LostInLaplandElectrobikeGiantBikeshop
Sivu 295 / 348 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 195 245 285 293 294 295 296 297 305 345 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.821 - 8.850 / 10426

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olikohan se tämä topsu missä avauduin Duden ulisevista jarruista. Se palojen vaihto ei auttanut, niin tilasin uudet levyt ja uudet Shimpan palat, missä pitäisi olla joku parempi materiaali.

Ja tänään vaihdoin ne levyt, niin luulen että syy taisi löytyä. Ne vanhat Shimpan RT10 levyt olikin ihmeelliset. Se CenterLock kiinnitysosa oli prässätty ohuesta teräspellistä. Ei ihme jos se alkaa värähtelemään.
    Mulla oli tuossa äsken Unit X:n alkuperäiset ulisevat RT10:t pesussa ja täytyy kyllä todeta, että melkoista perunapeltoa on levyn pinta -prässistä tuo on tullut. Kiillottumisjäljistä jo näkee, että käytössä on ollut bump mapping.

Kun vertaa SLX-levyyn, joka on varmaan jotenkin leikattu, niin pinnan tasaisuus on aivan eri tasolla.

Olikohan se tämä topsu missä avauduin Duden ulisevista jarruista. Se palojen vaihto ei auttanut, niin tilasin uudet levyt ja uudet Shimpan palat, missä pitäisi olla joku parempi materiaali.

Ja tänään vaihdoin ne levyt, niin luulen että syy taisi löytyä. Ne vanhat Shimpan RT10 levyt olikin ihmeelliset. Se CenterLock kiinnitysosa oli prässätty ohuesta teräspellistä. Ei ihme jos se alkaa värähtelemään.
    Kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Täytyy pitää mielessä sen jälkeen, kun palojen puhdistus on kokeiltu vielä toisemman kerran.

Täällä kokemuksia vasta kaksista hydraulisista. Ensimmäiset oli käytännössä pakko ilmata muutaman vuoden (rauhallisen) käytön jälkeen. Erehdyin ilmaamaan samalla kertaa toiset, uudemmat ja vielä täysin toimivat. Arvaatte varmaan kummat alkoivat operaation jälkeen ULISTA!! Hihii. Jarruteho molemmissä hyvä ja pitkään pärjäsi huolitta.

Useampi halpis v-jarruinen pyörä ollut alla. Kunhan palat muistaa uusia ja saa hyvin keskitettyä, mielestäni aika huoletonta ajoa seuraavaan palojen vaihtoon saakka, satunnaisten ulinoiden saattelemana.

Parit mekaaniset levyjarrut oli aikaisemmin. Ne jäivät mieleeni vaikeiten ajokuntoon laitettavina ja huonotehoisimpina. Tosin työmatka-ajoon nekin välttivät.

Onko joku muuten upgreidannut BR-RS405 jarrusatuloista ylöspäin? Teen jo pientä markkinatutkimusta, jos ei muilla konsteilla (äänet) hiljene..

Hiilikuitukampien polkimien jenkoihin kitkatahna vai vaseliini?
    Ja vissiin ei uskalla hampaat irvessä kiristää (kiristyksen noin momentti)?

Kuparitahna ja kammessa lukevan momentin mukaan. Itse tosin kiristelen polkimet löysälle, että pikkuruisella multituulillakin saa tarpeen vaatiessa polkimet irti.

Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.

En ole ennen vaihtanut pyörästä 3x -> 1x vaihteistoon, niin hieman apua kaipaisi. Puolison pyörässä on jotkin halppis 3x kammet niitatuilla rattailla ja neliskantti keskiöllä.
    Ketjulinja otetaan keskirattaasta, joka tässä tapauksessa olisi n.50mm? Mitä muuta syytä ottaa huomioon, kun alkuperäinen vaihteisto 3x8? Ratastukset 28/38/48 ja 12-40. 1x eturattaaksi riittäisi 40T tai 42T.
    1x kampisarjat melkein järjestäen 10x vaihteistolle.. ketjun leveyden kanssa ei pitäisi näissä olla ongelmia?

Kiitos Kanuunalle ja Bnditille vastauksista kysymykseeni polkimien kiinnittämisestä kuitukampiin..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harmis Katso viesti
    Mulla on Shimanon joku pro ilmaussetti.Käyttänyt pelkästään Shimanon mineraaliöljyä. Ruiskun tiiviste niin jumissa, että ei meinaa voimallakaan liikkua. Saakohan noihin tiivistettä jostain hommattua? Sellaista joka kestää mineraaliöljyä. O-renkaita varmaan saa kyllä kaupasta kuin kaupasta.
    Eli sulla on tämä uudempi setti, jossa kaksi kannua mukana? Osaa jättää tuonkin ostamatta.

Mulle nimittäin kävi tuon vanhan setin kanssa tänään just näin. Sinne jäi kumiluttero ruiskun sisään.

Onneksi ostin vähän aikaa sitten aliexpresistä kaksi settiä tubeless ruiskuja. Noissa on kunnon mäntä o-renkaalla. Vaihdoin tuohon shimanon letkun. Toimii tosi hyvin.

Vähän kyllä jännittää ettei tuo yksi O-rengas vaan laske ilmaa läpi. Eli mieluusti ostaisi kunnollisen ruiskun. Nämä lääkeruiskut ei tosiaan shimanon öljyjä näköjään kestä.

Parktoolin ruisku näyttää tosi hyvältä, muttei tuota taida saada erikseen.

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.
    Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
    Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
    Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.

Rohkenen olla eri mieltä

Huolsin eilen Duden E13 flätit. Ja siellä akselin päissä olevat kierteet on erisuuntaiset kuin se poljinkierre. Ei oikealla se oli vasenkätinen ja vasemmalla oikeakätinen. Kun se poljinkierre on just päinvastoin.

^^Väitän että olet väärässä

Edit: Laitetaas vielä linkki https://youtu.be/txTwa8l9NtY?si=M9Rv-XjlcUj_UOAP

​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."

^Tuohan on hyvä muistisääntö.
    Itsellä on muistisääntönä polkimien aukaisemis/kiristämissuunnalle on >> oikealla oikean kätinen kierre ja vasemmalla vasen kätinen kierre..

Eräs pyörämekaanikko sanoi mulle joskus että jos ratapyöräilijän polkimen laakeri hirttää kiinni niin tekisi häijyä jälkeä jos polkimen jengat ei olisi niinpäin että löystyy eteenpäin polkiessa. Ratapyöräilyssä kengät taidetaan kiinnittää hyvinkin tukevasti polkimeen ja pyörä kun on fixi niin voisin uskoa että näin voisi käydä. Mutta samahan se voisi olla vaikka mummopyörälläkin, jumittunut poljin kampeaa jalan kammen etupuolelle. Ehkä.

No mun pyörissä polkimet menee kiinni polkusuuntaan eli oikean puoleisessa kammessa normikierteet ja vasemmassa samaan suuntaan eli polkusuuntaan eli väärinpäin kierteet. Mulla ei ole kyllä ratapyörää, vaan maastopyöriä.

Ymmärrän kyllä mistä väärinkäsitys voi johtua koska polkimet ruuvataan yleensä väärältä puolelta kuusiokololla eikä nykyään enää old school 15mm kiinto-avaimella polkimen juuresta. Mutta tämä ei muuta kierteiden suuntaa...

Nimenomaan oikealla puolella normikierre. Mutta nythän mä ymmärrän mistä tässä onkin kyse. Eli totta, molemman puolen polkimet kiristetään (yläkautta) polkusuuntaan jos kampi pysyy samassa asennossa. Mutta mä tarkoitin sitä että jos avain pysyy kiristäessä samassa asennossa (kuten jalka polkiessa) niin silloin on pyöritettävä kampea taaksepäin jotta poljin kiristyisi. Ja vastaavasti eteenpäin jotta poljin löystyisi. Tämä tyylihän on varsin kätevä jos polkimeen käy perinteinen poljinavain mutta nykyisin alkaa olemaan melkein noita ainoastaan kuusiokololla kiristettäviä läpeensä.
    Eli olit oikeassa mutta oikeassa olin itsekin.

Olihan ennen vanhaan joissain autoissakin vasemmalla puolella vasenkätinen kierre. Nykyisin ei taida enää olla ja ovat kai pultit ja mutterrit aika hyvin kiinni pysyneet.

Samasta syystä ketjulinja saattaa olla oikealla eikä vasemmalla puolella. Tarvitsee vähemmän vääränpuolen kierteitä.

En tiedä mikä merkitys tuolla pyörimissuunnalla on. Paperikoneissa ja puhaltimissa on paljon molempiin suuntiin pyöriviä osia ja kyllä niissä lähes aina on normaalit oikeakätiset kierteet.

Keskiön kierteet on päinvastaiset kun saman puolen polkimessa. Jos jommassa kummassa (polkimessa tai keskiössä) laakeri jämähtää niin käsittääkseni niin keskiössä kuin polkimessa on kummassakin mahdollisuus että kammen eteenpäin pyörittäminen avaa eikä kiristä.

… ja italialaisessa keskiössä sitten vielä molemmat puolet oikean käden kierteellä. Mutta onko ne nykyään enää kuinka yleisiä?

En tiedä mikä merkitys tuolla pyörimissuunnalla on. Paperikoneissa ja puhaltimissa on paljon molempiin suuntiin pyöriviä osia ja kyllä niissä lähes aina on normaalit oikeakätiset kierteet.
    Tietämättä paperikoneista mitään muuta kun että ne on helvetin isoja, niin tällä vähäisellä tiedon määrällä päättelen että puhutaan eri luokan momenteista ruuvien kiinnitykseen kun polkupyörässä.

Mun täytyy myöntää että oon aina hiukan ihmetellyt miksi kierteellisen keskiölaakerin kiristysmomentti on useimmiten 40 Nm huitteilla. Itse en ole ikinä niin tiukkaan kiristänyt ja hyvin on pysynyt. Tosin en ole momenttiavainta kyseiseen hommaan käyttänyt mutta muita hommia samalla momentilla kiristellyt (esim. takapakka tai centerlock -jarrulevyt) joten näppituntumalla osaan sanoa.

Koskaan tiedä. Muistan yhden Alfa Lavalin vanhemman separaattorin, jonka kuula oli akselissa lukittuna vasenkätisellä kierteellä olevalla mutterilla. Siinäpä tietämätön asentajan vääntää purkaessaan huolella väärään suuntaan.

Edit: ja sekin mutteri taisi vielä kiristyä separaattorin käydessä, joten avaamisessa sai vähän nuijalla kopauttaa työkalua, että aukesi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Tietämättä paperikoneista mitään muuta kun että ne on helvetin isoja.
    Toki näin, mutta on voimatkin isoja

Ja tarkoitin niitä kaikki apulaitteita, erilaisia pumppuja, puhaltimia ja muita hilavitkuttimia on vaikka kuinka paljon.

Mutta jos nyt katsoo vaikka keskiötä. Se jos on asennettu oikein, niin kyllä on ihme jos pyöritysvoimat 40 Nm kireydelle mitään tekisi. Se jo pyörittäisi PF keskiötä muhvissaan oikein kunnolla. Eli minun mielestä keskiö pysyisi paikoillaan vaikka molemmissa päissä olisi oikeakätiset kierteet.

Varmaan ne vanhat perinteet siellä taustalla enemmän merkkaa.

Paperikoneita ja puhaltimia asentaa asentajat. Fillarin keskiöitä tavan tunarit, nurekin vetelee niitä pihdeillä kiinni ja neuvoo tuota muillekkin.

Toinen neuvoo tuossa yllä ettei sitä tartte ohjeen mukaiseseen momenttiin laittaa.

Tuo on sen vas/oik kierteen idea. Kukaan ei kuole vaikka asentaja olisikin tumpelo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo on sen vas/oik kierteen idea. Kukaan ei kuole vaikka asentaja olisikin tumpelo.
    Tässä on totuus takana. Nykyään kaupungistumisen myötä monet käden taidot hiipuu pikku hiljaa. Ja se kyllä vaikuttaa pyöräilyn turvallisuuteen, jos ei tunne omia rajojaan. Esim vaikkapa jarruletkujen lyhennys on syytä jättää tekemättä, jos ei tiedä mitä on tekemässä.

Eikä kaikkien tarvitse olla pyörämekaanikkoja, sitä varten on ihan omat liikkeet ja ammattilaiset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Paperikoneita ja puhaltimia asentaa asentajat. Fillarin keskiöitä tavan tunarit, nurekin vetelee niitä pihdeillä kiinni ja neuvoo tuota muillekkin.

Toinen neuvoo tuossa yllä ettei sitä tartte ohjeen mukaiseseen momenttiin laittaa.

Mä ketään neuvonu. Tunnustin että en tee niinkuin neuvotaan.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7193
    Viimeinen viesti: Eilen, 21.56

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään