Tein pienen testin mitenkä tuon sivuston tiedot pitävät paikkansa. Ajoin The Big Ringin offline tilassa ettei tule peesiapuja. Zwifterbikes sivusto ehdotti minulle nopeimmaksi kalustoksi Spessun Venge S-Works ja kiekoiksi DT Swiss ARC1100 Dicut Disc. Ajoajaksi 175W keskiteholla jonka nyt ajoin sivusto arvioi 1h44min. Kalustona minulla oli Tuo Spessun Venge S-Works kun taas kiekkoina oli ZIPP 454, tuolla ajoaika oli 1h35min. Kalustosuositus saattaa olla oikea mutta aika-arvio ei.
Jokaisella kiekkosetillä on omat arvot, ja koska et käyttänyt samaa kuin verrokki ei myöskään aika-arvio ole oikea.
Huomasitko säätää painoa tuolla sivustolla?
Lisäksi arvo joka vaikuttaa tulokseen, mutta jota ei voi säätää sopivaksi kyseisessä palvelussa on ajajan pituus. Pituudella on todella iso merkitys Zwiftissä. Täytyy myös muistaa, että ihmisen ajama ja botin ajamana keskitehon ollessa sama ei ole lopputuloksessa välttämättä sama aika sillä täytyy myös huomoida se kuinka ajotyyli suhteessa radan profiiliin vaikuttaa loppuaikaan.
Viimeiseksi, sivusto tarjoaa arvioita, ja vaikka arviot pitävät paikkansa suhteensa toisiin, joka tarkoittaa että sen perusteella voi valita nopeimman yhdistelmän niin kyseessä on silti kokonaisajan suhteen arvio.
Lisää tietoa asian suhteen:
https://zwiftinsider.com/charts-tt/
https://zwiftinsider.com/fastest-frames/
https://zwiftinsider.com/charts-frames/
https://zwiftinsider.com/charts-wheels/
Kaikesta tästä tiedosta voi päätellä kiekkosetin vaikutuksen olevan noin 3/4 nopeudesta.
Traineri vs. älytraineri
Ostin, köyhä kun olen, käytetyn Elite Realturbomuin trainerin. Korvasin sillä älyttömän turbomuin trainerin ja lisäarvona sain Realturbomuiniin kiinni läpiakselipyörän. Sain trainerin toimimaan Zwiftissä, vaikka ensi alkuun se ei juurikaan jarrutellut. Pyörä on nyt kevyt polkea tasaisella ja erityisesti laskuissa, kuten in real life, mutta jo prosentin nousu jarruttaa mielestäni hieman liikaa reaalielämään nähden. Lenkkien keskiwatit ovat myös laskeneet (teko) älyn myötä, koska tasaisella mennään huomattavasti pienemmillä wateilla, kuin aiemmin ja nousut sitten huomattavasti isommilla wateilla. En ole vielä uskaltanut kokeilla nousupätkiä, miten raskaita ovat.
Elite ei enää tue Realturbomuin traineria, mutta jostain englanninkieliseltä forumilta luin, että koneelle pitäisi asentaa jokin softa-ohjelma, jotta traineri toimisi oikein. Tälläistä softwarea vain ei löydy mistään ainakaan minun hakutaidoillani. Jos älyn kytkee pois päältä, trainerin watit nousevat ajamalla taivaisiin, eivätkö pidä millään mittarilla paikkaansa.
Onko kenelläkään tietotaitoa siitä, miten Realturbomuinin saa toimimaan just eikä melkein? Se tuo uutta ulottuvuutta harjoitteluun, kunhan oppii käyttämään sitä oikein. Ainakin vaihteita joutuu käyttämään ihan kuin maantielläkin vs. perus turbomuin, jolla pystyi ajamaan koko lenkin yhdellä välityksellä.
ps. Traineri pitää erikoista törinää, kun nousu alkaa ja traineri ryhtyy jarruttamaan menoa. Onko kenelläkään tietoa, mistä ääni voisi olla peräisin? (Ei tule laakereista eikä vapaarattaasta, vaan on sellaista sähköistä ääntä)
Ko trainerin vastus perustuu pyörrevirtajarruun jota säädetään siirtämällä kestomagneetteja askelmoottorilla. Törinä tulee askelmoottorista, se onko kuulemasi törinä normaalia vai onko siinä jotain ylimääräistä, en osaa sanoa. Alkupään Diretoissa oli myös äänekkäitä askelmoottoreita, mutta asiakaspalautteen myötä sitä on korjattu. Diretohan on uudempaa sukupolvea Realturbo muiniin nähden. Ennen Zwift aikakautta säätöä tarvsittiin vain intervallin tehon vaihtuessa mutta reitin profiilin simuloinnin myötä säätö on lähinnä jatkuvaa, joten säädön äänekkyys alkaa häiritsemään enemmän.
Youtube video Real Turbo muin:in valmistuksesta, kestomagneetit ja askelmoottori osio ajasta 6:35 eteenpäin: https://www.youtube.com/watch?v=GJZ_7Um9BnQ
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Olen unohtanut koko Zwiftin asetukset kun niitä ei ole tarvinnut säätää. Pitääkin tsekata sieltä.
Älytraineriin vaihtaminen on lisännyt sisäpyöräilyn mielekkyyttä tarjoamalla realistisemman vastineen ajamiselle. Säädin trainerin difficulty-asetukset noin 70% tasolle, jolloin laite ei kirraa niin voimakkaasti heti mäen alussa; eihän niin tapahdu maantielläkään.
Kuitenkin esim. 4% nousuun laite jarruttaa jo sillä tavalla, että syketaso nousee suhteellisen realistisella tavalla. Tämä antaa paremmat lähtökohdat ensi kauden ensimmäisille ulkolenkeille. Ajan tosin työmatkat polkien myös läpi talven, mutta matkan ollessa lyhyt, eli n. 5km suuntaansa, ei työmatkalla ole kuin kuntotasoa ja perstuntumaa ylläpitävä vaikutus.
Mielenkiintoinen seikka on se, että keskiwatit per kilo ovat ainakin nyt aluksi huomattavasti alhaisemmat, koska älytraineri käyttäytyy tässäkin kuin elävässä elämässä.
Trainereiden inertiassakin on vuosien saatossa ollut eroavaisuuksi. Edellinen trainerini Elite Drivo 2 oli aika agressiivinen kun ylämäki alkoi, nykyinen trainerini Tacx Neo 2T on selvästi realistisemman tuntuinen. Itselläni olen trainer difficulty asetusta pitänyt 50%, saa pidettyä vähän jyrkemmäskin mäessä kadenssia kohtuullisella alueella kun mikään pro kuski en ole.
Tämmönen asia mietityttää, että kun mulla on tuo 50% difficulty ollut pitemmän aikaa päällä , paitsi esimerkiksi Alppinousut polkenut 100% niin nyt kun aletaan ajamaan talvicuppia niin mitäs jos lasken tuon esimerkiksi 30% , mitä tapahtuu vauhdille yms....?
On se trainer difficulty sitten mikä vaan niin sama tehontuotto pitää olla ja vauhti määräytyy sen mukaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tänään annoin itselleni ride-on peukun joka tallentui, en kylläkään tarkoituksella. Luulin ettei tuon pitäisi olla edes mahdollista. Zwiftissä on kyllä verraten paljon tomintoja etten ihmettelisi vaikka olisi jokin bugi.
Zwiftin käyttöliittymä alkaa olla kohta kuin MS-Wordissa konsanaan. Helvetisti toimintoja, joista osasta ei ole hajuakaan, mitä niillä tekee. Zwiftin kehitys menee siltä osin mielestäni takapakkia, että vähempi olisi enempi tai tuotekehittelyä voisi panostaa enempi uusiin ajettaviin alueisiin. Simuloitu Mallorca olisi toivelistalla. La Tramuntana olisi mukava ajaa läpi simuloituna. Luonnossa olen ajanut sen vain pätkissä, kun koskaan ei lomalla aika ole riittänyt useiden kymmenien ilometrien ranta/vuoristoreittiin koko pätkältä eiä ajokavereita ole hotsittanut kiusata itseään enempää kuin on ollut pakko. Tramuntanalta saisi aika asialliset nousumetrit.
Ei ole eikä tule sillä Zwiftillä on selkeä linja virtuaalitodellisuudesta kohderyhmänä ensisijaisesti kasuaalinen polkija. Esimerkiksi Rouvy tarjoaa näitä oikean elämän reittejä.
En ymmärrä mitä tarkoitat "helvetisti toimintoja" -ilmaisulla. Asiat ovat selkeästi esillä ja käyttöliittymä tarjoaa ajon aikana lisäosalliseen käyttöön verrattuna rajallisesti tietoa.
Zwiftin strategiassa ei taida olla himopolkijoiden houkuttelu koska himopolkijat ovat vain pieni markkinasegmentti.
6.7 WTF/kg
Hommasin nyt itselle joululahjaksi Eliten suiton trainerin ja löin siihen halppis gravelini (xxl lite) kiinni sekä hommasin zwiftin...
Gravel ja maantie lenkit on itselle aika uusi juttu, oma suuntautuminen pyöräilyn suhteen on ollut alamäki painotteista ja kesät tulee pääasiassa ajettua dh pyörää mäkeä alas, kevät ja syksy sitten paikallista nyppylää polkien ylös ja laskien alas. Gravelilla olen nyt hieman myös viimevuonna polkenut vaihtelun vuoksi noin 1h-1.5h lenkkejä.
Zwiftiin olen tykästynyt tosi paljon, itselle tuo helppous että voi vaan kotona polkea ja kuntoilla on ollut iso juttu. Toki talvipolkuja tulee satunnaisesti ajeltua mutta tällä zwiftillä saa kyllä hyvää reeniä/kuntoilua.
No joka tapauksessa alkuun tuli ajeltua vain n. tunnin freeride lenkkejä. Nyt kuitenkin aloitin tuon FTP builder harjoituksen. Tein ramppi testin ja sain ftp:ksi 271 mikä omasta mielestäni on kyllä yläkanttiin. Ilman testiä zwifti antoi ftp:ksi noin 210.
Kysymys nyt lähinnä että kun olen tehnyt noita alun harjotteita pari (foundation), joissa ajetaan esim 200w 5min 70 ja 100 kadenssia vaihdellen ja 2 min 145w. Oon jo aika piipussa, kun ei tuo oma kunto nyt kamalan kova ole sykkeet pyörii 145-155. Tämä siis Z2 alueella. Vai kuuluuko tuon harjoitteen noin tuntuakin tälläiselle möhömaha mäkilaskijalle
fyysiset mitat 98kg / 169cm, ikää 39.
Haastavia ne Zwiftin ftp builder tyyppiset treenit varmasti ovatkin, mutta ei nyt ihan piipussa pitäisi olla, mutta kuitenkin täysin tehtävissä ja toistettavissa. FTPtä voi toki itse rukata tarpeen mukaan asetuksista tai vastaavasti treenin aikana tiputtaa tehoja Companion apin kautta < 100%.
Edit: katsoin että Foundation treenien stress pointsit on 33 ja 35 eli melko kevyitä treenejä suhteessa ramp testin tulokseen. Tämä siis minusta viittaa siihen, että FTP luku on pielessä.
Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.
No koitan nyt tehdä vielä tuolla ftp:llä noita seuraavia harjoitteita. Katsotaan onko ne ihan mahdottomia, mutta kyllä omakin fiilis on että ftp lienee liian korkealla. Ehkä 220-240 voisi olla lähempänä totuutta.
Tai sitten pitäisi tehdä tuo pitempi ftp testi jos se antaisi todellisemman tuloksen. Jostain lueskelin et toisille tuo ramp testi antaa liian kovan tuloksen... Mutta tosiaan ftp ja ylipäätään koko "maantie" puoli on itselle ihan uutta vaikka tässä vajaa 10 vuotta on tullut harrasteltua.
Voi hyvinkin olla, että löytyy jonkinlaista anaerobista kapasiteettia, mutta sitten aerobinen kapasiteetti ja lihaskestävyys eivät ole samassa suhteessa kehittyneet. Se voisi selittää korkeahkon tuloksen kyseisestä testistä.
Työkaverini joka tykkää pelata säbää ja jalkapalloa ollen jopa helevetin hyvä siinä, harrastaa myös maastopyöräilyä intensiivisessä mielessä. Ei siis mitään herttaista polkujumppaa vaan kunnon sykettä kohottavaa. Käytänössä siis jotain alamäki tms rajumpaa meininkiä jotta peesaa tyyliltään tuota nopeatempoista salibandyä ynnä muita lajeja. Mutta kolmenkympin vauhti yhtäjaksoisesti noin 70km sai äijän voimaan pahoin. Tuo työkaverini kykenee siis ihan älyttömiin nopeatempoisiin tempaisuihin mutta ei pitkäkestoisiin.
Tuota zwiftin ramp-testin tulosta voi helposti testata siten, että lämmittelyn jälkeen nostaa tehot 270 wattiin ja katsoa miten sujuu ja jaksaa.
Itsellä tuo testi antoi tuloksen jota jaksoin ylläpitää noin 12-15 min joten se ei varmaan ollut oikea "ftp".
Minulla 20 min suoraan ja 90 % on aika lähellä, ja 4x 4 min 110 %:lla ja 2 minuutin palautuksella on helppo raskas, olisiko zwiftin Marianne Vos TT.
Erilaisia ominaisuuksia tietenkin on itse kullakin, mutta sellainen huomio noin ylipäätään että ftp luvut hämäävät helposti, 20-30 wattia on oikeasti aika paljon: ajatko 10-15 wattia alle vai yli ftp:n, tai miksi sitä sitten kutsutaankin
edit. sitä piti vielä sanoman että pitempi ftp /Andy Cogganin: protokolla todennäköisesti antaa kohtuu lähellä olevan lukeman, kun vaan muistaa että -all out- 5 min on se minkä niminen se on
Näillä kenttätesteillä saa arvion siitä mitä se FTP saattaisi olla ja sitä arviota kannattaa punnita jatkuvasti. Eikä sitä FTP arvoa kannata muuttaa ihan mahdottomasti kerrallaan, joku 10 watin pudotus helpottaa menoa aika paljon.
6.7 WTF/kg
Tämä on ehkä myös oma päätelmä, ei löydy oikein kestävyyttä mutta jotain voimia löytyy hetkellisiin raskaisiin vetoihin.
En ole oikein ikinä harrastanut varsinaista kestävyys harjoittelua tai että ne urheilusuoritukset kestäisivät tasaseen pitempään. Sählyä on käyty pelaamassa, minuutin veto ja vaihtoon. Sama homma lätkässä. Punttisali sama homma. Lähinyppylällä mäkilaskuja, 1min alaspäin,5 min tasaista ja 3min mäen nousu..... Ja sitten tämä road puoli myös eroaa maastopyöräilystä hurjasti kun kokoajan on kuitenkin veto päällä.
Mutta kiitoksia vastauksista. Säädän tuota ftp alaspäin mikäli harjoitteet tuossa ftp builderissa tuntuu liian kovilta ja teen tuon 20min ftp testin kun siihen energiaa löytyy. Nyt pitää ottaa viikonloppu kevyemmin kun alkuinnostuksen myötä on tullut jo zwiftailtua 10 päivää putkeen.
Kirjanmerkit