^Siis "On" asennossa vaihtaja "lukittuu" mutta miksi? Nippa löytynee kyllä vaihtajan kuvista kunhan vaan viitsit etsiä.
^Siis "On" asennossa vaihtaja "lukittuu" mutta miksi? Nippa löytynee kyllä vaihtajan kuvista kunhan vaan viitsit etsiä.
^Siis kytkin lukitsee häkin "On" asennossa, lähinnä kyse mikä sen tarkoitus? Nippa näkyy kuvissa "on" tekstin alapuolella.
Mulla on varastossa absoluteblackin ovaali ja racefacen pyöreä ratas. Mistä tiedän mitä offsettiä ne ovat kun ei lue mitään? Laitanko vain kampiin kiinni ja katson toimiiko pyörässä![]()
https://si.shimano.com/en/pdfs/dm/RD...004-09-ENG.pdf
Voit pitää huoletta kytkimen/jarrun löysällä ajossasi. Huoltaa sitä silti välillä kannattaa. Alkaa toimimaan ajan oloon nahkeasti vaikkei ole päälläkään.
Sen luukun alta säädetään kytkimen jäykkyyttä.
Et kai nyt tarkoita tuolla "rasvanipalla" sitä kitkakytkimen alapuolelta löytyvää kumitutin alla olevaa "nippaa"? Jos tarkoitat, niin se ei kyllä ole mikään rasvanippa, vaan sen kumitutin alta löytyy XT:ssä ja XTR:ssä sen vaihtajanhäkin kitkakytkimen jäykkyyden säätö. Deoressa ja SLX:ssä se säätö on sen kitkakytkimen kannen alla ja säätäminen vaatii sen kannen irrottamisen, XT:ssä ja XTR:ssä onnistuu tuon "nipan" kautta ilman koko kannen irrottamista.
Sinne kitkakytkimeen ei kyllä siitä "nipasta" mitään rasvaa saa mennä tööttäämään sisälle, sen jälkeen se kitkakytkin ei varmaan kyllä pidä enää yhtään.
Huoltaessa se koko kansi avataan, kitkakytkin puretaan ja oikeisiin paikkoihin laitetaan rasvat. Ihan minne tahansa sitä rasvaa ei siellä kitkakytkimessä kuulu mennä laittamaan.
"ON" asennossa se kitkakytkin on päällä ja sen jäykkyyttä voi säätää sillä säätöruuvilla. Ei sen kuulu sitä häkkiä kokonaan lukita ja jos näin tekee, niin vaatii säätöä tai huoltoa.
Sen kitkakytkimen tarkoituksena on pitää ketjuja töyssyissä kireämmällä. Varsinkin maastoajossa, jos kitkakytkin ei ole päällä, niin ketjut pääsee herkästi lepattamaan vähän miten sattuu ja hakkaamaan takahaarukkaan, kun pelkkä vaihtajan jousi ei jaksa sitä estää.
Tästä voit katsella ja perehtyä kitkakytkimen toimintaan ja sen vaihtajan huoltoon. Varsin helppo homma ja kannattaa silloin tällöin tehdä.
https://www.youtube.com/watch?v=E-iA...annel=GMBNTech
^ Kiitos, Eemeli, kerrankin asiallinen vastaus ilman mitään tietämättömän nälvimistä. Vaihtaja tulee FBG:iin niin testataan kun saa pyörän kasaan.
Kytkin juurinkin pitää ketjun kireällä pompuissessa menossa. Takarenagasta irroittaessa se taas vaikeuttaa häkin vääntämistä pois edestä ja sen takia siinä on se vipu millä saa häkin vapaaksi.
Ja nimenomaan siis 1x kokoonpanoissa kytkin päälle. Sramilla tuo on huoltovapaa ja vaihtajan saa lukittua yhteen asentoon huoltotoimenpiteiden tai vaikka kiekon irrotuksen ajaksi.
Vai onko Force&Redin Orbit vaimennin/kytkin huollettava?
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Täällä kyselin välitysvinkeistä.
Tässä lopputulos.
Kiitos vinkeistä.
Sain apua myös paikalliselta himopyöräilijältä.
kokonaispaino 7,64g.
välitykset:
Edess 52 ovaali.
Takana 10-30.
165mm kammet.
metriäkään en oo ajanu.
pyörän kokokuva
https://aijaa.com/Rcv44N
Eturattaasta
https://aijaa.com/IX4uke
takaratas/jarrulevy
https://aijaa.com/ub1zEz
^Aika painava...
Muistaakseni tuo aerorunkoinen aerovanteineen taisi painaa kilon luokkaa enemmän tehdaskokoonpanossa. Saatan muistaa väärin. Mutta jokatapauksessa, eikös tuo paina saman kuin sinun runsaasti kevennelty Cinelli?
Ei tämä mikään himokevyt ole. Mutta selvästi kevyempi kuin vakio.
Sen mitä olen aeroja katsonut niin ihan kohtuu kevyt.
Onhan nuo aerorungot jo pelkästään painavampia kuin ei aerot. Toisinpäinkin voi jossain poikkeustapauksissa olla mutta pääsääntöisesti enemmän. Eikä DT_swissillä paino ole niin suurennuslasin alla kuin se mihin noissa aerokiekoissa on pyritty.
On kyllä ja komeakin.
Mä saan nuresta näppylöitä. Mistään asiasta ei ole mitään hajua, mutta hirvee mölinä päällä koko ajan.
Hommasin maastopyörään uudet kiekot ja niissä on DT Swissin 350 hub Centerlock kiinnityksellä. Eturenkaassa 15mm Thru Axle ja takarenkaassa 12mm Thru Axle. Tuskailen nyt pahasti jarrulevyjen ja lockringien tilaamisen kanssa, enkä nyt oikein mistään meinaa löytää selkeästi seuraavaa tietoa: Jarrulevyjen kiinnitys Internal vai External? Jostain luin, että etupäähän tulisi External ja taakse Internal, mutta voisiko joku vahvistaa onko se näin? Ei viitsisi tilata vääriä levyjä ja lockringejä. DT Swissin sivuilta ei oikein apuja löytynyt, kun sanotaan vaan Centerlock kiinnitys.
Liekkö sillä mitään väliä että onko ulkoa vai sisältä kirittävä? Kunhan akseli mätsää lukkorenkaan kanssa. Omasta mielestä olen sujuvasti käyttänyt molempia. Helpottaisi jos tietäisi mistä levyistä ja lukkorenkaista on kyse.
Juu, external 15mm akselille.
Juu ja taaksekin voi laittaa samanlaisen. Yksinkertaisempaa siten.
Olen siis tilaamassa levyjä, esim. Shimano SM-RT64 Center-Lock Disc Rotor. Noissa tulee lukkorenkaat mukana. Tilaanko siis Internal vai External vai onko mitään väliä?
EDIT, tulikin kirjoittaessa jo useampi vastaus. Taidan siis tilata external molempiin. Kiitokset vastauksista!
Jos sellaista avainta ei ennestään ole, kannattaa ostaa vieläpä sellainen, jossa rengas ei ole umpinainen vaan siinä on avoin hahlo. Kätevää kun voi tarkistaa keskiön tai lukkorenkaiden kireyden ilman irroitteluja.
EDIT:
Kuva on esimerkki, en tarkoittanut juuri tuota avainta.
Mulla on tuommoinen ja on mielestäni huono. Tuossakin näkyy pyöristys/viiste reunassa. Suht helposti lipsahtaa avain.
Mutta siis tuollainen avainmalli on ihan ok. Täytyisi vaan jaksaa etsiä laadukas tuohonkin...
^Huolellisuus myös avainsana ettei avain pääse lipsahtamaan. Itse kyllä pyrin käyttämään noita sisäisiä aina kun tilaisuus.
Aivan kaikkiin 12-milliselle akselille tehdyille navoille sisäisellä hammastuksella oleva ei käy ongelmitta: ainakin DT 240 etunavassa näin voi käydä. Navan päätytulppa on levenevää sorttia, eikä moni modifioimaton avain sovi kunnolla. Ja vaikka lukkorenkaan saisi kiristettyä, niin avaaminen voi olla hankalaa.
Polkupyörissä todellinen sopivuus taitaa selvitä vasta, kun asentaminen alkaa.
(Mulla on DT 240-navalle oma sisältä kartioksi ohennettu avain)
Kirjanmerkit