Se Moltenin musta "väri" on joku liukastusaine jota pitää sekoittaa vahaan sillä ketjun vatkaamisella. Ihan käyttöohjeessa lukee.
Se Moltenin musta "väri" on joku liukastusaine jota pitää sekoittaa vahaan sillä ketjun vatkaamisella. Ihan käyttöohjeessa lukee.
Moltenin liukastusaine on molybdeenisulfidia
Katselin tuossa Velogin kuumavahauspätkän ja pohdin josko sitä pitäisi itsekin ryhtyä tähän touhuun. Omilla kilsoilla ei jaksa monia ketjuja kierrättää ajossa, mutta jos tuolla oikeasti ajaa likaisissakin oloissa 1000 km ilman kulumista niin ei tarvitse liian montaa kertaa vuodessa tehdä, vaikka vahailisi muutaman satasen välein. Mulla tulee 1,5-2Mm vuoteen maastossa nykytahdilla. Ja kerralla käsittelisi talouden kaikki 11+ vaihteiset ketjuvaihteiset![]()
En jaksa uskoa, että maastossa pääsisi oikeasti likaisissa oloissa 1000km ilman uudelleen vahausta tai no jos ei välitä äänestä niin ehkä. Näin omilla kokemuksilla. Gravelilla pääsi jotain 600km keskikesällä ennen kuin alkoi liikaa ärsyttää ketjun ääni. Maantiepyörällä vähän enemmän. Maastureissa en ole kuumavahattua ketjua käyttänyt.
Toisaalta tuo vahaus on jo kerran vahatulle ketjulle niin nätti operaatio...
Minä en ole enää pitkään aikaan seurannut kilometrejä vahojen kanssa. Vahaan uudelleen kun on aikaa.
Nitinää ei ole kuulunut. Rallatushan alkaa aika nopeasti.
Joo itelläkin se on enemmän sellainen mututuntuma. Paljonhan se on kiinni niistä olosuhteistakin. Greivelillä olisi päässyt varmaan vielä pidemmälle noilla ketjuilla, mutta ukkoskuuroon joutuminen kesken lenkin aloitti aika kovan kitinän.
Nestemäistä rexiä voi varmaan laittaa ensiavuksi jos ääntää liikaa…
Paketti lähti ainakin tilaukseen joten kokeillaan.
Konan (maastoa, asfalttia, sorateitä) ketjun laitoin vahaukseen noin 300 km:n ajon jälkeen. Ennen eilistä ketjut olivat vielä varsin puhtaat, mutta eilinen savivelli oli vähän liikaa. Kevät nyt on muutenkin vuoden likaisinta aikaa: kaikenmoista hienoa pölyä on liikenteessä.
Ketjut kattilaan ja keitto pelkällä vedellä ennen vahausta: isoimmat hiekat päätyvät kattilan pohjalle ja loput vahat kelluvat lopulta veden päällä.
Mulla on nyt neljässä pyörässä vahatut ketjut, eikä niistä ole ollut epäilyistäni huolimatta kummempaa vaivaa. Ainoastaan työmatkapyörässä on toiset vaihtoketjut valmiiksi vahattuna.
Haudutuspadoilla aikaa tosin on varattava, mutta olen ratkaissut asian siten, että laitan muistutuksen puhelimeen parin tunnin päähän aloituksesta.
Kuinka kauan olette ketjusoppaa keitellyt? Äkkiseltään en ole löytäny ohjetta jossa kerrottaisiin kuinka kauan ketjua tulisi pitää kuumassa seoksessa.
Sen verran, että ketju saavuttaa vahan lämpötilan. Tuohon ei voi oikein minuuttimäärää sanoa, mutta jos kylmää ketjua dippaa kuumassa vahassa niin saa kyllä hienon kuorrutteen ketjuun mutta se ei kiinnity ketjuun.
Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus
www.rex.fi/bike
Laitan ketjut vahan päälle kun alan vahaa sulattamaan. Kun vaha on täysin sulanut niin laitan lämmön pois päältä ja nostan ketjun sitten pois kun on jäähtynyt jonnekkin 65C tienoille (eli kun vahan pintaan alkaa muodostua kalvo). Eli joku 5-10min. Muttaman kerran ravistelee tämän jäähtymisen aikana ketjua. Tämä ainakin Silcan kuumavahapussilla vesihauteessa toimii.
Joo ketjun olisi syytä lämmetä vahan kanssa samaan lämpötilaan. Ilmakupliahan sieltä tulee, kun vaha ketjuun tunkeutuu niin siitäkin voi seurailla, että milloin se kupliminen loppuu.
Ketju vahan päälle, lämmöt päälle, ja kun kaikki vaha on sulanut annan lillua muutaman minuutin. Ei kannata lähestyä asiaa dippaamismielellä, vaan antaa ihan rauhassa uida hetken aikaa.
Kuten aiemmin mainittu, ketjun tulisi saavuttaa vahan lämpötila, jotta sula vaha pääsee virtaamaan ketjun sisään. Tyypillisesti tässä ei montaa sekuntia mene, mutta pidempään lilluttamisesta ei ole haittaa ketjulle tai vahalle.
Jos vahauksessa on useampi ketju, eikä pataan mahdu kaikki kerralla, liotusaikaa voi lyhentää ravistamalla ketjuja vahassa. Liikkeellä vahan saa tunkeutumaan ketjun sisään nopeammin kuin vain liottamalla ketjua vahassa.
Kuinka hyvin Squirt toimii lisävoiteluna Rexin vahan kanssa? Rex suosittelee Black Diamondia ja täälläkin ollut tästä puhetta, mutta ei viitsisi kontaminoida ketjua öljyseoksilla jos reissussa pitää vaikka yhden kerran lisätä.
Nyt pari viikkoa ajettu Rexin vahatulla ketjulla ja ylipäätään harrastanut kuumavahausta. Vaikka Rexin pullovahoista en välitä sotkemisen puolesta niin kuumavaha on kyllä hyvää tavaraa. Ainakaan, kun paremmastakaan ei tiedä ja vaikea sanoa miten tästä saisi vielä parempaa. Tiet pölyää, mutta ketju pysyy hiljaisena ja puhtaana eikä keräänny Squirtille ominaista vahan ja pölyn sekaista tahnaa.
![]()
Ufo Drip on hyvä täydennysvoiteluun, odotellessa Rexin omaa Black Magik -tippavahaa.
Kuiva ketju on kyllä hyvä. Ei sotke sormia, eikä puntteja ja rissapyörät pysyy puhtaana. Reilun satasen jälkeen alkoi pieni rallatus toisessa pyörässä.
Rallatushan ei haittaa uppovahan kanssa. Nitinä kertoo kuivasta ketjusta.
Tosin itsekkin kyllä dippailen herkästi uudelleen, kun se rallatus alkaa häiritsemään liikaa.
Ufolta löytyy muutama eri versio tuosta: indoor & track, wet conditions, all conditions. Mikä näistä olisi se suositeltu Rexin Black Diamondin välivoiteluun?
Otin käyttöön Silcan stripchipit ketjun valmistelussa. Toimiihan ne. Nyt katosi viimeinenkin iso työvaihe tästä hommasta.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Ja se rallatus voi mennä aika kovaääniseksi tietyillä vaihteilla kun ketjulinja tarpeeksi vino. Kyllä siihen tottuu... ehkä. Itseä häiritsee hieman edelleen jo toista vuotta ja toista kymmentä tuhatta vahoilla ajaneena. Kai siihen joskus tottuu. On se silti parempi ääni kuin se rutina ja jauhaminen mitä kuuluu hiekkaisesta öljystä aika-ajoin.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Mutta sorateillä missä ajan pääasiassa ei onneksi kuulu ketjun ääni koskaan läpi
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Paljonko saatte kilsoja maantie käytössä esim. 701 tai 601 shimpan ketjuille vahoilla? Ite käytän vielä öljyä.
Tuntuu että 4tonnia kun on ajanu niin 701 on venynyt 0,7 mittaan. 601 on noilla kilsoilla vielä ok.
Rex Black Diamond Hot Waxilla menty nyt muutamia satoja kilometrejä. Ainakin maantiepyörässä tuntuu toimivalta ratkaisulta. En olisi uskonut että öljyn voiteluominaisuudet voi korvata kuuma vahauksella. Ketju, rattaat ja koko voimansiirto pysyy puhtaana. Ei tätä taas olisi uskonut ennen kuin itse kokeili. Öljyihin tuskin palaan takaisin.
Kannattaa kanssa pyyhkäistä ketju heti kattilasta noston jälkeen. Häviää se pienikin vahanjäämä, joka varisee muuten chainstayn päälle![]()
Tästä on toinenkin koulukunta joka sanoo että ei kannata pyyhkiä, vain valuttaa koska näin jää hieman enemmän vahaa kiinni sinne missä sitä tarvitaan eli linkkien väleihin. Onko merkitystä, ei taida olla kukaan testannu. Mutta teoriassa toki näin, ja näin oon aina tehny. Ekan lenkin jälkeen sit vaan putsaillu chainstayn.
Kirjanmerkit