ElectrobikeGiantBikeshopLostInLapland
Sivu 448 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 348 398 438 446 447 448 449 450 458 498 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.411 - 13.440 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Stenun linkittämän kuvan pyörä on hyvä esimerkki siitä, miten ilman kikkailuja toteutettu muotoilu on onnistunut. Värimaailma on toinen juttu, itselleni tuo ei kelpaisi.

JackOjan krossari on toinen hyvä esimerkki, näkyy ainakin koko Suomen kuvarasteissa viimeistä edeltävällä sivulla.
    Nuo onneksi saa juuri sellaisen värisenä kun haluaa.

Noin periaatteessa, jos nyt monen perinteisen teräsrungon ja yhden modernin kuiturungon kokemuksella teettäisin teräs- tai titskugrainderin, niin joutuisin kyllä käymään vakavan keskustelun itseni kanssa siitä, että olisiko rungossa dropatut seatstayt vaiko eikö. Visuaalisesti ei olisi, mutta järkisyyt sanoisivat, että olisi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Niih, olisiko sen rungon teettäminen ylipäätään järkisyillä perusteltavissa oleva juttu? Jos ei, niin miksi pilata fiilispyörää järkiratkaisuilla

Ei välttämättä. Siinä mielessä ehkä, että pitkähköselkäisenä, lyhyehköraajaisena ja sen pituisena, että olen kroonisesti kahden koon välimaastossa, valmiista ratkaisuista ei oikein tunnu löytyvän ihan sopivaa. Nyt muutaman vuoden kokemuksella kuitupyörä soralla vaikuttaa sellaiselta ratkaisumallilta, että se ei ole kovin pitkäikäinen ja mä olen lopen kyllästynyt pyörien speksaamiseen/kasaamiseen/ostamiseen/vaihtamiseen. Onneksi kyllästymisen taso tällä hetkellä on sen verran korkea, että en kyllä tosissani jaksa miettiä mitään nykyisiä korvaavia. Helpottaa elämää
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Krossari? Rungontekijälle nimenomaan korostin, että rungosta teen gravelgrainderin enkä missään nimessä krossaria.

Otan kuvan mukaan lainaukseen, kun pyörää ei kyllästy katselemaan.

Minulle krossari on yleisnimitys soratiekelpoisesta kippurasarvisesta pyörästä. Silloin ei tarvitse alkaa halkoa hiuksia cyclojen ja graveleiden välillä. Tai onkohan markkinat jo kehittäneet jotain uutta noiden rinnalle, en tiedä. Oman pyörän hankkimisen aikana vertailin cyclojen ja gravelien geometrioita ja erot oli joskus olemattomia eli käytännössä numeroista ei voinut pyörätyyppiä määritellä. En tiedä, onko kehitys kehittynyt ja nuo erkaantuneet toisistaan, mutta kun me molemmat ajetaan tyytyväisinä 10 vuotiailla pyörillä, edelleen halukkailla on olemassa mahdollisuus hiusten halkomiseen.

Navajokoiran kommenttiin totean, että joskus fiiliksen muodostumista on vaikea yrittää analysoida. Siellä voi olla järkisyitäkin takana.

Kun nyt markkinoilla ei tunnu löytyvän itselle sopivaa soralaitetta, niin tuli tässä sellainen idea että rakentaisi itse Spessun Chisel runkoon flät/h-bar gravelin. Oma mielipide on se, että nyky graveleissa ei oo tarpeeksi rengastilaa. Lisäksi löytyy boostimioituksella hyvät kuitukiekot.

Laskeskelin, että noin 2500€:llä saisin (ilman kiekkoja) 100mm etuhaarukalla ja 150mm dropperilla noin 9,5kg tekeleen. Jäykällä keulalla ja satulatolpalla noin 8,4kg. Renkaiksi ajattelin sitä nopeinta gravel kumia, eli contin race kingiä 29x2,2:na. Chisel olisi sikäli hyvä että se on melko kevyt alunrunkoisena (1350g) 1200€ hinnalla.

Voisi toki ostaa halvimman chiselin ja yrittää myydä siitä turhat osat, mutta kun tota tarviketta jo löytyy omasta takaa sen verran että ei taida maksaa vaivaa nykyisillä markkinoilla.

Pyörä olisi sellainen yleiskäyttö konkeli työmatkaan/graveliin/helpoille poluille. Kunnon maasturi jo löytyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Kun nyt markkinoilla ei tunnu löytyvän itselle sopivaa soralaitetta, niin tuli tässä sellainen idea että rakentaisi itse Spessun Chisel runkoon flät/h-bar gravelin. Oma mielipide on se, että nyky graveleissa ei oo tarpeeksi rengastilaa. Lisäksi löytyy boostimioituksella hyvät kuitukiekot.

Laskeskelin, että noin 2500€:llä saisin (ilman kiekkoja) 100mm etuhaarukalla ja 150mm dropperilla noin 9,5kg tekeleen. Jäykällä keulalla ja satulatolpalla noin 8,4kg. Renkaiksi ajattelin sitä nopeinta gravel kumia, eli contin race kingiä 29x2,2:na. Chisel olisi sikäli hyvä että se on melko kevyt alunrunkoisena (1350g) 1200€ hinnalla.

Voisi toki ostaa halvimman chiselin ja yrittää myydä siitä turhat osat, mutta kun tota tarviketta jo löytyy omasta takaa sen verran että ei taida maksaa vaivaa nykyisillä markkinoilla.

Pyörä olisi sellainen yleiskäyttö konkeli työmatkaan/graveliin/helpoille poluille. Kunnon maasturi jo löytyy.
    Tämä konsepti toimii myös talvipoluilla erinomaisesti. Täysjäykkä 29" on pyörämaailman sveitsiläinen linkkari. Itse ostin viime keväänä xxl:n tarjouksesta Scott Scale 930 ja hiljalleen sitä päivitellyt. Nyt kesärenkain pitäisi olla reilusti alle 9kg. Kenda Saber Pro 2.2" on kyllä nopeampi mielestäni kuin Contin Race King ja huomattavsti kevyempi, mutta nuo Kendat on vähän kiven alla.

Minulla on samassa käytössä Santa Cruz Highball. Suosittelen. Hyväpohjaisella soratiellä tuo on toki hieman tylsä ajettava, mutta idea onkin enemmän siinä, että sillä voi oikeasti ajaa missä vaan. Ja hauskaakin on oikeastaan kaikkialla muualla paitsi juurakkopolulla. Parhaimmillaan se on helpoilla neulaspoluilla tai huonokuntoisilla metsäautoteillä. Omani on tosin hieman painavampi (n. 10kg jäykällä tolpalla), mutta riittävän kevyt siihen ettei paino harmita missään. Innerbarendseilla saa vielä hieman aeromman asennon ja vaihtelua, vaikka eivät ne toki droppitankoa korvaakaan.

Siitä huolimatta myös gravel pysyy tallissa, mutta sillä tulee nykyään ajettua lähinnä pidemmät reissut, joilla tulee myös paljon asfalttia eikä juurikaan polkuja. Tosin uusi Stigmata voisi melkein korvata nämä molemmat... Toisaalta joustokeula on tietyissä paikoissa korvaamaton mukavuutta ja vauhtia ajatellen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Tämä konsepti toimii myös talvipoluilla erinomaisesti. Täysjäykkä 29" on pyörämaailman sveitsiläinen linkkari. Itse ostin viime keväänä xxl:n tarjouksesta Scott Scale 930 ja hiljalleen sitä päivitellyt. Nyt kesärenkain pitäisi olla reilusti alle 9kg. Kenda Saber Pro 2.2" on kyllä nopeampi mielestäni kuin Contin Race King ja huomattavsti kevyempi, mutta nuo Kendat on vähän kiven alla.
    Joo vähän ton suuntaista tosiaan itekki haussa. Contit on sen 66g/rengas painavammat. Niillä taidan saatavuuden takia juuri kuitenkin mennä, vaikka on kanssa kuullu että noi kendat on nopeet.

Juostokeulalla (sid sl) mennään nyt ainakin alkuun, mutta varmaan tuo enven keula pitää myöhemmin ottaa testiin.

Dylan Johnsson:n youtube kanavan jäykkäperäsestä käyräsarvi kisagravelista oon saanu tähän inspistä. Ja myös aika samaa mieltä hänen ja Peak Torque kaverin kanssa siitä että gravel pyörät nykysessä muodossaan alle 50mm rengastilalla ei ole parhaimillaan sora-ajossa. Toki ihan mielipide asia enkä sano että kenenkään sen tyyppinen pyörä olisi mitenkään väärinpyöräilyä. Sillä ajetaan mistä tykätään.

Mun itse kasattu täysjäykkä n 10 kg Kinesis 29” on samaa konseptia. Tykkään kovasti, eikä haittaa vaikka se metsäautotie päätyessään muuttuukin poluksi.

Vaikka tämä taitaa olla offaria tähän ketjuun.

Itse tunaroin samankaltaisia ajoja Salsan Cutthroatilla, 2,4" 29- kumi mahtuu reilulla toleranssilla. Syö boost- mitallisia maastokiekkoja ja kelpuuttaa myös 100 mm joustavan keulan. Runkoja on löytynyt mannermaalta parin tonnin pintaan.
    Memento mori

Kesäkuosissa peruskiekoilla paino on yhdeksän ja puolen pintaan, talvivarusteltuna toki enemmän.

Memento mori

Jaahah. Taas nostelee pyöräkuume päätään. Vaikuttaisi vähän siltä että haluaisin jonkun droppitankoisen graveli/crossarivehkeen jolla hoituisi päivittäinen kaupunkisukkulointi, kauppareissut ja soratielenkit. Aika lailla kaikki boksit näyttäisi tikkaavan Kona Rove DL jota saisi noin 1600 eurolla. Koska kyseessä olisi arkijyystövehje, niin lokarit ja tarakka pitäisi saada kiinni ja haaveissa siintäisi joskus heittää jotain muutaman päivän reissujakin. Asfalttia tulee varmaan ajettua isoilta osin ja hiekkatiellä pitää vielä olla ihan mukavaa, mutta maastoon ei tarvitse varsinaisesti mennä. Mitään kovin aggressiivista geometriaa en kaipaa. Voimansiirto yhdellä eturattaalla olisi plussaa. Onkohan jotain muuta mitä pitäisi vielä miettiä vai Kona tilaukseen? Oikeastaan ainoa potentiaalinen huono puoli minkä tuosta keksin on toi 650b rengaskoko joka ehkä on vähän marginaalia ja 700c voisi toimia paremmin kun runkokokokin tulee olemaan aika iso. Roven osalta vähän mietityttää että onko toi turhan maastopainotteinen kun varsinaisesti ei ole tarvetta mennä edes poluille tällä, mutta kaikki henkilöautolla ajettavan tasoiset tiet tulisi varmasti koluttua. Nää gravelit kun on niin omituinen laji, kun toiselle se tarkoittaa hyväkuntoista sileää soratietä sisältävää asfalttilenkkiä ja toiselle taas polkuja pitkin ajamista jäykällä maastopyörällä...

Myös Salsa Straggler vähän kiinnostelee, varmaan ajaisi aika saman asian.
    Joe-poika muokkasi tätä : 01.02.2024 at 10.08

Espanjasta sais ainakin L ja XL koon chiseliä kokonaisena tonnin pintaan

Hitto, tuolta ois runkoakin saanu parisataa halvemmalla kun suoraan spessulta, noh, meni jo.

Kuitenkin kun löytyy jo ohjaustanko, satula, kammet ja kiekot (sis takapakka + jarrulevy) valmiina ni en compliittia viitti ostaa. Turhien osien myyminen ei maksa vaivaa, varsinkin tommosten "hinnat alkaen" osien menekki on nykysillä markkinoilla aika heikkoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Joe-poika Katso viesti
    . Roven osalta vähän mietityttää että onko toi turhan maastopainotteinen kun varsinaisesti ei ole tarvetta mennä edes poluille tällä,
    Minulla Rove ST DL lenkkikäytössä huono- ja hyväkuntoisilla asfalttiteillä. Ortlieb Bike Rack Three -tarakka ja Maxxis Re-Fuse 27.5x2.00 -renkaat. Lokasuojia en tarvitse, mutta sopivia varmasti löytyy. Kerran kävin kokeilemassa metsäpolkua pienen järven ympäri ja sanoisin, että Rove DL ei sovi kovin hyvin maastoon. Ihan hyvä valinta siis mielestäni kuvailemaasi käyttöön. Itse en ajele vuoristossa, joten muutin voimasiirtoa 10% pidemmäksi (Eturatas 40T --> 44T).

Myös Salsa Straggler vähän kiinnostelee, varmaan ajaisi aika saman asian. @Joe-poika tarkoittanee Surly Straggler
    I väntan på ännu dåligare tidet

Hitto, tuolta ois runkoakin saanu parisataa halvemmalla kun suoraan spessulta, noh, meni jo.

Kuitenkin kun löytyy jo ohjaustanko, satula, kammet ja kiekot (sis takapakka + jarrulevy) valmiina ni en compliittia viitti ostaa. Turhien osien myyminen ei maksa vaivaa, varsinkin tommosten "hinnat alkaen" osien menekki on nykysillä markkinoilla aika heikkoa.
    no huutelen tähän väliin että kyllä tänne päin osat kelpaa jos hinta on sopiva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    no huutelen tähän väliin että kyllä tänne päin osat kelpaa jos hinta on sopiva.
    Sitten voitolla myyntiin Fillaritorille...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Siellä ei kyllä saa voittoa enää mistään, kun kaikilla on aivot ja internet. Järkihinnalla kun laittaa tuotteen myyntiin, niin siitä tarjotaan sitten puolet yksityisviestillä.

Itse kun kasasin tuon Scottin pyörän itselleni, niin jätin vakioputkiosat yms itselleni, niin saa sitten jätettyä nuo kuituosat ja muut itselleni, kun myy pyörän joskus.

Aina voi yrittää. Noita jobbareita ja pyöräpurkaamoja siellä riittää nykyään.

Ja voittohan riippuu siitä, että saa alihintaan ostettua jotain...

Mutta helpottaa kyllä paljon olemista ja elämistä, kun ei tarvitse enää katsella osia, eikä pyöriä käytettynä torista.

Joo eikä vaihtaakaan pyöriä, kun käytetyt liikkuu niin huonosti, että ilmaiseksi pitäisi antaa.

Joo eikä vaihtaakaan pyöriä, kun käytetyt liikkuu niin huonosti, että ilmaiseksi pitäisi antaa.
    Ajaa psksi aina ja kiikuttaa kaatopaikalle.

ihan käyttöön olis menny, mutta en katsonut tarpeeksi tarkkaan noita speksejä niin ei tuosta kyllä alkuperäinen kirjoittaja hyödy mitenkään rahallisesti niin ei tosiaan taida maksaa vaivaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Siellä ei kyllä saa voittoa enää mistään, kun kaikilla on aivot ja internet. Järkihinnalla kun laittaa tuotteen myyntiin, niin siitä tarjotaan sitten puolet yksityisviestillä.

Itse kun kasasin tuon Scottin pyörän itselleni, niin jätin vakioputkiosat yms itselleni, niin saa sitten jätettyä nuo kuituosat ja muut itselleni, kun myy pyörän joskus.

jos jätetään pois kaupusteluun liittyvät muut ilmiöt niin kyllä ostaja omalla kohdalla on maksanut pyynnin tinkimättä lähes aina. se vaan on niin että jos joku osa tms.. maksaa Saksassa 50€ niin ei siitä kukaan maksa 45€ vaikka olisi uusi. pistää 30€ niin kauppa käy. sit valitellaan netissä että miten persiistä myyminen on ja rahamiehet heittää mielummin tuotteet roskiin kuin myisi realistiseen hintaan... viesti ei nyt koske ketään erityisesti vaan yleisesti sanon...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Myös Salsa Straggler vähän kiinnostelee, varmaan ajaisi aika saman asian. @Joe-poika tarkoittanee Surly Straggler
    Oikein arvattu, ei enää päässyt muokkaamaan kun huomasin... Surly Preamble myös astunut mukaan arvontaan. Tykkään yksinkertaisesta meiningistä ja tuollaisella 1x9 voimansiirrolla voisi jopa olla omat etunsa käyttöpyörässä kun osat ja huolto on halpoja. Kovin kisaisa vehje menee minun käytössäni vähän hukkaan. Stragglerin olen oikeastaan jo pudottanut vaihtoehdoista pois hinnan vuoksi, mutta noiden Preamblen ja Kone Rove DL:n välillä on tiukka arvonta menossa.

Preamblen edut:
    -Halvempi
    -Saan tilattua paikalliseen kivijalkakauppaan
    -700c kiekot

Kona Rove DL:n edut:
    -Parempi osasarja (1x11, puolihydrauliset levarit)
    -Heti tubelesskelpoiset renkaat (Preamblen alkuperäisrenkaat eivät ole)
    -Läpiakselit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    jos jätetään pois kaupusteluun liittyvät muut ilmiöt niin kyllä ostaja omalla kohdalla on maksanut pyynnin tinkimättä lähes aina. se vaan on niin että jos joku osa tms.. maksaa Saksassa 50€ niin ei siitä kukaan maksa 45€ vaikka olisi uusi. pistää 30€ niin kauppa käy. sit valitellaan netissä että miten persiistä myyminen on ja rahamiehet heittää mielummin tuotteet roskiin kuin myisi realistiseen hintaan... viesti ei nyt koske ketään erityisesti vaan yleisesti sanon...
    Hinnoittelusta on aikaisemminkin ollut juttua. Joku jäsenistä (MRe?) kirjoitti, saksan hinta - 30 %. Pitää aika hyvin paikkansa ^. Markkinataloudessa myyntihinta määräytyy tarjonnan ja kysynnän mukaan.

Tai sitten value-based pricing on se toinen. Se kysyntä / tarjonta suhde ajattaa tilanteen poskelleen, kun on niin varakasta porukkaa ettei se myyntihinta merkkaa heille mitään. Ennen he heittivät tavarat suoraa roskiin, mutta nyt on trendikästä ja eettistä myydä se vaikka vitosella eteenpäin, kunhan eroon pääsee.

Ja se sotkee tilannetta. Olen ennenkin kertonut esimerkkiä, kun yritin myydä aivan uutta Foxin 100 mm keulaa 200 eurolla. Eikä se kiinnostanut ketään. Kaveri sitten säälistä osti sen tyttärensä pyörään.

Eli mun vinkki on että nykyään noiden perustason osien jälleenmyynnin varaan ei kannata laskea, jos projektia suunnittelee.

Eipä tuota tartte kuin katsoa Fillaritoria niin huonosti näyttää menevän fillarit kaupaksi. Tosin on talvi, mutta edes läskit ei tahdo tehdä kauppaansa.

Osatkin näyttää nihkeämmin kuin ennen ja myyntiajat pidentyneet. Nyt on monta sivua avoimia ilmoituksia monessa kategoriassa, vaikka hinnoittelu ei sinänsä pielessä ole paitsi yksittäisissä tapauksissa ja jobbarien mielestä, kun ne ei saa puoli-ilmaisia osia omiin projekteihinsa, jotka tulee sitten viikon päästä myyntiin pois uuden projektin tieltä.

Itse olen jotain turhia romppeita nurkista nyt talven aikana myynyt pois ja kaikki on menneet, mutta entisen parin päivän sijaan menee nyt se viikko pari että ostaja löytyy. Hintaan olen laittanut aina sen verran tinkivaraa, että postikulut voi laittaa samaan hintaan niin molemmat on tyytyväisiä.

Eipä tuota tartte kuin katsoa Fillaritoria niin huonosti näyttää menevän fillarit kaupaksi. Tosin on talvi, mutta edes läskit ei tahdo tehdä kauppaansa.

Osatkin näyttää nihkeämmin kuin ennen ja myyntiajat pidentyneet. Nyt on monta sivua avoimia ilmoituksia monessa kategoriassa, vaikka hinnoittelu ei sinänsä pielessä ole paitsi yksittäisissä tapauksissa ja jobbarien mielestä, kun ne ei saa puoli-ilmaisia osia omiin projekteihinsa, jotka tulee sitten viikon päästä myyntiin pois uuden projektin tieltä.

Itse olen jotain turhia romppeita nurkista nyt talven aikana myynyt pois ja kaikki on menneet, mutta entisen parin päivän sijaan menee nyt se viikko pari että ostaja löytyy. Hintaan olen laittanut aina sen verran tinkivaraa, että postikulut voi laittaa samaan hintaan niin molemmat on tyytyväisiä.
    Taloustilanteen epävarmuus laittaa miettimään isompien ostosten, kuten pyörien, hankkimista jollei aivan välttämätöntä. En ole tarkemmin seurannut mutta pyöriä näyttäisi olevan aika runsaasti tarjolla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •