Ingen aning kuten ruotsalainen sanoo.
Tässä ei siis ollut kyse omasta spesiaalista vaan kohtaamastani pyörällä liikkujasta. (Tässä ketjussa on sen verran karattu aiheesta että on kommentoitu paitsi valottomia myös sellaisia fillarinkäyttäjiä joilla ei ole oikeita pyörävaloja vaan joku muu yleensä epäkelpo, riittämätön tai suorastaan itsessään vaarallinen valoviritys.)
PS Vilkkuva takavalo, olkoon se sitten miten voimakas tai millaisella vilkkumoodilla tahansa, ei ymmärrettävistä syistä yleensä ehdi haitata, rasittaa tai ärsyttää takaa lähestyvää autoilijaa samalla lailla kuin pyöräilijää, joka voi joutua "tuijottamaan" - HUOM! Ei tarkoita kirjaimellisesti tuijottamista! - sitä p-leen vilkkua pitkäänkin.
PPS Tai onhan niitä vaihtoehtoja: ajaa tarpeeksi kovaa että ohittaa hetkessä, kääntyy eri suuntaan heti seuraavassa risteyksessä tai pysähtyy tuokioksi jotta vilkkukuski ehtii loitota tarpeeksi kauas. Mutta näille kaikille on yhteistä se että joutuu vilkkukuskin takia niin sanotusti maksumieheksi - ja se on jo periaatteesta aivan h-tin väärin!
Periaatteet on persiistä.
Jos et näy fillaristina valoilla, takavalolla, Hi-Viz vaatteilla ja heijjastimilla niin oletusarvoisesti oot kuallu.
Ja siltikin tulee takaa bussi joka kääntyy oikealle sun eteen ja taas kualit.
Ei vttu auta edes Stv hyväksytty etuiluvalo näihin ammattikuskeihin.
Eikä palaute ajomestarille.
Mikään ei siis vaikuta mihinkään.
Käyttäkää niillä kelveillä edes jtn valoa, jooko...?![]()
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Eilen päräyttävä kokemus. Vihdintien vartta Hesaa kohti. Oikealla ajorata, jolla rutosti kirkkailla valoilla vastaan tulevia autoja. Edessä pirun huonosti valaistu kapea Kelvi. Jo pitkältä näki, että vastaan tulee pirun kirkkaalla ajovalolla varustettu fillari - n.p. Vältin katsomasta sokaisevaan valoon. Parikymmentä metriä ennen kohtaamista näkyi jotain varjoa silmäkulmassa. Vastaan tulikin KAKSI pyörää *rinnakkain* joista kirkkaalla valolla varustettu ajoi "ojanpuolella" ja tuon vieressä keskellä kelviä ajoi aito Ninja...Per*ele että meinasin heittää 180-astetta ympäri ja käydä tarinoimassa hieman...
Vaihtelevaa vastatuulta...
Kauden paras valoton tähän mennessä. Ensin katselin, että tuossa tulee joku mustiin pukeutunut pyöräilijä vastaan. Sitten hetken ehdin miettiä, että ajaako tuo tosiaan yksi käsi tangolla jäisellä tiellä? Syy selvisi melko lailla heti, kun huomasin että valoton, mustiin pukeutunut pyöräilijä ulkoiluttaa pientä mustaa koiraa keskellä pyörätietä ilman minkäänlaista heijastinta...
Pimeyden huippu: geeniperimältään mustanahkainen, tummavaatteinen pyöräilijä, mustalla heijastimettomalla ja valottomalla pyörällä, valollisen silmin "nähtynä".
epäasiallinen maastopyöräilijä
Tänään työmatka kotiin: Leppävaarasta Karakallioon (Espoossa) joku peesasi muutama metri takafillarista sopivasti vasemmalla niin, että peilin kautta (stupid me) takana polkevan miljoonan lumenin kypärä- ja tankovalot sokaisivat hienosti kunnes ymmärsin kääntää (ainakin yritin) peilin heijastamaan sinne taakse. Ainakin rakoa alkoi heti syntyä...
Vaihtelevaa vastatuulta...
On muuten jännän näköinen liike valolla kun koirassa on valkoinen valo ja sen ulkoiluttajan jalassa punainen, siinä hetki menee hahmottaa mikä ajoneuvoyhdistelmä siellä kulkee kun punainen liikkuu vähän pyörien ylös alas ja valkoinen pomppii pikkuisen.
--
Mökiltä viikko sitten bussille polkiessa takaa päin tullut autoi vilkutti pitkiä valoja ahkeraan, olikohan sen mielestä punainen himmeä takavilkku liian himmeä .. pyörässä on iso punainen takaheijastin, sivulaukuissa on heijastimet ja kengänsuojissa on heijastimet. Tai sitten autoilija ajateli ettei kakkostiellä saa ajaa fillarilla.
Hävitin eilen Cittarin reissulla pari kk vanhan Nitecore BR35 valon, ja (etu)valottomana sitten liikenteeseen, eiköhän HETI parkkipaikalla meinannut tulla peruutteleva auto päälle, mitä ei ole hetkeen käynyt. Hyvä esimerkki valojen tärkeydestä, ja samalla muistus rahallisen menetyksen vitutuksesta. Ei anna enää myöten sijoittaa noin kalliiseen tuikkuun joten Kiinan häikäisijä-aurinkojen kanssa eteenpäin ainakin ensi syksyyn. Bendele.
Edit:
Lisäänpä vielä että viikko sitten velipojan päälle tuli auto, auto kääntyi normaalisti ajoradalle pihasta ja melkein heti sen jälkeen kääntyi keula eellä suoraan kelville. Pyörä meni auton alle ja paskaks mutta mies onneksi ei. Pyörässä oli valot muttei auttanut koska paska, hyvin paska autoilija.
Itselläni ei ole peiliä pyörässä, mutta tuossa tilanteessa pl. tmt helpointa olisi kai heittää peesaaja edelle. Näin ainakin autolla teen, jossa peilit on.
Jos valot häikäisee, siinä tuskin edes kohtuullinen turvaväli auttaa. Toki peilin kääntäminen muualle vie tuon häikäisyn pois, mutta eipähän ole sen jälkeen peilikään käytössä.
....tai sitten autoilija räpytteli pitkiä ihan vaan huomauttaakseen että täältä tulee auto? Joskus tehnyt noin itsekin esim kun tien laidassa kulki joukko nuoria väläytin valoja huomauttaakseni että skarpisti nyt niin ohitus sujuu turvallisesti. Ei mulla muuta agendaa ko hommalle ole.
-Usot sie jot myö uitiin?
Täsnyt on tätä pimeää kautta jo ollut sen verran kauan, että rupee vähän vieteri oleman kireenä kaikenlaisten kikkailijoiden kanssa. Täsnäin alkuillasta tuli Turkuun päin mentäessä vastaan kirkkaalla >1000Lm/1s -strobovalolla varustettu velojantteri. Plink!..1s..Plink!..1s..Plink! Huusin ohiajaessani "Mulkku!", mitä aloin heti katumaan, sillä oikeastihan olisi pitänyt huutaa "Vilkkumulkku!". Kelvien kunnot ovat olleet nyt ihan emäpaskat Joulun jälkeen, ei pitäisi olla enää muuta kuin harkkoreproot liikkellä.
Autolla ajaessa on tyytyväinen jos fillaroitsijalla on edes joku valo, sen verran hankala huomata kokomustia kulkijoita. Itse olen selvinnyt n. 6-7e panostuksella etu ja takavaloihin prismasta. Ei haittaa vaikka joku varastaisi kun käy salilla.
Hämmentää kyllä tämä valoitta ajaminen etenkin kun lähistölläni on paljon paikkoja jossa ilman valoa menet käytännössä aivan sokkona. Vielä näin tähän aikaan talvesta kun voi lumi / loska / jää olla ihan miten sattuu, että luulis vähän edes se kiinnostavan.
Tuossa taannoin Töölössä ajellessani katselin ihmeissäni kun edelläni kulki itsestäni poispäin kaksi valoa. Yläpuolella melko kirkas kiinteä valo ja alapuolella melko kirkas vilkkuva valo, WTF?
Noh, saavutin ja ohitin hemmon (melko säikky kaveri, muuten) ja paljastui, että eteenpäin oli samanlainen setti! WTF? Kiinteät valot päässä ja vilkkuvalot öpaut vyötäröllä.
Silloin ajattelin, että parempi olisi kun ajelisi mielummin takapää pimeänä.
Eilisellä lenkillä ajoi vastaan asiallisen näköisissä varusteissa asiallisen näköisellä cyclocrossilla asiallisen näköinen pyöräilijä, jolla oli edessä vilkkuva punainen valo!Shock!!! Horror!
En voinut olla sanomatta ääneen tai oikeastaan parahtamatta: "Punainen valo edessä - höh!" Olisi ehkä pitänyt sanoa lisätä "Mitä h-iä!?" tai "Mitä v-a?!", mutta en järkytykseltäni kyennyt. Ainoa selitys on että sekä etulamppu että varaetulamppu olivat syystä tai toisesta pimenneet kesken matkan ja eteen oli laittaa vain varatakalamppu - ja että vilkun tarkoitus oli varoittaa siitä ettei se ollut takavalo...
Toissailtana oli tulla tilanne täysin valottoman ja heijastimettoman (ja Euroopan omistajan elkein vasemmalta leveästi kaartaen eteen ajaneen) kaupunkimaastopyöräilijän kanssa. Dorka kuvitteli ilmeisesti erottuvansa mustissaankin, olihan kelvi valaistu - mutta mehän tiedämme ettei niin suinkaan aina ole asianlaita.
Tyyppi oli sellainen sympaattinen jyhkijä, satula matalalla ja isolla välityksellä polkija, ja se kai sai minut huudahtamaan: "Valot ei oo mitään neiteilyä!" (Ei hän mitään vastannut - eikä lähtenyt perään peesiin.)
Eilen oli lähellä kolari valottoman kans. Olin kauppapyörällä liikenteessä eikä siinäkään kovin erikoiset valot ole. Vastaan tuli kohtalaisen kirkkaalla ja liian ylös suunnatulla tuikulla varustettu pyöräilijä. Väylä oli suhteellisen kapea niin tulikin todellisena yllätyksenä, että tämän valollisen pyöräilijän rinnalla vasemmalla puolella olikin toinen täysin valoton pyöräilijä, jonka olemassa olon tuon toisen pyöräilijän valon häikäisy piilotti täysin.
Sinänsä tuo valollinen pyöräilijä oli reissuilla kohdatuista pyöräilijöistä vähemmistössä. Suurimmalla osalla ei ollut minkäänlaisia valoja.
Ihmettelen näissä valottomissa sitä, että eihän heillä ole mitään mahdollisuutta edes yrittää ottaa oikeuksiaan risteyksissä. Sujuva polkeminenen menee vaikeaksi, jos kaikkia pitää väistää.
Valottomalla täytyy olla jokin normaalista poikkeava elämänasenne. Tai sitten valottoman riskien tunnistamiskyky on luokattomalla tasolla. Kun itse näkee, se riittää, eikä muiden tienkäyttäjien näkökulmasta tilannetta osaa arvioida. Ja vaikka tien pintaa ei katuvalojen katvekohdassa erottaisikaan, olettaa tämä asfaltin olevan sileää. Jos asfaltissa onkin reikä, aiheuttaa se yllätyksen, eikä asialle voinut mitään. Yhteiskunnan vika, kun hoitaa teitä huonosti. Mieleen ei tule se, onko pyöräteiden huono kunto yllätys, mikä edellyttää tietynlaista varautumista.
Toissailtana tulin ajatelleeksi, etteivät kauniaislaisvanhemmat taida erityisemmin pitää lapsistaan. Synkkänä syysiltana oli siinä määrin täysin valottomia lapsia fillareineen liikkeellä.
Sakkoja, sakkoja, enemmän sakkoja...
Jollei tuu mitään sanktioita (pl. fyysiset vammat) niin eipä tuon suhteen kannata odottaa kovin isoa parannusta.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Tilanteen mukaan pimenevä kuski itse, kypärässä remotella toimiva maastolyhty, joka pienimmälläkin asetuksella kirvoittaa satunnaisia kommentteja (lähinnä) jalankulkijoilta. Tota kun käyttää auton pitkien tapaan, niin tullut jopa positiivista palautetta liikenteessä, toki myös valitustakin "valotta" ajamisesta..
Toimii loistavasti (kypärävalo) varsinkin risteyksissä, kun tuolla voi tägää kaikki kääntyvät/kohtaavat autot (kuskit) ja varsinkin takaa päin lähestyessä kelvin tukkivat koiran ulkoiluttajat + muut leveästi liikkuvat lössit laittamalla luxit maxille. Kellon kuulee ainoastaan boomerit, muilla tapaa olla jo kuulokkeet korvilla, mutta 3k lumenen valokeilassa kaikille käy selväksi että jotain menee kohta ohi.. Sääli vähän niitä jotka kääntyy katsomaan taakse ;-)
Toisaalta kellon soitteluun verrattuna v__uilun määrä on loppunut melkein kokonaan valomerkin kanssa.
Imho kaikissa yli 1k lumenen lampuissa pitäis olla säätömahdollisuus stongassa valotehojen tiputtamiseksi kohtaamistilanteissa. Tai sitten pitäisi löytyä kaikilta jotain vastaavan tehoista, että olisi edes joku kohta edessä minkä näkee ja mihin katsoa..
Pitkien käyttö on ihan ok, kunjan muistaa ettei ketään saa häikäistä. Mulla on Fenixin masstopyörävalo, jossa mainoksen mukaan on jonkinlaista häikäisyä vähentävää valokeilan muotoa. Käytännössä vaikutus on olematon. Maksimit on 750 lumenia, eikä tulisi mieleenikään sitä liikenteessä käyttää. Jo 300 häikäisee. Siksi tangossa onkin kaksi BM Ixon IQ premiumia eli 2x80 lux. Taajamassa voi tehoa pudottaa, muualla voi täysillä tehoilla kohdata muita.
Noihin valmistajien ilmoittamiin lumen-arvoihin uskominen, on suunnilleen sama kuin lappalaisen kalan kokoon
Ihan sama, onko 500 vai 1000 lumenia. Häikäisee joka tapauksessa.
^Juuri siksi on olemassa monien haukkuma StVZO-normi.
Ja mitä katsoo ihmisten valoja tuolla liikenteessä niin pitäis olla pakollinen Suomessakin.
Toki hyvä että on edes valot, pahin on pimeä pyörä. Ja tietty siihen pimeän pyörän yhtälöön kuuluu yleensä mustat vaatteet ja itsemurhajotyyli.
Kyllä, siksi BM:n valoja liikenteessä käytänkin. Ja kun koko perheellä on samat kiinnikkeet, ei tarvi jokaiselle eri lamppua. Kaikkien pyöriin käy kaikki valot.
Toki valokeilan rajaus vaikuttaa ja maastopyörän valolla paremmin näkisi. Siksi käytänkin kahta lamppua, lopputulos on silloin riittävän hyvä.
Tänään tanko ja kypärävalosta huolimatta + neonvihreä ajotakki ja hanskat, meinasin jäädä kolmen auton alle suojatiellä joista kahdessa oli vielä kolmiot autoille, ja yhdessä auto kääntyi eteen pyörätien jatkeella. Kaikki Espoon keskuksessa viiden peräkkäisen risteyksen sisällä. Valot ei mitään markettikynttilöitä ja alueella vielä katuvalot, mutta kun ei auta niin ei..
Ekan kuskin sain pysäytettyä suojatien eteen kypärävalolla, gubbe puhui luuriin ja sai katsekontaktin lamppuun, kaksi seuraavaa ei katsonut kohti ollenkaan, vaan ajoivat suoraan risteykseen. Jälkimmäisen auton ja eturenkaan väliin jäi jotain 15cm.. Hieman kirvoitti kirosanoja jo tuon kohdalla..
Liian vähän valoa, varsinkin kun valo tulee kuskin silmään sivusta. Tsi itse asiassa kypärävalo ei osu edes kuskin silmään vasemmalta eteen tultaessa, ainakaan jos auto on päässyt jo suht lähelle. Ts valon väläyttäminen ajoissa lähestyvän auton suuntaan ehkä se paras tapa, ei satavarma kuten tänäänkin taas tuli todettua.
^Tuttua Espoossa, mutta tuo suojateistä puhuminen näissä pyöräilijöiden tilanteissa pitäisi lopettaa kokonaan. Poliisi on tiedotteillaan ja lehdet niitä toistamalla saanut ihmisten sääntöpään täysin sekaisin. Sinun tekstissäsi lukee sentään, että autot tulivat joko kolmoin takaa tai olivat kääntyviä, eli siksi väistämisvelvollisia.
Kirjanmerkit