Pistäppä harkintaan myös rikkoutuneen osan vaihto - sehän on parinkympin homma
https://varuste.net/p61624/finngrip-er%C3%A4-kantajousi
Itse olen uusinut noita sivuremmejä - jousilenkit ovat itsellä olleet ikuisia.
Pistäppä harkintaan myös rikkoutuneen osan vaihto - sehän on parinkympin homma
https://varuste.net/p61624/finngrip-er%C3%A4-kantajousi
Itse olen uusinut noita sivuremmejä - jousilenkit ovat itsellä olleet ikuisia.
Ai jaa - no saanee senkin vaihdettua, mutta kieltämättä tuo Nato side kiinnostaa itseäkin. Sehän toimii, ilmesesti kun suksi ja saapas on aina samaa paria, eli sen saa säädettyä omalle kengälle paremmin kuin sen vanhan, jossa ei ollut mitään säätöj. Rottefellasta ei ole mitään kokoemusta, mutta olen kyllä pohtinut normisiteen pulttaamista metsäsukseen. Menisis se niinkin.
Jokatapauksessa vanhan siteen hyvä puoli on, että kaikki osat voi vaihtaa ja niitä kaupasta aika helposti saa.
Nou hätä. Juuri tulleen tiedon mukaan latujen ajamisesta ottaa vastuun Rautavaaran kunta.
Savon Sanomien jutusta lainaten:
"Rautavaaran kunnanjohtaja Mikko Kärnä tiedottaa kunnan päättäneen ajaa itse ladut Tiilikkajärven kansallispuistoon.
Kansallispuisto tiedotti viime viikolla, ettei puiston alueelle tehdä perinteikkäitä latuja tänä talvena lainkaan. Ladut aiemmin ajanut Metsähallitus perusteli asiaa kohtaamillaan henkilöstö- ja resurssileikkauksilla."
"Kunnan omalla moottorikelkalla ajettavat ladut avataan käyttöön maaliskuun alkuun mennessä. Kuntalaisia on jo ilmoittautunut mukaan talkoisiin. Myös Kärnä itse aikoo osallistua."
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/6536835
Hienoa toimintaa Rautavaaran kunnalta!
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Axa kävi hiihtelemässä
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4a...illa-suksilla/
^ Maksumuurin takana, niin en päässyt lukemaan, mutta jäin pohtimaan, että miksiköhän tämäntyyppisissa suksivertsiluissa on usein Oacilta Kar 147:t, jotka on selkeästi liukulumikengät eikä sukset, kun niitä hiihdettävämpiäkin vaihtoehtoja niiltä löytyisi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tarkoitus ei ollut vertailla suksia ja pisteyttää niitä vaan testata, millaiset sukset toimivat missäkin käytössä parhaiten latujen ulkopuolella.
Melko tasan kahdeksan vuotta kesti oacien side. Viikonloppuna etukiristin katkesi tasamaalla hiihtäessä. Onneksi ei oltu kaukana ja onneksi yhdellä porukasta oli irtoremmi mukana. Nyt sitten mietinnässä mitä seiraavaksi: varaosina uudet eturemmit, uudet siteet vai kokonaan uudet liukulumikengät.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Patvinsuolta (ja Koitereelta) selvitty. Tarkoituksena oli hiihdellä Suomunjärven eteläpäästä Teretin tornille ja siitä Koitereella sijaitsevaan Kämppäsaaren vuokrattuun eräkämppään. Lähtiessä (ja oikeastaan koko matkan) keli oli n. +2 astetta. Välineinä OAC kar 147 ja kaverilla tellusukset nousukarvoilla sekä ahkiot. Meno maittoi aina Koitereelle saakka, josta alkoi kohtuullisen työläs työjakso, lonkankoukistajien huutaessa hoisiannaa. Ihan loppumatkasta löydettiin pari päivää vanha kelkkaura, jota sitkuteltiin mökille.
Mökki Airbnb:n (!) kautta vuokrattava entinen metsähallituksen/Tornarorin omistama kämppä, jossa ei sähköjä/juoksevaa vettä, mutta muuten fasiliteetit kohdillaan: kaksi saunaa, toinen pienempi ja toinen isompi, hyvin varusteltu keittiö (puuhella/liesi, nestekaasu-uuni+jääkaappi ja loputon määrä erilaisia kippoja, pannuja ja astioita mitä voi kuvitella). Tupaan mahtuu nukkumaan 10 ja erilliseen makkariin 2-3. Molemmissa kamiina. Löydettiin myös pieni siivouskomero, jossa myös kamiina, olettaen tämän olevan jonkinsortin kuivauskaappi.
Syötiin hyvin ja saunottiin, aamulla kamat kasaan ja paluumatkan horrori saattoi alkaa: alkuun omia jälkiä seuraamalla meno oli sutjakkaa, kova myötäinen avitti myös. Koitereelta selvittyä todellinen työjakso alkoi: yöllä vesisade oli pehmittänyt pinnan lähes kulkukelvottomaksi ja omien jälkien seurauksena upotti lähes vyötäröön saakka. Ratkaisuna oli tehdä uusi ura jota pitkin pääsi etenemään jotenkin.
Susitaipeleen merkatun polun lähestyessä ajateltiin, että homma helpottuu, mutta meno oli yhtä tahmeaa. Tuntui kuin alla olisi ohut betonikerros, mikä romahti levynä alta. Välillä kuului kova tömähdys, kun lumi petti isommalta alueelta, jännä fiilis vajota yhtääkkiä 5-10 senttiä maankamaran mukana
Perille päästiin kohtuullisen väsyneinä, mutta hieno reissu kaikenkaikkiaan
Lähetetty minun 2201122G laitteesta Tapatalkilla
t-man muokkasi tätä : 26.02.2024 at 12.55
Hupsista keikkaa, Jumbon Prismasta sai "kaikki hiihtovälineet -50%" tarjouksesta KSF Scoutit siteineen noin 299€ hintaan. Vielä jäi yksi pari hyllyyn.
Jotain iloa vihreän kortin mafiastakin.
^Oliko niin, että tuo side vaatii saappaaseen hiihtorantin, ei mene tavan kumppariin.
Oletuksena on kyllä että hiihtorantti tarvitaan ja myös kantapäässä ura kantalenkille.
Siellä oli myös OAC:n liukulumikenkiä puoleen hintaan, kolmea eri mittaa.
Latu & polku-lehti 1/2024 pikatesti ja siinä ainakin sanotaan "uusi side ei vaadi hiihtojalkineelta ranttia" ??
^Voiko siteen leveyttä säätää vielä siteen kiinnittämisen jälkeen, aina jalkineen mukaan?
Huomasiko marco mun "kysymyksen" yllä .. puuttuu siis remmit noista parin euron kirppishankinnoista. Sitten on yhdet halot joissa pitoalue on sahalaitaa, vieläkö sellaisia käytetään?
Kas, en nähnyt aikaisemmin. Joku sovellutus eräsiteestä tuokin on. En muista enää merkkejä mutta joskus oli muitakin valmistajia kuin Kuusamon erä.
Luultavasti nämä remmit ja kantajousi toimisivat: https://varuste.net/c6128/tarvikkeet...iihtositeisiin mutta ehkä jostain muualta voi saada edullisemman paketin.
Pitäisi säätyä jos ei ole ruuvit liimattu kiinni. En silti usko että kannattaa kovin usein säädellä tuota kiinnitystä koska suksen runko ei varmaan ole toistuvaan ruuvailuun tehty.
Muistikuvia on jostain järeästä vanhasta norjalaisesta(?) eräsiteestä jossa oli pikasäätö siipiruuveilla.
Joo vaatii kiinnitysruuvien irrottamisen. Tuo minun pari oli valmiiksi sopivissa säädöissä Naali-huopakumisaappalle, siten että siteen ulkoreuna on napsun verran enemmän auki. Kantalenkit oli väärissä suksissa mutta sepä oli nopeasti korjattu.
https://youtu.be/raPpPsdZ-ak
Keväinen höntsäretki naapuripitäjän (Sonkajärvi) takamaille. Talven eka kunnon hankikanto. OAC liukulumikengät ei ehken se paras kulkuväline noissa maisemissa & kelissä.
Ko kulkineet kun tuppas koko ajan hakemaan paikkaansa teräksen kovalla hangella. Pelkäsin jo, mitä toinen nivelrikko -diagnosoitu polvi tuota leikistä tykkää?
Joskus tykännyt pahaakin, mutta nyt ei mitään oireita.
Hieman OT:
On se vaan tuollainen mehtässä höntsäily parasta palauttelua niin miellelle kuin kehollekkin. Alla oli parin vko:n hiihtoputki. Höntsäilypäivä eilen ja tänään reilu parituntinen luikkarilenkki kotiladuilla, niin ukko oli kuin uudesti syntynyt
https://photos.app.goo.gl/1pDSwHsaer2BT4Bc8
![]()
Upea keli oli tiistaina ainakin Kuopiossa. Sitä oli hyvä viettää sisätiloissa talouslukuja excelöimässä. Onneksi edes pienen maistiaisen saa hiihtokeleistä Uskon kuvien välityksellä. Kiitos.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Onko kukaan käynyt Haatainniemessä Rautavaaralla? Mitähän kautta sinne kannattaisi talvella mennä suksilla? Entä sulan maan aikaan etelästäpäin lähestyttäessä? Entä minne auto kannattaa tai voi jättää? Kartalla paikka näyttää mielenkiintoiselta enkä koskaan ole siellä käynyt.
https://kartasto.com/?coordinate=63....vaara&subtitle
Kyllä se on ihan ajettava polku...
^ monet reissut noille tanhuville niin kesällä kuin talvellakin tehty.
Tässä viimeisimmän talviretken lähtöpaikka Tervamäentieltä kohti Särki-Valkeista. Aurahenkilö pukkailee talvisin joitakin levennyksiä ko tien laidoille johon mahtuu auto parkkiin. Näin ainakin tähän asti.
Tervamäentietähän pääsee kesäsäisin tuonne Älänteen etelänurkalle, mutta viime talvena ainoastaan Tervamäelle. Auraus loppui sinne.
https://asiointi.maanmittauslaitos.f...dHkiOjEwMH1d-z
https://photos.app.goo.gl/kgnu7zFwjH2DoAZ68
Etelän suunnalla on parikin virallista P-paikkaa Rautavaara-Varpaisjärvi tien varrella Tiilikkajoen kupella. Kuvassa näkyvä p-paikka on ollut aurattuna ainaskin viime talvena.
Tuosta em p-paikalta kannatta samoilla tulilla koukata Huhkajankierros ( n.6km)
https://photos.app.goo.gl/6UrWmJfGvJpmuDnk1
https://asiointi.maanmittauslaitos.f...dHkiOjEwMH1d-z
https://photos.app.goo.gl/1eHmpu9nocFWPKWF8
Juu kerran tuli otettua uusi vuosi vastaan Haatainniemessä. Lähtöpaikka Juudinsalon tien varrella johon kuvissa näkyvät edelliset yöpyjät olivat p-paikan lapioineet.
Juudinsalon tien auraus on kysymysmerkki.
https://photos.app.goo.gl/JiSYZbMCBJg6cXCO2
![]()
usko juntunen muokkasi tätä : 07.03.2024 at 15.28
Kiitos!
Huuhkajankierros on tuttu tappaus jo vuosien takaa.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Muutama tunti aikaa, joten lähialueelle hiihtelemään
Lunta oli lähes kaiteiden korkeudella.
Suosittu reitti.
Eipä tästä joesta hiihtämällä yli pääse.
Uutta pannua testailin. Kassleria ja pakasteperunoita.
Ja paahdoin vähän leipääkin. Juotavat unohdin kotiin, joten lämmitin pakissa hieman vettä.
Ei ollut menomatkalla näitä hirven pökäleitä. Melkoisessa risukossa ja syvässä lumessa oli hirvi kulkenut..
fob muokkasi tätä : 10.03.2024 at 13.45
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Onko noi kolme viimeistä "ennen ja jälkeen" kuvat?
Tuossa katsoin hiihtosuunnistuksen SM-iä hetken ja mietin onko siitä semmoista raffimpaa versiota missä karvapohjasukset on välineinä?
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Kirjanmerkit