^Samalla tavalla talvellakin tankovalo valaisee eturenkaan kulkusuuntaan ja kypärävalo sinne mihin silmät katsovat. Tosi kirkkaalla ilmalla mennee ehkä pelkällä tankovalolla, mutta kyllä yleensä ainakin itse lähden kypärävalolla mieluummin, jos vain yksi lamppu käytössä.
"Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua
En lähtisi yhdellä valolla liikkeelle. Taskuun ainakin joku. Ja poluilla ensin otsavalo ja sitten tankovalo.
Onhan se kypärävalo parempi, mutta kyllä sitä nyt yhden lenkin ajaa pelkällä tehokkaalla tankovalollakin etenkin kun lumi on maassa. Joku varatuikku taskuun jos se ykkösvalo sattuu hyytymään.
Kahden valon kombo on hyvä kovemmassa vauhdissa. Tankovalo piirtää paremmin pinnanmuodot kuin piirteet latistava otsavalo. Otsavalo on tarpeen että näkee mutkissa kurvin taakse.
Ei tuolla kovin kummoista otsalamppua tarvi kun lumi auttaa mutta tietty jos tankovalo häikäisee silmät niin tiedä sitten auttaako otsavalo
Vähän se vaatisi lunta ennen ennen alkavia pakkasia. Ensi yönnä saattaa tulla kunnolla, tai sitten tuokin tulee vetenä.
Muutamia ärsyttäviä syviä uria siellä on, jotka vievät kyllä ajonautinnon noista nopeista mukavista kohdista. Pirkkolantie-kehä1 välillä olisi ainakin paikkailtavaa ennen seuraavia pakkasia.
Pakko kyllä sanoa, että suurin osa noista tulee sähkäreistä. Ylämäkeen ja risteyksien/mutkien jälkeen. Ei luomufillari kaivaudu noin. En millään tapaa vastusta sähkäreillä ajamista, hienoa vaan kun liikkujia on. Mutta jos on sunnuntaina iltapäivästä aikaa, niin lapiota käteen ja paikkailemaan uria. Tuo tietäisi pidemmäksi aikaa taas loistavaa talvipolkua!
Tuo tulee kahdesta asiasta: 1) liikaa vauhtia ja pakko laittaa lukkoon renkaat. 2) liikaa tehoa ja jauhetaan kelillä kuin kelillä moottorin avulla mäki ylös (eikä katsota taakse, millaista tuhoa tuli tehtyä). Tasaisella tuolla on mitä parhain jääpolku, mutta mäkiosuudet ovat monin paikoin vähän tylsiä ajaa. Pirkkola jostain syystä pahemmassa kunnossa kuin Paloheinä-Pitkäkoski.
Roots, bloody roots
Ehkä haltiavuoren päälle on himpun hankala päästä sähkärin kanssa paloheinän suunnasta?
Mielettömässä kunnossa. Hauskaa ja nopeeta ja pelottaa kun itse eu ole niin nopea.
Urat imee joo, en mä niissä osaa ajaa
^ai sinäkään et ymmärrä lajia. Kuulemma maastopyöräily ei ole meille tarkoitettu...
Roots, bloody roots
Aika moni sähkärikuski osaa ajaa monta kertaa paremmin kuin minä. Isolla osalla on prätkätaustaa takana. Vauhtia voimaa ja painoa on vaan enemmän. Kyllä se lumipinta kuluu ja se kyllä mun mielestä kuuluukin tähän touhuun. Hauskuutta sieltä lähdetään hakemaan.
Huomasi hyvin tenavan kanssa tänään. Koeta siinä selittää että iisisti nyt ajetaan pidempään ja säästetään energiaa. Naama on kuin naantalin aurinko kun saa vauhtia ylös hyvällä baanalla. Ja ai että jos saa jonkin tuntemattoman kiinni. Siitä se kisa vasta alkaa.
Mutta joo. Kaikilla fillareilla ei taida olla ihan helppo saada sitä painoa ja pitoa eturenkaalle jarrujakin ajatellen. Tuolla f-podiumilla voisi ajaa melkein pelkällä etujarrulla. Tajuton pito keulassa kun vähän puskee vielä painoa eturenkaalle.
Kävelin reitin läpi laaksoa lukuunottamatta. Pirkkola näyttää kyllä aika huonolta. Muuten suht hyvää.
En tiedä miten tuon pirkkolan voisi saada enää pelastettua. Nuo urat kun jäätyy, niin ei kyllä alamäessä kauas katselu auta yhtään mitään.
Porukka ei vaan oikeasti ajattele tekemistään. Verkkarit jalassa menevät tavikset ne tuolla kapearenkaisilla sähkäreillä nyt ajavat. En nähnyt yhtään "oikeaa" fillaristia päivän aikana.
Jokohan tuonne tänään tohtisi mennä varovasti ajelemaan 2,6":illa, vai onko vielä liian pehmeää?
E: ei varmaankaan kannata, tulikin vähän odotettua lämpimämpi päivä
viljosiilo muokkasi tätä : 04.02.2024 at 12.41
Tänään ollut varmaan aika huikea keli aamulla. Kaikki olivat kelveillä täysin jäässä, sama varmasit myös kepussa.
Nyt jos siellä kuitenkin iltapäivän aikana sulaa, niin on varmasti ainoa mahdollisuus saada pirkkolan mäkien seutua kuntoon.
Pakkanen näyttäisi kestävän tuon jälkeen useamman viikon. Aikaikkuna paikkauksille saattaa vaan olla aika pieni. Siellä on saletisti porukkaa kuin pipoa tällä kelillä ja auringon laskiessa reitti alkaa jäätämään tosi nopeasti.
Kävin vaihteeksi kattomassa mitä tapahtuu Käpylä-Toukola_Viikki -akselilla. Kallioilla oli sellainen "polku", jossa kuitenkin suurimman osan pystyi ajamaan erinomaisesti. Kannattaa vaihtelun vuoksi käydä tsekkaamassa.
Roots, bloody roots
Ajelin Maunula-Pitkäkoski-Maunulan välin pääosin MTB-reittiä poiketen hetkeksi Ukrainan polulle. Hienossa kunnossa oli n. klo 11-13 aikoihin! Jäätä on nyt paikka paikoin, joten nastat aika must. Mielestäni Pirkkolan päädyn urat ei ollut mitenkään erityisen hankalia. Odotin itse asiassa paljon huonompaa tän ketjun perusteella. On siellä toki mäissä uria, mutta ei mitään älyttömän pahaa. Polku on nyt niin kova, että kantaa millä renkaalla vain. Ja pitkoksiakin oli helpoin ajaa tänään verrattuna koko talveen. Tai ehkä sitä on vain tottunut niihin, kun kertaakaan ei ajautunut rengas sivuun.
Nyt kun tulisi tohon päälle pari senttiä lunta, niin olis aivan mintissä. Pito oli nyt kuin kesällä ja tiukoissakin nousuissa rengas piti hienosti.
Juu, pärjäähän tuolla. Lähinnä tekisi mieli mennä paikkailemaan uria tenavan vuoksi, joka tykkää laskea noita alamäkiä kovaa ja teki jo viimeksi muutamat kivat voltit noissa urissa.
Mutta miltä pirkkolan kohdilla näytti? Sulaako hanki lainkaan ennen auringon laskemista? Olisi tässä lenkin jälkeen hyvin aikaa käydä vielä mutka tuolla.
Eipä ikävä kyllä ole mulla, kun en GPS:n kanssa ajele. Tuo lähtee Viikinmäeltä suunnilleen siitä, missä on se kevyen liikenteen silta (joka on raitiovaunusillan ja Lahden motarin välissä). Sitten käytännössä seurataan voimajohtoja ja pyritään olemaan kallioilla mahdollisimman paljon. Tuohon tulee pakostakin siirtymää, kun kalliot ovat sellaisia laikkuja. Reitti päättyy Käpylän Taivaskallioille, josta voi sitten suunnata joko etelään (muutama kallio Kumpulassa) tai pohjoiseen Oulunkylään, josta pääsee Suursuon kallioiden kautta Pirkkolaan. Tässäkin on siirtymiä. Kesällä tuo on hiton hieno ajelupaikka, jossa on monia polkuja ristiin rastiin. Nyt tosin aika helppo löytää reitti, sen kun vaan seuraa IPS:ien jälkiä![]()
Roots, bloody roots
Noista urista kun täällä on valitettu ja siitä mistä ne johtuu niin ei ne kyllä ole yhtään sen enempää sähköpyörien tekemiä kuin muidenkaan. Olin tänään Järvenpään HTC:llä ajamassa joka on siis mäen nyppylä josta menee useita reittejä alas. Se mikä pisti silmään niin nousureitillä uria oli verrattain vähän versus laskureitit. Luulis että ne sähköt kaivais juuri nousuihin niitä uria jos ne olis syypäitä.
Urat tulee yksinkertaisesti siitä kun ajolinja menee niin että kaikki ajaa samasta kohtaa ja lumi/jää vaan kuluu.
Tuolla tuskin on edes silloin ajettu kun pehmeää koska nousu menis vaikeaks eikä alaspäinkään ole kiva tulla jos on pehmeää.
Joo, ei ole plussalla ei, mutta saan mä tehtyä vähän kiusaa ja piilotettua urat![]()
Lumi kuluu vaan. Enemmän liikkujia ja enemmän tehoa niin kuluu enemmän.
Sovitaan niin, että vain mä saan ajaa ja nautiskella kapearenkaisella ja kaikki muut ajaa sähköttömällä läskillä ja tamppaa MULLE polkuja![]()
Kirjanmerkit