Jos vielä on mahdollista vaihtaa puolivälissä päivää toisiin kuiviin pohjallisiin tai edes sukkiin niin auttaa selvästi kylmettymiseen (joka johtuu pitkälti kostumisesta).
Joo skinnaillessa varsinkin mulla sukat hikoaa aivan märiksi, vaikka koittaisin kuinka keventää vaatetusta ylämäkeen, joten vaihtosukat (muiden varavaatteiden ohella) on aina repussa mukana. Tosi kylmillä keleillä tunturissa vaihtaminen ei tosin kannata, koska vaihtaessa jalat (ja monot) kylmettyy helposti vielä enemmän. Mutta nyt esim. Ylläksellä ollessa, kun kelien takia pysyteltiin keskuksen lähettyvillä, käytännössä joka päivä oli tilaisuus vaihtaa sukat jossain sisällä.
Nyt, kun toi hätäkeskuksen tilanneraportti sijaintitietoineen on julkistettu, niin tulee mieleen, että olisiko tässä vastaisuuden varalle koulutuksen paikka myös häken päivystäjille. Silloin, kun äiti on soittanut ja pyytänyt apua, he ovat olleet jo ihan selkeästi siellä kurussa. Siinä n. 680 m käyrän kohdalla alkaa olla jo sellainen olo, että kuru alkaa tästä. Sijainnin ja äidin puheiden välillä on ollut selkeä ristiriita, kun hän on siis sanonut, että jatkavat matkaansa (vaellusrettiä pitkin). Häkessä olisi ehkä voitu reagoida väärään sijaintiin ja käsketty heidän välittömästi kääntyä siihen suuntaan, mistä ovat tulleet. Vähän oudolta mun mielestä kuulostaa myös se, että kun heihin ei enää soittamalla saatu yhteyttä, on oletettu, että puhelin on taskussa.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010105781.html
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Paljon jää Häken päivystäjien varaan ja hätäkeskusten keskittämisen jälkeen juuri kulloiseenkin hälytykseen liittyvää paikallista tietoa ei välttämättä ole. Kuulopuheina joku hälytys muutaman vuoden takaan oli sellainen että ambulanssia ei saatu tilattua Tankavaarantien ja Nelostien risteykseen kun sellaista osoitetta ei saanut syötettyä järjestelmään, omakohtaisesti kokemusta on siitä että ilmoitusta ei otettu vastaan koska pahoinpitelyä ilmoittaessa tarkkaa osoitetta ei ollut antaa vaan vieressä olleen kentän nimi.
On kai tuossa otettava huomioon mahdollinen paikannuksen virhemarginaalikin, ehkä eksyneetkin olivat kuvitelleet olleensa Vatikuruun menossa.
Puhelimen oletetulla statuksella ei kai sinänsä ollut vaikutusta pelastustoimien etenemiseen.
Ajattelin laittaa parisuhteen todelliseen testiin ja viedä koskaan suksiin koskeneen portugalilaisen rouvani mäkeen. Varasin kämpän viikoksi helmikuussa Grindelwaldista. Koska lemppaan tietty rouvan muutamaksi päiväksi hiihtokouluun, pääsen itse laskemaan offaria. Onko kokemuksia ja vinkkejä Jungfraun alueen (Grindelwald-First, Kleine Scheidegg, Wengen, Mürren-Schilthorn) helpohkosti saavutettavista (tunti skinnausta) selväpiirteisistä vapaalaskumaastoista?
Aleksander Aamodt Kilde kaatui ja törmäsi turvaverkkoon Wengenin syöksyssä.
Jokapaikan ylitietäjä Kalle Palander selostamossa osasi kertoa että "kauheata, ihan kuin seinään ajaisi, se verkko ei anna yhtään periksi".
Minä nyt epäilen, että verkko antaa pikkusen enemmän periksi kuin vaikkapa betoniseinä.
Kallelle peukku!
Vauhtilajeissa on käynyt kova kato tällä kaudella. Toipilaana kolmatta päivää peräkkäin kilpailleen Kilden ulosajo oli todella raju, ja kiristyssiteen vetäminen reiteen sai jo epäilemään lunmurtumaa. Lopulta Kilde selvisi rajusta uloajosta aika vähällä: mustelmia, sijoiltaan mennyt olkapää ja viilto pohkeessa, joten hän palannee kisoihin pian. Mikaelaa tosin hymyilyttää enemmän kuin Aleksanderia.
![]()
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
^Ei kai tuo karrikointi ja värikäs ilmaisu mitenkään harvinaista ole urheiluselostuksessa. En muista esim. nähneeni yhtään kebab-kioskia kiekkokaukalossa, enkä mummojakaan (ylä- tai muita). Ja en yhtään epäile, etteikö se tuntuisi "seinään ajamiselta" palanderien vauhdeilla.
Palander sanoi myös ”ihan järjetön jätkä”. Mahtoikohan kuitenkaan tarkoittaa että ko. laskija on täysin vailla rationaalista mieltä?
Eiköhän hän verkoista puhuessaan tarkoittanut että verkko ei ole erityisen joustavaa materiaalia ja hidastuvuus siihen törmätessä on voimakkaampaa kuin voisi luulla. Hänellä taitaa tästä olla myös kokemusta.
En kyllä muista, että milloin olis viimeksi ollut tämmöset lumet Etelä-Suomessa. Perjantain ja lauantain saldo: Malminkartanon mäki, Kulomäen täyttömäki, Vuosaaren huippu - noin tonni verttiä. Reisissäkin tuntuu sen verran, että käynee ihan hyvin treenistä pyöräilyn sijaan. Ai että!
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Oot laittanut tellusiteet OAC:hin? Onnistuuko käännökset yhtä hyvin ku oikeilla telluilla? OAC omalla siteellä ja talvisaappaalle käännökset eivät meinaan juuri onnistu ??
Eipä noilla OACin vakiositeillä ihan kamalasti lasketa....
Mä en ole oikeilla telluilla laskenut koskaan ja siitäkin voi tietty olla montaa mieltä, että mitkä on ”oikeet tellut”.
Mutta siis Oaceilla laskeminen vaati kyllä harjoittelua ja niillä laskeminen (ainakaan mun laskeminen) ei näytä varsin vauhdikkaalta edes silloin, kun se itsestä tuntuu siltä
Mä aloittelin monta vuotta sitten Oacin omilla siteillä ja Soreleilla ja kyllä niilläkin jollain tapaa pehmeässä lumessa laski. Kovalla alustalla ton BC:n levyisella suksella ei laske millään siteellä eikä kovin kummoisesti edes GT 160:llä. Ne on liian lyhyitä kovalla laskemiseen. Vähän samaa mentaliteettia Oaceilla laskeminen vaatii kuin vaikka täysjäykällä sinkulalla maastopyöräileminen tai gravelilla mettäpolkujen ajaminen jne.
XCD-touhut kiinnostelee ja siihen on montakin syytä. Yksi on se, että etelän asukkina saa talvesta irti ihan eri tavalla, kun pystyy näitä lähimäkiäkin hyödyntämään. Mutta olen laskenut noilla myös Lapissa ja keväällä saattaa jotkut XCD-kamat lähteä mukaan Riksuun AT-kamojen lisäksi. XCD:ssä pystyy haastamaan itseään ilman vyöryjyrkkiä rinteitä ja laskeminen on joka tapauksessa sen verran rauhallisempaa ja turvallisempaa, että ei tartte kypärää jne. Lisäksi sellainen lyhyen spotin eestaas sahaaminen on paljon näppärämpää ja siirtymät loivassa maastossa nopeampia kuin alppitouringkamoilla.
Oacit toimii hyvin etelän pikkutöppyröissä, pohjoisen reissuja varten mulla on harkinnassa Madshusin Panorama M78:t tai jotkut vastaavat Fisherit tai Rossarit, kun Voilen BC -sukset on menee yli investointihalun (ja alkaa olla jo niin laskettelusuksia, että vähän myös syö koko homman ideaa). 75 mm siteet niihin myös, ehkä Hardwiret, mutta pehmeät monot edelleen mukavuussyistä.
Tää kaveri on mun idoli (), taitaa tosin olla kovat monot tässä videossa:
Tämmönen Japani-XCD:kin kelpais kyllä.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Enpä tiedä. Riippunee laskijasta. Itse en pysyisi pystyssä noilla edes tasaisella. Ainakin Anten alla tuntuu kääntyvän ihan hyvin suhteellisen viettävässäkin maastossa https://youtu.be/sMPuHNJ3Zqk?si=o8WsY3P9m4nKOlEM Noissa tosin osa pohjasta ilman haituvaa![]()
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Ois kiva ku osais ees vähä telemark tekniikkaa.
Vähän aikaa oli ne tellumonot ja siteet OAC:ssa mutta uusiin suksiin en laitanu niitä kiinni. Hankala oli hiihtää umpisella niillä. Enkä oppinu laskemaa
Yhen kerra tälle talvelle hiihelly luoston päälle niillä ja tullu alas jotenki.
Vauhtihan näillä ei taho karata
Tellutekniikkaa en osaa ja kaikilla suksilla mun laskeminen näyttää harakalta, koska kuka muka kykenee laskemaan jalat erillisissä kapuloissa, mutta kyllähän OAC:lla voi lasettaa.
Käytin vuoden 2022 loput e-passit silloin maksamalla etukäteen vuokrat sellasista OACeista. Sain ne viimein testiin joskus viime helmikuussa ja kävin tuossa lähinyppylöillä niitä kokeilemassa. Vakiositeet, vuokravehkeet kun oli, kenkinä Salomon Toundra pro.
Kyllä mä niillä vehkeillä mielestäni laskin sen, mitä olisin osannu kovilla puikkamonoilla ja siteilläkään laskea ja yli mihen korkusen dropinkin droppasin, enkä edes pannuttanut.
Ihan hauskat sellaseen takapihapuuteriin.
Mutta kyllä on lumilautailu piitkän tauon jälkeen ollu tänä talvena kivaa. Vähän otti selän päälle, ku piti mennä reilejä rykimään heti ekalla ja siinä tulee sellasia nopeita kiertoliikkeitä, mitä ei meinaa muuten nykyään tulla, mutta siihenkin jo vähän tottunut.
7 vuotta meni, etten ostanu yhtään hissilippua. Niistäkin 2-3 viimistä tyyliin kerta 2 mäessä. Perus laskeminen ja rinnejibbailut menee niinku ennenkin, mutta kyllä kaiteet ja hyppyrit kuumottaa.
Kuka muistaa Lillehammerin Olympialaisten avajaistellut..?
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Hep. Ainoat kisat missä ollut paikalla.
Täytyy katsoa vilahtaako kuvassa.
Mä muistan vaan telkkarista. Nahkamonovoltit teki ehkä silloin jonkun vaikutuksen, jonka seuraukset realisoituu nyt setämiesikäisenä..
Oaceilla laskemiseen liittyen tuli mieleen, että OACit myös eroaa aika paljonkin toisistaan eli silläkin on vaikutusta, että millä Oacilla laskemisesta puhutaan. Mä aloitin viis tai kuus vuotta sitten KAR 147:lla ja Oacin omilla siteillä. Laskin niillä n. 30 sentin puuterissa Malminkartanon mäen itäreunan alas kaatumatta ehkä yhden tai kaksi kertaa. Muuten aina kaaduin. En osaa sanoa, miten menisi nyt, kun on kokemusta enemmän, mutta joka tapauksessa 147 on liian lyhyt laskemiseen. Pääpiirteittäin käytännön erot mun kokemuksen perusteella:
KAR 147
-Enemmän lumikenkä kuin suksi
-Lyhyyden takia ei juuri camberia
-Ei minkäänlaista suuntavakavuutta
-Kiipeää superhyvin
-Liukuu huonosti
-Pehmeässä lumessa vaatii laskemiseen niin jyrkän rinteen, että homma menee vaikeaksi sen vuoksi.
-Kovassa lumessa ”ei tee mitään”
XCD GT 160
-Enemmän suksi kuin lumikenkä
-Jonkin verran camberia
-Helpohko laskea Oacin omilla siteilläkin, mutta parempi jollain muulla. Voisi toimia hyvin myös NNN BC:llä ja jollain tukevammalla monolla.
-Huonohko liuku 80 kg hiihtäjän alla
-Jollain tapaa hiihdettävissä kovallakin alustalla
-Pehmeässä lumessa ui syvällä, joten vaatii laskemiseen jyrkähkön rinteen.
BC BC160
-Enemmän suksi kuin lumikenkä, mutta vähemmän suksi kuin GT
-reiluhkosti camberia
-En ole kokeillut Oacin omalla siteellä
-Oaciksi helpohko laskea pehmeässä lumessa 75 mm siteellä ja tukevahkolla nahka- yms. monolla
-Vaikka skinipintaa on enemmän, niin jäykemmän ja jalkavamman rakenteen takia kiipeää 80 kg hiihtäjän alla huonommin kuin GT
-Huono hiihtää kovalla alustalla, kovassa tunturin rinteessä viistoon hiihtäminen täysin mahdotonta
-Surffaa hyvin pehmeässä lumessa
-Paras liuku 80 kg hiihtäjän alla sekä kovalla että pehmeällä alustalla
-Kahden viimeksi mainitun vuoksi pystyy laskemaan loivempaakin rinnettä pehmeässä lumessa
-Kovalla alustalla ”ei tee mitään”
Kaikki on niin lyhyitä, että esim. Nuuksion metsissä liikkuminen on näppärää, mutta pelkästään laskuhommiin ne on 180-senttiselle liian lyhyitä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Päivitys tähän suksenkorjaukseen. Raaputtelin irtonaiset pois suksen pohjasta ja laitoin ensin metal grip nimellä myytävää muovia alle ja sitten P-texiä päälle. Metal gripin sulattelin sinne pohjaan säädettävällä kolvilla noin 300 asteen lämmollä. En ole noilla ehtinyt laskemaan kuin yhden päivän lähirinteessä, mutta paikka on kestänyt toistaiseksi.
6.7 WTF/kg
Tommosta samanlaista laskemista tein tavan luistelusuksilla, toimi erittäin hyvin ja oli hauskaa. Tellutekniikka oli sinänsä hallussa. Kai se onnistuu melkein millä vaan jos saanut tekniikan jotenkin selkärankaan.
https://www.youtube.com/watch?v=tjAujwAvDl4&t=23s
Onkos kellää käryä mistä ja kuin läheltä löytys vapaalaskulle sopivia mäkiä jos saariselältä lähtis ajelee?
Saariselältä pääsee aika pitkälle ihan vaan ajelemalla.Sieltä lähin kesäaikaan lievää uteliaisuutta ohiajaessa herättänyt mesta on Ukonjärven rantatörmät Ivalosta reilu 10km pohjoiseen.
Kovin paljoa yli sataa laskettavaa verttimetriä taitaa olla vähän vaikea löytää ainakaan helposti saavutettavasti ihan siitä lähinurkilta. Sen perusteella, mitä muistan viime kesän tunturisuunnistuksesta, niin Niilanpää-Rautupää-Kutturapäät-akselilta voisi löytyä jotain, mutta jonkun verran joutuu Kiilopään parkkikselta hiihtelemään sinne pääsemiseksi enkä ole ihan varma, oliko ne laskettelusuksijyrkkiä. Hienoja XCD-vapaalaskumaastoja siellä olisi vaikka kuinka paljon![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Luonnonpuistoissa ei ole jokasenoikeudet voimassa, saa liikkua vain merkityllä reitillä, jos semmoinen löytyy.
https://www.metsa.fi/maat-ja-vedet/s...uonnonpuistot/
Kirjanmerkit