Minäkin taidan alkaa hiihtämään, niin saan raivota jokaiselle mtb kuskille. Enää puuttuu sauvat.
Ei toimi. Mä olen hiihtänyt tänä talvena enemmän kuin pyöräillyt, mutta en ole päässyt raivoamaan sen paremmin toisille hiihtäjille kuin mtb-kuskeillekaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Onko muuten samanmoinen yhteentörmäyshengenvaara taikka vammariski tuossa polkupyöräilyssä poluilla puhtaasti tilastojen perusteella kuin on susien tappamien ihmisten määrässä?
Lienee siis kiusallista jos ja kun on erimielisyyttä kuka väistää, mutta semmosta se elämä joskus on. Kiusallista tai jotain.
Ai juu, viimeksi (toissaviikollakoseoli?) kun tuolla ajelin mulla tuli melkeipä riitaa vastaantulevan parivaljakon kanssa siitä kuka saa väistää.
Olipa nannaa ajella Maunula - Paloheinän maja - Ukrainapolku - Haltiavuori - Maunula. Kiitos talkoolaisille! Vastaantulijoiden kanssa pärjättiin tälläkin kertaa hyvin, vaikka olin sähköllä
Nyt ajamaan. Tämä ilta ja huomen aamu on vielä timanttia. Sitten pehmenee, eikä pakkasista taida olla tietoakaan.
Ihan kreisin namukasta, ajoin kuin eläin. Toissaviikolla 14xPB ja nyt 20! Vähemmän uria kuin viimeksi.
Hiljaista oli tuossa 16-18 välillä. Vaivaiset 5 lajitoveria ja ihan lopussa mtbcf:n posse, olikohan siinä 6 räädiä polkijaa.
Kaikista jäisimmissä spoteissa keulan ISP vähän vaelteli ja sai sekunnin osia pelätä kuolemaa. Ens kaudeks ehkä uudet noiden 10 vuotta vanhojen tilalle.
Pari kohtaamista meni vähän sähläämiseksi, pahoittelut niistä.
SAMA! Ei tossa ole mitään tolkkua. Nyt tajuan, miksi xc kuskit ovat niin kovassa kunnossa.
Niitä huikeita pätkiä vaan tulee ja tulee. Vaikka päätät, että ajan vaan tämän yhden pätkän kovaa ja himmaan sitten, niin eihän siitä mitään tule. Pakko oli jättää lenkki vähän lyhemmäksi, ettei aja jalkoja ihan täysin alta, vaan jaksaa vielä aamustakin.
Nyt oli kaksi valoa. Täydellistä. Ukrainapolku ylöspäin on huikea. Sitä vaan paahtaa ja paahtaa. Tuossa saa polkeakkin, eikä ole pelkkää pujottelua, niinkuin alaspäin meo.
Vähän vikkelästi ohitin MTBCF porukan siinä kehä1 sillalla, mutkun oli niin kauhee polte ajaa vielä pirkkolan kalliot täyttä ylös, eikä pystynyt enää puhumaan, kun olin jo ajanut teitä hetken täysillä kiinniTulin aiemmin jo vastaan siellä ukrainapolulla, niin tiesin porukan koon. Komeen näköinen sakki valojen kanssa. Liikkuva joulukuusi.
Mulla lähti kanssa jossain spoorissa yllättäen etunen alta ja olin jo ihan varma kaatumisesta, mutta otti se vielä pitoja. Tarttee kyllä ensi vuodelle päivittää. Typerää kaatua tuon vuoksi.
Juu siitä saa vähän käsitystä, että miten poikkeuksellisen nopeassa kunnossa polut on olleet nyt, kun mä ajelin sunnuntaina mielestäni vähän vauhdikkaamman pk-lenkin (keskisyke 130/3,5 h/55 km) seurauksena 25 omaa top-kolmosta ja alla olis siis Stigmata Griswoldeilla! Mä olen kuitenkin polkenut Kepun talvipolkuja tyyliin 20 vuotta (joskaan en ole ollut niin kauaa Stravassa) ja satavarmasti en ole enää elämäni nopeimmassa kunnossa 55-vuotiaana. Poluista voi kyllä sanoa, että ne on olleet nyt nopeimmassa kunnossa ikinä.
Jokohan pinta menee märäksi tänään? Jos niin sitten jäisillä kohdilla alkaa olla liian liukasta kapeille nastoille. Olisi aikaa mennä sinne nyt.
(Jos näitä kelejä vielä tulee, niin vähän alkaa kyllä mietityttämään, että saisinko sittenkin ne vanhat Liteskin ISP:t väännettyä jotenkin Cresteille. Tai pitäiskö koittaa keksiä jotkut väljemmillä vanteilla varustetut talvikiekot siihen. Ehkä jotkut vanhat qr-kiekot voisi löytyä käytettynäkin. Hmm… Olisihan se nannaa tykitellä SSMTB:lläkin noita jääpolkuja.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Yksi nuorempi jantteri ajeli eilen 15 komia kepuun. Ei muuten pysy sähkärit kyydissä. Latoo hönö haltiavuorenkin ajamalla ylös molemmista suunnista.
Minä kyllä oletan kepun olevan vielä illalla ok kunnossa. Olikin oho vähän väsy aamulla, eli siirretään ajot iltaan
Mulla kaatuu aina siihen ekaan ramppiin, kun sutaisee tyhjää (etelästä tullessa siis). Pitää varmaan polkea kovempaa vauhtia ja laittaa isommalle vaihteelle. Alkaa olla sama ongelma kuin Mr.Ojalla, että kohta 10-vuotiaan ISP:t eivät ihan pidä kuin uutena. Laitoin buddy bikeen uuden eturenkaaan hajonnen tilalle ja koelenkin perusteella pito on kuin eri planeetalta.
Roots, bloody roots
Jos menee umpijäiseksi ränniksi niin retrokuskit Freddies Revenzeillä pääsee vielä nauttimaan mutta muilla on tuskaisempaa.
Sellaiset mörkönastarenkaan menneiltä vuosilta. Viittaavat Painajainen Elm Streetin pahikseen Freddyyn.
Roots, bloody roots
Komeeta.
Mäkin kävin nyt sitten aamusta kokeilemassa Stiggyn (ja omia) rajoja. Ei ollut ruuhkaa. Ukrainapolulla tuli pari mtb-kaveria vastaan, lisäksi oli pari polkujuoksijaa ja pari koiranulkoiluttajaa eikä ollut minkäänlaista häslinkiä kenenkään kanssa. Mtb-kavereille kiitos tien antamisesta ja sorry, kun en jäänyt enempiä turisemaan tällä kertaa.
Eihän toi oikeastaan enää ole varsinaisesti maastoajoa eli siinä mielessä vähän ymmärrän, jos täpärikaverit tylsistyy ilman, että saa paahtaa alamäet täysiä. Mutta…loppujen lopuksi se on kalustovalintakysymys. Stiggyn kanssa actionia riitti ihan hyvin. Ei ehtinyt tylsistymään ylä- eikä alamäissä. Haltiavuoren yläosan jouduin tunkkaamaan ylös molempiin suuntiin ja takaspäin tullessa alaspäinkin, kun loppu uskallus kesken. Muuten koko reitti molempiin suuntiin ajaen ilman jalkakosketuksia nyt, kun siellä pystyi ajelemaan vapaasti omaa täysiä eikä tarvinnut ylämäissä niin paljon vahtia, että tuleeko joku vielä täysimpää vastaan. 34 PB:tä ja All-time 7. siihen uuteen Paloheinä-Pitkäkoski-segmenttiin. Eteläpää oli paikoin liukkaampi kuin suunnuntaina, kun sateli sentti lunta jään päälle. Muuten luulen, että nyt oli melkolailla maksimi, mihin mun kunnolla ja taidoilla kykenee nakkirenkuloilla ilman liiallisia riskejä itselle ja muille.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mikä sulla on Stiggyssä rengastuksena tuolla?
Roots, bloody roots
Kiitos. Niin tosiaan siellä lukee.
Roots, bloody roots
En usko että Freddyistä 2.6" versiota olisi ollut, 2.3 toki
Joo uudempirunkoiset (60tpi) tubeless-Griswoldit. Talvikiekoissa on niille vähän turhan kapeat vanteet (i21). Jos olis jotkut noin 25-milliset vanteet, niin ne toimisi vielä paremmin.
Muistin myös, että itseasiassa jouduin sittenkin kerran laittamaan jalkaa maahan: takaspäin ajaessa siellä Laakson päässä, kun on se hevosreitille laskeva kallion reuna, niin sitä laskiessa jouduin vähän avittamaan jalalla. Lunta oli ehtinyt tulla sen jään päälle jo jonkun verran ja meinasi lähteä etupyörä alta. Lähtiessä lunta oli vähemmän ja ylöspäin se meni polkien.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Onko kukaan ajellut nyt puistossa? Joko on pehmennyt?
Taisi alkaa loskaseason. Kestää varmasti toukokuulle asti...
Aamupäivän perusteella voisin kuvitella, että vielä on ihan kovat pohjat.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Loistavaahan se. Lähinnä kelvisiirtymät arvelutti, kun viikinmäellä satoi vettä lähtiessä. Muuttui kuitenkin nopeasti lumeksi.
Pito vaan paranee lumisateen ansiosta.
Kirjanmerkit