No tuollaista tullaan saamaan kun nämä apumottoripolkijat sotkevat paikkoja. Muualle sitten luultavasti täysi ajokielto.
Roots, bloody roots
Toinen vaihtoehto on pysyä metsästä pois ainakin juhannukseen asti.
Mun mielestä siis sorastus on noille suopaikoille ihan oikea ratkaisu, kun väkimäärä räjähtää käsiin.
Se on just näin. Kukaan ei voita siinä, että keskuspuiston kävijämäärillä jengi tarpoo ja pyöräilee mutavelllin läpi. Nyt tossa pysyy porukka polulla eikä se lähde leviämään. Joo, on toki vähän tylsä, mutta ei oo kuitenkaan kovin pitkästä pätkästä kyse. Pirkkola-Paloheinä -välin kuluneimpien paikkojen sorastus olis myös palvelus kaikille polun käyttäjille.
Ja sitäpaitti noi sorastetut polut on hauskoja. Niitähän pystyy pommittamaan hullun kovaa!
Mulle sopii hyvin mutapaikkojen sorastaminen kunhan ei leviä muualle tuo
Mikä vika on pitkospuistamisessa?
Roots, bloody roots
Onhan se kurjaa kun seudulle sopiva DC -pyörä on ihan turha vehje noilla gravel -poluilla.
Tylsäksi menee, ellei täysjäykällä sinkulalla ajele. Ei siis enää maastopyöräreittiä spekseiltään, vaan pelkkää siirtymää.
Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen pitkospuiden asentaminen olisi edullisempaa kuin ison kivituhka/sepelimäärän raahaaminen paikalle + kaikki siihen sisältyvä rakentaminen. Monesti KePussa mutaongelma vaan siirtyy seuraavan kohtaan johtuen reitin paikoin käsittämättömistä reittivedoista. Ukrainapulla uudet pitkospuut ovat mitä mainioimmat ajettavat.
Roots, bloody roots
Niin, onhan se maastopyöräilyä parhaimmillaan ajella laituria pitkin.
Mä luulen että on ihan kohtuullisen iso segmentti maastopyörän omistajia, joista olisi kiva ajaa nimenomaan metsässä mutkittelevaa ei-teknistä sorapolkua ja semmoinen kiva laiturityyppinen leveä pitkospuu olisi jännää vaihtelua aina välillä. Haetaan semmoista metsässä seikkailua, eikä niinkään teknistä maastopyöräilysuoritusta ja loukkaantumisriskiä.
Ja jos kaupungilla on tasan yksi virallinen MTB-reitti, niin sen olisi ehkä hyvä olla suunnilleen tällainen.
On kyllä hämmentävää miten paljon närää tämä keskuspuiston MTB-reitti aiheuttaa, Mun mielestä se on hieno juttu kun tuollainen on tehty, erittäin mukava lasten kanssa tai osana työmatkaa, ympäri vuoden. Hieno kokonaisuus. Kepussa on paljon muutakin ajettavaa jos toi ei maistu. Tai voi ajaa kokonaan jossain muualla, esim. internetissä.
Mistä tuo laituri oikein ui tähän keskusteluun. Se ukrainan superleveä juttu ei ole minusta mikään yleispätevä ratkaisu mihinkään muualle kuin selkeästi jaetuille pätkille mahdollistaen ohittamisen ilman pitkospuilta sivuun astumista. Suurimpaan osaan reitin muista kurakohdista puolestaa riittäisi kahden halkaistun tukin muodostama klassinen pitkospuuratkaisu. Turha keulia, että oikeaa ajamista on rypeä mudassa, siitä tulee pelkästään pahaa karmaa päättäjien keskuudessa. Olisi kuvä tältä pullistelulta todeta tosiasiat, joka on se, että laji on yleisen mielipiteen mukaisestui alttiina erilaisille rajoituksille. Leviävät mutakohdat ovat erityisesti niin, mitkä poikivat kritiikkiä. helponta olisi, jos ajajat voisivat nostaa pyöränsä niidne yli, mutta kun tämä ei selkeästi vastaa joidenkin käsitystä oikeasta ajotavasta, niin siltaaminen on sitten seuraavaksi (kustannus)tehokkain ratkaisu.
Roots, bloody roots
Ei se kapea pitkospuu toimi esim just tuossa nyt sorastetussa kohdassa.
Siinä on aika paljon kulkijaa. Jomman kumman tulisi hypätä suohon kohdatessa. Enkä nyt tarkoita vaan pyöräilijöitä.
Eli laituri tai sorastus tuossa on ne toimivat vaihtoehdot.
Jo suunnitteluvaiheen dokumenteissa oli tunnistettu se että sorastuksen haittapuoli on kasvavat nopeudet ja törmäysvaaran kasvu usealle käyttäjäryhmälle tarkoitetulla polulla.
Itse ajattelisin että tuo reitti on Kepun läpi kulkeva MTB -valtaväylä joka riittää maastopyöräilyksi suurelle joukolle ja toisaalta enemmän harrastaneille se on paikoin vaan lajinomainen siirtymäreitti.
Komppaan useaa edellistä kirjoittajaa. Omat ajot kepussa on pääosin alamäkiosuuksien, rollien ja droppien fiilistelyä ja siirtymää yhdeltä toiselle. En pane pahakseni, jos reitin kulutuskestävyyden ja jouhevoittamisen edistämiseksi sorastetaan pahimmat kuopat. Ne kallio-osuudet, jonka takia siellä käy, kuitenkin pysyvät.
Kaupunki on alkanut levittää haketta joillekin poluille. Kuvan polku on Laajasalossa Kruunuvuoren lammella. Siellä jokainen polku on päällystetty tuolla matskulla.
Ainakin juuri levitetyllä hakkeella ajaminen on tahmeaa.
Muistaakseni haketta on pohdittu ainakin Hallainvuoren luontopolulle.
Lähetetty minun SM-S916B laitteesta Tapatalkilla
Samanlaista liimaa kuin pururata, varmaan ekologista sinänsä jos vaan pysyy paikallaan
Samaa mieltä. Lisäksi tuota sorastettua pätkää on reilun 15 km kokonaisuudesta yhteensä varmaan joku 500 metriä. Siihen päälle sitten muutama siirtymäpätkä, niin kyllä tuo mielestäni edelleen ihan täysin maastopyöräreitin määritelmän täyttää. Suhteessa enemmän maastoa siinä on kuin keskimääräisessä maastopyörätapahtumassa Suomessa. Noi sorastukset ja siirtymätkin saa kyllä kierrettyä aika hyvin maastoja pitkin jos mieli tekee, mutta minusta keskuspuiston maasto on pääsääntöisesti raskasta juurakkoineen ja kivikkoineen että muutama kevyempi pätkä välissä on oikein tervetullut.
Tämä ei suoraan KePuun liity, mutta huomasin vasta tänään, että Hallainvuoren kalliosta onkin tehty luonnonsuojelualue ja pyöräily täten kielletty. Milloin tämä on tapahtunut ja yrittikö kukaan millään tavalla pistää asian kanssa hanttiin?
Roots, bloody roots
Helsingin kuvarasteja seuraamalla asia ei olisi ollut sinulle ihan uusi
Hakemus Uudenmaan ELY:lle lähti viime vuoden alussa, mutta siitä milloin päätös siellä tehtiin ei minulla ole tietoa.
Kaupungin sivuilta pikaisella haulla löytänyt tietoa, mutta yllämainitussa hakemuksessa todetaan alueen käytöstä:
ja virkistyskäytön suunnitelmassa sanotaan:Hallainvuori on suosittu virkistysalue, jonka luonnosta nauttivat monenlaiset käyttäjäryhmät, kuten lenkkeilijät ja koiranulkoiluttajat, pyöräilijät, kiipeilijät, suunnistajat, partiolaiset, päiväkoti- ja koululaisryhmät ja larppaajat. Komeille kallioille tullaan viettämään aikaa ja katselemaan maisemia ja syksyisin alueella marjastetaan ja sienestetään. Runsas virkistyskäyttö näkyy maaston voimakkaana kulumisena.
Pähkinälehtoa ja eteläosan muinaisjäännöstä lukuun ottamatta kaikkialla muualla Hallainvuorella saa edelleen liikkua vapaasti. Kulku kuitenkin pyritään ohjaamaan poluille siten, että suosituimmat polut merkitään virallisiksi reiteiksi, joita pitkin pystyy tekemään lenkkejä koko metsäalueella.
Arvaukseni onkin ettei pyöräily ole täysin kiellettyä. Tosin voi olla että se tullaan kieltämään, jos ollaan sitä mieltä etteivät maastopyöräilijät ole pysyneet merkityillä poluilla...
Kirjanmerkit