HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 97 / 105 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 47 87 95 96 97 98 99 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.881 - 2.910 / 3150

Aihe: Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

  1. #2881
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Helsingin kuvarasteja seuraamalla asia ei olisi ollut sinulle ihan uusi

    Hakemus Uudenmaan ELY:lle lähti viime vuoden alussa, mutta siitä milloin päätös siellä tehtiin ei minulla ole tietoa.

    Kaupungin sivuilta pikaisella haulla löytänyt tietoa, mutta yllämainitussa hakemuksessa todetaan alueen käytöstä:



    ja virkistyskäytön suunnitelmassa sanotaan:




    Arvaukseni onkin ettei pyöräily ole täysin kiellettyä. Tosin voi olla että se tullaan kieltämään, jos ollaan sitä mieltä etteivät maastopyöräilijät ole pysyneet merkityillä poluilla...
    Mikä arvaus? Luin sen päätöksen läpi eikä missään sanallakaan sanota mitään pyöräilyn kieltämisestä. Niin miten sitä pitää arvailla? On se kumma miten täällä lähtee homma ihan täysin lapasesta kun joku julkaisee asioita mistä ei ole ottanut selvää ja heti on muutkin nillittämässä että pyöräily kielletään tai ainakin jos joku ajaa väärin niin sitten kiellettään varmasti.

  2. #2882
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Nappasin kuvan ohjetaulusta ja siinä oli viivoituksella osoitettu pyöräilykieltoalue, joka kattoi myös kalliot. Hyvä, jos kallioilla saa ajaa, kyltti antaa ymmärtää toisin.
    Roots, bloody roots

  3. #2883
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mikä arvaus? Luin sen päätöksen läpi eikä missään sanallakaan sanota mitään pyöräilyn kieltämisestä. Niin miten sitä pitää arvailla? On se kumma miten täällä lähtee homma ihan täysin lapasesta kun joku julkaisee asioita mistä ei ole ottanut selvää ja heti on muutkin nillittämässä että pyöräily kielletään tai ainakin jos joku ajaa väärin niin sitten kiellettään varmasti.
    Niin jos tuo on nyt luonnonsuojelualue, niin eikai pyöräilyä tarvitse erikseen kieltää. Siellä ei vaan saa ajaa.

    Melko kumma tosiaan kun aletaan vaahtoamaan ja toisia syyttelemään, jos ei tietoa ole

  4. #2884
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Kannattaisi varmaan lukea niitä päätöksiä läpi ennen kuin tulee tänne meuhkaamaan. Lainaus sieltä: ”Hallainvuoren ollessa tärkeä lähiluontokohde, kulku- ja käyttökieltoja tehdään ainoastaan eteläosan suojeltuun pähkinälehtoon ja muinaisjäännökselle”
    Tämän voisi varmaan käsittää niin, että kulku- ja käyttökiellot ovat näillä alueilla. Eikä siellä saa edes kävellä.

    Jos taas tuo isompi alue on suojeltua, niin fillarointi on kai siellä kielletty automaattisesti.

    Edit: ei kai se ole automaattisesti kielletty luonnonsuojelualueellakaan?

  5. #2885
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Edit: ei kai se ole automaattisesti kielletty luonnonsuojelualueellakaan?
    No ei ole.

  6. #2886
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Kulumisen vähentämiseksi ja luontoarvojen säilymiseksi on tarpeen ohjata kulkua nykyistä paljon tehokkaammin. Opastuksella ja viitoituksella on merkittävä vaikutus kulumisen ehkäisyssä. Luonnonsuojelualueen opasteissa esitetään suositus pysymisestä merkityillä poluilla.

    Liikkumisen rajoittamista luonnonsuojelualueella ei suojelumääräyksissä esitetä, vaikka se olisi kasvillisuuden elpymisen kannalta olennaista. Alueen virkistysarvo on niin merkittävä, että kielto olisi sosiaalisesti kestämätön.
    Suunnittelun aikana todettiin alueen suuri arvo maastopyöräilijöille, onhan alueella järjestetty Suomen ensimmäiset alamäkipyöräilyn SM-kisat. Alue on maastopyöräilyn kannalta teknisesti erittäin vaativa. Kaiken tasoisille harrastajille ei ole tällä alueella mahdollista toteuttaa turvallisesti pyöräiltävää reittiä. Reittien eriyttämistä eri kulkumuotojen välillä joka paikassa ei nähty mahdolliseksi toteuttaa turvallisella tavalla. Alueella on jatkossakin mahdollista sekä maastopyöräillä että kulkea jalan. Kulku tapahtuu pääosin samoilla reiteillä. Opasteissa on hyvä tuoda esille kaikkien reiteillä liikkuvien huomioiminen.

    Yhteistyö sidosryhmien kanssa on tulevaisuudessa entistä tärkeämpää. Tavoitteena on toimiva vuoropuhelu suojelualueen ylläpitäjän ja käyttäjien välillä. Neuvotteluiden avulla ohjataan sidosryhmiä käyttämään aluetta kestävällä tavalla. Esimerkiksi Helsingin Suunnistajien ohjeistus kilpailujen haitallisten luontovaikutusten vähentämiseksi on toimiva. Muut käyttäjätahot voivat luoda vastaavia ohjeistuksia yhteistyössä kaupungin luonnonsuojeluviranomaisen kanssa.
    Hallainvuoren luonnonsuojelualueen hoito- ja käyttösuunnitelma 2022-2031

  7. #2887
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Kiitos tuosta. Opastekyltti on erinomaisen epäselvä. En usko kenelläkään olevan mitään tarvetta ajella siellä alhaalla lehdossa, kalliot on se juttu tuolla.
    Roots, bloody roots

  8. #2888
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Kiitos tuosta. Opastekyltti on erinomaisen epäselvä. En usko kenelläkään olevan mitään tarvetta ajella siellä alhaalla lehdossa, kalliot on se juttu tuolla.
    Laita kyltistä palautetta. Tuon vuoksi alkaa huutelu fillaristeille.

  9. #2889
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Kiitos tuosta. Opastekyltti on erinomaisen epäselvä. En usko kenelläkään olevan mitään tarvetta ajella siellä alhaalla lehdossa, kalliot on se juttu tuolla.
    Siellä lehdossa on ollut bermi ja 1-2 pientä hyppyriä. Toivottavasti ne on lanattu tuon ls-alue päivityksen myötä.

  10. #2890
    Kävin eilen ajelemassa parin kaverin kanssa pitkäkoski-laakso-pitkäkoski. On kyllä levinnyt polut huimasti tuolla ja huomattavaa kulumista reitillä. Tuo on kohta kehä ykkösen levynen reitti, mutta se on ehkä ihan hyvä asia, kun käyttäjiäkin on saman verran. Eipä tuonne varmaan tarvitse enää mennä sulan maan aikaan ajamaan, kun en asu enää lähellä. 15 vuotta ajanut noita polkuja ja nähnyt siinä aika hyvin kepun kehityskaaren. Sähköpyörät on lisännyt kävijämäärää sen verran reilusti, että polut levenee kohtuuttoman leveiksi ja uusia juuria tulee esiin, kun pinta kuluu. Ymmärrän sorastukset tuolla pätkillä erittäin hyvin. Talvella voi ajella taas tuonne ajelemaan.

  11. #2891
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mikä arvaus? Luin sen päätöksen läpi eikä missään sanallakaan sanota mitään pyöräilyn kieltämisestä. Niin miten sitä pitää arvailla? On se kumma miten täällä lähtee homma ihan täysin lapasesta kun joku julkaisee asioita mistä ei ole ottanut selvää ja heti on muutkin nillittämässä että pyöräily kielletään tai ainakin jos joku ajaa väärin niin sitten kiellettään varmasti.
    Koita pysyä housuissasi! Tai ainakin lue maltilla! Olen kyllä tietoinen siitä että somessa kuuluu lukea niin että varmasti ymmärtää väärin ja saa aiheen tuohtua, paheksua tai irvailla, mutta ei sitä meininkiä tarvitse tänne yhtään enempää kuin sitä jo on.

    Tietysti jos jollain on vaikeuksia ymmärtää että on olemassa erilaisia tyylilajeja, niin sitä pitäisi yrittää ymmärtää...

  12. #2892
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.685
    Netissä viisastelu on vaikea laji, ironia mahdoton.

  13. #2893
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Viisastelua en harrasta, ironiaa kyllä yritän vaikkeivat eväät siihen aina ihan riitäkään.

    Mutta tähän vielä se unohtunut kiitos navajokoiralle niin pitemmistä lainauksista kuin linkistä, joka jäi minulta laittamatta!

  14. #2894
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti WarElephantSixSixSix Katso viesti
    Kävin eilen ajelemassa parin kaverin kanssa pitkäkoski-laakso-pitkäkoski. On kyllä levinnyt polut huimasti tuolla ja huomattavaa kulumista reitillä. Tuo on kohta kehä ykkösen levynen reitti, mutta se on ehkä ihan hyvä asia, kun käyttäjiäkin on saman verran. Eipä tuonne varmaan tarvitse enää mennä sulan maan aikaan ajamaan, kun en asu enää lähellä. 15 vuotta ajanut noita polkuja ja nähnyt siinä aika hyvin kepun kehityskaaren. Sähköpyörät on lisännyt kävijämäärää sen verran reilusti, että polut levenee kohtuuttoman leveiksi ja uusia juuria tulee esiin, kun pinta kuluu. Ymmärrän sorastukset tuolla pätkillä erittäin hyvin. Talvella voi ajella taas tuonne ajelemaan.
    Samat ajatukset täälläkin, osa reitistä muuttunut
    lähes tunnistamattomaksi. Siinä missä ennen
    mennyt yksittäinen polku, näyttää nyt enemmän
    Parolannummen panssariprikaatin
    harjoitusalueelta. Ei tuonne tee mieli enää edes
    lähteã vaikka vieressã asuu..

  15. #2895
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.685
    Kehitys kehittyy, Haltiavuoren läheinen suo oli sorastettu ja suo ympäriltä "ennallistettu", arvokasta duunia reitin ylläpitäjiltä!
    Bndit muokkasi tätä : 25.05.2024 at 19.18 Syy: Kirotusvirhe

  16. #2896
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Samat ajatukset täälläkin, osa reitistä muuttunut
    lähes tunnistamattomaksi. Siinä missä ennen
    mennyt yksittäinen polku, näyttää nyt enemmän
    Parolannummen panssariprikaatin
    harjoitusalueelta. Ei tuonne tee mieli enää edes
    lähteã vaikka vieressã asuu..
    E-riemua kaikille
    Roots, bloody roots

  17. #2897
    Liittynyt
    02/2000
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    1.883
    Jostain syystä Hallainvuorella on kahta eri infokylttiä. Pienemmässä ei ole merkitty liikkumisrajoitettua lehtoa. Toisessa, isommassa, kyltissä rajoitus on merkitty. Molemmat kyltit varmaan kyllä vaihtuvat jahka polun portaat on rakennettu.

    Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla

  18. #2898
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    E-riemua kaikille
    Kyllä niistä e-bikeista on hirveen paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Meilläkin duunissa on moni kaljamaha innostunut liikunnasta noiden takia.

    Mutta ehkä tuohon voisi jonkin fun-factor rajoitteen tehdä... Jos e-bike kuski näyttää liian hyväkuntoiselta ja selkeästi nauttii vauhdista, niin pyörästä pitää ottaa akku irti.

    Onhan se nyt väärin jos tuolla metsässä pidetään HAUSKAA!

  19. #2899
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kyllä niistä e-bikeista on hirveen paljon enemmän hyötyä kuin haittaa. Meilläkin duunissa on moni kaljamaha innostunut liikunnasta noiden takia.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onhan se nyt väärin jos tuolla metsässä pidetään HAUSKAA!
    Totta, ja ylipäätään se nyt on vaan väärin, jos liikunta on hauskaa ja mielekästä. Kyllä sen pitää olla maitohapokasta ja verenmakuista.
    Jos ei kunto kestä ajaa luomulla, niin parempi pysyä kotisohvalla.

    Tuo keskuspuiston mtb-reitin kulumisen ja leveentymisen perimmäinen syy ei mielestäni kyllä ole sen enempää e-pyörät, kun lisääntyneet harrastajamäärätkään. Eiköhän suurin syy kuitenkin ole se, että se mtb-reitti ylipäätään on tehty. Ennen siellä ajettiin paljon tasaisemmin eri polkuja, mutta nyt kun siellä on erityisesti mtb käyttöön luotu reitti, niin tottakai suurin kulutus tulee sille reitille. Ja sitä reittiä tullaan myös enemmän muualtakin ajamaan sellaisten toimesta, jotka ehkä ei muuten sinne tulisi. Käsittääkseni sen reitin yksi tarkoitus oli juurikin saada painotettua maastopyöräilyä sille reitille ja säästää hieman muita polkuja ja siinähän on varmaan onnistuttu. En ole kyllä itse muualla Kepussa havainnut kovinkaan suurta muutosta polkujen suhteen.
    Itse kyllä nautin Kepussa ajelusta aivan yhtä paljon kun muutamia vuosiakin sitten, vaikka tuo mtb-reitti onkin kulunut ja leveentynyt jonkin verran.

  20. #2900
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Tähän väliin kyllä tarttee sanoa, että itse tykkään edelleenkin kepusta.

    Ei oikein pojan kanssa saatu paljon kehutusta lohjanharjusta mitään irti. Tai no se alapuoli ja virallinen mtb reitti oli paikoittain ihan jees, mutta muuten kyllä liian helppoa neulaspolkua omaan makuun. Täytyisi työntää niin törkeän kovaa.

    Tuo keskuspuiston tekninen kiven ja juurenkierto on vaan hauskaa. Tosi mukavaa vastapainoa maantiellä ajamiseen.

  21. #2901
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Kyl mä Lohjalla ajaisin sata kertaa mieluummin kuin Keskuspuistossa, jos olis vaan vähän lähempänä. Sieltä löytyy tosi mageeta pätkää Lohjaharjun ja MTB-reitin lisäksi. On kalliota, teknisempää ja ne neulaspolutkin on ihan parhautta kovaa ajaen.

  22. #2902
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Joo. Niitä neulaspolkuja täytyisi päästä pommittamaan tietty kaveriporukalla kovaa.

    Mutta siis nää mun jutut maastoajon saloista nyt kannattaa ehkä vähän suodatella pois. Vähän sama jos nure alkaisi tilittämään aerogainseista työmatkalla.

  23. #2903
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Eemeli82 Katso viesti


    Tuo keskuspuiston mtb-reitin kulumisen ja leveentymisen perimmäinen syy ei mielestäni kyllä ole sen enempää e-pyörät, kun lisääntyneet harrastajamäärätkään. Eiköhän suurin syy kuitenkin ole se, että se mtb-reitti ylipäätään on tehty. Ennen siellä ajettiin paljon tasaisemmin eri polkuja, mutta nyt kun siellä on erityisesti mtb käyttöön luotu reitti, niin tottakai suurin kulutus tulee sille reitille. Ja sitä reittiä tullaan myös enemmän muualtakin ajamaan sellaisten toimesta, jotka ehkä ei muuten sinne tulisi. Käsittääkseni sen reitin yksi tarkoitus oli juurikin saada painotettua maastopyöräilyä sille reitille ja säästää hieman muita polkuja ja siinähän on varmaan onnistuttu. En ole kyllä itse muualla Kepussa havainnut kovinkaan suurta muutosta polkujen suhteen.
    Itse kyllä nautin Kepussa ajelusta aivan yhtä paljon kun muutamia vuosiakin sitten, vaikka tuo mtb-reitti onkin kulunut ja leveentynyt jonkin verran.
    No minun mielestä se juuri on e-pyörät. Ite olen ajanut noilla poluilla 90-luvun alusta alkaen ja kulutuksen lisääntyminen on selkeintä viimeisen parin kolmen vuoden ajalla. Tuolla ajaessa 3/4 vastaantulijasta ajaa emtb:llä ja huomattavan kovaa vauhtia.

    Juttelin yhden kauppiaan kanssa, joka kertoi e-pyörien moottorien aiheuttamista rasitusvioista voimansiirtoon ja sanoi juurikin tehokkaiden moottorien olevat tässä aiheuttaja. Jos noilla tehoilla laitetaan karkea endurorengas hakemaan pitoa alustasta, niin totta kai se siitä kuluu. Lisäksi kulutusta lisää pyörän (ja ajajien, jotka tuppaavat olemaan tukevammanpuoleisia) iso massa.

    Jotta ei mene pelkäksi mutuksi (kuten yllä), niin tässä vähän faktaa asiasta:

    https://cdn2.assets-servd.host/mater...otorcycles.pdf



    En ota tässä kantaa tähän hauskuuteen vaan puhtaasti siihen asiaan, että e-pyörä ja ajotapa kuluttaa tuota alustaa enemmän kuin mikään aiemmin.
    Roots, bloody roots

  24. #2904
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tähän väliin kyllä tarttee sanoa, että itse tykkään edelleenkin kepusta.

    Ei oikein pojan kanssa saatu paljon kehutusta lohjanharjusta mitään irti. Tai no se alapuoli ja virallinen mtb reitti oli paikoittain ihan jees, mutta muuten kyllä liian helppoa neulaspolkua omaan makuun. Täytyisi työntää niin törkeän kovaa.

    Tuo keskuspuiston tekninen kiven ja juurenkierto on vaan hauskaa. Tosi mukavaa vastapainoa maantiellä ajamiseen.
    Tuolta löytyy mukavaa teknisempää (muttei mitään hirveen vaikeeta) kalliopätkää, suosittelen. Lyhyen matkan siirtymällä viralliselta MTB reitiltä.


  25. #2905
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Niin siis sehän on ihan selvä juttu.

    Kepussa on E-bikien jälkeen huomattavasti enemmän käyttäjää kuin ennen ja e-biket kuluttavat metsää enemmän.

    Ei tuosta kukaan voi väittää vastaan.

  26. #2906
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Tuolta löytyy mukavaa teknisempää (muttei mitään hirveen vaikeeta) kalliopätkää, suosittelen. Lyhyen matkan siirtymällä viralliselta MTB reitiltä.

    Joku opashan uusille poluille pitäisi aina saada. Menee ihan leikkimiseksi garminin kartan kanssa.

  27. #2907
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    260
    Tottahan toki e-pyörä varmaan kuluttaa hieman enemmän polkua kuin luomu, mutta kuten sanoin niin sen mtb-reitin kulumisen perimmäinen syy on mun mielestä se itse mtb reitti ja sille painottunut ajaminen. Kyllä sen kuluminen olisi lisääntynyt ilman e-pyöriäkin huomattavasti. Ja en toki ole sitä mieltä, että tuo reitti olisi mitenkään huono juttu, päinvastoin.
    E-pyörät on myös lisänneet käyttäjämääriä sen on fakta, mutta mun mielestä sitä käyttäjämäärien lisääntymistä on aivan turha kritisoida, hyvä se on että ihmisiä saa liikkumaan. Ei se maastopyöräily ole vaan hyväkuntoisten etuoikeus sen enempää kuin pienemmän harrastajapiirinkään, se ajatustapa on mielestäni hyvinkin itsekäs.
    Itsekin kuulun siihen sakkiin, joka ei olisi ilman sähköä varmaan harrastusta koskaan aloittanut, joten kyllä se sähköavustus on mun terveydelle erittäin positiivinen juttu.
    Mulla on muuten ehkä keskimääräisestä sähkärikuskista hieman eroava ajotapa, koska ajan maastossa lähes aina pienillä avustuksilla ja korkeintaan siirtymät sit isommilla. En jostain syystä tykkää ajaa isoilla avustuksilla maastossa, joten ehkäpä kulutan polkuja sen vuoksi hieman vähemmän. Betonireisinen luomukuski varmaan tuottaa enemmän watteja kun minä ja pieni avustus...
    Pyörän painohan on myös siinä mielessä kaksipuolinen juttu, että raskaampi tekoinen kuski + luomu on ihan samanpainoinen tai painavampi, kun kevyt kuski + e-bike. Toki e-kuskit on varmasti sattuneista syistä monesti keskimääräistä painavampia. Vaikka mulla olisikin keskimääräisen painoinen luomu täpäri, niin ei se yhdistelmä nyt järin kevyt olisi siltikään, joten sit kai mun ei kuuluisi luomullakaan polkuja ajella, jos se paino ongelma on.
    Maastopyöräily on yllättävän raskasta ja paskemmalla kunnolla kynnys siihen on monelle huomattavan korkea ilman sähköä.

  28. #2908
    Tuohon kulumimiseen vaikuttaa painon lisäksi ajotapa, sekä renkaiden ominaisuudet. Tyypillisesti sähkäriin laitetaan suht penetroiva kuvio, koska rullausvastuksella ei ole niin suuri merkitys kuin luomussa. Tämä valita tuo pitoa, mutta syö myös maastoa hieman eri malliin.
    "To avoid hitting the bumper of the car in front, I struck the pedestrian."

  29. #2909
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Hesarissa luonnonsuojelualueista ja pyöräilystä juttu.

    Oisko ratkaisu, jos luonnonsuojelualueilla kiellettäisiin kaikki alle 4" renkailla ajavat? Ehkä samaan puroon voisi mennä myös sähkärit. Tosin tuo tappaisi monelta elinkeinon, eli sähkäreitä ei kyllä pysty kieltämään.

    Onhan se ihan totta, ettei tuollainen luomuläski paljoa metsää kuluta.

  30. #2910
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Hesarissa luonnonsuojelualueista ja pyöräilystä juttu...
    Linkinkin voisi laittaa: https://www.hs.fi/tiede/art-2000010462301.html


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •