Mä oon ajanut semmoset 25 vuotta enemmän tai vähemmän ja jokunen muotivillitys on tullut nähtyä. Ostin Gravelin vuosi sitten ja mulle oli päivänselvää ostaa heti kättelyssä lokarit ja tarakka fillariin. Kaikenlaisia virityksiä on tullut kokeiltua ja mulle noi mahdollistaa pienellä vaivalla ja kohtuullisella hinnalla lyömättömän yhdistelmän. Hankin samalla Ortliebin (12,5 L) sivulaukut ja savotan pienen laukun tankoon. Näiden kanssa pystyy tekemään lyhyempää ja vähän pidempääkin reissua. Isommat Bilteman sivulaukut löytyy jo. Tietty noi sivulaukut, tarakka ja lokarit saattaa olla hiukan urpon näkösiä ja hidastaa ne hiukan menoa mutta sitä alkaa nykyään mennä mukavuus edellä. Vauhtiakin löytyy vielä :-)
Toki, kukin taaplaa tyylillään ja on ollut hienoa todeta fillareiden yleistyminen (sähköt, gravelit yms) ja ties mitkä viritelmät tuolla tiellä. Myös fillaritiet, kaistat, baanat ovat upea juttu ainakin pk-seudulla.
Pitkän sepustukseni ydin taisi olla se, että tervetuloa sivulaukkujen ja lokarien maailmaan ennemmin tai myöhemmin ;-)
Juu, siellä lokareilla ja tarakoilla, jopa etutarakalla, olevien pyörien maailmassa olen tähän asti ollut mitä retkipyöräilyyn tulee. Mutta voishan sitä kokeilla miten maasturin saa viritettyä retkipyöräksi, ainakin saa värkätä uusien kamppeiden kanssa jos ei muuta :-) Mutta tarakan laitan satulaputkeen kiinni enkä näe siinä edes muotiongelmaa tai kovin suurta vääräoppisuutta bikepackingin suhteen.
Harnessilla kiinnittyvä kuivasäkki tankolaukkuna vaikuttaa ainakin toistaiseksi ihan fiksulta kun se on simppeli, vesitiivis ja tilavakin ratkaisu. Pieni haaste saattaa olla etupään vaijeri/letkuhässäkkä mutta kai se siihen jotenkin sopii.
Kolmiomallin runkolaukku blokkaa pullotelineet, vielä mietinnässä olisiko sittenkin yläputkessa kiinni oleva kapea malli riittävä tai jopa parempi
Ottamatta kantaa kummankaan paremmuuteen, niin oma (ja kaverinkin) peräporkkana ankkuroidaan aina bikepacking-reissuilla satulakiskoihin kiinnitettävään tukirautaan. Tässä esimerkki raudasta Woho X-Touring V2 Stabilizer Pannier Rack | Bikeinn (tradeinn.com)
Ei liiku peräporkkana mihinkään ja rautaan saa pari pullotelinettä lisää kiinni, näin halutessaan.
^tai Alpkitin Exo-Railiin...
Tai Carradice Bagman, jos huomioidaan myös satulaan kiinnittyvät perinteisemmät laukut.
Mutta ihan tyytyväisenä ulkoiluttanut peräporkkanaa tuhansia kilometrejä ilman erillistä tukirakennettakin.
Blackburn Outpost Elite porkkanassa on tukirauta mukana.
Varuste.netistä saa Ortliebin laukkuja -20 % ja 16,5 litraiselle peräporkkananalle jäi hintaa 134 e. Voi olla hieman liian iso omaan tarpeeseen, mutta arvostelujen mukaan tuon taisi saada rullattua 11 litrain kokoiseksi (tai sit se oli 13 l?). Samalla ostoon laukkuun suunnitellut lisäremmit millä saa sidottua satulaan toisestakin suunnasta.
Nykyinen 10 litran Topeak Backloader on ihan käyttökelpoinen laukku halppikseksi. Jää vain auttamatta pieneksi jos osa puolison tavaroista pitäisi ottaa itselle kyytiin sillä 48 koon pyörään ei kovin suuria laukkuja ole mahdollista saada edes sovitettua.
Hyvä pointti. Pitänee vaihtaa tolppa ja satula samalla toisesta pyörästä, jos nyt putken halkaisija vaan passaa. Sinänsä kuitutolppa ja Trekin kevytsatula on kökkö yhdistelmä kun tottunut käyttöpyörän Ideale satulaan. Tuntuu aina kuin istuisi putken päällä nämä muovitekeleet ja talvella jäätyy perse kun se imee kuitenkin yli 100g vettä joka sitten jäätyy... (Kuivana satula painaa n. 200g, käytössä 300g).
Eipä viritellä mitään rautalanka häkkyröitä.
Koko Bikepacking idea on että on vain pyörä ja laukut, etunyssäkkä, runkolaukku ja satulaputkilaukku. Kun ne ottaa pois jää jäljelle Pyörä.
Aikani lajia kun harrastin opin ottamaan mukaan vain välttämättömät kamat.
Nyt kun siirryin takaisin tarakoihin/perävaunuihin, niin jopa on tilaa.
Mahtuu mukaan, packraftia, nojatuolia, risukeitintä ja paljon tarpeetonta.
Nojatuolin vielä ymmärrän mutta tuo risukeitin LOL
Kaasurasia kustantaa noin vitosen ja sillä keittää ainakin 15l vettä, nopeasti ja leikkimättä risujen etsimisen ym. kanssa. Yksinkertaista ja helppoa - kuka jaksaa pakata nokiset kattilat ja "keittimen" kaiken tuusaamisen jälkeen, vaatteet savulta haisten kädet mustina noesta...
Aiempia haasteita laukuissa ollut peräporkkanan heiluminen ja irroittaminen/käyttö, kun samoilla remmeillä laukku suljetaan, kiristetään ja kiinnitetään pyörään. Keskilaukulta on kaivannut välillä lisää tilaa. Ohjaustankolaukun haasteena ollut samainen rullaamis ja kiinnitysrumba kuin peräporkkanassa. Tai oli pelkkä harness, johon kiinnitin kuivasäkin. Oli niin leveä säkki, että häiritsi kahvojen käyttöä.
Nyt on semmoset laukut joissa kaikki ko.ongelmat taklattu, eikä (ainakaan vielä) ole mitään negatiivista sanottavaa.
Takana Topeak backloader X + wishbone, rungossa Blackburn outpost frame bag, edessä Ortlieb ultimate six classic.
Lähetetty minun SM-S911B laitteesta Tapatalkilla
Fillari uusi aerolight? Taipuu kyllä moneen.
Ilmeisesti nuo aeromuodot syövät aika paljon tilaa keskikolmiosta, kun minulla mahtuu saman runkolaukun taakse vielä pullokin. Runkokoko 52. Olen kyllä tarkoituksella survonut laukkua edestä lyttyyn. Ihan hyvä laukku, mutta laukun laajentava vetskari antautui aika lyhyen käytön jälkeen.
Ainakin pötkön kanssa ehtii retkeillä pitemmälle vähemmällä vaivalla
En tiedä paljonko pakkari + sivulaukut kasvattaa ilmanvastusta, mutta bikepacking-varustus pienenentää sitä tankolaukkua lukuunottamatta. Eron huomaa oikeasti, kun vaimo on tähän asti retkeillyt työmatkoilla käyttämällään Pelagon etupakkari + 2 x Ortlieb Gravel Pack -yhdistelmällä ja minä bikepacking varustuksessa. Viime kesänä todettiin, että ei ole järkeä, että hän jää jatkuvasti alamäissä, vaikka tulisi peesissä ja päätettiin, että tästä kesästä eteenpäin kamat saa luvan mahtua bikepacking-laukkuihin, vaikka niiden pakkaaminen onkin vähän vaivalloisempaa.
https://www.youtube.com/watch?v=N2_dey84MKY (noin 16:30)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Pohdiskelin uutta polkujuoksujuomareppua ja huomasin, että USWE:llakin on nykyään bikepacking-laukkuja ja varsin asiallisen oloisia onkin: https://uswe.com/fi-fi/bikepacking
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Alkaa olla kaikilla mahdollisilla valmistajilla omat nyssäkkämallistonsa, eikä mitään millä erottuisivat kilpailijoistaan (paitsi Tailfin).
Tempotikkuihin ihan fiksu uus vaihtoehto. Käytännössä vain drybag-kiinnike, jossa on taskuja:
https://bikepacking.com/gear/revelat...chfork-review/
Jokunen vuosi sitten mulla oli drybag voiteilla kiinni tempotikuissa, ja sen sivuille parin litran tankolaukut. Sittemmin totesin etten tarvitse niin paljoa säilytystilaa, mutta ei siinä ideana mielestäni ole mitään vikaa. Nyt tämän Revelaten ratkaisun kanssa voisi varmaan jättää myös bönthöpussit pois. En koe tarvetta vaihtaa nykyisestä, mutta jos nyt pitäisi jostain syystä aloittaa tyhjästä niin miksei.
Kappas, Jack The Bike Rack olisi saatavilla ihan Partioaitassa eikä tarvitsisi Amerikoista tilata. Joku sikäläinen tuben bikebacking/gravel-stara julisti tämän kaikkien aikojen nerokkaimmaksi etutarakaksi.
https://www.partioaitta.fi/jack-the-...ellow-3009778/
^Itelle toi on vähän tollanen kompromissi, johon en oikein ikinä päätyisi. Kaikkiin käyttötarkoituksiin olisi jokin parempi vaihtoehto.
Nitto m18 on paljon kevyempi, painopiste alempana ja nätimpi.
Joku klickfix-boksi tai muu tankolaukku kätevämpi monessa tilanteessa.
Isompien ja painavampien esineiden kuskaamiseen kunnon levee etutarakka tai kori (Wald/Rasket) ylivoimainen.
Vaikuttaa todellakin fiksulta mm. tällaiselle joka ei halua satunnaiseen kuskailuun mitään kiinteätä tarakkaa tai laukkukiinnikkeitä. Voisin jopa ehkä ostaa jos kyllästyn nykyisiin tankolaukkuihin.
Pitkään ihmettelin mikä tässä estää tarakkaa kippaamasta kohti eturengasta, mutta bikepacking.comin arvostelusta selvisi että yksi hihna tulee stemmin alta tätä varten.
Ortliebin, onko se nyt ultimate, etulaukussahan se kiinnitysvaijeri kiristetään paikoilleen samalla periaatteella yli ja ali stemmin. Itse joskus hahmottelin jotain omaa viritystä voile sträpeillä vastaavaan tyyliin ja aika tukevasti sillä tavalla saa paketin kiristettyä. Tuota jack rackia olen seuraillut jo pidemmän aikaa. Ehkä joutuu ostamaan, kun niitä vihdoinkin jostain saa, eikä hintakaan ihan tolkuton ole.
Kirjanmerkit