^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.
^ Hieman hämmästynyt tosiaan ettei ole, eikös ole suht välttämätön kun lukuja ja vertailuja tutkitaan. Itsellä vaan unohtui kun luvut ei ole niin tärkeitä.
No enpä ole osannut kaivata, kun ei se nyt kummosta matikkapäätä tai maalaisjärkeä vaadi, että watit ja paineet pystyy arvioimaan ihan riittävällä tarkkuudella. Jos siis sitä hämmästelet, että en ole muuntolaskuria tai mikä se nyt onkaan huomannut.
E: En mä kyllä löytänyt pro-tililläkään sellaista ominaisuutta, joka muuttaisi paineet vertailukelpoisiksi eri kategorioiden kesken. Pro view:ssä saa kyllä kaikki renkaat yhteen pötköön samaan taulukkoon, mutta paineet on edelleen ne samat mittauspaineet, jotka ei ole vertailukelpoisia eri kategorioiden välillä. Vertailutyökalussakin lukee ”Compare Selected Tires, 2-3, same cat”.
Mun pointti oli siis se, että mtb-renkaiden RR Med ei ole sama asia kuin gg-renkaiden RR Med. Jos nyt vaikka vertaa sitä 45 mm Terraspeediä (RR Med 2,6 bar) ja 2,2” Race Kingiä (RR Med 2,4 bar) niin noilla paineilla RK on kovempi kuin Terra ja metallirullalla rengas rullaa sitä paremmin mitä kovempi se on. (Todellisuudessahan tuokaan ei pidä paikkansa silloin, jos alusta on yhtään epätasaisempi.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Päätön, kyse wateista eikä grammoista mutta olen taas iloinen että pääsit kommentoimaan!
Swissiden artikkelissa oli gravelrenkaiden aerodynamikasta, sekä leveyden että nappuloiden koon merkityksestä.
Eli 10 mm ero noin 10 wattia 45 kmh;ssa ( x0,29=30 kmh ja x0,47 35 kmh)
Nappuloissa esim. gravel kingin ja G-one speedin ero noin 7 wattia 45 kmh:ssa.
Maastorenkaan nappuloilla varmaan vielä isompi ero.
https://www.swissside.com/blogs/aero.../gravel-report
The measurement data was very consistent with both the Schwalbe and Continental tyres tested. The differences per 10mm increased tyre width, were around 3.6W at 30km/h, increasing to almost 12W at the higher speed of 45km/h
![]()
Juu ja jos ajaa gravelia 100 km/h niin aeroerot on vielä suurempiaJos ei huomioi muuta kuin aeroerot ja brr:n watit, niin 25-millinen sliksi on gravelilla kaikkein nopein.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jeps. Tuossa oli vain yksi komponentti yhtälöön kun siitä oli keskustelua.
Escapessa on mielenkiintoinen podcast Paris-Roubaixin rengasvalinnoista ja aerosta. Siinä 4 spessun insinööriä käy läpi heidän ja tiimien rengastestejä.
Labrassa ja irl:ssä mukulakiviosuuksilla :aeroa, rr,:ää renkaan kestävyyttä, pitoa kaikilla eri rengas - ja vanne yhdistelmillä,
ja sitten eri tiimit ja ajajat päättävät tietojen pohjalta sekä tiimin strategian, ajajan oman filiksen mukaan millä yhdistelmällä lähdetään liikenteeseen.
Esim. naisten SD Works lähti vahvana ja dominoivana tiiminä eri yhdistelmillä liikenteeseen kun miesten tiimit, jotka lähtökohtaisesti "yrittävät pysyä mukana"
lisäys: ei ihan gravelrenkaista, mutta mukulakiviosuudet tuovat varmaankin samankaltaista pohdintaa kuin gravelvalinnoissa
Eikös BRR:llä ole maasturien renkaissa 1.7bar mittaus ja graveleissa 1.6 bar, se nyt menee jo virhemarginaalin sisään vertaillessa.
Sent from my Takapalk
^ Jos 40-millisessä renkaassa on 1,6 baria, on se verrattavissa 2,2-tuumaiseen renkaaseen, jossa on nopeasti arvioituna 1,1 baria. Jos siis haluaa verrata renkaita, jotka ovat yhtä ”kovia”. Tämä siis, koska 40 mm rengas on noin 30% pinta-alaltaan pienempi kuin 2,2” rengas. Silloin myös vertailupaineen pitää olla 30% pienempi, koska paine=voima/pinta-ala.
Ääriesimerkki: koitapa ajaa 25 mm renkaalla, jossa on 1 bar ilmaa ja siihen perään 4” fättirenkaalla, jossa 1 bar ilmaa. Kumpi rullaa paremmin?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No kyllä tuo on kaikille ihan selvää kauraa.
Juu mutta ei BRR:ssä (eikä kyllä vissiin täälläkään, kun ainakin osa vertailee BRR:n eri kategorioiden renkaita ihan sujuvasti keskenään).
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
MÄ olen ainakin katsonut jollain laskurilla vastaavat paineet ja koittanut sitten löytää BRR:stä vertailukelpoiset paineet.
Tuo onkin varmaan järkevämpi tapa.
Tämmösen kuvaajan sieltä kyllä saa ulos, jossa gg-renkaan rullaavutta toiseksi pienimmällä paineella verrataan mtb-renkaan pienimmällä paineella mitattuun arvoon. Tässä tapauksessa (Terra 40 mm vs. Race King 2,2”) paineet olisi 2,6 vs. 1,7 bar, jotka lienee suunnilleen kartalla. Eli siellä vähän hämää se, että gg-renkaissa skaala on ”High Pressuresta” ”Extra Low Pressureen” ja mtb-renkaiden skaala on jostain syystä ”Extra High Pressuresta” ”Low Pressureen”. Minusta mtb-renkaiden kohdalla Extra Low olisi hyödyllisempi tieto kuin Extra High.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Paljonko SpeedKing tuosta poikkeaa? Aikoinaan oli paljon 26" renkaita ja usein koossa 1.9" jotka sopisivat 29" kuvioltaan ja painoltaan gravel käyttöön kuten Maxxis Minotaur ja Contin Twister SuperSonic. Silloin niitä pidettiin XC renkaina mutta eihän sen ajan XC paljoa gravelista poikkea?
Jonkun 40(vai 45) leveän renkaan suoraan vertaaminen 55mm leveään nyt on muutenkin vähän niin ja näin. Maaston mukaan niitä valitaan jos pitää alkaa hifistelemään.
Ja sitten verrataan samaa kokoa keskenään.
Tai niin kuin minä ja ajaa setämiesajot 50mm leveällä gravel H:lla ja on ihan tarpeeksi tyytyväinen.
Sent from my Takapalk
Teravail Washburn 700x38 tuli uudessa pyörässä orkkisrenkaina ja tarkoitus oli laittaa hyllyssä olevat 44mm Thunderot heti alle. Annoin kuitenkin Washburneille mahdollisuuden (vaikka ovatkin omaan makuun hieman kapeat) eikä harmita yhtään; ”soralenkit” on ollut keväällä suurimmalta osalta kestopäällystettä ja oikein mainiot renkaat ollut tällaiseen sekakäyttöön. Jonkin verran tappajasepelilläkin on ehtinyt rouhia ja toistaiseksi ilman rengasrikkoja.
Onko jollain joka on ajanut Thunderon 44mm versiota kokemusta jo 48mm versiosta. Kaiketi sen pitäisi olla 3mm korkeampi, joten onkohan suurtakaan eroa ajotuntumassa.
Here are the winners of last month's voting round:
- Panaracer Gravelking R Slick 700x40
- ENVE SES Raceday 700x29c
- Rene Herse Orondo Grade TC 700Cx31 Extralight
- Schwalbe Racing Ray Addix SpeedGrip SuperGround TLE E-25 29x2.25
- Pirelli Cinturato Gravel H 50-622
En tiedä onkos tuosta mitään hyötyä mutta noin hieman suuremman median raati...
^ BRR:ssä äänestetään vain siitä, että mitkä renkaat halutaan seuraavaksi testiin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Kertonee siis noihin renkaisiin kohdistuvasta mielenkiinnosta.
Onhan tuo BRR:n käyttämä painealue hiukan outo, ainakin MTB renkaiden kohdalta. Avoimena näkyy 1.7 ja 2.4 bar ja sitten jäsenille 3.1 ja 3.8 bar.
Miksi ketään kiinnostaa maastopyörän renkaiden toiminta lähes 4 bar paineessa. Ennemmin lisäisin alapäähän vaikka 1.3 bar paineen.
Se on tietysti toinen juttu jos meinaa MTB renkaita "väärin käyttää" gravel-pyörässä, koska ne puntaroidaan samoilla paineilla. Vaikka samassa paineessa niitä kannatakkaan suoraan verrata.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
^Moni käyttää sisureita ja ajaa kovalla pohjalla "maastopyörilläkin"... Siinä oikeassa että esim. Newmen ilmoittaa Evo SL:lle 3.5bar maksimiksi.
Stans useimmille 45psi eli noin 3.1bar. Siis ilman sisuria. Ei kuulu tähän enää, mutta lähtökohtaisesti leveillä maastorenkailla ei tarvita tuollaisia paineita kovallakaan pohjalla.
^2.2" ei taida olla leveä tämän päivän renkaissa.
Kirjanmerkit