Mä ymmärrän huonosti näitten teknistä puolta, mutta tosiaan pääsääntöisesti teen reitit Stravalla (silloin, kun ylipäätänsä teen eli lähinnä uusilla seuduilla pyöräillessä) ja ajan Garminiin asennetulla MML:n Maastokarttapohjalla. Noin toimien Garmin ei herjaile koskaan, mutta ei myöskään ilmoittele tulevista käännöksistä. Kun poikkean suunnitellulta reitiltä, laite vaan sijoittaa omaa sijaintia kuvaavan nuolen reitin ulkopuolelle, mutta ei ilmoita reitiltä poistumisesta eikä yritä navigoida uudelleen. Muistaakseni joskus olen tehnyt reitin myös Trailmapilla, eikä mielestäni ole ollut ongelmia senkään kanssa. Eikä ole ongelmia vaikka Stravaan piirtäisi vapaalla kädellä suoraa pisteestä pisteeseen reittiviivaa sellaiseen paikkaan, missä Strava ei tunne polkua tai tietä. Ad hoc -navigointia varten lisätukena on kännykässä käytössä tarpeen mukaan Maastokartat-app, Trailmap, Gravelmap ja Stravan kartat heatmappeineen. Stravan paras puoli on se heatmap, josta saa aikalailla luotettavaa tietoa siitä, että onko erinäiset reitin osuudet ajettavia vai ei. Sitä sekään ei valitettavasti kerro, että onko ne gravelilla ajettavia vai ”ajettavia” 
Alkukeväästä alkaen on ollut lisänä vielä käytössä Suunnon Vertical, kun erinäisten sattumien johdosta jouduin/pääsin Suunnon user experience -koekaniiniksi. Myös Suunto keskustelee langattomasti Stravan kanssa eli kun teen Garminia varten reitin Stravalla, päivittyy se automaattisesti myös Suuntoon kellon synkronoinnin yhteydessä.
Anakaan 530:ssa ei ainakaan mun tietääkseni ole tuollaista Navajon mainitsemaa turpa kiinni -ominaisuutta. Jos uudemmissa laitteissa on, niin se on selkeä parannus.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit