Edelleen, sinne vuotaa jotain jos puhdistus auttaa hetken. Ja se on tietystikkin jarrunestettä.
Edelleen, sinne vuotaa jotain jos puhdistus auttaa hetken. Ja se on tietystikkin jarrunestettä.
Joku aika sitten otin palat pois ja putsasin kaiken. Ja kaikki oli minusta silmin nähden puhdasta enkä mitään vuotomerkkejä havainnut. Olihan siellä likaa ja pölyä, mutta ei mitään mönjämäistä.
Mutta samaa ulinaa olen kuullut myös muilta Dude kuskeilta, eli uskoisin että syy ei ole nestevuoto, koska eihän kaikki voi vuotaa samanlailla.
Ps. Duden etupäähän ei saa 160 mm jarrulaikkaa, piti käydä tarkastamassa.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/13...f?v=1624962443 tällä ja mikrokuituliinalla lähtee skeida jarrulevyistä.
Tokmannin euron poistosta ostetut palat kiljuvat, kun vanne on kostea ja puhdas. Märällä vanteella ääntä ei yleensä tule, mutta pitoa on silti jonkin verran. Enpä lähtisi noita vaihtamaan, kun nämä ovat kuitenkin ensimmäiset cantipalat, jotka jarruttavat aina tarvittaessa. Ostin näitä yleispalojen kuninkaita jopa parin varastoon.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Mihinkäs jarruun palat nyt olikaan tulossa? Ainakin Ridemorelta, Diamond Bikesilta ja R-techiltä löytyy Galferin purppuraa, mutta ei taida ihan joka mallia.
Mulla on Maguran MT7 satulassa ja MDR-P 203mm levyillä Galferin purppurat ja ne tuntuu olevan vähän herkät kitisemään kylminä, jos on yhtään päässyt likaiseksi.
Kerran olen nuo putsannut ja hionut puhtaaksi mikä auttoi vähän aikaa. Pitoa on kuitenkin joka säällä hyvin ja lämpimänä ovat hiljaiset.
Seuraavaksi laitan testiin eteen Maguran 8.R ja taakse Swissstopin vihreät 33 C palat.
edi. Bndit ehtikin jo Ridemoren mainita.
Itse en enää muilla paloilla aja. Mulla on parkkipyörässä noi XT:een jarruissa ja Galferin levyillä. Entisessä Levossa oli SLX:n jarruissa ja Galferin/Shimanon levyillä ja kommuutterissa Shimanon MT200:ssa Shimanon levyillä. Ja tilasin just jäykkäperään Deoren nelimäntäiset ja laitan siihenkin Galferit. Noi purplet toimii ainakin mulla joka säässä ja vauhdissa.
Kiitos ehdotuksista. Jarru on Shimano 400, Ridemorella ei oo hyllyssä ja näin alkukeväällä nuo kaksi kauppaa ei ole vielä ajomatkan päässä.
Luulisin tämän olevan sopiva:
https://www.bike-discount.de/en/galf...ds-for-shimano
Eli siis Shimanon BR-MT400?
Galferin sivuilta katsottuna oikea pala on FD293G1652, mikä on juurikin ton laittamasi Bike-Discountin linkin takaa löytyvä DEORE/601 vaihtoehto.
Joo jos ne on nelimäntäiset 420:set.
Mutta nehän saa halvemmalla (ja nopeammin) tilaamalla vaikka Diamond Bikesilta, kun Bike-Discountista.
Diamond Bikes postikuluineen 26,90€ ja Bike-Discount postikuluineen 35,77€. Toki jos muutakin tilattavaa on Bike-Discountista niin sit sieltä.
Ja Diamond Bikesiin voi vielä pirauttaa ja varmistaa, että on varmasti oikeat palat.
Siis jarru on Shimano BR-MT400, kaksimäntäinen etujarru. Kelasinkin tilausta tuolta Diamnondsilta niinkuin @Eemeli82 ehdotti ja linkin takana oleva pitäisi olla oikea.
Saksasta on muutakin tilattavaa, mutta pitää kerätä kaikki tarvittavat ja sitten vasta. Olen niin kyllästynyt tuohon märkänä ulinaan, että haluan hiljaiset palat nopeasti. Kävelijät kyllä väistävät jo ilman kelloa kun painaa etujarrua.
Niin tai kai sitä voi tässä tapauksessa mennä autollakin, vaikka yritän välttää sillä ajelua viimeiseen asti.
No niin.
Nyt on hiottu ja putsattu palat ja levyt. Sitten testilenkille, niin ulina oli vallan kaamea, sehän vaan paheni. No sitten kaivoin pakista Jagwiren varapalat ja heitin paikoilleen. Niin ihana hiljaisuus tuli samantein.
Siinä sitten tönärillä mittailin jarrupaloja, niin voikohan siinä jarrumassassa olla jotain pielessä. Takana vanhat jarrupalat on neljässä vuodessa kuluneet n 65 % kapasiteetista. Ja ne ovat hiljaiset. Mutta ne ulisevat etupalat ei ole käytännössä kuluneet yhtään, ehkä 0,2 mm.
Eli onko ne etupalat vaan liian kovat, niidenhän pitäisi kulua ja uhrautua kun niitä käytetään.
Mutta katsotaan nyt kuinka pitkään Duden hiljaisuus säilyy.
Jarru on siis 4-mäntä MT420. Takana 2-mäntä MT400.
Pienempään jarrujen kiljuntaan auttaa nuo putsaukset, sisäänajot ja hionnat. Kerran alkoi Juicy männäntiiviste jarrusatulasta vuotaa, niin olipahan meteli! Muuten ovat vain märkinä huutaneet.
Ulina korvaa soittokellon!
Kyllä niissä paloissa jotain öljyä on ollut jos tuollaiset oireet on. Mä oon saanut kontaminoituneet palat elvytettyä brake cleanerillä ja kaasupolttimella. Hyvin Shimanon resinit kesti kuumentaa punahehkuiseksi ja ulinat loppui. Ensin uitin cleanerissa ja heti perään tohottelin kunnes ei enää savunneet. Uudet palat on silti varmempi vaihtoehto.
Viime kesänä käytin pyörän pesuun rexin vihreää pesuainetta, ja suihkuttelin sitä huoletta ihan joka paikkaan. Sramin metallipalat huusi sen jälkeen niin kovin että ei kehdannut omassa naapurustossa jarrutella lainkaan. Muutamalla tehojarrutuksella kyllä korjaantui normaaliksi, eli märkänä ulisevaksi. Tehotkin oli hetken hukassa.
Kannattaa varoa myös jarrutuksia. Palat saattavat lämmetä.
Ne muuten oikeastikkin kuumuvat tajuttoman paljon siinä kohtaa, kun ne ovat öljyssä ja pito häviää täysin. Se rasva/öljy palaa paloihin kiinni ja pelkkä rasvanpoisto aine ei vaan irrota tuota kerrosta.
Kunnolla lämpöä pihtien nokassa. Sinisellä liekillä. Sitten tuota muc-offin kamaa sekaan välillä.
Mä taas aattelin että aivan sama jos kulutuspinta kärvähtää/irtoaa kun pilalla ovat joka tapauksessa. Mutta hyvin kestivät polttelun![]()
En vaan halua että ne poltetut palat päättää irrota sitten jossain pahassa alamäessä.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Kirjanmerkit