Eikai siinä kun nyt vaan kopioidaan konsepti kiinaan ja sit fillarit saa halvemmalla ?
Eikai siinä kun nyt vaan kopioidaan konsepti kiinaan ja sit fillarit saa halvemmalla ?
Vanha mutta lihava.
Eipä siinä ole ollut paljoa kopioitavaa kuin geometria ja jousituksen toimintaperiaate. Noi CNC-koneistetut rungot eivät vain toimineet. Saattaisivat olla pystyssä, jos olisivat kuiturunkoja tai kehittäneet kaupallisempaa putkirunkojen valmistuksen Suomessa jonkun metallipajan kanssa.
Ei noiden CNC-koneistettujen runkojen ongelma ollut hinnoissa vaan rikkoutuvissa rungoissa, joka karkoitti varmasti ison määrän ostajia. Lisäksi CNC-koneistetut rungot vanheni ihan tajutonta tahtia ja koko ajan oli seuraavaa konseptia tiisattuna. Kuinka moni iskee 6-8t euroa kiinni pyörään, jota saa odotella ja se vanhenee hyvin pian sen saamisesta. Siinä jää ostaja helposti odottelemaan sitä seuraavaa eikä bulkkirunkoja ole tarjolla
https://yle.fi/a/74-20086928
Jospa löytyisi jatkaja
Toivottavasti jäisi edelleen kotimaisiin käsiin.
Kyllä noi koneistetut rungot ovat sittenkin aika hyvin toimineet viimeisten kehitysaskelten myötä, alle 5% ollut ongelmia ja niistäkin suurin osa swingin kanssa. Siitä olen samaa mieltä että liian tiuhaan tuli uutta, esim. Voima / Vikkelä -23 päivityksin olisi pitänyt pitää ainoana pidempään ja Sonnia / Onnia lanseerata viimeistellympänä ehkä vasta tänä syksynä. Voima / Vikkelä on kuitenkin ihan mega hieno jousituksen toiminnan ja geon suhteen, ei siihen suuntaan mikään valtamerkki uskalla ihan noin vaan mullistua - ehkä 5 v. päästä, eikä silloinkaan pientä kokoa tule. Ei toki tullut Vikkeläänkään, kertoo paljon voimasuhteista emtb/mtb välillä...
En ymmärrä alkuunkaan miten pyörä muuttuu siinä vaiheessa kun uusi malli tulee
Miksi se että tulee uusi malli pitäisi häiritä ajamista? Järjetön koko ajatus että pitäisi jatkuvasti olla ostamassa se uusin. Tai, no valmistajan kannaltahan se on unelma että joka vuosi ostetaan se uusin malli missä on muutettu keulakulmaa 0.01 astetta ja pistetty eriväriset ketjut.
Ainoa ongelma vaikkapa Voiman rungon kanssa on se että siihen ei enää saa osia (takajousitus). Jos joku mysöö oman runkonsa niin pitääpä olla heti ostamassa romu itselle varaosiksi.
Uuden malli myötä tietysti jälleenmyynti arvo ottaa aika kovasti osumaa. Pikasella googlauksella, machine 2018, stamina 2020, vikkelä 2022. Ja sitten onni 2024. 6 vuoden aikana 4 abaut saman kategorian pyörää![]()
Varmaan ihan markkinointi mielessä olisi toiminut pitkässä juoksussa paremmin, kun olisi vaan pitänyt tuon machine nimen joka nyt kuvaa aika hyvin tuotetta ja hieronut siitä pienillä muutoksilla toimivaa tuotetta. nyt on 4 erimallia millon milläkin sloganilla koitettu myydä...
Tähän vielä kaikki varaosien ylläpitö yms muut kulut, 4 eri mallia vs 1 malli..
Eikös pyörät osteta ajamista varten eikä jälleenmmyyntiä varten... Hyvää pyörää ei ole tarvis vaihtaa vuoden päästä tai edes neljän vuoden. Eriasia jos ostaa jatkuvasti itselleen sopimattomia pyöriä mutta silloin vika ei ole valmistajissa.
Edelläkävijä mikä tavoittelee ennakkoluulottomasti parasta pyörää, ainoa keino on tehdä uusia malleja. Pole teki enemmän uutta pyörärintamalla viidessä vuodessa kuin moni muu pyöräfirma kymmenissä vuosissa tai useampi firman edes yhdessä.
Parhaiten tai varmimmin pärjää valmistajat mitkä vain hienosäätää vanhoja juttujaan ja joilla todelliset uudistuksen on toisten firmojen tuomia kuten osasarjamuutokset ja iskariteknologian muutokset. Mutta tuollaiset valmistajat on myös todella tylsiä eivätkä ikinä edusta todellista kehitystä.
Polella kävi huono tuuri ja varmasti tekivät myös joitain huonoja päätöksiä. Sellaista business on. Harva meistä palstalaisista jos kukaan pystyisi noinkaan pitkään tekemään businesta kapealla markkinasegmentillä vaikka kritiikkiä kyllä riittää.
Ehkä porukkaa hiertää noissa mallien sijaan se, että olemassa olevaan malliin tulee joku parannusidea vähä väliä, eli lähetty ehkä semmosesta osittain raakileesta liikkeelle. Tuntu myös, että negatiiviseen palautteseen reagoitiin samantien uudella idealla mikä kumoaa sen palautteen, vähän semmoista täydellisyyden tavoittelua. Osittain toki hyväkin, mutta kaikkia on mahdoton aina miellyttää.
Jos tehdas on innovatiivinen, niitä parannuksia tulee koko ajan mutta kannattaako jokaisen parannuksen perään lähteä? Jos ajaa Euroopan kärjessä niin varmasti mutta harrastajan tuskin kannattaa. Ihan sama asiahan se on autojen kanssa. Jos se vaihtaminen on harrastus niin mikäpä siinä mutta jos harrastus on ajaminen niin enemmän parannusta saa sen pyörän muokkaamisella itselle paremmin sopivaksi kuin vaihtamalla vuoden vanha uuteen. Jos taas pyörä on täysin väärän tuntuinen niin kannattaisi ennen seuraavan pyörän hankintaa jutella jonkun ammattitaitoisen kanssa joka osaisi valita paremmin sen pyörän tai vähintään tehdä systemaattinen analyysi mikä nykypyörässä mättää ja erityisesti mistä se johtuu, siis todellinen syy eikä mitään mutuilua.
Tuohon jälleenmyyntiin..Ne jotka ostaa max 3000e maastopyöriä harrastuksen hinta on se 3000e vaikkapa 4 vuoden ajalle (halpaa). Käytettynä saat max 1500e ja tonnilla pääset eroon varmaan heti ja uutta alle. Eli 500e kausi/vuosi
Ne jotka ostaa vaikka 6000e pyörän harrastuksen hinta on kovempi, koska ei siitä kukaan maksa esim 3k tai 4k käytettynä. Ne jotka ostaa tuon hintaisia haluaa lähtökohtaisesti aina uuden. Ihan turha mitään jälleenmyyntiarvoja miettiä näinkin rajuun käyttöön ostetuissa vehkeissä, voi olla että sen sykkelin arvo on kierrätyslava vaikka uutena olikin 5v sitten 5000e.
Tää jälleenmyynti on jobbarin pelkoa ja kateutta. Jos myyn liian halvalla niin ostaja pistää kalliimmalla eteenpäin ja saa hyvät rahat. Myy pyörä hintaan että menee heti, äläkä jää murehtimaan. Uusi alle ja kovaa ajoa.
Oli just pinkbikessa mainio vertaus evolink vs. aikansa mittapuu eli 2016 Spessun enduro. Kyllä näyttää 2016 Spessu näin 2024 todella vanhanaikaiselta kun taas evolink on aivan tätä päiväähttps://www.pinkbike.com/news/now-th...link-2016.html
tosin on siinä se, että mallivuoden 2016 enduro oli julkaistu jo 2012 ja vuodeksi 2017 (joka julkaistiin jo 2016) spessu toi tämän: https://enduro-mtb.com/en/specialize...enchmark-bike/
ei siinä, edelleenkin tuossa 2017 66° kekkekulmineen on hivenen vanhaksi jäänyttä speksiä, mutta kuitenkin..
jos lukee vaikkapa tuolta artikkelin kommenteistä, tai mistä vaan muualta, niin nuohan tuppasivat kräkkäillä aivan poikkeuksetta ja syödä iskareita aika urakalla.
[QUOTE=bike futurist;3258772]tosin on siinä se, että mallivuoden 2016 enduro oli julkaistu jo 2012 ja vuodeksi 2017 spessu toi tämän: https://enduro-mtb.com/en/specialize...enchmark-bike/
ei siinä, edelleenkin tuossa 2017 66° kekkekulmineen on hivenen vanhaksi jäänyttä speksiä, mutta kuitenkin..
No ei toi sen modernimmalta näytä![]()
Ei ollu viime syksyn Trans Madeirassa yhtään 2016 Spessua, mutta 2016 Evolinkillä mentiin komiasti viikko läpi...Alkujaan tämän lähetti Divi
Ekat Evolinkit kesti. Sitten vaihtui tuotantolaitos, ja uusi putka mm. sössi putkien lämpökäsittelyjä -> rupesi tulemaan ongelmia.
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
v1.3 140/158 evolinkit taisi olla niitä ongelmallisimpia. Uusimmat v1.4 144mm joustolla tulikin sitten ilman sisäisiä vaijerinvientejä, puuttuu keskiön päältä halkeavat reiät ja materiaalivahvuuskin on siinä speksatun mukainen eikä runkovalmistajan omin lupineen ohennettua. Tai näin ainakin mulle kerrottiin kun takuurungon hain viime kesänä. Ja nämäkin tuli ainakin vuoden myöhässä, ja joku valmistuserä välissä hyljättiin. Kertoo joka tapauksessa ettei se putkirungon teettäminen kaukoidässä ole helppoa sekään.
Facessa Leo kertoi että kiinnostuneita ostajia on ja neuvotteluita käydään. Etusijalla ne jotka ei hylkää rahansa tilauksiin laittaneita. Toivotaan että homma etenee maaliin.
https://www.lainvoima.com/kohde.php?id=16156
Sieltä edullisesti Polen Taival runkoja.
22. Iskun vaimentimet Cane Creek ja Monarch Plus, kierrejouset, keskiöt, vaijerikuoret ym - Lainvoima.com
23. Takavaimentimet, joustohaarukat, satulat, satulatolpat, ym - Lainvoima.com
Sitten on iskareita, hissitolppaa ja satulaa. Myyvät noi kaikki bulkkina.
Taisi olla Polen tarina tässä. Uskomattoman paljon noilla on ollut noita runkoja varastossa.
Noita Taivaleitahan yritettiin isolla alella työntää ulos koko viime syksy. Tuossa se pienen valmistajan ja ulkomailta alihankitun tuotannon ongelma näkyy. Tavaraa pitää tilata kerralla paljon ilman tarkkaa tietoa menekistä.
Kaikki huutokaupattava tuntuisi liittyvän Taival/Taiga -pyöriin ja -aikakauteen. En mielestäni bongannut mitään osaa joka menisi nykyisiin koneistettuihin malleihin. Pl. joku vanneteippilaatikko. En myöskään bongannut mitään Evolinkkiin liittyvää, paitsi ehkä joku RockShoxin taka-akseli. Ei siis mielestäni sulje pois mahdollisuutta että uudesta tuotannosta vielä neuvotellaan.
Enimmäkseen kakkosluokan runkoja näyttäisi olevan. Mielestäni aika kovissa hinnoissakin. Mitenkäs noihin vaikka vaihtajan korvaketta tulevaisuudessa?
Katselin noita Taival -runkoja, ja jos nyt sattuisi nappaamaan kiinni jollain reilulla satasella, niin mikä jottei jopa tuollaisen pikkuisen kakkosluokkaisenkin ostaisi heräteostoksena odottelemaan inspiraatiota uuden pyöräprojektin aihioksi. Huusin läpällä yhdestä rungosta, eiköhän joku sen korota, ja saa jäädä siihen, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka nappaisikin tuolla hinnalla, olisipa aihio valmiina seuraavaan pyöräprojektiin, mitä en kylläkään ollut lainkaan suunnitellut.
Ehdot on melko epämääräiset, ei ole loppumisaikaa jne. Todella surkean oloinen alusta ja toiminta. ”noin 2vko” yleensä luki jossain. Vain nouto taisi olla.
osa kakkosluokan rungoista oli jotain hitsivikaisiakin, en ainakaa ite semmosesta satasia huutais.
Pienemmissä kooissa oli paljon sellasia missä ei ollut mainintaa laatuluokasta. Mutta tuleeko tuohon esim. taka-akseli mukaan? Paljon menee tavaraa bulkkina jollekin. Jos joku jaksais niputtaa noista sellasia tee-se-itse -paketteja missä tulis pyörään kuuluvat osat irrallaan vois saada paremman hinnan, mut toki jonkun osaavan pitäs nähdä vaivaa ja sekin maksaa...
Ja siis lähinnä tuollaiset pienosat, laakerit, akseli, läpivientikumit ym.
Kyllä noihin konkurssihuutokauppoihin pitää suhtautua asenteella sikasäkissä ja hinta sitten sen mukaan. Toki huutokaupassa on aina se kiva piirre, että moni on valmis maksamaan satasen ettei naapuri saa viittäkymppiä.
Konkurssihuutokaupoissa voi tehdä erinomaisia löytöjä taikka sitten voi "iskeä kätensä paskaan". Eli pieni riskinotto kuuluu kyseisissä tapauksissa kuvioon.
Ja pitää muistaa että konkurssihuutokaupoissa ei lähtökohtaisesti oli mitään palautusoikeutta, kuluttajansuojaa yms. Jos tulee riitaa jostain tuotteesta niin vastapuoli on Polen konkurssipesä joka jo lähtökohtaisesti on reippaasti pakkasen puolella varallisuutensa puolesta ja sieltä ei todennäköisesti mitään korvauksia, palautuksia yms. ole odotettavissa.
Ja lähtökohtaisesti konkurssipesät eivät lähettele mitään tuotteita ne noudetaan johonkin tiettyyn ajankohtaan (joka ei siis näytä ilmoituksesta selviävän koska eikä mistä, mutta oletuksellisesti Polen varastolta).
Pitää muistaa että enään ei ole "Polea", on vain Polen konkurssipesä joka hallinnoin ja päätökset tekee Polen konkurssipesän pesänhoitaja. Tuollaisessa pesässä on pesänhoitajalle aika yksi hailee saadaanko jollain niputtamisella muutama tonni parempi hinta varastossa olevista tuotteista vaiko ei, pesänhoitaja harvoin sellaiseen lähtee.
Joo ei kukaan juristi ala pohtimaan mikä kuuluu mihinkin, eikä niillä tuntiliksoilla kannatakaan...
Jostain somesta olin lukevinani huhua et useampikin kiinnostunut taho olisi. Varmaan aika pian selviää jatkuuko pyörien valmistus vai ostaako joku esim. pelkät immateriaalioikeudet pois niin kuin Nukeproof/Vitus -kaupassa kävi.
Kirjanmerkit