HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 16 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 533

Aihe: Valottomat

  1. #451
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Pyörätien jatke on niin vastenmielisen byrokraattinen lakitekninen termi että ymmärrän hyvin sitä että aktiivipyöräilijäkin puhuu suojatiestä. (Se mikä pitäisi unohtaa on joskus takavuosina opetettu höpinä siitä miten pyöräilijän pitää ylittää ajorata fillariansa taluttaen.)

    Valottomuus on sikäli oivallinen juttu että se antaa selvän varoituksen siitä että pyöräilijältä voi odottaa millaisia ajoliikkeitä tahansa. Ajoradalla - lain ja sen kirjaimenkin salliessa sen täysin - olen välttänyt törmäyksen mm. jalkakäytävältä ajoradan poikki kadun toiselle puolelle kääntyvän, T-risteyksessä kolmion takaa eteenajavan ja ulkoilutiellä kävelijöitä ohittamaan lähteneen idiootin kanssa.

    Kun itsellä on kelvollinen valo, valottoman pyöräilijän näkee melko hyvin (kunhan tämä ei tule ihan puskasta), mutta ainakin minulle tuottavat ongelmia tilanteet joissa kelvi on vasemmalla puolella ja joillain vastaantulevilla autoilla on ne #$)@&%*! valot, jotka sopivasti silmiin osuessaan ilmeisesti hetkeksi haittaavat hämäränäköä sen verran ettei katulamppujen katveessa olevaa näe (kuten olisi nähnyt ilman vastaantulevaa autoa).


    Paradoksaalista kyllä, on olemassa tilanne jossa ihan asiallinen valo on ollut omalta osaltaan aiheuttamassa melkein-tilannetta: kun vastaantulevan valollisen rinnalla tämän vasemmalla puolella ajaakin valoton kaveri

  2. #452
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    ^ ja ^^ En minäkään kaipaa tuota pyörätienjatke termiä mihinkään. Tarkoitin, että pitäisi puhua risteyksistä. Suojatie ei anna mitään lisäoikeuksia pyöräilijöille, eikä pyörätienjatkeen maalauksetkaan toistaiseksi. Kun pikku-uutisissa kerrotaan "autoilija törmäsi pyöräilijään suojatiellä", osa lukee tuon niin, että suojatie olisi tuossa jotenkin merkityksellinen.

  3. #453
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti das_rad Katso viesti
    Tänään tanko ja kypärävalosta huolimatta + neonvihreä ajotakki ja hanskat, meinasin jäädä kolmen auton alle suojatiellä joista kahdessa oli vielä kolmiot autoille, ja yhdessä auto kääntyi eteen pyörätien jatkeella. Kaikki Espoon keskuksessa viiden peräkkäisen risteyksen sisällä. Valot ei mitään markettikynttilöitä ja alueella vielä katuvalot, mutta kun ei auta niin ei..

    Ekan kuskin sain pysäytettyä suojatien eteen kypärävalolla, gubbe puhui luuriin ja sai katsekontaktin lamppuun, kaksi seuraavaa ei katsonut kohti ollenkaan, vaan ajoivat suoraan risteykseen. Jälkimmäisen auton ja eturenkaan väliin jäi jotain 15cm.. Hieman kirvoitti kirosanoja jo tuon kohdalla..

    Liian vähän valoa, varsinkin kun valo tulee kuskin silmään sivusta. Tsi itse asiassa kypärävalo ei osu edes kuskin silmään vasemmalta eteen tultaessa, ainakaan jos auto on päässyt jo suht lähelle. Ts valon väläyttäminen ajoissa lähestyvän auton suuntaan ehkä se paras tapa, ei satavarma kuten tänäänkin taas tuli todettua.
    Mulkuille ei auta mikään konsti.
    Onneksi noita voi edes säikytellä kun tietää jarrujensa rajat.

  4. #454
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Tuota tapahtuu valoisaankin aikaan, kyse ei ole pyöräilijän näkymättömyydestä.

  5. #455
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Nyt pimeään aikaan lisääntynyt vastaavat tapaukset reilusti ainakin omalla kohdalla. Tilannenopeudet pysyneet kuitenkin samana, eli tarpeen tullen fillari pysähtyy ennen kontaktia auton kanssa, eikä puskatkaan enään varjosta nikn kuin ennen :-)

    Vähän ottaa luonnon päälle tehdä tilaa autoille etuajo-oikeutetussa risteyksessä, tapa jota ei haluaisi yhdellekkään autoilijalle opettaa ( että kyllä se pyörä väistää). Mutta menee melkein ohi jo moottoripyöräilystä turvattomuuden tunteessa homma täällä, niin pakko alkaa tuotakin harrastamaan aktiivisemmin.

  6. #456
    Käytännössä joutuu nyt antamaan kolmion takaa tuleville autoille tilaa, ellei halua kontaktia. Tämän on realiteetti pimeillä työ ja kotimatkoilla pyörän selässä.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  7. #457
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Itse jos satun autolla liikkumaan, joskus on kyllä kiusaus olla sika valottomia pyöräilijöitä kohtaan. Miksi antaa tietä tyhjäpääninjalle?
    Tuskin ne siltikään ymmärtäis valoja laittaa?

  8. #458
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^ Yskä ymmärretty mutta viime kädessä häviät tuon leikin...

    Eilen iltakävelyllä pienessä vesisateessa vastaan tuli ainakin 3 täysin pimeää fillaria. Hyvä kun edes kävellen huomasi nuo.

  9. #459
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.106
    Kannattaa vapaaehtoisesti luopua ajo-oikeudestaan jos tuollaisia miettii.

  10. #460
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647

    Valottomat

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kannattaa vapaaehtoisesti luopua ajo-oikeudestaan jos tuollaisia miettii.
    Selvyyden vuoksi:
    Jos tää oli mulle niin en mä kenenkään yli ole ajamassa.

    Mutta tekis mieli olla olematta kohtelias noille pimeyden ruhtinaille.

    Oikeasti pelottaa että joskus ajaa jonkun päälle, ei noita vain näe tuolla pimeässä, lisäksi kun vielä ajavat tyylillä että selkeästi olettavat olevansa näkyviä.

  11. #461
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.199
    Ajan samaa työmatkaa välillä pyörällä ja välillä autolla, riippuen työpäivän autontarpeesta. Tuolla lähiön läpi menevällä väylällä perseilyä havaitsen aika tasaisesti pyöräilijöiden autoilijoiden välillä. Joskus olen kyllä itsekkin vahingossa virheen tehnyt.

  12. #462
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Liittyen näkyvyyteen: Laitoin pyörään 3M:n pinnaheijastimet, semmoiset pinnaan napsautettavat pitkät lieriömäiset putket (4 kpl molempiin renkaisiin). Ihan silmiinpistävää oli se miten autot jarrutteli enemmän risteyksissä kun niitä lähestyi, ero aikaisempaan oli huomattava. Pihalla kun testailin niin ovat kyllä pirun näkyvät kun niihin tulee vähänkin valoa, huomattavasti paremmin näkyvät kuin perinteiset pinnoihin kiinnitettävät keltaiset lätkät.

    Ja valot on tietenkin, edessä ja takana .

  13. #463
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Joo heijastimet pinnoissa tai nauhat vanteissa yms. on kyllä risteyksissä vähintään yhtä tärkeät kuin valot.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  14. #464
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.611
    Mcarbonin heijastintarra on myös aika hyvä. Vaikka hieman hinnakas. Tosin mukana tulee kuitukiekot.

  15. #465
    Ite sytytän aina röökin kun lähestyn suojatietä niin en tartte valoja

  16. #466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    Liittyen näkyvyyteen: Laitoin pyörään 3M:n pinnaheijastimet, semmoiset pinnaan napsautettavat pitkät lieriömäiset putket (4 kpl molempiin renkaisiin). Ihan silmiinpistävää oli se miten autot jarrutteli enemmän risteyksissä kun niitä lähestyi, ero aikaisempaan oli huomattava. Pihalla kun testailin niin ovat kyllä pirun näkyvät kun niihin tulee vähänkin valoa, huomattavasti paremmin näkyvät kuin perinteiset pinnoihin kiinnitettävät keltaiset lätkät.

    Ja valot on tietenkin, edessä ja takana .
    Miten sait pinnaheijastimet pysymään molemmissa renkaissa, teipilläkö?

  17. #467
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jormakalevi Katso viesti
    Miten sait pinnaheijastimet pysymään molemmissa renkaissa, teipilläkö?

  18. #468
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jormakalevi Katso viesti
    Miten sait pinnaheijastimet pysymään molemmissa renkaissa, teipilläkö?
    Siis Sinullekin on täysin selvää miten ne pysyvät toisessa renkaassa, jos toinen on ilman heijastimia?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #469
    Liittynyt
    07/2016
    Viestit
    98
    Normi 2mm pinnassa pysyneet itsellä ainakin yhden talven 3M:t ilman mitään teippejä - ei yhtään matkalle tippunutta siis.

  20. #470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis Sinullekin on täysin selvää miten ne pysyvät toisessa renkaassa, jos toinen on ilman heijastimia?
    Siis rengas on se kuminen rinkula. Teipilläkö kiinnitit pinnaheijastimet siihen?

  21. #471
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jormakalevi Katso viesti
    Siis rengas on se kuminen rinkula. Teipilläkö kiinnitit pinnaheijastimet siihen?
    Jep, juuri siksi ihmettelin, miski Sinua kumastutti se, että joku sai ne pysymään molemmissa renkaissa, kun minua ihmetyttäisi jo se ensimmäinen.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  22. #472
    Zeppo puhui renkaista eli monikossa. Siksi en ihmetellyt miten yhdessä renkaassa pinnaheijastin pysyy.

  23. #473
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Taas on liikenteessä näitä luonnonlapsia, joille tulee yllätyksenä päivän lyheneminen syksyllä. Harmittaa, kun näistä ääliöistä saa helposti ainesta "ne pyöräilijät"-mollaukseen.

    Osalla valottomista vastaantulijoista on ollut kypärä ja heijastinliivi...

  24. #474
    F. Kotlerburg Guest
    Niinpä. Tosin en ole ihan varma kummat ärsyttää enemmän nuo täysin valottomat vai ne jotka on ripustaneet kypäräänsä ja pyöräänsä koko XXL:n valokatalogin isolle teholle ja liikkuvat yleisillä teillä.

  25. #475
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Mulla on suhteellisen tehokas etuvalo ja mä laitoin linssiin yläreunaan pätkän sähköteippiä, niin ei loimota kenenkään nassuun. Itse näkee kuitenkin tosi hyvin vielä. Olkaa hyvä.

  26. #476
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Akkujen ja paristojen olettaisi hyytyvän pakkasessa. Pääkaupunkiseudun "kovilla" (-15 C-20 C, älkää naurako Sallassa) pakkasilla vastaan tuli vain valoisia pyöräilijöitä. Kun lauhtui, valottomia näkyi työmatkalla useita.

  27. #477
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.106
    ^Kenties pakkasilla ajeli enimmäkseen tosipyöräilijöitä ja lauhemmalla tavisten osuus kasvoi. Tavikset eivät juurikaan käytä valoja.


  28. #478
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    116
    Viime viikolla täällä Kuopiossa oli parhaimmillaan reilu -30 pakkasta ja Fenix BC30 pelitti ihan ok koko n. 30 min työmatkan, mitä nyt alkoi polttamaan punaista valoa pienimmälläkin teholla ehkä noin kilometrin päässä päämäärästä. Oli tietenkin lämpimässä muun ajan.

    t. Janne

  29. #479
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.202
    ^Fenix työmatkalla aikoinaan, 5x6km, riitti mainiosti -20° pakkasessa ja perjantaina vielä täydellä teholla... Mielestäni loistava ja kompakti valaisin omassa käytössäni.

  30. #480
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Fenix työmatkalla aikoinaan, 5x6km, riitti mainiosti -20° pakkasessa ja perjantaina vielä täydellä teholla... Mielestäni loistava ja kompakti valaisin omassa käytössäni.
    Mitä tarkoittaa 5x6km? Onko työmatkasi ollut 3km suuntaansa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •