ElectrobikeGarminGiant
Sivu 45 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Niin varmaan onkin, mutta ei sitä välttämättä tarvitse. 34t edessä ja 11/10t takana välityksellä ajelee alle 100 kadenssilla yli 40km/h. 30km/h keskaria pystyy ihan hyvin pitämään noilla välityksillä. En mä tiiä kuinka kovaa porukka näillä flätbargraveleilla ajelee, mutta mulle tuo on ainakin riittänyt ihan hyvin.
    Välitykset on asia, jonka jokaisen täytyy itse sopivaksi hakea: itselle sopivaa ei voi toiselle sopivaksi pakottaa. Mulle mittarina on ollut, että ajaessani mukavaa vauhtia soralla ja katsoessani ketjua se on suorassa, eli keskellä kasettia. Yhdistelmällä 42x21 kadensseilla 75-95 kattaa nopeusalueen 20-25 km/h, eli kruisailun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Tsekkaa wolftoothin ja absoluteblackin sivut
    Vähän jo katselin, mutta Sramin kampien offset-jutut on vähän hämäriä mulle. Maastokokoisia (28-36T) kyllä löytyy, mutta isoimpaa heikommin. Alugear tekee, mutta vain yhdellä offsetillä.

Unitin kammessa alunperin olleen Prowheelin ratas tasaisella alustalla ulkopuoli alas päin:

Hampaiden keskeltä tasolle on 6 mm, eli ilmeisesti offset sitten on se. Eli mitä haetaan, on isompi 3-millin ofsetillä varustettu ratas. Silloin ketjulinja olisi 55 milliä, kun se vakiona on kait 52 milliä. Isompi siirto ulos päin tuskin on järkevä.

------------------------
    Mitä tulee satulaputken kulmaan, niin mulla on odottamassa 16 millin setbackillä varustettu kiinteä tolppa vaihtoehtona suoralle hissitolpalle -suoralla tolpalla tuntuu tasaisella ajettaessa kuin istuisi keskiön päällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Välitykset on asia, jonka jokaisen täytyy itse sopivaksi hakea: itselle sopivaa ei voi toiselle sopivaksi pakottaa. Mulle mittarina on ollut, että ajaessani mukavaa vauhtia soralla ja katsoessani ketjua se on suorassa, eli keskellä kasettia. Yhdistelmällä 42x21 kadensseilla 75-95 kattaa nopeusalueen 20-25 km/h, eli kruisailun.
    Joo, noinhan se menee. Ei yhtä oikeaa vaihtoehtoa ole. Omassa on välitykset 34t/11-36t ja olen todennut hyvinsi, kun tuossa yhdistelmässä on käytännössä kaikki vaihteet joka lenkillä jossain vaiheessa käytössä.

^Niinhän se menee, itsellä 34/11-50 ja 11-48 pappavälitykset ja itsellä toimii ihan mainiosti. Uuteen FBG:n tulee 40/11-40 ja toimii myös hyvin.

Välitykset todellakin hyvin yksilöllisesti kuskikohtaisia. Ketjulinjaan en ihan millin tarkkuudella suhtautunut ja ei kyllä käytännössä haittaa syntynyt.

Unitin kammessa alunperin olleen Prowheelin ratas tasaisella alustalla ulkopuoli alas päin:

Hampaiden keskeltä tasolle on 6 mm, eli ilmeisesti offset sitten on se. Eli mitä haetaan, on isompi 3-millin ofsetillä varustettu ratas. Silloin ketjulinja olisi 55 milliä, kun se vakiona on kait 52 milliä. Isompi siirto ulos päin tuskin on järkevä.
    Ei toki paljoa lämmitä, mitä tollaseen srammilaiseen menisi, mutta onko siis oikealla offsetilla olevia rattaita esim 40t olemassa? Kun se offset pitäis olla miinusta ja noita ei kai voi laittaa väärinpäin? BCD 104 jaolla ei ainakaan ahkeralla googlaamisella löydy.

Pulttikiinnitteistä ratasta voi siirtää prikoilla ja sillä kummalle puolelle rattaan kiinnittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Ei toki paljoa lämmitä, mitä tollaseen srammilaiseen menisi, mutta onko siis oikealla offsetilla olevia rattaita esim 40t olemassa? Kun se offset pitäis olla miinusta ja noita ei kai voi laittaa väärinpäin? BCD 104 jaolla ei ainakaan ahkeralla googlaamisella löydy.
    Siis tossa mun Unitissa alkuperäisen rattaan offset näyttäisi olevan 6 mm. 0-offset on jo sitten sen 6 milliä ulompana. Negatiivinen offset olisi aivan liikaa ja ketjulinja tärveltyisi täysin.

Mä saatan katsoa jonkun 38-hampaisen halvan rattaan 3 mm:n offsetillä ja tutkia sillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Siksi helpompaa suoratankoisen gravelin rakentaminen olisi rungosta, jossa isompia rajoituksia ei olisi. Unitti nyt sattuu olemaan mulla käsillä, niin sen kanssa on helppo kokeilla. Mulle Unitti on maastopyörä ja sellaisena sitä kohtelen. Jos se joskus palvelisi muussakin käytössä, niin en siitä pahastuisi.

^ Oliskohan mahdollisuus siirtää keskiötä, sopiva spacer vetopuolelle?

Siksi helpompaa suoratankoisen gravelin rakentaminen olisi rungosta, jossa isompia rajoituksia ei olisi. Unitti nyt sattuu olemaan mulla käsillä, niin sen kanssa on helppo kokeilla. Mulle Unitti on maastopyörä ja sellaisena sitä kohtelen. Jos se joskus palvelisi muussakin käytössä, niin en siitä pahastuisi.
    Silloin kun maastopyörä on maastopyörä niin sitä voi olla vaikea muuksi muuttaa. Poikkeuksia toki löytyy. Eikä siinäkään ole mitään väärää vaikka omastaan tekisi halutunlaisen. Olen ymmärtänyt että täysjäykkiä maastureita voi nimittää ihan aiheesta graveliksi. Läskipyörän omistava työkaverini sanoi omaa 50mm rengastilan Grilzliä kippurasarvikseksi läskipyöräksi. Tai maantieläskipyörä jos välityksiä kattellaan.

^Aivan totta tuokin, jokainen voi pyöräänsä nimittää ihan miksi vaan. Siksi omaa täysjäykkää "maastopyörää" pidän FBG:nä ja samoin tuota tulevaa pyörää mikä on rungoltaan sentään lähinnä gravel mutta myös suoralla tangolla.
    Iän mukana moni seikka (useassa) kuskissa muuttuu, tulee rajoittavia seikkoja jne... Ja siksi pyörätkin muuttuvat sen mukana, tärkeintä että pystyy jatkamaan harrastusta!

Se on sitä nykyaikaa. Jossei istu yleiseen muottiin, voi sen väittää olevan muuta. Pojat haluaa olla tyttöjä. Tai toistapäin. Joku haluaa olla musta kissa. jne ...

^Kategoriat on luotu särjettäviksi. Jos historiaa miettii niin esim. 80luvun maastopyörät muistuttaa enemmän FBG:tä kuin maastopyörää ja joku sitä ehdottelisikin että gravel on lähinnä "maantietankoinen" ATB. Ei nämä hommat niin vakavia ole että kaikki pitäisi tasapäistää jonkun nimikkeen alle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Pulttikiinnitteistä ratasta voi siirtää prikoilla ja sillä kummalle puolelle rattaan kiinnittää.
    Hirveän googlaamisen sijaan en ole oikeasti tajunnut tuota "väärälle" puolelle kiinnittämisen mahdollisuutta, tähän ei eläin pysty

Uusi FBG tulee olemaan enemmän "gravel" kuin nykyinen maastopyörän rungolle rakennettu, suoratanko Cinelli saa toimia osien luovuttajana ja jonkin verran uutta on listattu.

Ensimmäisen ATB:n hankin ysärin alussa ja nykyisen ATB:n 1996. Olen ajellut sillä selkää säästääkseni ja ihan huvin vuoksi jonkin verran rupista kesäpikeä. Esimerkiksi 10.8.2006 olen ajanut 144 kilometrin lenkin keskinopeudella 34,1 km/h. Tuota lenkkiä en muista. 29.5.2006 yritin ajaa kovaa 81 km, mutta yltyvä tuuli, rae- ja vesisade jäädyttivät paluumatkalla jalat, ja keskinopeus oli lopulta vain 35,0 km/h - ja tästä lenkistä on joitain muistikuvia valkeasta erämaavaelluksesta. Vähintään kahden tunnin lenkeillä suurin keskinopeus on ollut 35,8 km/h 4.8.2007, ja ajajan päivän kunnoksi päivyriin on merkitty 'pehmeä'.

Tilava ja löysähkö rengas söi tärinöitä. Maantiepyörään verrattuna ajoasento ei ollut tehokas vastatuuleen ajaessa. Alamäkien ja myötätuulen apu jäi myös osittain hyödyntämättä välitysten (42x11-30) takia. ATB:n rengastus oli Continental Goliath 26x1.6. Suomen oloissa takarengas keräsi hiekkasärmiä, joita sai parin tonnin ajon jälkeen nyppiä takarenkaasta jokaisen lenkin välillä. Viimeiset yli kymmenen vuotta olen panostanut rengastuksen luotettavuuteen, joten huvittava kesäpiki on jäänyt vähälle.
    Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
    Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Oliskohan mahdollisuus siirtää keskiötä, sopiva spacer vetopuolelle?
    Joo, akselin pituus tuo murhetta, kun kuskin puolella ei spacereitä ole. Shimanolla olisi M7120-1 ja M7130-1 kammet, joissa olis pidempi akseli (6mm/9mm) ja ketjulinja vastaavasti 55mm/56,5mm. Jälkimmäinen on varmaan joku super boost, mutta tuo M7120 voisi tarjota mahdollisuuden isompaan rattaaseen.

Mä laitoin Unittiin maastoon lyhyemmät 170-milliset M7100-kammet (30T), joiden q-factor on 172-milliä. Täytyy koestaa ne myös 34-piikkisellä kevään aikana.

Runko tilattu, muutama viikko menee kun Pedrolla ongelmia... Nyt ei haeta erityisen kevyttä edes kunhan kahdeksan kiloa alittuu.
    nure muokkasi tätä : 20.03.2024 at 00.10

Kävin eilen polkemassa noin 80 km lähes sulia asfalttiteitä, sorateille en viitsinyt poiketa. Kampina olivat Shimanon SLX:t 34T-rattaalla. Satulatolppana 16 mm:n setbackillä olevat Thomson.

Missään vaiheessa ei tuntunut siltä, että olisi ollut haluja tykitellä menemään, vaan matka taittui verkkaisesti. Toki alla oli 2.6-tuumaiset maastorenkaat, mutta silti. Polkeminen tuntui tehottomalta ja tänään tuntuu, kuin olisin puristanut vatsalihaksilla. Ilo puuttui ajamisesta, vaikka toisaalta tähän aikaan keväästä ei useinkaan ajaminen ole ollut iloista.

Täyttýy katsoa kevättä pidemmälle ja odotella sorateiden sulamista ja kuivumista.

--------------------------------------------------------------------------------------
    (SLX-kammet, 172 mm q-factor, 52 mm chain line, 34T):

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Tosiaan ainakin shimanon 12s mtb sarjassa 10-45 toimii samalla vaihtajalla kuin 10-51.
    Tätäkin mietin, mutta 8 pienintä ratasta ovat kummassakin samat ja yhdeksännessäkin eroa on 1-hammas. Loput kolme isointa sitten eroavat merkittävästi.

Runkoa odottaessa eka tilaus NalleKarkkiKaupasta... Uudet kammet ja takavaihtaja tulikin jo aikaisemmin...

^ Tilastollisesti neljällä tilauksella toivottavasti selviää tällä kertaa, runko viides (Toisaaltaan jos nuo kammet ja vaihtajan laskee niin lisätään kaksi).
    Siis ihan keskimääräistä touhua. Olisi historiaa jos kaikki saisi yhdestä puodista.

Viikonloppuna kasataan kamat kiekkoihin kiinni, se on ensinmäinen osviitta mitä tulevan pyörän paino tulee olevan ja paljonko se poikkeaa Cinellin painosta.

Yksinpuhelu jatkuu: Tanko ja tolppakin saapuivat, vaihdevaijerien kuoret väärän väriset, tilattu oikeanlaiset ja myös jarruletkutkin.

Puolalaiset ilmoitti että eturatas on matkalla... Pikku hiljaa, viimeinen tilaus kun runko saapuu.

Tulevan FBG:n kiekot kasassa. takakiekko noin 1735g. ja etukiekko 1255g ilman läpiakseleita, siis alle kolmekiloa joten painorajoissa mennään.

Kammet + ratas, alle 450g. Oon suht tyytyväinen.

Tänään päästin Konan tutustumaan paremmin graveliin: ei oikeastaan hassumpaa, tiet paikoitellen vielä vetelät ja maaston puolella kuntta jäässä -välillä saattoi poiketa maaston puolelle. Että ehkä tämä löytää paikkansa myös aikana talven jälkeen, mutta ennen kelien kuivumista.

Kelien kuivuttua maantietankoinen graveli vie varmasti voiton ja Kona tulee pienemmällä eturattaalla ja hissitolpalla siirtymään maastoon.

Tanko on vähän leveä graveliin, mutta maaston puolella ihan ok. Epäilyistäni huolimatta välitykset ovat aika sopivat raskaammilla 2.6-tuumaisilla maastorenkailla.

^ Ihan ajokelpoista jo.

^joo, moreenia ja kalliomaita, mutta savimailla taitaa tien pehmeneminen olla vasta edessä.

Samanlaisia aiheita

1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21