GiantFillariElectrobikeHepha
Sivu 73 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 63 71 72 73 74 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.161 - 2.190 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #2161
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    ^olisiko mahdollista, että Race Facen cinch-akselit sopisivat alkuperäisen tilalle?
    Erinomainen idea, onkohan kukaan testannut...

  2. #2162
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Claviculat on kyllä hienot kammet!

    Noista Eastoneista kannattaa tehdä pari googlausta ennen hankintaa. Ilmeisesti tyyppivikana poljininsertin irtoaminen.

  3. #2163
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    ^ Se ongelma taitaa enemmän koskea niitä vanhempia versioita, joissa on valkoinen ”EC90”-teksti, ei niinkään näitä uudempia. Alumiininen esijännityksen kiristyrengas niihin kannattaa kyllä vaihtaa suoraan. Se alkuperäinen muovinen on ihan onneton. Been there, done that. Paino noussee joitain grammoja
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #2164
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Näyttää äkkiä katsottuna samanlaiselta kuin Next SL:n akseli, mutta eipä sitä tuosta voi tietenkään varmaksi sanoa... Eturattaan kiinnitys mallia "cinch", eli kai tuohon pienemmät maastorattaatkin menevät ongelmitta. Joku saisi testata, ovatko akselit yhteensopivia.


  5. #2165
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Miksi pitäisi vaihtaa RF:n akseli? Akseli on 30millinen ja rattaan kiinnitys sama kuin RF:llä. Itsellä oli Cinellissä Eastonin halpisversio, mitoiltaan vastaava 40T rattailla ja mikä noihin estäisi pienempääkin laittaa?

  6. #2166
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.062
    Jos veikata pitäisi, niin molemmat kammet tulevat samasta tehtaasta. Siis RF Next ja tuo Easton, sama omistaja kummallakin. Akselit, rattaat ja tehomittarit käy ristiin.

  7. #2167
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miksi pitäisi vaihtaa RF:n akseli? Akseli on 30millinen ja rattaan kiinnitys sama kuin RF:llä. Itsellä oli Cinellissä Eastonin halpisversio, mitoiltaan vastaava 40T rattailla ja mikä noihin estäisi pienempääkin laittaa?
    Maastopyörissä on leveämpi keskiö.

  8. #2168
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    ^ Voi olla että tulevat, ainakaan ulkonäössä paljoa eroa. Periaatteessa RF on maasto- ja Easton maantiekampi...

  9. #2169
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    Päätön, niinhän sinä sanot mutta itsellä oli ko. kampien halpisversio Cinellissä mikä käsittääkseni maantierunko...

  10. #2170
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Erinomainen idea, onkohan kukaan testannut...
    En oo testannu, mutta näin jälkikäteen mieleen tuli q-factor: EC90 kammet on suorat ja q-factor 149mm, RF:n maastokammet taitavat olla taivutetut ulos päin (q-factor 168 mm tai enemmän/Next SL). Maantiekammet (EC90) maastorungossa riittävän pitkällä akselilla vie rattaan liian ulos?

  11. #2171
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, niinhän sinä sanot mutta itsellä oli ko. kampien halpisversio Cinellissä mikä käsittääkseni maantierunko...
    Niin, siis se akseli tulee vaihtaa jotta leveys riittää maastorunkoon?

  12. #2172
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.210
    ^Sitten vaihtaa, sellaista se elämä on. Onneksi seuraava runko on gravel...

  13. #2173
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    En oo testannu, mutta näin jälkikäteen mieleen tuli q-factor: EC90 kammet on suorat ja q-factor 149mm, RF:n maastokammet taitavat olla taivutetut ulos päin (q-factor 168 mm tai enemmän/Next SL). Maantiekammet (EC90) maastorungossa riittävän pitkällä akselilla vie rattaan liian ulos?
    Erittäin hyvä huomio!

  14. #2174
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Eiks maasturin chainline ole ~10mm enemmän kuin maantiefillarissa? Eli ainakin ton verran pystyis leventämään. On sitten rungosta kiinni, että mahtuuko kammet pyörimään.
    6.7 WTF/kg


  15. #2175
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^kai tuo riippuu vähän maasturista: 52-55 mm tai jopa 57 mm.

    ????
    Easton EC90 q-factor ilman mukana toimitettuja polkimen aluslevyjä on luokkaa 147 mm tai vähemmän (aluslevyt ovat paksuudeltaan 1.2 mm kumpikin). Jos tarvittava q-factor olisi 168 mm, niin levennystä akseliin tarvittaisiin 21 mm.

    Easton ilmoittaa kampien ketjulinjaksi yhden eturattaan tapauksessa 47 mm.

    EC90:n akselin pituus on 129 mm. 21 mm:n levennys tarkoittaisi vähintään 150 mm:n akselia. Lähin RF:n akseli taitaa olla 149.5 mm. Tällainen akseli EC90:n pultattuna siirtäisi ketjulinjan 57 mm:n.
    ????

  16. #2176
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    95
    RF:n 30 mm:n akseleita on seitsemää eri pituutta alkaen 134 millistä. Siitä vaan rakentelemaan:

    https://www.bike-components.de/en/Ra...t-Axle-p80917/

    Ja kuten misopa tuossa aiemmin mainitsi on Easton ja RF sisaryhtiöitä. Siitä syystä en usko että Eastonin kammissa olisi hiilikuidun ja alumiini-insertin naittaminen onnistunut yhtään sen paremmin kuin Race Facessa. Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.

  17. #2177
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Ei kai 168mm Q-factor ole mikään vaatimus vaikka maastokammissa saattaa ollakin toi mitta? Kai fillariin saa laittaa kammet kapeammallakin Q-factorilla jos mahtuu runkoon?

    Kokeilemallahan noi selvi
    äisi, jos jollain on motia ostella palikoita ja sovitella.
    6.7 WTF/kg


  18. #2178
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NoordMan Katso viesti
    Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.
    Mulla on vuosien varrella ollut muistaakseni kuudet Next SL -kammet. Yhdet on edelleen alkuperäiset, ehjät ja käytössä (vuodelta 2016), ja alan jo varovasti uskoa, että ehkä nuo eivät sittenkään ala missään vaiheessa klapata. Muuten on aika lailla samanlaisia kokemuksia kuin NoordManilla, eli monet ovat kestäneet luokkaa vuoden, kunnes kammen akselialumiini-inserttiin on tullut väljää. Tällä hetkellä on edellä mainittujen 8-vuotiaiden kampien lisäksi käytössä yksi pari melko tuoreita Next SL -kampia, ja lisäksi yhteen akseliin on sittemmin vaihdettu RF Era -kammet. Akseleita on siis kolme kpl.

    Sitä en oikein tajua, millä logiikalla noita kampia kannattaa vuosikausia myydä, kun niistä varmaan 80% menee takuupalautukseen...

  19. #2179
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.425
    ^^tottakai, jos vaan kapeampi mahtuu. 168 mm vaan tuli esimerkiksi, kun noi Claviculat on sen levyiset.

    Sitten yksi mutkaa matkaan tuova on rattaiden offset: EC90:n tarkoitettujen rattaiden offset on kait 3 mm ja RF:n kampiin offset on joko 3 mm tai 6 mm.

  20. #2180
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti NoordMan Katso viesti
    RF:n 30 mm:n akseleita on seitsemää eri pituutta alkaen 134 millistä. Siitä vaan rakentelemaan:

    https://www.bike-components.de/en/Ra...t-Axle-p80917/

    Ja kuten misopa tuossa aiemmin mainitsi on Easton ja RF sisaryhtiöitä. Siitä syystä en usko että Eastonin kammissa olisi hiilikuidun ja alumiini-insertin naittaminen onnistunut yhtään sen paremmin kuin Race Facessa. Itselläni on ollut 3 eri versiota RF:n kuitukammista ja jokainen niistä on kestänyt ~1500 km kivikossa rymyämistä ennen insertin löystymistä. Lopulta kyllästyin ja vaihdoin 90g/kpl painavampiin alukampiin ja ongelmat loppuivat.
    Eipä ne maantie kammet sen parempia tunnu olevan jos niile tarjoaa watteja. Siis jos kaveriin on uskominen. Sanoi useampia hajottaneen. Ovat kuulemma tehty 60 kampikerrosta tekeville eläkeläisille. Mulla tietenkin tekee mieli kysyä että mikä ohjaa edelleen samoihin hankintoihin?

  21. #2181
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    95
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti

    Sitten yksi mutkaa matkaan tuova on rattaiden offset: EC90:n tarkoitettujen rattaiden offset on kait 3 mm ja RF:n kampiin offset on joko 3 mm tai 6 mm.
    Ettei menisi liian helpoksi niin valmistajista ainakin Garbarukilla offset muuttuu rattaan koon mukaan. Ja RF:n kammissa kaikki edellämainitut pystyy vielä flippaamaan sisään- tai ulospäin.

  22. #2182
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Mulla tietenkin tekee mieli kysyä että mikä ohjaa edelleen samoihin hankintoihin?


    Tähän on helppo vastata: omalla kohdallani ohjaavat tekijät ovat olleet ilmaisuus ja hölmö usko tekniseen kehitykseen. Kyse ei varsinaisesti ole hankinnasta, sillä yksiäkään kampia en ole ostanut, vaan ne ovat aina tulleet fillarin mukana. Ja lähes jokaisen vuoden on aina saanut aloittaa takuuseen saaduilla uusilla kammilla, jotka ovat "seuraavaa sukupolvea" ja kestävämmät kuin edellinen. Rahaa ei ole siis palanut, mutta hermoja ehkä jonkin verran.

  23. #2183
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Ymmärrettävää. Maantiepuolelle vaikkei ehkä tähän keskusteluun kuulukaan, Sramin Redin DUB kammet painaa jotain 340g/170mm. Suorat kammet 40T rattaalla kun tarjoaa sopivasti watteja niinkyllä ne vedossa tuntuu löysiltä.

  24. #2184
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Ymmärrettävää. Maantiepuolelle vaikkei ehkä tähän keskusteluun kuulukaan, Sramin Redin DUB kammet painaa jotain 340g/170mm. Suorat kammet 40T rattaalla kun tarjoaa sopivasti watteja niinkyllä ne vedossa tuntuu löysiltä.
    Huomaat tuon siis ajossa?
    Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.

  25. #2185
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Huomaat tuon siis ajossa?
    Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
    Tuollaista tarjoili google.


  26. #2186
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Huomaat tuon siis ajossa?
    Tästähän oli jossain ihan testiäkin. Redit olivat selvästi löysemmät, mitä dura-acen vastaavat.
    Joo.
    En ota kantaa tohon löysyys juttuun ollenkaan. Koska se on jotenkin suuntaavuus orientoitunutta tai jotain. Aika hyvin tuota tehoa saa tuotettua. Sillä ei oo väliä kunhan se sopii polkijan jaloille.

  27. #2187
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.113
    Maantie vuotaa tänne klassikkoketjuun aika pahasti.
    6.7 WTF/kg


  28. #2188
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Saa vuotaa ihan vapaasti. Hieno homma, että Claviculat aiheuttivat aasinsillan kautta keskustelua!

    Lähetetty minun SM-A546B laitteesta Tapatalkilla

  29. #2189
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Pahoittelut!

  30. #2190
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Saattoi muuten olla että huomasin tehontuotanossa omien rimppakinttujen suhteen jotenkin helpompaa tuottaa sramilla kuin shimanolla. Aikasemmat oli DA 50/36 ja 11-28 tai 12-25 jotain... Nyt siis 46T ja 10-28 tai 10-26. Ei noilla Shimanon aavikkovälityksillä ainakaan meikäläinen saa kummoistakaan vääntöä aikaan. Tosin jossain isossa mäessä, sillassa tms DA:t kuten Ultegrat tuntuu kaartuvan sisällepäin kovaa polkiessa. Näinhän ei siis d1 tee.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •