GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 462 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 362 412 452 460 461 462 463 464 472 512 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.831 - 13.860 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Taitaa olla itsellä takana 12-34. Kyllä tuolla 34-34 -välityksellä on kaikki menty ylös mitä on tarvinnut. Ennemmin loppuu pito takarenkaasta kuin jerkku reisistä. Taas mä vissiin väärinpyöräilen.
    Mulla on 10-28, toisessa 10-33. Mutta ei täällä mäkiä ole. Tasapitkää maalaismaisemaa. Neulasplutkin vielä menee mutta jos kivikkoatai juuresta pitää ohitella niin siihen touhuun pitää löytyä matalanopeus pyörä eli maastopyörä. Jos asfaltin tilalla on kuulalaakerisoraa niin silloin pitää tosiaan päästä helevetin lujaa.

Juu, saa sinne tietysti vaihdettua grx kampisarjan ja isomman takapakan.

50/34 kanssa ei kapasiteetti enää tuollaiselle takapakalle vaihtajassa riitä, eli pitää vaihdella tosiaan vähän enemmänkin kamaa.

Melkoista vääntämistä taas pakoista. Menee vaan katsomaan kumpi on mieleisempi.

Minusta tuo cannari on paljon hienompi ja haluttavampi pyörä ja ostaisin sen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maaku79 Katso viesti
    Oliko tuolla joku tietty malli, jota suosittelet?

En osaa suositella Koeajaisin varmaan Speedsterin ja Addictin sähkövaihteilla, sekä Contessan ja Orbea Terra M30:n.
    Noita kaikkia/XS kokoja taitaa löytyä liikkeestä. En ihan tiedä paljonko olisit käyttämässä pyörään, mutta
    tuossa olisi 4 eri vaihtoehtoa 3 teurin molemmin puolin. Itse olen tykästynyt sähköihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    50/34 kanssa ei kapasiteetti enää tuollaiselle takapakalle vaihtajassa riitä, eli pitää vaihdella tosiaan vähän enemmänkin kamaa.
    Seuraava ei sitten enää ole suositus kenellekään että pitäisi tehdä omalla pyörällään juuri näin.

Mutta ei tarvitse vaihtaa mitään muuta. Tän on aika moni käytännössä kokeillut, youtubesta löytyy videota jne. Tästä mun kuvasta pitäisi erottua ihan tavallinen 105 vaihtaja ja kampisarja, ja se ettei ole mitään ylimääräistä kilkettä vaihtajan ja korvakkeen välissä. Ja 11-40t pakka. B ruuvia on säädetty, mutta ihan sen normaalin säätövaran puitteissa (ts. ei ole vaihdettu pidempään ruuviin tai käännetty toiselle puolelle tms. Tätä ei toki kuvan pikselit riitä todistamaan )

Täältä voi tsiigailla samaa voimansiirtoa samalla lenkillä, joitain päiviä myöhemmin.

Kiitos hyvistä pointeista! Yritän nyt ensisijaisesti löytää sellaisen pyörän, jota ei tarvitsisi lähteä muuttelemaan sen kummemmin, kun en ole siinä erityisen hyvä enkä ymmärrä asiasta tarpeeksi
    Tämä on minusta fiksusti sanottu.

Ymmärsin hyvin että nyt haetaan hyvää gravel-pyörää joka on valmis heti uutena. Ei kampisarjan vaihtoja eikä takapakan vaihtoja. Ja siitä syystä suosittelen pyörää missä on se sopiva voimansiirto heti uutena.

Pyörien rakentelu ja virittely mieleiseksi on sitten ihan oma juttunsa.

Esim. GRX takavaihtajassa on maastotekniikasta tullut kitkakytkin, joka vaimentaa ketjun pomppimista. Sen ja pitkäpiikkisten 1x NW rattaiden kanssa on saatu ketjun putoilu nykyisistä pyöristä vähennettyä niin ettei ilmiö enää herätä keskustelua entiseen tapaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Esim. GRX takavaihtajassa on maastotekniikasta tullut kitkakytkin, joka vaimentaa ketjun pomppimista. Sen ja pitkäpiikkisten 1x NW rattaiden kanssa on saatu ketjun putoilu nykyisistä pyöristä vähennettyä niin ettei ilmiö enää herätä keskustelua entiseen tapaan.
    Joo, mutta eipä tuo ketjun putoilu ole muutenkaan ongelmana 2x kanssa. Minulla on rx800 takavaihtaja 50/34 kampien kanssa, enkä pidä edes kitkakytkintä päällä. 1x taas tuntuu gravellissa tiputtavan suht helposti ilman laadukasta ohjuria. Vähän kun eturatas pääsee kulumaan, niin tippuu kovavauhtisessa alameässä montuuun ajaessa suht helposti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

Ymmärsin hyvin että nyt haetaan hyvää gravel-pyörää joka on valmis heti uutena. Ei kampisarjan vaihtoja eikä takapakan vaihtoja. Ja siitä syystä suosittelen pyörää missä on se sopiva voimansiirto heti uutena.

Juuri näin. Mut siis mielestäni kummassakaan näistä pyöristä ei mitenkään itsestäänselvästi ole sopiva voimansiirto heti uutena. SRAMin 1x voi ajaa maantielenkkiä ja perus 105 voi ajaa gravelia, mutta molemmat on kompromisseja. Joku muu pyörä jossa on GRX kahdella eturattaalla olisi vaihteiston osalta parempi maastossa kuin tuo Devinci, ja parempi asfaltilla kuin tuo Cannondale.

Ja toisaalta noikin on molemmat varmasti ihan hyviä pyöriä, eikä kaikkea tarvitse järkeillä ja optimoida loppuun asti jos on valmiiksi hyvä fiilis jostain tietystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Seuraava ei sitten enää ole suositus kenellekään että pitäisi tehdä omalla pyörällään juuri näin.

Mutta ei tarvitse vaihtaa mitään muuta. Tän on aika moni käytännössä kokeillut, youtubesta löytyy videota jne. Tästä mun kuvasta pitäisi erottua ihan tavallinen 105 vaihtaja ja kampisarja, ja se ettei ole mitään ylimääräistä kilkettä vaihtajan ja korvakkeen välissä. Ja 11-40t pakka. B ruuvia on säädetty, mutta ihan sen normaalin säätövaran puitteissa (ts. ei ole vaihdettu pidempään ruuviin tai käännetty toiselle puolelle tms. Tätä ei toki kuvan pikselit riitä todistamaan )
    Täältä voi tsiigailla samaa voimansiirtoa samalla lenkillä, joitain päiviä myöhemmin.
    Totta joo, nyt kuin muistelen, niin olen tuosta jostain lukenutkin. Voisi ehkä seuraavaksi kokeilla. Tosin 48/31 grx kammet kyllä paljon fiksumpi vaihtoehto 11-34 pakan kanssa. 48t edessä ja edelleen pienet rattaat pakassa 1 piikin välein.

Juuri näin. Mut siis mielestäni kummassakaan näistä pyöristä ei mitenkään itsestäänselvästi ole sopiva voimansiirto heti uutena. SRAMin 1x voi ajaa maantielenkkiä ja perus 105 voi ajaa gravelia, mutta molemmat on kompromisseja. Joku muu pyörä jossa on GRX kahdella eturattaalla olisi vaihteiston osalta parempi maastossa kuin tuo Devinci, ja parempi asfaltilla kuin tuo Cannondale.

Ja toisaalta noikin on molemmat varmasti ihan hyviä pyöriä, eikä kaikkea tarvitse järkeillä ja optimoida loppuun asti jos on valmiiksi hyvä fiilis jostain tietystä.
    Joo ja kun tämän ratasjargonian unehtaa, niin JKO on ihan oikeassa. Ei ole mitään järkeä ostaa vaijerivetoista pyörää jos on laittamassa fillariin noin paljon rahaa kiinni. Sähköä ilman muuta. Loppuu se turha huollon tarvekkin.

Mä oon eri mieltä tosta ketjun tipahtelusta. Mulla ei ole kummassakaan 1x (Sram) pyörässä tipahtanut ketju ikinä. Ei edes cyclocrossia ajaessa. Pro-krosseja, jos kattelet yhtään tarkemmin, niin huomaat, että 2x-Shimppakuskit yleensä on ne, jotka nostelee ketjuja kesken kierroksen (mutta ne ajaa Dura Acella, jossa ei ole kitkakytkintä lainkaan).

Noin muuten sellaiseen pyörään, jolla on tarkoitus ajaa asfalttipainotteisesti, on mun mielestä ainakin 11-vaihteisten 1X-pyörien välitykset turhan harvat, joten 2x:lle mun ääni. Toinen vauhdikkaampaan asfalttiajoon 2x:ää puoltava asia on pienempi voimansiirron tehohäviö. Varsinkin, kun polkee myös sinkulalla, niin 1x-Sramin voimansiirron tahmeuden huomaa aina, kun vaihtaa pyörää lennosta. Muuten en ota kantaa noihin kyseltyihin pyöriin, kun ei ole kokemusta kummastakaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

En minäkään ole saanut ketjua tippumaan 1x systeemissä. Menin vielä typeryksissäni ostaman ketjuohjurit et josko ne tippuis.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    En minäkään ole saanut ketjua tippumaan 1x systeemissä. Menin vielä typeryksissäni ostaman ketjuohjurit et josko ne tippuis.
    Kova vauhti, kampi suorana alamäessä, ei ohjuria, eturatas kulunut + monttu. GRX 1x tiputtaa isolla varmuudella.
    2x ei tuollaisessa paikassa tiputtele. Eturattaan vaihtojen aikana tietysti paljon helpommin mitä 1x

Vähän ohi ehkä gravellin, mutta nämä uudet 2x 12sp shimanon roadit tuntuu taas heittävän ihmeen helposti ketjun kammen päälle? Ihan hämärää. Ei tunnu oikein säädötkään auttavan. Välillä ketju on vaan siellä kammen päällä. Tuota ei kyllä 11sp kanssa sattunut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti

Näin keski-ikäistyessä on onneksi tullut nöyryyttä myöntää milloin ei tajua asiasta tarpeeksi, että voisi tehdä valistuneen päätöksen

Minkälainen/niminen voimansiirto olisi sellainen, jota kannattaisi katsella ja voisi mahdollisesti olla tarkoitukseen paras? Eli ajoa pääsääntöisesti asfaltilla, mutta myös keskuspuistotyyppisellä hiekkatiellä sekä silloin tällöin pienemmillä poluilla?

Melkoista vääntämistä taas pakoista. Menee vaan katsomaan kumpi on mieleisempi.

Minusta tuo cannari on paljon hienompi ja haluttavampi pyörä ja ostaisin sen.
    Kyllä se Cannondale omaakin silmää miellyttää, mutta sisäinen tarjoushaukkani innostuu aina hyvistä diileistä, kuten on Devincistä tarjolla Ehkä ei tässä tapauksessa kannata tosiaan mennä liika tarjous edellä, ettei ala myöhemmin urakalla ketuttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    En osaa suositella Koeajaisin varmaan Speedsterin ja Addictin sähkövaihteilla, sekä Contessan ja Orbea Terra M30:n.
    Noita kaikkia/XS kokoja taitaa löytyä liikkeestä. En ihan tiedä paljonko olisit käyttämässä pyörään, mutta
    tuossa olisi 4 eri vaihtoehtoa 3 teurin molemmin puolin. Itse olen tykästynyt sähköihin.
    Sähkövaihteet on mulle aika vieras juttu, olen testannut niitä vain miehen sähköfatbikessa. Ehkä hieman vierastan, koska jotenkin alitajuisesti pelkään että mikäli hajoaa, tulee kalliiksi... Tämä ei perustu mihinkään tietoon. Ylipäätään nyt poika on yrittänyt saada minua ostamaan sähköpyörän, mutta koen, että siinä olisi huijauksen makua Lihasvoimalla vaan.

Joo ja kun tämän ratasjargonian unehtaa, niin JKO on ihan oikeassa. Ei ole mitään järkeä ostaa vaijerivetoista pyörää jos on laittamassa fillariin noin paljon rahaa kiinni. Sähköä ilman muuta. Loppuu se turha huollon tarvekkin.
    Kuten tuossa toiselle juuri vastasin, minulle suhteellisen tuntematonta aluetta, mutta täytyy tutustua!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mä oon eri mieltä tosta ketjun tipahtelusta. Mulla ei ole kummassakaan 1x (Sram) pyörässä tipahtanut ketju ikinä. Ei edes cyclocrossia ajaessa. Pro-krosseja, jos kattelet yhtään tarkemmin, niin huomaat, että 2x-Shimppakuskit yleensä on ne, jotka nostelee ketjuja kesken kierroksen (mutta ne ajaa Dura Acella, jossa ei ole kitkakytkintä lainkaan).

Noin muuten sellaiseen pyörään, jolla on tarkoitus ajaa asfalttipainotteisesti, on mun mielestä ainakin 11-vaihteisten 1X-pyörien välitykset turhan harvat, joten 2x:lle mun ääni. Toinen 2x:ää vauhdikkaampaan asfalttiajoon puoltava asia on pienempi voimansiirron tehohäviö. Varsinkin, kun polkee myös sinkulalla, niin 1x-Sramin voimansiirron tahmeuden huomaa aina, kun vaihtaa pyörää lennosta. Muuten en ota kantaa noihin kyseltyihin pyöriin, kun ei ole kokemusta kummastakaan.
    Möin juuri tänään pois Konan, jossa oli SRAM Rival 1x11, ja Cannondalessa on SRAM Apex 1x12. onko kokemusta näiden eroista?

Maaku79:lle. Kun sinulla on alkuperäisten 2 pyörävaihtoehdon lisäksi jotain 10 km? päässä 4-5 oikean kokoista pyörää 2 x, 1x sähköillä tai ilman, niin minusta ilman muuta kannattaa käydä potkimassa niidenkin renkaat, jutella myyjien kanssa ja ajaa pari mieluisinta. Ainakin itseä päätöksissä helpottaa kun näkee ja/tai kokeilee tuotteen mitä mahdollisesti olisi ostamassa.

Ja aleprosentteihin ei kannata katsoa. Devinci ei näin äkkiseltään vaikuta 3.700 euron pyörältä (ja voin olla tässä väärässä), eli sitä hyvää alea ei oikeastaan taida olla.

Mekaanisista löytyisi Orbean H30 ja vaikka tämä Scott. Kysymys enemmän siitä, että sinulla on hyvä tilanne kun vaihtoehtoja on muutama, ja se kannattaa käyttää hyväksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Maaku79:lle. Kun sinulla on alkuperäisten 2 pyörävaihtoehdon lisäksi jotain 10 km? päässä 4-5 oikean kokoista pyörää 2 x, 1x sähköillä tai ilman, niin minusta ilman muuta kannattaa käydä potkimassa niidenkin renkaat, jutella myyjien kanssa ja ajaa pari mieluisinta. Ainakin itseä päätöksissä helpottaa kun näkee ja/tai kokeilee tuotteen mitä mahdollisesti olisi ostamassa.

Ja aleprosentteihin ei kannata katsoa. Devinci ei näin äkkiseltään vaikuta 3.700 euron pyörältä (ja voin olla tässä väärässä), eli sitä hyvää alea ei oikeastaan taida olla.
    Olet aivan oikeassa, täällä Helsingissä ei tule heti pula pyöräliikkeistä, täytynee vaan käydä katselemassa ja koeajamassa kiinnostavimpia. Kiitos hyvästä huomiosta Devincin suhteen!

Kyllä ne sähkövaihteet vaan on se juttu, mihin kannattaa panostaa, varsinkin jos et itse pyörääsi huolla. Ne vaan toimii aina eivätkä vaadi turhaa huoltamista.

Kyllä ne sähkövaihteet vaan on se juttu, mihin kannattaa panostaa, varsinkin jos et itse pyörääsi huolla. Ne vaan toimii aina eivätkä vaadi turhaa huoltamista.
    Anteeksi maalaisuuteni, mutta tunnistaako ne jostain kirjainyhdistelmästä?

Shimanon vaihteissa Di2, SRAMin vaihteissa AXS tai eTap riippuen kuun asennosta.

Shimanon vaihteissa Di2, SRAMin vaihteissa AXS tai eTap riippuen kuun asennosta.
    Kiitokset!

Se että se ei ole ”aito gravel” ei oikeastaan kerro mitään, paitsi ehkä jos on kohdeyleisöä gravel-bibseille ja gravel-ajopaidoille jne.
    Mä ostin just gravel-kengät! Toisaalta mä käytän niitä lähinnä työmatka-ajossa kaupungin halki että ehkä kaksi kardinaalivirhettä nollaa toisensa.

Möin juuri tänään pois Konan, jossa oli SRAM Rival 1x11, ja Cannondalessa on SRAM Apex 1x12. onko kokemusta näiden eroista?
    Se yksi lisäratas tulee pakan isompaan päähän eli välitysten tiheys ei olennaisesti muutu, mutta 12-vaihteisessa on yksi vielä kevyempi välitys käytettävissä. Niin ja Sramin 1x12-vaihteiset on kaikki sähköisiä siis, joten kahvojen ergonomia on vähän parempi. Sähköiset vaihtajat on vähän painavampia, samoin 12-pykäläiset pakat on painavahkoja tai kalliita.

Mä en osaa kaivata sähkövaihteita ja seuraavaankaan pyörään en niitä ottaisi, jos ei ole pakko. Paatonin mainitsemaa tarvetta ”turhaan huoltamiseen” en tunnista muutoin kuin ehkä vanhoissa pyörissä, joissa on avoimet vaijerit. Stigmataan olen vaihtanut vaihdevaijerin noin 10000 km välein. Muuten säätöihin ei ole tarvinnut koskea kuin vain silloin, kun olen kaatanut pyörän vaihtajan päälle ja saanut korvakkeen vääntymään. Sille sähköisetkään ei ole immuuneja ellei ole UDH-korvake ja Transmission, joka on siis mtb-puolen systeemi.

Sähköisten kanssa täytyy pitää huolta siitä, että sitä sähköä on käytettävissä. Mekaaniset vaihteet toimii niin pitkään, kun kuskissa riittää virtaa. Lisäksi oikeastaan ihan periaatteellisella tasolla itseäni ahdistaa se, että tarvitsisin kännykkäappia tai tietokonetta siihen, että saan pyöräni toimimaan, mutta kai jonkun mielestä sekin voi olla vielä nykymaailmassakin coolia.

Ainoa asia, missä sähkövaihteet on yksiselitteisesti paremmat, on se, että niiden kanssa saa tehtyä ohjaamon, jossa kaikki letkut ja piuhat ym. on piilossa. Siitä, että onko täysin integroidusta ohjaamosta oikeasti jotain hyötyä vai vaan pelkästään haittaa, voi sitten kyllä olla useampaa mieltä. Evoluution suunta on kuitenkin vääjämättä se, että kaikki on piilossa ja näkösällä olevat letkut ja varsinkin vaijeri(t) alkaa näyttää auttamattomasti vanhanaikaisilta. Mielenkiinnolla oottelen, että mikä on seuraava ilmiö, jolla ihmiset huijataan uskomaan, että ne tarvii uuden pyörän
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Ainoa asia, missä sähkövaihteet on yksiselitteisesti paremmat, on se, että niiden kanssa saa tehtyä ohjaamon, jossa kaikki letkut ja piuhat ym. on piilossa.
    Sähkövaihteet on ehkä sellainen asia, että jos niillä ei ole paljon ajanut, niin niitä ei osaa arvostaa. Eka itse kasauttama maantiepyörä oli OMS Ultra ja siihen laitettiin silloin kädet täristen viimeisillä rahoilla Ultegran Di2 Toneilla. Ajattelin silloin, että se on loppuelämän pyörä, niin vedetään nyt läskiksi. Sitten tulikin jo isommat rengastilat, läpiakselit, levyjarrut yms. Pakkohan se oli sitten myydä pois, että ei saanut kahvipaikoilla turpaan, kun ajaa noin vanhalla epämuodikkaalla pyörällä. Myin sen sitten 2019 pois ja ajattelin silloin, että en osta maantiepyörää enää ollenkaan, kun oli tuolloin 2 gravelia ja cyclocrosspyörä. No ostin sitten kuitenkin, kun sattui sopivasti löytymään sopuhinnalla Pinarello Dogma F8 Disk mekaanisella Dura-acella. Ainoa mitä mietin tuossa Pinarellossa oli tuo mekaaninen osasarja, että mitenköhän sitä sopeutuu sen kanssa enää, kun gravelissakin oli sähköt. Tuo Pinarello oli varmaan paras pyörä rungoltaan mitä minulla oli tai tulee koskaan olemaan, mutta sähköjen puute sai tekemään ainoan järkevän päätöksen ja luovuin siitä reilun vuoden omistamisen jälkeen. Ei ollut etuvaihtajan automatikkaa säätämässä sitä kohdilleen ja aina se ketju vähän hankasi, jos ajoi ristiin iso-iso välityksellä. Tilanne siis eskaloitui siihen, että ei huvittanut enää lähteä maantielenkille edes, kun oli mekaaninen osasarja. Nyt tilanne on onneksi korjaantunut, kun ostin viime keväänä heräteostoksena kesken gravel-lenkin kauppiaalta itselleni synttärilahjaksi BMC TMR01 aeropyörän Sram Red AXS osilla ja maantie maistuu taas paremmalta kuin koskaan. Minulla on muuten nykyään sähkövaihteet myös kahdessa maastopyörässä ja se vaihtamisen nopeus ja tarkkuus on kyllä ihan ylivoimainen sielläkin. Jossain tasavauhtisessa lenkkiajossa missä ei tarvitse satoja tai jopa tuhansia nopeita vaihtoja suoraan veto päällä tuollaiset mekaaniset voi toimiakin ihan hyvin 10 000km ilman säätöä, mutta vähänkin reippaampaan ajoon en ottaisi mitään mekaanista enää ikinä. Tingin mielummin vaikka syömäni ruoan laadusta, kuin ajaisin mekaanisella vaihteistolla. Summasummasummarum: Ostakaa sähköt, aina. Nauttikaa niistä. Elämä on liian lyhyt ajettavaksi mekaanisella osasarjalalla.

Juu se subjektiivinen paremmuus on totaalisen riippuvainen siitä, että mitkä on paremmuuden kriteerit kenellekin. Olen sen verran ajanut sekä 1x12 Forcella että Redillä, että joku käsitys mulla on. 2x12-sähköistä en ole koskaan kokeillut.

Mun ajaminen on varmaan just sen verran ”pappa-ajamista”, että millisekuntien erolla vaihtamisen nopeudessa ei ole mitään merkitystä. Ja kun 2x:ää en enää itselleni gravelpyörään ottaisi, koska asfalttiajo ei motivoi lainkaan, niin etuvaihtajan toiminnallisella erolla ei ole mulle merkitystä. Todennäköisesti sähkövaihteiden suurin todellinen käytännön hyöty tuleekin juuri etuvaihtajan toimintavarmuudessa ja säätämisen helppoudessa (poislukien Paatonin tuossa aikaisemmin mainitsemat rattaan yli heittämiset).

1kk sähkövaihteilun jälkeen voi sanoa että onhan ne kivat ja tarkat, mutta myös tietyllä tavalla tunnottomat. Mekanisissa tietää jotenkin paremmin mitä tapahtuu ja milloin. Vaihtotapahtuman laatu on inasen parempi/tasaisempi, vaikka mekaanisen Campan ääni on toki paaaljon miehekkäämpi (kunnon KLONKS) kuin Shimanon sähkövaihteiden ininä. Tämän siis totesi talouden kauniimpi osapuoli. Pitää nyt katsella kesä sähkövaihteisen gravelin ja mekaanisilla varustetun maantiepyörän kanssa, tuleeko päivitysintoa maantiekonkelin osalta.

Mä en osaa kaivata sähkövaihteita ja seuraavaankaan pyörään en niitä ottaisi, jos ei ole pakko. Paatonin mainitsemaa tarvetta ”turhaan huoltamiseen” en tunnista muutoin kuin ehkä vanhoissa pyörissä, joissa on avoimet vaijerit. Stigmataan olen vaihtanut vaihdevaijerin noin 10000 km välein. Muuten säätöihin ei ole tarvinnut koskea kuin vain silloin, kun olen kaatanut pyörän vaihtajan päälle ja saanut korvakkeen vääntymään. Sille sähköisetkään ei ole immuuneja ellei ole UDH-korvake ja Transmission, joka on siis mtb-puolen systeemi.
    Mulla on sorapyörässä Shimanon GRX-810 kahvat ja kaksi viimeisintä vaihdevaijeria on katkennut tai rispaantunut ajokelvottomaksi 2900km kohdalla. Sähköt olis kivat.

Maantiellä olen Shimanon vermeillä päässyt jopa 5000km ilman vaijerin vaihtoa.

SRAMin ja Campan mekaanisissa kesto on ilmeisesti paljon parempi kuin Shimanolla.
    The older I get the faster I was

Noin muuten sellaiseen pyörään, jolla on tarkoitus ajaa asfalttipainotteisesti, on mun mielestä ainakin 11-vaihteisten 1X-pyörien välitykset turhan harvat, joten 2x:lle mun ääni.
    Pääsin tuossa taannoin kokeilemaan lenkillä Sram 1x12 -vaihteistolla olevaa gravelpyörää. Kun lenkki suuntautui vauhdikkaille sorateille ja väleissä oli asvalttisiirtymiä, niin tuntui että koko ajan on "väärä vaihde" päällä. Luultavasti totuttelukysymys, ja kaikkeen oppii kun pakotetaan. Silti jos valinnanvaraa on, valitsen jatkossakin eri tyyppiseen tiellä ajamiseen Shimanon 2x -setin (koska kuulopuheiden mukaa Sram ei osaa tehdä toimivaa etuvaihtajaa).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Maantiellä olen Shimanon vermeillä päässyt jopa 5000km ilman vaijerin vaihtoa.
    Jotain 8000+ km on Shimanon vaijerin vaihtoväli ollut itsellä maantiellä (takavaihtaja). Etuvaihtajalle on vielä alkuperäinen vaijeri, aavistuksen vajaa 20 000 ajettu. Uusi on kyllä kaapissa odottamassa tarvetta.

Mä olen luonteeltani enemmän ”keep it simple stupid” -tyyppinen ja ajelen soralenkkejä tosi mielelläni myös 1-vaihteisella. Vuosikausien sinkulointitausta on todennäköisesti saanut aikaan myös sen, että olen oppinut polkemaan tehokkaasti erilaisilla kadensseilla enkä ole niin allerginen sille väärä vaihde -fiilikselle, mutta juuri siitä syystä suosittelin alkuperäiselle kysyjälle 2x:ää, kun pyörä on ensisijaisesti tulossa tiekäyttöön.

Mulle 1x:n hoitamisen ja siivoamisen helppous sekä chainsuckien yms. 2x:iin ja mutaiseen voimansiirtoon liittyvien ongelmien puuttuminen tekee sen, että subjektiivisesti 1x on parempi systeemi mutapyörissä. Ja tämä siis siitäkin huolimatta, että Sramin barsinkin pitkähäkkisen 1x-vaihtajan jousen jäykkyydestä ym. jutuista johtuva voimansiirron tahmeus ja 10-pykäläinen pikkuratas häiritsee jonkun verran. Vanhemman pyörän lyhythäkkinen Force1 ja 11-36-pakka on äänettömämpi yhdistelmä ja vaihtaa sekä pyörii paremmin. Siinä mielessä 1x-maastopyörien jättipakkojen kanssa voin hyvin kuvitella, että sähkövaihtaja tuntuu paremmalta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •