Tottahan toki e-pyörä varmaan kuluttaa hieman enemmän polkua kuin luomu, mutta kuten sanoin niin sen mtb-reitin kulumisen perimmäinen syy on mun mielestä se itse mtb reitti ja sille painottunut ajaminen. Kyllä sen kuluminen olisi lisääntynyt ilman e-pyöriäkin huomattavasti. Ja en toki ole sitä mieltä, että tuo reitti olisi mitenkään huono juttu, päinvastoin.
E-pyörät on myös lisänneet käyttäjämääriä sen on fakta, mutta mun mielestä sitä käyttäjämäärien lisääntymistä on aivan turha kritisoida, hyvä se on että ihmisiä saa liikkumaan. Ei se maastopyöräily ole vaan hyväkuntoisten etuoikeus sen enempää kuin pienemmän harrastajapiirinkään, se ajatustapa on mielestäni hyvinkin itsekäs.
Itsekin kuulun siihen sakkiin, joka ei olisi ilman sähköä varmaan harrastusta koskaan aloittanut, joten kyllä se sähköavustus on mun terveydelle erittäin positiivinen juttu.
Mulla on muuten ehkä keskimääräisestä sähkärikuskista hieman eroava ajotapa, koska ajan maastossa lähes aina pienillä avustuksilla ja korkeintaan siirtymät sit isommilla. En jostain syystä tykkää ajaa isoilla avustuksilla maastossa, joten ehkäpä kulutan polkuja sen vuoksi hieman vähemmän. Betonireisinen luomukuski varmaan tuottaa enemmän watteja kun minä ja pieni avustus...
Pyörän painohan on myös siinä mielessä kaksipuolinen juttu, että raskaampi tekoinen kuski + luomu on ihan samanpainoinen tai painavampi, kun kevyt kuski + e-bike. Toki e-kuskit on varmasti sattuneista syistä monesti keskimääräistä painavampia. Vaikka mulla olisikin keskimääräisen painoinen luomu täpäri, niin ei se yhdistelmä nyt järin kevyt olisi siltikään, joten sit kai mun ei kuuluisi luomullakaan polkuja ajella, jos se paino ongelma on.
Maastopyöräily on yllättävän raskasta ja paskemmalla kunnolla kynnys siihen on monelle huomattavan korkea ilman sähköä.
Kirjanmerkit