kaikki totta.
On siellä päättääjillä paljon pohdittavaa.
Mutta jos ja kun iso osa näistä hauskanpitäjistä on luopunut polttomoottori enskoista, niin onko tuo sitten huono juttu?
Itse luulen, että luonnonsuojelualueet lisääntyvät ja noille määrätään erillaisia kieltoja. Esim just kielletään kokonaan maastopyöräily, kielletään sähkö tai kielletään kapearenkaiset. Ja tietysti rajoitetaan se ajaminen vain merkityille reiteille.
Merkityissä reiteissä on kyllä paljon hyvääkin. Vielä parempia ne olisivat yksi suuntaisina.
Mintissä kunnossa polut
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oli kyllä siistiä kepussa. Mulle nää on ihan ensimmäisiä lenkkejä juurakkoaikaan täysjoustolla. Pyöränä tosiaan mondraker f-podium.
Nyt kun on saanut maantiellä vähän jo kondista ylös, niin onhan tuollainen penkistä ajettava täysjousto aika kevyt ajettava juurakossakin. Jäykkäperällä jumppaa on ihan toiseen malliin.
Minkälaisilla paineilla tuolla ajatte? Nuo schwalben 2.35 ray/ralph renkaat ovat suht pienet kooltaan. Olisiko nyt ollut takana 1.4 ja edessä 1.2, takanen taisi muutaman kerran pohjata, eli aika sopivat oli. Pohjaamiset taisi olla kyllä user erroreita. Pyöritteli vaan tyytyväisenä penkistä isoonkin juureen.
Jousituksen toimintaankin voisi varmaan alkaa vähän perhtymään.
En nyt ainakaan enempää laittaisi painetta. Itse ajan about samoilla tai vähän alle maastossa ja painoa varmaan 20kg enemmän mitä sulla. Kannattaa tosiaan se alusta säätää. Youtubesta löytyy hyviä ohjeita sägeihin ja reboundeihin yms, jos ei niistä itse pahemmin mitään tiedä. Tosin eikö sulla ollut mp-puolelta taustaa, niin siellähän on noita kuskeja(katu, enska ja crossi) ketkä käyttää 2 tunnin käyttää 3 tuntia alustan säätöön![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Juu, aloin epäillä itsekkin pohjaamisteoriaa. Pinnat vaan helisivät muutamaan kertaan kunnolla, kun ajoin typeriin paikkoihin penkistä.
Tänään märälle tiputin 1/1.2bar ja oli ihan jees.
Ray on edessä speedgrip seoksella ja piti kyllä hyvin. Takana ollut ralph speed seoksella lipsui vähän juurilla ja ihme kyllä muutamassa kohtaa kivienkin päällä. Juuret menee kyllä selvästi paremmin kun uskaltaisi vaan lisätä vauhtia. Mönkimällä sattuu lonkkaan.
Mutta joo. Syksyä varten täytyy vaihtaa rocket ronit molempiin päihin, tai sitten ehkä wicket will? Tuo voisi olla 2.4" vähän isompi rengas. Ralph/ray 2.35 koossa ovat kyllä pieniä. Maxxikset selvästi isompia ilmatilaltaan.
Hyvin kyllä schwalbet assullakin rullaa. Ei tule jarrufiilistä. Ja kuivalla noissa on paljon enemmän pitoa mitä omat ajotaidot tarvitsevat.
Kirjanmerkit