Just niin. Mä luen noita lukijakommentteja usein ja on joukko vakiokommentoijia, jotka kitisevät lähes kaikesta. Ja sitten ne, ketkä lukevat otsikon ja siirtyvät kommentoimaanOma lukunsa on vielä kremlin palkkaamat trollit.
Mä olen tänä talvena kävellyt aika paljon Kepussa eikä ole lainkaan ollut vaikeaa olla menemättä latuja pitkin
^^ Vaikka alamäki on uudella ladulla hieman loivempi kuin Kuninkaantammentiellä, sitä pidetään vaikeampana, koska latu tekee tiukemman mutkan. Vaikka latu-ura on kutakuinkin yhtä leveä kuin entinenkin, hiihtäjät pitävät sitä liian kapeana, kun alaspäin auraava ja ylöspäin haarakäyvä kohtaavat. Latu-uralle ei viereisen tiheähkön metsän vuoksi sada yhtä paljon lunta kuin tielle, ei kunnon latu-uria oikein synny (ja edellämainittujen hiihtäjien jäljiltä ne eivät tietysti kauan kestäkään). Ja jääkeleillä mäen tiedetään olevan jopa vaarallinen. (Nythän sinne on jo jouduttu laittamaan kyltti "Haastava lasku").
Kuuluvatko hiihtäjien ongelmat varsinaisesti tämän ketjun aihepiiriin?
Roots, bloody roots
Joku sitä aikanaan ehdotti. Ongelmaksi kai tulee nykyinen ylisuuri kunnossapitokalusto tuolla kapeammalla osuudella.
Miksiköhän hs kolumnin yhteydessä puhutaan tien pyhittämisestä kävelijöille, kun päinvastoin on kyse hiihtäjille varkain pyhitetyn vapauttamisesta takaisin yhteiskäyttöön.
Tämän ongelman minäkin hiihtomiehenä tunnustan. Koneet ovat kasvaneet, tullut parempaa jälkeä, vaatimustaso kasvaa, isonnetaan uraa, että saadaan isompi kone menemään ja kehä jatkuu.
Osan laduista voisi ihan oikeasti edelleenkin ajaa kelkalla ja latuhöylällä, mutta onhan se työntekijänkin kivempi istua lämmitetyssä kopissa. Latujen hoidon taso on kasvanut taivaisiin - se tässä on osa ongelmaa.
Olen nähnyt yhden tällaisen hiihtosuunnistuksen uraston teossa ja se vaikutti aika fiksulta laitteelta. Periaatteessa vähän reilu kelkka, mutta pystyy vetämään laiteita, joilla syntyy jo jonkinasteinen luistelubaana kerta-ajolla.
https://yle.fi/a/3-10579199
Meidän paikalliseen fatbike talla.... koirankusettajien puutteeseen ollen vakavasti miettinyt Snowdogin hommaamista. Periaatteessa sarvitraktori jossa telasto, tai lumilinko ilman linkoa ja yhdellä leveällä telalla, tai lyhyt lumikelkka jossa ohjaustanko.
https://youtu.be/SBh8yFvdKmY?si=QDQA4DIkibhHJNRx
Edit: olisi ehkä pitänyt selvemmin erottaa ylläoleva lainaus Marsusramin tekstistä. (Tai niin siis luulin tekeväni, mutta olisi pitänyt tsekata...) Lainaus on Kuninkaantammentien latureitin puistosuunnitelman vuorovaikutusraportista (johon löytyy linkki alempaa Santtu75:n postauksesta).Suunnitellun latureitin osoittaminen kävelylle ja pyöräilylle ei onnistu ilman merkittäviä muutoksia suunnitellun reitin linjaukseen, leveyteen, kuivatusrakenteisiin, mäkien jyrkkyyteen ja maanrakennustöiden laajuuteen, koska jalankulku- ja pyöräilyreittien suunnitteluvaatimukset ovat tiukemmat kuin hiihtoreittien. Hiihtoreiteillä sallitaan jyrkemmät mäet, mutkittelevampi linjaus ja pienemmät kantavuusvaatimukset. Näin ollen latureitti on parempi sijoittaa metsään, koska sen vaikutus arvokkaaseen maisemaan ja herkkään metsäluontoon on huomattavasti pienempi kuin jalankulku- ja pyöräilyväylän.
Tarkalleen ottaen tie ei ole yhteiskäytössä. Voihan sitä tietyissä oloissa hiihtääkin - ja on tänä talvena hiihdettykin - mutta ei sen hoidossa tulla ottamaan huomiota hiihdon vaatimuksia kuten yhteiskäyttöväylillä.hs kolumnin yhteydessä puhutaan tien pyhittämisestä kävelijöille, kun päinvastoin on kyse hiihtäjille varkain pyhitetyn vapauttamisesta takaisin yhteiskäyttöön.
Latukoneenkin koko toki asettaa tietyt vaatimukset latu-uran leveydelle, mutta tässä tapauksessa ongelmaksi olisi tullut se että jos kävelijät ja pyöräilijät olisi ohjattu uudelle reitille, sitä olisi pitänyt leventää jo aura- ja hiekotuskaluston vuoksi.
PS Sama juttu on ongelmana muuallakin siellä missä latu ja talvikunnossapidettävä ulkoilutie kulkevat rinnan tai siis joutuvat jakamaan samaa tilaa: ladulle ei tahdo jäätä juurikaan tilaa auratulta osalta eikä hiekoitus tahdo onnistua ilman että latukin saa siitä osansa. (Parhaassa tapauksessa kuski epähuomiossa auraa ladunkin - mikä on sattunut kaikissa tuntemissani paikoissa kerran tai pari talvessa...)
Ja taas ulkopaikkakuntalaisena tulen väliin ja kehotan lukemaan kyseisen linkin takana olevan julkaisun jossa kerrotaan miksi tuon hiihto/pyöräily/kävely kuvio toteutettiin kuten toteutettiin.
Kun on tuon lukenut niin säästyy monelta väärältä otaksumalta
https://dev.hel.fi/paatokset/media/a...9586b189bd.pdf
Siellä avautuu hieman taustoja ja asioita miksi näin tehtiin.
Ja siellä myös selkeästi lukee miksi noita reittejä ei tulla vaihtamaan myöskään ensivuonna taikka myöhemminkään päittäin. Sekä moni muu asia.
tähän keskusteluun ei jaksaisi hirveästi kommentoida, mutta hesarin kommenteissa ärsyttää perinteinen kävelijöiden määrällä hekumoinnilla. Viime viikonloppuna käväisin paloheinän peltoladulla, hiihtäjiä oli kyllä jäätävä määrä. Välillä mentiin viisi rinnakkain. Laskin huvikseni Kuninkaantammentien kävelijät, spottasin kuusi kulkijaa. Ensimmäistäkään pyörää en huomannut.
Mutta se siitä keskustelusta, parempi keskittyä kepun päivän kuntoon kuin aiheuttaa eripuraa eri kulkutapojen välille (+ että samat henkilöt käyttävät eri kulkutapoja)
Tuossa sitten taas "virallista tekstiä" miksi päädyttiin kyseiseen ratkaisuus mikä nyt käytössä:
(ja kertoo myös sen miksi tuo ei tule tulevaisuudessakaan muuttumaan)
"Suunnittelualue rajoittuu pohjoispuoleltaan Kuninkaantammentiehen, joka on saanut asemakaavansuojelumerkinnän ~pp~/sm-1 (suojeltu muinaismuisto) ja eteläpuoleltaan Haltialanmetsänluonnonsuojelualueeseen. Suunniteltu latureitti sijoittuu kokonaisuudessaan kulttuuriympäristön jamaiseman vaalimisen kannalta tärkeälle alueelle. Johtuen kapeasta alueesta, suojelumääräyksistäja arvokkaasta puustosta, ladun leveys on pidetty mahdollisimman kapeana ja linjaus väistääarvokkaat puut.Suunnitellun latureitin osoittaminen kävelylle ja pyöräilylle ei onnistu ilman merkittäviä muutoksiasuunnittelun reitin linjaukseen, leveyteen, kuivatusrakenteisiin, mäkien jyrkkyyteen jamaanrakennustöiden laajuuteen, koska jalankulku- ja pyöräilyreittien suunnitteluvaatimukset ovattiukemmat kuin hiihtoreittien. Hiihtoreiteillä sallitaan jyrkemmät mäet, mutkittelevampi linjaus japienemmät kantavuusvaatimukset. Näin ollen latureitti on parempi sijoittaa metsään, koska senvaikutus arvokkaaseen maisemaan ja herkkään metsäluontoon on huomattavasti pienempi kuinjalankulku- ja pyöräilyväylän."
Hiihtosuunnistuspuolella ratkaisut ovat tällaisia ja näillä saadaan priimoja uria, kun ne vain annetaan kovettua
https://www.hauhonsisu.fi/suunnistus/images/Evo2023-Nuotiotauko.jpeg
Muutama autonrengas kyljellään naruilla kiinni kelkassa tekee jokseenkin saman asian
Pitääksemme mainiot luomupolut loistavassa kunnossa ajattelimme kaverin kanssa mennä lapioimaan keskuspuiston merkattuja polkuja auki huomenna lauantaina. Me aloitamme "retken" Laaksosta ja jos on muita innokkaita välille Laakso - Paloheinä niin tervetuloa ulkoilemaan. Mikäli muita yhtä hul... innokkaita löytyy niin voidaan täällä sopia mistä muut aloittaisivat ja sitten vaikka voitaisiin kahvitella yhdessä Maunulassa.
Otamme mielellämme kommentteja vastaan ja tervetuloa mukaan talkoisiin.
T. 2 ukkoa jotka ajavat aina KP:ssa kun se vain on mahdollista
Innostuin tästä ja Pirkkolan kohdalla reitin pohjoisosa Pirkkolan kallioiden "huipulta" tien ylittävälle sillalle lähellä Kehä I:tä on melkein auki. Muutamia havaintoja:
- Millään kenttälapiolla ei kannata alkaa tuota tekemään. Lunta on nimittäin paljon. Lumentyönnin on paras työkalu
- Vaikka kuinka yrittää kaapia, niin polkupohja jää silti pehmeäksi
- Työ on järjettämän raskasta. Olin aikeissa avata koko Pirkkolan pätkän, mutta äijä hyytyi täysin puolessa välissä. Matkaa tuossa ei tainnut olla kilometriäkään
- Kannattaa mennä mäet ylhäältä alas. Lunta saa työnnettyä helpommin alamäkeen ja kaikkea ei tarvitse liikuttaa "lapioimalla". Myös tästä syystä lumentyönnin on kätevä
- Otsalamppu on hyvä olla hämärässä
Joku muu voi jatkaa Pirkkolasta pohjoiseen.
Roots, bloody roots
2 miestä lähtee Laaksosta n. klo 12 merkittyä reittiä tavoitteena Maunulan maja
Mulla varmaan aika maksimi efortti jos pääsee pirkkolaan asti. Tarttee ottaa juomareppua ja energiaa mukaan.
Ehkä ei päivää jaksa. Syke 160-170Energiaa mukaan ja reppu, johon voi vähentää vaatetta.
Eikös noita polkuja ole monin paikoin avattu vetämällä auton rengasta perässä?
Ainakin muistikuva jostain kuvasta Tiirismaan alueen polkupartiosta.
Pakkaslumeen voisi kuvitella toimivankin?
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Nyt isosti ripsektiä polkujen putsaamisesta. Olkoon Voima kanssanne.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Oho. Pääsin pitkäkoskelta haltiavuorelle. Joku on urheilut toisesta suunnasta vastaan, eli haltiavuoren ylitys on auki.
Täytyy syödä eväät ja katsoa minne asti on tehty duunia.
Teoriassa kyllä, mutta tuolla lumi on kahdessa kerroksessa. Ylempi on sellaista puuteria, joka lähtisi lehtipuhaltimella, mutta alempi vaatii lapiointia. Sen verran pehmeää sekin on, ettei kestä ajamista, mutta selkeästi painavampaa kuin tuo toissapäivänä (ja eilen) satanut pakkaslumi.
Roots, bloody roots
Eli sunnuntaina sitten vaan tamppaamaan lumikengillä polkuja kun lämpötila nousee plussalle.
Hyvä kyllä että jotkut jaksaa noita lapioidakin, eipähän ole niin pitkään jäisiä keväällä.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Kirjanmerkit