EfatGiantGarminElectrobike
Sivu 21 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #601
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Väyläkartta on ajantasalla juu, mutta kaupungin hoito-ohjeidenkin mukaisesti ja varsinkin näin alkutalvesta suolaa saatetaan käyttää missä vaan. Sekin kannattaa huomioida, että myös tehostetun aurauksen reitit suolataan. Käytännössä ainoat sataprosenttisen varmasti suolattomat reitit on liikuntaviraston talvihoitamat sorapintaiset ulkoiluväylät.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #602
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Linkki 23-24 talvihoidon palautekuselyyn. Käykäähän ainakin kertomassa siihen vapaatäyttöruutuun mielipiteenne suolaamisesta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #603
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Linkki 23-24 talvihoidon palautekuselyyn. Käykäähän ainakin kertomassa siihen vapaatäyttöruutuun mielipiteenne suolaamisesta.
    Olenkohan ainoa siitä positiivisen mielipiteen antava?

  4. #604
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Olenkohan ainoa siitä positiivisen mielipiteen antava?
    Painoin raportointi nappia

  5. #605
    ^^^ Kiitos vinkistä! Kävin antamassa palautteen tähän tunteita sytyttävään teemaan: "Pyöräilybaanojen ylläpito huomattavasti muusta väylästöstä poikkeavalla tavalla on aivan järjetöntä. Kaikkien pyöräilyreittien suolaaminen pitäisi välittömästi lopettaa kokonaan jo senkin takia, että sen aiheuttama korroosio tuhoaa sekä pyörän että sen voimansiirron. Kesäkelin tavoittelu talvella on uskomattoman pösilöä. Myös pyöräilyreittien sepelöinti on täysin turhaa ja lisäksi paljaalla asfaltilla kuukausia makaava sepeli puhkoo renkaita ja tekee ympäristöstä varsinkin keväisin vastenmielisen siivottoman näköisen. Ylivoimaisesti paras pyöräilyväylien kunnossapitokeino on pelkkä huolellinen auraus ja kenties karhennus! Mitään muuta ei tarvita. Jokainen pyöräilijä voi itse huolehtia, että pyörässä on keliin sopivat renkaat alla. Ei holhousyhteiskunnassakaan pitäisi ihan kaikkea vastuuta siirtää yksilöltä muille."

  6. #606
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Tuo nishikin ruostuminen ja pösilöksi haukkuminen ei kyllä välttämättä toimi.

  7. #607
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.430
    ^^Saman pitäisi päteä myös kaikkeen liikkumiseen, ei myöskään ajoradoille suolaa. Renkaat ja nopeudet kelien mukaan.

  8. #608
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.121
    ^
    Pk seudulla autojen liikennemäärät, loputtomat liittymät, rampit ja risteykset aiheuttavat sen, että pakko noita väyliä on suolata.

    En minäkään siitä mössöstä pidä, mutta taitaa olla välttämätön paha...pyöräteillä se on kyllä turhake!

  9. #609
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    ^
    Pk seudulla autojen liikennemäärät, loputtomat liittymät, rampit ja risteykset aiheuttavat sen, että pakko noita väyliä on suolata.

    En minäkään siitä mössöstä pidä, mutta taitaa olla välttämätön paha...pyöräteillä se on kyllä turhake!
    Vuodesta toiseen itselle ainoat "ei aivan totaalisen paskat" osuudet ovat nuo harjasuolatut pätkät. Niissä kohdissa, jossa ei ole harjasuolattu ajan sitten suolatulla ajoradalla. Helsingin murheet ovat sinänsä tunnetut. Huonosti suunnitellut väylät, huono aurauskalusto ja vastuualueiden katkeaminen (useamman) kerran korttelissa.

  10. #610
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Vuodesta toiseen itselle ainoat "ei aivan totaalisen paskat" osuudet ovat nuo harjasuolatut pätkät....
    Miten mahtaa mennä tuo rahankäyttö? Saataisiinko samalla rahalla enemmän aikaan jättämällä harjasuolaus pois?

  11. #611
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Miten mahtaa mennä tuo rahankäyttö? Saataisiinko samalla rahalla enemmän aikaan jättämällä harjasuolaus pois?
    Paha sanoa, kun omilla reiteillä harjasuolattu on ainoa hyvin hoidettu. Paitsi, että se olisi todennäköisesti muilla hoitotavoilla huonommassa kunnossa, niin ero muiden osuuksien kohdalla ei vastaavasti olisi merkittävästi parempi vaikka rahanjako menisi eri tavalla. Suurempi ongelma ovat väylien laatu ja vastuualueiden katkeaminen. Tänä vuonna esimerkiksi Töölönlahtea on hoidettu tavallista paremmin, kun ovat ajoissa auranneet lumivallit pois pyöräteiden vierestä.

  12. #612
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.430
    Työvuosia ajoin työmatkaa kolmen kaupungin/kunnan alueella ja vaihtelevasta ylläpidosta huolimatta ei yksikään suolannut. Miettii että mikä siellä Tsadissa on niin ihmeellistä ettei ilman pärjätä?

  13. #613
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Työvuosia ajoin työmatkaa kolmen kaupungin/kunnan alueella ja vaihtelevasta ylläpidosta huolimatta ei yksikään suolannut. Miettii että mikä siellä Tsadissa on niin ihmeellistä ettei ilman pärjätä?
    Tähän on lyhyt ja helppo vastaus, Hepo. Pitää saada kesäkelit talven keskelle, koska on mahdoton ajatus, että talvella pitäisi käyttää sopivia välineitä ja nastarenkaita jne.

  14. #614
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Kävin myös haukkumassa pyöräteiden suolauksen, sillä tavalla nätisti.

  15. #615
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.631
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miettii että mikä siellä Tsadissa on niin ihmeellistä ettei ilman pärjätä?
    Ootko muka tietämätön, että Turussakaan ei oo enää moneen vuoteen pärjätty ilman suolaamista?

    Tänä vuonna esim. Hämeenkadulla ja Kiinamyllynkadulla/Lemminkäisenkadulla on saatu suolaamalla semmoinen 0-50cm leveä sula kaistale, johon sitten yrittää tunkea kahteen suuntaan kulkeva pyöräliikenne ja jalankulkijat (jalkakäytävä on kauttaaltaan jään alla). Paikoin koko pyörätien peittää ajoradalta aurattu jäätynyt lumivalli. Tuo priorisoitu väylä on ollut taas suurimman osan talvesta kaikkein huonoin pätkä omalla työmatkalla. Loskaa ei oo voitu tietenkään käydä auraamassa silloin, kun siihen olisi ollut tilaisuus.

  16. #616
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.430
    ^Kun ei vaan joka kelvin pätkää Turussakaan ole tarvinut ajaa ja siis aika vähäistä sinunkin tietojen mukaan suolaus on...

  17. #617
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Jaahas, tähänkin pitää alkaa varautumaan, kun konttori muuttaa Helsingin ytimeen. Mitenhän Malmi-Pukinmäki-Tuomarinkylä -seuduilta pääsisi mahdollisimman vähäsuolaisesti Kasarmintorin huitteille? Muuten kuin ajamalla vain kesäisin.

  18. #618
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.121
    Välttelet vaan pohjoisbaanaa. Tuolta päin tullessa ei taideta muita kelvejä suolata.

  19. #619
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Helsinki aikoo edelleen käyttää tappajasuolaa ja lisätä sen käyttöä

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010730501.html


  20. #620
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Ihanaa, Espooseen lisää suolakurareittejä

    https://www.espoo.fi/fi/uutiset/2024...ella-2024-2028


  21. #621
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    534
    Onko tämä suolausinto jostain keskijuuropasta apinoitu? Siellä uskon että voi olla toimiva ratkaisu, täällä sen sijaan juuri tuollaiset olosuhteet mitä jutun kuvituskuvassa on kyllä 5/5

  22. #622
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Joo Koominen kuva. Pitäisi vaatia oikaisua ja pyytää kuvaksi loskapskaa ja vittuuntuneen näköistä fillaristia.

  23. #623
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.025
    Aion antaa palautetta Espoolle asiasta, toivottavasti moni muukin. Tuo talvikuva oli hyvä pointti.

  24. #624
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Viime keväänä kysyin Vantaalta asiasta ja ei ole kuulemma tulossa suolausta kehä3:lle. Pahoitteli syvästi yhden pätkän suolaamista ja arveli tuon olevan urakoitsijan virhe.

  25. #625
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.178
    Turussa ne punaisella maalatut pyöräkaistat saa ainakin osansa suolauksesta. Sitä on vaikea välttää mutta ei niillä toki ole pakko pyöräillä. Toivottavasti takavuosien harjasuolausta ei enää ikinä kokeilla uudestaan. Mitään muuta ei tarvitsisi tehdä kuin aurata ne pyörätiet ajoissa ja poistaa loskat ennen jäätymistä. Jos pyöräilyä kerran halutaan tukea niin luulisi tämän olevan tehtävissä sitten kun siihen pyöräreitille on aurattu se puolen metrin kakku loskaa joka jäätyy, ei asialle enää tehdä mitään ennen kevätaurinkoa…

  26. #626
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Helsinki aikoo edelleen käyttää tappajasuolaa ja lisätä sen käyttöä

    https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010730501.html
    Parhaat vitsit kyseisessä artikkelissa:

    HELSINKI perustelee kieltäytymistä sillä, että suolan käytön lopettaminen johtaisi siihen, että kaupungin olisi luovuttava kokonaan talvipyöräilytavoitteistaan…

    Kaupunki myös vetoaa siihen, että ainetta käytetään verrattain vähän ja vain liuoksena erityistoimenpiteissä…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #627
    Tämä suolauksesta mielensä pahoittaminen alkaa saamaan minusta jo koomisia piirteitä. Samalla toiset ja yllättäen myös samat henkilöt pahoittavat mielensä tappajasepelistä. Eli ilmeisesti talvella ei pitäisi pyrkiä liukkautta torjumaan mitenkään, paitsi tietysti auraamalla suurin lumi pois. Niin, ja tietysti investoimalla itse yhteen tai kahteen settiin nastarenkaita.

    Kritisoijien mielestä suolaamisesta tien pinta kostuu/kastuu. Suomalaisen pyöräiljän olisi luullut tottuneen pyöräilemään kosteilla tai märillä pinnoilla (jotkut jopa hakevat niitä maastopyöräilystä). Joten tämän ei pitäisi olla ongelma. Sitten tämä suolan vaikutus kalustoon. Tämänkin foorumin sisällöstä iso osa on postauksia teknisistä ominaisuuksista ja niistä saa käsityksen, että osalle tuo osien vaihtaminen on ehkä jopa tärkeämpää kuin itse pyöräily. Eli onko niin vaikeaa vaihtaa/vaihdattaa mahdollisesti suolasta aiheutuneita vahinkoja. Joo, joo maksaa kyllä, mutta täällä saa myös käsityksen, että kyllä pyöräilyyn saa rahaa kulumaan.

  28. #628
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.719
    Olisin valmis hyväksymään maltillisen suolauksen tämmöisissä tilanteissa, että tulee lunta ja on ehkä pari pakkaspäivää, mutta sääennusteista nähdään että tät's it ja seuraavan kerran joskus kuukauden päästä. Harjaus ja suolaus ja pidetään karvaiset kämmenet erossa sepelivarastosta siihen asti kunnes sitä oikeasti tarvitsee eli kun klv:t menevät jäälle.

  29. #629
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Jos suolan ansiosta sepelöintiä ei harrastettaisi ollenkaan, olisi se jotenkin perusteltua. Nyt käytäntö on kuitenkin se, että molempia käytetään, vieläpä täysin randomisti ja paikoin jopa sekaisin, jolloin sepeliltä suojautumisen lisäksi on suojauduttava myös suolalta.

    Onneksi toi rosterirunkoinen vannejarrupyörä on ollut melko immuuni korroosiolle. GXP-keskiöitä kuluu, mutta niitä nyt kuluu muutenkin. Talvikiekkojen Campa-ajoilta jääneiden Record-napojen laakerit ovat kestäneet suolaa yllättävän hyvin ja ovat lisäksi helpot vaihtaa. CK-ohjainlaakerikin porskuttaa talvesta toiseen. Vähän sääliksi käy kyllä niitä, joille pyöräily ei ole harrastus, vaan ainoastaan kulkumuoto ja kalusto sen mukaista. Veikkaan, että aika monen talvipyöräily loppuu yhteen tai kahteen talveen, kun kyllästyvät huoltorumbaan.

    Jos harjasuolauksen budjetti käytettäisiin aurauksen tehostamiseen, olisi meillä paljon nykyistä laajempi tehostetun talvihoidon verkosto, koska harjasuolaus on 30-50% auraamista kalliiimpaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #630
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Vähän sääliksi käy kyllä niitä, joille pyöräily ei ole harrastus, vaan ainoastaan kulkumuoto ja kalusto sen mukaista. Veikkaan, että aika monen talvipyöräily loppuu yhteen tai kahteen talveen, kun kyllästyvät huoltorumbaan.
    Mä luulen että aika monella harrastajalla on vääristynyt käsitys millaisella kynnyksellä arkipyörää ruvetaan huoltamaan. Tai että se huolto olisi jotain muuta kuin että vie pyörän liikkeeseen kerran vuodessa tai parissa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •