FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 114 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 64 104 112 113 114 115 116 124 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.391 - 3.420 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

  1. #3391
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    ^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.

  2. #3392
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.
    Selittää sankari joka mittaa jarrulevynpulttien painotkin...

  3. #3393
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.
    No enpä ole osannut kaivata, kun ei se nyt kummosta matikkapäätä tai maalaisjärkeä vaadi, että watit ja paineet pystyy arvioimaan ihan riittävällä tarkkuudella. Jos siis sitä hämmästelet, että en ole muuntolaskuria tai mikä se nyt onkaan huomannut.

    E: En mä kyllä löytänyt pro-tililläkään sellaista ominaisuutta, joka muuttaisi paineet vertailukelpoisiksi eri kategorioiden kesken. Pro view:ssä saa kyllä kaikki renkaat yhteen pötköön samaan taulukkoon, mutta paineet on edelleen ne samat mittauspaineet, jotka ei ole vertailukelpoisia eri kategorioiden välillä. Vertailutyökalussakin lukee ”Compare Selected Tires, 2-3, same cat”.

    Mun pointti oli siis se, että mtb-renkaiden RR Med ei ole sama asia kuin gg-renkaiden RR Med. Jos nyt vaikka vertaa sitä 45 mm Terraspeediä (RR Med 2,6 bar) ja 2,2” Race Kingiä (RR Med 2,4 bar) niin noilla paineilla RK on kovempi kuin Terra ja metallirullalla rengas rullaa sitä paremmin mitä kovempi se on. (Todellisuudessahan tuokaan ei pidä paikkansa silloin, jos alusta on yhtään epätasaisempi.)
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #3394
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    Päätön, kyse wateista eikä grammoista mutta olen taas iloinen että pääsit kommentoimaan!

  5. #3395
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Swissiden artikkelissa oli gravelrenkaiden aerodynamikasta, sekä leveyden että nappuloiden koon merkityksestä.

    Eli 10 mm ero noin 10 wattia 45 kmh;ssa ( x0,29=30 kmh ja x0,47 35 kmh)
    Nappuloissa esim. gravel kingin ja G-one speedin ero noin 7 wattia 45 kmh:ssa.

    Maastorenkaan nappuloilla varmaan vielä isompi ero.



    https://www.swissside.com/blogs/aero.../gravel-report




    The measurement data was very consistent with both the Schwalbe and Continental tyres tested. The differences per 10mm increased tyre width, were around 3.6W at 30km/h, increasing to almost 12W at the higher speed of 45km/h











  6. #3396
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Juu ja jos ajaa gravelia 100 km/h niin aeroerot on vielä suurempia Jos ei huomioi muuta kuin aeroerot ja brr:n watit, niin 25-millinen sliksi on gravelilla kaikkein nopein.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  7. #3397
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, kyse wateista eikä grammoista mutta olen taas iloinen että pääsit kommentoimaan!
    Niin toinen vaikuttaa pyörän painoon, jolla on Suomessa enemmälti merkitystä fillarin nostamiseen seinälle ja toinen vastukseen kun ajetaan pyörällä.

    Ihan voi miettiä kumpiko on itselleen tärkeämpi arvo.

  8. #3398
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Juu ja jos ajaa gravelia 100 km/h niin aeroerot on vielä suurempia Jos ei huomioi muuta kuin aeroerot ja brr:n watit, niin 25-millinen sliksi on gravelilla kaikkein nopein.
    Niin pitää aina huomioida se oma ajotapa.

    Nure vs Moukari taistelemassa parhaasta gg renkaasta. Se ei vaan nyt toimi.

  9. #3399
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Jeps. Tuossa oli vain yksi komponentti yhtälöön kun siitä oli keskustelua.

    Escapessa on mielenkiintoinen podcast Paris-Roubaixin rengasvalinnoista ja aerosta. Siinä 4 spessun insinööriä käy läpi heidän ja tiimien rengastestejä.
    Labrassa ja irl:ssä mukulakiviosuuksilla :aeroa, rr,:ää renkaan kestävyyttä, pitoa kaikilla eri rengas - ja vanne yhdistelmillä,
    ja sitten eri tiimit ja ajajat päättävät tietojen pohjalta sekä tiimin strategian, ajajan oman filiksen mukaan millä yhdistelmällä lähdetään liikenteeseen.

    Esim. naisten SD Works lähti vahvana ja dominoivana tiiminä eri yhdistelmillä liikenteeseen kun miesten tiimit, jotka lähtökohtaisesti "yrittävät pysyä mukana"

    lisäys: ei ihan gravelrenkaista, mutta mukulakiviosuudet tuovat varmaankin samankaltaista pohdintaa kuin gravelvalinnoissa

  10. #3400
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    No enpä ole osannut kaivata, kun ei se nyt kummosta matikkapäätä tai maalaisjärkeä vaadi, että watit ja paineet pystyy arvioimaan ihan riittävällä tarkkuudella. Jos siis sitä hämmästelet, että en ole muuntolaskuria tai mikä se nyt onkaan huomannut.

    E: En mä kyllä löytänyt pro-tililläkään sellaista ominaisuutta, joka muuttaisi paineet vertailukelpoisiksi eri kategorioiden kesken. Pro view:ssä saa kyllä kaikki renkaat yhteen pötköön samaan taulukkoon, mutta paineet on edelleen ne samat mittauspaineet, jotka ei ole vertailukelpoisia eri kategorioiden välillä. Vertailutyökalussakin lukee ”Compare Selected Tires, 2-3, same cat”.

    Mun pointti oli siis se, että mtb-renkaiden RR Med ei ole sama asia kuin gg-renkaiden RR Med. Jos nyt vaikka vertaa sitä 45 mm Terraspeediä (RR Med 2,6 bar) ja 2,2” Race Kingiä (RR Med 2,4 bar) niin noilla paineilla RK on kovempi kuin Terra ja metallirullalla rengas rullaa sitä paremmin mitä kovempi se on. (Todellisuudessahan tuokaan ei pidä paikkansa silloin, jos alusta on yhtään epätasaisempi.)
    Juu, käsitin kyllä.

    Olen ollut itse siinä uskossa, että paineetkin olisivat vertailukelpoiset tuolla. Täytyisi varmaan lukea miten nuo med/low/high paineet olikaan tuonne valittu.

  11. #3401
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Eikös BRR:llä ole maasturien renkaissa 1.7bar mittaus ja graveleissa 1.6 bar, se nyt menee jo virhemarginaalin sisään vertaillessa.

    Sent from my Takapalk

  12. #3402
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    ^ Jos 40-millisessä renkaassa on 1,6 baria, on se verrattavissa 2,2-tuumaiseen renkaaseen, jossa on nopeasti arvioituna 1,1 baria. Jos siis haluaa verrata renkaita, jotka ovat yhtä ”kovia”. Tämä siis, koska 40 mm rengas on noin 30% pinta-alaltaan pienempi kuin 2,2” rengas. Silloin myös vertailupaineen pitää olla 30% pienempi, koska paine=voima/pinta-ala.

    Ääriesimerkki: koitapa ajaa 25 mm renkaalla, jossa on 1 bar ilmaa ja siihen perään 4” fättirenkaalla, jossa 1 bar ilmaa. Kumpi rullaa paremmin?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #3403
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    No kyllä tuo on kaikille ihan selvää kauraa.

  14. #3404
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Juu mutta ei BRR:ssä (eikä kyllä vissiin täälläkään, kun ainakin osa vertailee BRR:n eri kategorioiden renkaita ihan sujuvasti keskenään).
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #3405
    MÄ olen ainakin katsonut jollain laskurilla vastaavat paineet ja koittanut sitten löytää BRR:stä vertailukelpoiset paineet.

  16. #3406
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Tuo onkin varmaan järkevämpi tapa.

    Tämmösen kuvaajan sieltä kyllä saa ulos, jossa gg-renkaan rullaavutta toiseksi pienimmällä paineella verrataan mtb-renkaan pienimmällä paineella mitattuun arvoon. Tässä tapauksessa (Terra 40 mm vs. Race King 2,2”) paineet olisi 2,6 vs. 1,7 bar, jotka lienee suunnilleen kartalla. Eli siellä vähän hämää se, että gg-renkaissa skaala on ”High Pressuresta” ”Extra Low Pressureen” ja mtb-renkaiden skaala on jostain syystä ”Extra High Pressuresta” ”Low Pressureen”. Minusta mtb-renkaiden kohdalla Extra Low olisi hyödyllisempi tieto kuin Extra High.

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #3407
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Juu mutta ei BRR:ssä (eikä kyllä vissiin täälläkään, kun ainakin osa vertailee BRR:n eri kategorioiden renkaita ihan sujuvasti keskenään).
    No voihan noita verrata. Katsoo paineet joita käyttäisi itse. Tuohon nyt vaikuttaa ihan kaikki.

  18. #3408
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tuo onkin varmaan järkevämpi tapa.

    Tämmösen kuvaajan sieltä kyllä saa ulos, jossa gg-renkaan rullaavutta toiseksi pienimmällä paineella verrataan mtb-renkaan pienimmällä paineella mitattuun arvoon. Tässä tapauksessa (Terra 40 mm vs. Race King 2,2”) paineet olisi 2,6 vs. 1,7 bar, jotka lienee suunnilleen kartalla. Eli siellä vähän hämää se, että gg-renkaissa skaala on ”High Pressuresta” ”Extra Low Pressureen” ja mtb-renkaiden skaala on jostain syystä ”Extra High Pressuresta” ”Low Pressureen”. Minusta mtb-renkaiden kohdalla Extra Low olisi hyödyllisempi tieto kuin Extra High.

    Doodi. Eli skaalat on ihan oikein? Katsoo vaan oikeasta kohtaa?

  19. #3409
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    Paljonko SpeedKing tuosta poikkeaa? Aikoinaan oli paljon 26" renkaita ja usein koossa 1.9" jotka sopisivat 29" kuvioltaan ja painoltaan gravel käyttöön kuten Maxxis Minotaur ja Contin Twister SuperSonic. Silloin niitä pidettiin XC renkaina mutta eihän sen ajan XC paljoa gravelista poikkea?

  20. #3410
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ Jos 40-millisessä renkaassa on 1,6 baria, on se verrattavissa 2,2-tuumaiseen renkaaseen, jossa on nopeasti arvioituna 1,1 baria. Jos siis haluaa verrata renkaita, jotka ovat yhtä ”kovia”. Tämä siis, koska 40 mm rengas on noin 30% pinta-alaltaan pienempi kuin 2,2” rengas. Silloin myös vertailupaineen pitää olla 30% pienempi, koska paine=voima/pinta-ala.

    Ääriesimerkki: koitapa ajaa 25 mm renkaalla, jossa on 1 bar ilmaa ja siihen perään 4” fättirenkaalla, jossa 1 bar ilmaa. Kumpi rullaa paremmin?
    Jonkun 40(vai 45) leveän renkaan suoraan vertaaminen 55mm leveään nyt on muutenkin vähän niin ja näin. Maaston mukaan niitä valitaan jos pitää alkaa hifistelemään.
    Ja sitten verrataan samaa kokoa keskenään.
    Tai niin kuin minä ja ajaa setämiesajot 50mm leveällä gravel H:lla ja on ihan tarpeeksi tyytyväinen.

    Sent from my Takapalk

  21. #3411
    Teravail Washburn 700x38 tuli uudessa pyörässä orkkisrenkaina ja tarkoitus oli laittaa hyllyssä olevat 44mm Thunderot heti alle. Annoin kuitenkin Washburneille mahdollisuuden (vaikka ovatkin omaan makuun hieman kapeat) eikä harmita yhtään; ”soralenkit” on ollut keväällä suurimmalta osalta kestopäällystettä ja oikein mainiot renkaat ollut tällaiseen sekakäyttöön. Jonkin verran tappajasepelilläkin on ehtinyt rouhia ja toistaiseksi ilman rengasrikkoja.

  22. #3412
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Nu-Pu
    Viestit
    437
    Onko jollain joka on ajanut Thunderon 44mm versiota kokemusta jo 48mm versiosta. Kaiketi sen pitäisi olla 3mm korkeampi, joten onkohan suurtakaan eroa ajotuntumassa.

  23. #3413
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    Here are the winners of last month's voting round:

    - Panaracer Gravelking R Slick 700x40
    - ENVE SES Raceday 700x29c
    - Rene Herse Orondo Grade TC 700Cx31 Extralight
    - Schwalbe Racing Ray Addix SpeedGrip SuperGround TLE E-25 29x2.25
    - Pirelli Cinturato Gravel H 50-622

    En tiedä onkos tuosta mitään hyötyä mutta noin hieman suuremman median raati...

  24. #3414
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    ^ BRR:ssä äänestetään vain siitä, että mitkä renkaat halutaan seuraavaksi testiin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #3415
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    ^Kertonee siis noihin renkaisiin kohdistuvasta mielenkiinnosta.

  26. #3416
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Onhan tuo BRR:n käyttämä painealue hiukan outo, ainakin MTB renkaiden kohdalta. Avoimena näkyy 1.7 ja 2.4 bar ja sitten jäsenille 3.1 ja 3.8 bar.
    Miksi ketään kiinnostaa maastopyörän renkaiden toiminta lähes 4 bar paineessa. Ennemmin lisäisin alapäähän vaikka 1.3 bar paineen.

    Se on tietysti toinen juttu jos meinaa MTB renkaita "väärin käyttää" gravel-pyörässä, koska ne puntaroidaan samoilla paineilla. Vaikka samassa paineessa niitä kannatakkaan suoraan verrata.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  27. #3417
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Onhan tuo BRR:n käyttämä painealue hiukan outo, ainakin MTB renkaiden kohdalta. Avoimena näkyy 1.7 ja 2.4 bar ja sitten jäsenille 3.1 ja 3.8 bar.
    Miksi ketään kiinnostaa maastopyörän renkaiden toiminta lähes 4 bar paineessa. Ennemmin lisäisin alapäähän vaikka 1.3 bar paineen.
    Kieltämättä, kun tuollaisten paineiden käyttö tubeleksena on monissa maastovanteissakin jo "kielletty".

  28. #3418
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    ^Moni käyttää sisureita ja ajaa kovalla pohjalla "maastopyörilläkin"... Siinä oikeassa että esim. Newmen ilmoittaa Evo SL:lle 3.5bar maksimiksi.

  29. #3419
    Stans useimmille 45psi eli noin 3.1bar. Siis ilman sisuria. Ei kuulu tähän enää, mutta lähtökohtaisesti leveillä maastorenkailla ei tarvita tuollaisia paineita kovallakaan pohjalla.

  30. #3420
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.205
    ^2.2" ei taida olla leveä tämän päivän renkaissa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •