ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 74 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 64 72 73 74
Näyttää tulokset 2.191 - 2.215 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #2191
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Saa vuotaa ihan vapaasti. Hieno homma, että Claviculat aiheuttivat aasinsillan kautta keskustelua!

    Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
    Kyllä joku roti pitää olla ettei mene ihan anarkiaksi.

    Maantiekammet maastoon on kyll
    ä ihan hyvää vuotoa. Canuunan Hollowgram on käsittääkseni ollut toimiva tässä pelissä, mutta niitä ei taida enää myydä irtokamana.
    6.7 WTF/kg


  2. #2192
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Huomaat tuon siis ajossa?
    Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
    Eastonit on ainakin ”löysät”, minkä tuo taulukkokin näköjään kertoo. Huomaa polkiessa. Sopii mulle, kun Stigu ei tunnu liian jäykältä niitten kanssa. Poljintuntuma pysyy kivasti vähän teräsrunkomaisempana. Joku umpijäykkä alumiinirunko jäykillä alumiinikammilla on kammottava poljettava.

    Poljininserttejä en ole saanut irtoamaan vajaan kolmen vuoden aikana, vaikka olen väärinkäyttänyt niitä mettäpoluillakin, joten watteja on luultavasti liian vähän, mutta ehkä ne nyt sitten ens kesänä irtoaa, kun menin sanomaan ääneen ja että ei ihan mene maine Easton/RF:ltä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #2193
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Poljininserttejä en ole saanut irtoamaan vajaan kolmen vuoden aikana, vaikka olen väärinkäyttänyt niitä mettäpoluillakin, joten watteja on luultavasti liian vähän, mutta ehkä ne nyt sitten ens kesänä irtoaa, kun menin sanomaan ääneen ja että ei ihan mene maine Easton/RF:ltä
    Voit yllättyä iloisesti, ja irtoaakin kammen insertti .

  4. #2194
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.

    https://www.fairwheelbikes.com/blogs...tiffness-test/

    On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.

  5. #2195
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Tämä kun on jo yli 15 vuotta vanha ketju, niin vieläkö puhutaan maraton-kulkimesta? Vai onko jo siirrytty takapiha pyörien puolelle?

    15 vuodessa on kyllä mara-pyörätkin muuttuneet jonkin verran.

  6. #2196
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.

    https://www.fairwheelbikes.com/blogs...tiffness-test/

    On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.
    Jumalauta. 14w. Redin kammet lähti justiinsa kohti vantaanjokea.

  7. #2197
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Kampitesti löytyy täältä. Muutenkin ihan kiinnostavia ja sopivan mittasia artikkeleja missä pohditaan muitakin ominaisuuksia kuin taipumista kuormituksen alla.

    https://www.fairwheelbikes.com/blogs...tiffness-test/

    On siellä muitakin vastaavia testejä eri komponenteista.
    Jäykkyysdebatti ansaitsisi kokonaan oman ketjun. Siitä saattaisi vieläkin syntyä mielenkiintoista keskustelua. Mun mielestä olennaisin lause koko artikkelissä oli tämä: Moreover, a great deal of that stored strain energy is likely returned to the drivetrain. The real-world losses to crank flexure are, in all likelihood, a fraction of that number.”

    Helposti myös unohdetaan, että kokonaisuuteen kuuluu lisäksi yksi fysiologisesti melko monimutkainen lisäpalikka eli ihminen. Herse ei ole enää edes ainoa, joka on sitä mieltä, että kuskille liika jäykkyys syö jalat nopeammin. Esim. Spessun insinöörit ovat lopettaneet absoluuttisen jäykkyyden metsästämisen.

    Ennen Vantaanjoelle polkemista Paatonin kannattanee huomioida, että vaikka ne kaikki 14 teoreettista wattia haihtuisikin lämpönä taivaalle, kaikki nuo mitatut kammet jousti sen verran paljon, että löysimmän ja jäykimmän välinen ero oli suunnilleen neljä wattia. Redistä eeWingsiin vaihtamalla säästää noin yhden watin. Vielä kun huomioidaan tuo lainauksen olettama, niin käytännössä toteutunut hyöty olisi todennäköisesti lähempänä nollaa kuin yhtä - ja toi hyöty tosiaan niillä kevyillä 800 watin tehoilla
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #2198
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Olikohan tuo joki vielä jäässä...

  9. #2199
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Ei ole jäässä mutta on jo nyt täynnä, jos sinne aletaan viskomaan kampia niin tulvii koko Vantaa.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  10. #2200
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jumalauta. 14w. Redin kammet lähti justiinsa kohti vantaanjokea.


    Mutta kyllähän stenu puhuu asiaa, vaikken tuota artikkelia ole vielä lukenutkaan: taipuileva kampi ei todellakaan tarkoita sitä, että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle, vaan kyseessä lienee pääosin jousen kaltainen energiavarasto, joka palauttaa valtaosan energiasta ajajalle. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka hyvin tuo palautuva energia on ajajan hyödynnettävissä...

    Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla

  11. #2201
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Tämä kun on jo yli 15 vuotta vanha ketju, niin vieläkö puhutaan maraton-kulkimesta? Vai onko jo siirrytty takapiha pyörien puolelle?

    15 vuodessa on kyllä mara-pyörätkin muuttuneet jonkin verran.
    Mielestäni maratonkulkine on edelleen relevantti termi, vaikka xco-painotteisesti onkin tullut viime vuosina ketjun kohteena olevalla laitteella ajeltua.

    Mutta mikä onkaan "takapihapyörä"?



    Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla

  12. #2202
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    …että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle..
    Toisaalta talvella kammet, jotka muuttaa liike-energian lämmöksi, vois olla ihan näppärät varsinkin alumiinisina. Lämpö siirtyisi kampia pitkin polkimien kautta pyöräilijän varpaisiin, jolloin varpaiden lämmittämiseen hukkuisi vähemmän watteja. Kuitukammet toiminee huonommin, koska hiilikuitu johtaa lämpöä niin huonosti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #2203
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti


    Mutta kyllähän stenu puhuu asiaa, vaikken tuota artikkelia ole vielä lukenutkaan: taipuileva kampi ei todellakaan tarkoita sitä, että energiaa hukkuisi lämpöhäviöinä taivaalle, vaan kyseessä lienee pääosin jousen kaltainen energiavarasto, joka palauttaa valtaosan energiasta ajajalle. Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka hyvin tuo palautuva energia on ajajan hyödynnettävissä...

    Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla
    Niin teoriaahan tuo oli ja aika mielenkiintoista. Jos haluaisi kunnon dataa, niin pitäisi testata watit polkimista ja takarenkaalta. Mutta tuossakin tulee sitten mukaan poljinmittaus. Siis onko se voima nyt oikeasti aina rengasta pyörittävää, mikä polkimiin tulee..

    Enkä siis oikeasti usko että mitään eroja mittauksissa näkyisi. Häviää mittausvirheisiin sun muuhun kohinaan mahdolliset erot.

  14. #2204
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Mutta mikä onkaan "takapihapyörä"?
    Muistelin että se oli joku back country, mutta sehän olikin down country.

    Näin sitä erehtyy kun ikämiehenä sotkeentuu nuorisolajeihin.

  15. #2205
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Merimasku
    Viestit
    254
    Moi. Itsellä ei mitään inputtia itse asiaan, mutta halusin tulla kiittämään viihdyttävästä keskustelusta varpaat lämmittävistä kammista tulvivaan Vantaanjokeen.
    www.tkudeadsailors.com
    -El Presidente-

    Ajokuvia:

    http://www.flickr.com/photos/samikorhonen/sets/72157609634847056/

  16. #2206
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    …Redistä eeWingsiin vaihtamalla säästää noin yhden watin…
    Tehohyöty voi olla mitätön, mutta kyllähän eeWingseillä saa ison läjän statusta vanhojen ukkojen jorinavoorumilla, eli asiaa pitäisi tarkastella holistisesti.
    6.7 WTF/kg


  17. #2207
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin teoriaahan tuo oli ja aika mielenkiintoista. Jos haluaisi kunnon dataa, niin pitäisi testata watit polkimista ja takarenkaalta. Mutta tuossakin tulee sitten mukaan poljinmittaus. Siis onko se voima nyt oikeasti aina rengasta pyörittävää, mikä polkimiin tulee..

    Enkä siis oikeasti usko että mitään eroja mittauksissa näkyisi. Häviää mittausvirheisiin sun muuhun kohinaan mahdolliset erot.
    Ehkä pitäisi mitata hengityskaasuista kehon tekemä työ ja verrata tätä sekä löysillä, että jäykillä kammilla samalla takapyörästä mitatulla tuotetulla teholla. Jos kampien joustolla on lihastyön kannalta etua, niin sama teho pitäisi syntyä pienemmällä kulutetulla hapella.

    Mutta mitä tulee EC90-kampiin, niin mun kintut tuntuisivat tykkäävän. En minä niitä taipuisiksi tunnista kun vähemmän tulee seisten tykiteltyä.

  18. #2208
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    El Presidente Boot tiivisti asian hienosti.

    Tuollainen tehonmittauslaitteisto täytyisi kyllä viritellä johonkin. Tai riittäisi varmaan, että fillarissa olisi "oikein" tehoa näyttävät mittalaitteet polkimissa, kammissa ja takanavassa, ja sitten tuolla pyörällä lähdettäisiin ajamaan testiä "hiihtomatolle", jota pyörittävien moottorien teho tunnetaan tarkasti. Ja sitten vielä kuskille naamari päähän, jotta päästään ottamaan hengityskaasuja talteen. Jos pyöräilijä pystyttäisiin vielä laittamaan adiabaattiseen kammioon, joka mahdollistaisi lämpötehon mittaamiseen, oltaisiin jo ehkä olla melko lähellä toimivaa setuppia...

    Vaihteeksi muutama kuva. Claviculan eturattaaksi valikoitui Carbon-Ti X-Ring Evo ja kiinnittimiksi saman valmistajan alupultit. 32-piikkinen ratas täytyi ottaa, koska pienempää ei noihin kampiin saa sopimaan. Massansäästö 30-piikkisellä rattaalla varustettuihin Next SL -kampiin kasvoi lopulta 95 grammaan. Next SL:t ovat 175-milliset ja Claviculat 170-milliset.







    Aki Korpela muokkasi tätä : 07.04.2024 at 13.46

  19. #2209
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.207
    ^Eastonit samaa luokkaa RF:n kanssa nelikymppisellä rattaalla, ehkä muutaman gramman kevyemmätkin.

  20. #2210
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    OT: Osaako joku sanoa, miksi Tapatalk ei suostu näyttämään linkkaamiani kuvia? Selaimella näkyvät ongelmitta, mutta ainakaan oman luurini Tapatalkilla kuvat eivät näy. Tapatalkin asetuksista en onnistunut löytämään mitään selittävää tekijää...

  21. #2211
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Kyllä ne mun tapatalkilla näkyy


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  22. #2212
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    ^ Ok, kiitos. Vika taitaa sitten olla minun puhelimessani.

  23. #2213
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Mulla ei näy. Liekö joku Tapatalkin asetus pielessä.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  24. #2214
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Mä en noista asetuksista keksi mitään kohtaa mikä vaikuttaa kuvien näkyvyyteen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  25. #2215
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Itselläni muut kuvat kyllä näkyvät Tapatalkissa, mutta nimenomaan nuo itse linkkaamani kuvat eivät näy. Onkohan tuo kohde, johon kuvat on tallennettu, Tapatalkin mielestä epäluotettava, vai mistä mahtaa olla kyse?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •