Viime viikon kokemuksia kun tässä pyörittelee, niin mieleen tulee ajatus että onko sitä pakko ajella jos pakkasta on päälle 20 astetta.![]()
Viime viikon kokemuksia kun tässä pyörittelee, niin mieleen tulee ajatus että onko sitä pakko ajella jos pakkasta on päälle 20 astetta.![]()
^Arvaa montako kertaa tuli mieleen vuosikymmenien aikana! Ovat vain olleet nuo työpaikat siten että julkisilla kulkeminen ollut hankalaa tai aikaa vievää, viimeinenkin työmatka oli vain 6km mutta julkisilla olisi kestänyt liki 1.5h...
Viime viikon oli 30-35 pakkasta, niin nyt vähän polttelee että pääsee tänään pyörällä töihin. Mulle reilu 20 alkaa tuomaan ongelmia käsien kanssa ja nuilla lukemilla ei halunnut edes yrittää.
Vähän sama minullakin. Työmatkat on melkeimpä pakko ajella fillarilla ja kun matka on sen 20km suuntaansa, niin kovemmilla pakkasilla pääsee hyvin "talvipyöräily" fiilikseen kiinni![]()
Työaika on onneksi sellainen, että pari kertaa viikkoon käydään töissä, niin tuo ympäri vuoden polkeminen on kohtuuden rajoissa mahdollista. Lenkkejä en ole enää muutamaan vuoteen yli 15 asteen pakkasessa ulkona ajellut.
Aikoinaan ei löytynyt kunnon "talvikenkiä" niin kovimmilla pakkasilla oli pakko siirtyä flätteihin ja tukeviin/lämpimiin vaelluskenkiin.
Itsellä ollut suurin ongelma poskien paleleminen ja jos jonkun Buffin tai vastaavan laittaa naamalle niin alkaa ahistaa. Muuten kroppa kyllä kestänyt ilman mitään hokkuspokkus pukeutumisiakin.
Jännää, eilen -22C tarkenin tunnin Northwave Himalaya tossuilla kengänsuojien kanssa eikä lopuksikaan ollut kuin vähän vilu toisella jalalla. Melkein alkoi jo alamäissä kaipailemaan kasvomaskia.
Tänään -3C (kauemmin kylläkin) samat kengät ilman noita suojia ja varpailla oli kylmempi. Tänään kyllä oli enemmän seisoskelua mutta silti.
Tuli havaittua polkupyöräilyn ulkopuolelta, että sijainnilla ja ilmankosteudella on väliä. Vaikkei Helsinki se kaikkein lämpimin pakkaskaupunki meren läsnäolosta johtuen olekaan, niin on se silti merkittävästi lämpimämpi kuin Turku samoilla pakkaslukemilla.
Turussa sai pukea villakerrastoa ja paksua villapaitaa -16 pakkasille ja vähän palelsi, mutta Helsingissä tuli -22 asteessa t-paidalla ja keskipaksulla villapaidalla hiki. Sama aktiviteettitaso ja samat ulkovaatteet. Näemmä kosteudella on aika paljon väliä.
Aikoinaan Rovaniemellä vedin lenkkiä -30 asteessa ja silloin sai pitkässä ylämäessä olla repimässä hanskoja pois etteivät ne olisi alamäessä olleet aivan litimärät. Varusteet eivät olleet läheskään sitä tasoa, mitä ne ovat nykyisin. Ilma olikin aivan rutikuivaa, joten pakkanen lakkasi "pahenemasta" siinä -20 tienoilla. Sen jälkeen kaikki tuntui pitkälti samalta.
Itellä tahtoo näpit jäähtyä, niin ajattelin kertakäyttöisiä kädenlämmittimiä hommata reppuun varoiksi, jos kädet meinaa jäätuä. Sellaista kysyisin että onko kokemusta että toimiiko noi jos vaikka repussa on päässyt jäätymään? Puhumatta jos auton hanskalokerossa talvella säilöö, niin toimiiko enää?
^^Itsellä ei Hesasta talvipyöräily kohteena kokemusta mutta kyllä mielestäni Turku lämpimämpi selkeästi kun meri jäässä. Hesassa aina hyytävä tuuli!
Noita oli poistossa kesällä, ostin pienen kasan mutta olisi pitänyt enemmän ostaa. En ole vielä kokeillut, joku kikka taitaa olla että jos sen pistää takaisin johonkin ilmatiiviiseen tms niin voisi käyttää toisenkin kerran.
El-Carpa, kyllä pääkaupunkiseudullakin osaa olla kylmää ja kosteaa.
Kertokaas kokeneemmat, kun pidempää maantielenkkiä (yli 1,5h) pakkasella polkiessa alkaa kylmä puskemaan hikoilun jälkeen selkään ja hiukan reisiinkin, niin kannattaako koittaa lähteä ratkomaan asiaa kevyemmällä varustuksella joka vähentäisi hikoilua vai lisäämällä vaatetusta. Alkuun siis aina tulee vilu kun lähtee ulos, mutta kun lämmöt saa päälle, niin hetken on erinomainen olo. Pidemmän päälle tulee aina kuitenkin vilu. Perusvarustuksena vaipattomat paksummat pitkät housut, joissa alla joko vaippakalsarit tai kesäbibsit, verkkopaita, ohuehko merinopaita ja siinä päällä castellin paksu softshell. Tuossa takissa on hieman ohuempi ja hengittävämpi selkä joka voi olla kylmettymisen juurisyy. Olen tuossa päällä pitänyt myös vanhaa, hieman isoksi jäänyttä Castellin muovipussin oloista tuulitakkia, joka hetkeksi parantaa tilannetta, mutta ei sitten hengitä enää ollenkaan. Pyrkisin ideaalitilanteessa siihen että kerroksia olisi mahdollisimman vähän, kun jokainen kerros tuntuu ahdistavan liikkumista lisää.
Olisiko pk-lenkkitehoilla (aika vaikeaa ylläpitää nastoilla ja jäisellät tai lumisella tiellä) siis ideaali talvella lähes tulkoon hikoilun minimointi vai suosiolla vaatetta reilusti päälle ja antaa hien valua. Maastolenkeillä ovastaavaa ongelmaa ei ole ollut kun omat lämmöt pysyvät jatkuvasti kovina ja pysähtyessä voi lattaa suosiolla taukovaatetta päälle.
Älä ainkaan päällimmäiseksi pistä mitään missä on kalvo tai mikä yhtään pitää vettä.
Yksi paras oma setup ainakin metsässä oli sellainen että ensin tekninen merinovillainen alupaita. Sitten oikea villapaita (tai pari riippuen pakkasesta) ja sen päällä tuulen pitävä erittäin ohut juoksutakki missä ei ole mitään kalvoa vaan vain tiheä kudos.
Villa on suhteellisen lämmintä märkänäkin eikä villapaitaan sitoudu niin paljon vettä kuin teknisempiin materaaleihin.
Hyvin on Gore-Tex hengittänyt pakkasilla eikä paita ole ollut sen hikisempi lenkin jälkeen kun kalvottomalla takilla.
Kylätason pyöräilijä
Minä olen käyttänyt läpi vuoden Enduran singletrack takkia. Ja pakkasella sen alla Fjällrävenin ohut toppaliivi. Ja paitoja pari kipaletta toki myös.
Vois tietysti testata jotain hengittävääkin. Että huomaanko mitään eroa.![]()
Jos takki on lenkin jälkeen märkä tai jäässä niin syyttäisin sitä ettei hengitä tarpeeksi. Itsellä paksu Catellin Transition 2 softshell takki ja se ei oikein sovi mihinkään missä tulee hiki.
GORE-TEX Infinium on hyvin hengittävä päälliskerros talvella. Sitä löytyy usealla eri paksuudella ja pakkasilla toimii paksuin. Itsellä yläkerrassa 0°C alaspäin n. -15°C kieppeille asti alla Sportfulin merinoaluspaita ja takkina Sportful Fiandre Warm Jacket. Siitä kylmempään lisään alle toisen merinopaidan. Takin huono puoli on ihonmyötäisyys kovalla pakkasella, jolloin pitkällä maantielenkillä viima alkaa tuntua vatsan seudulla. Maastossa ei tuota ongelmaa. Housuina Sportful Infinium bibtight ja 0 - -15°C päällä overshortsit. Siitä kylmempään laitan Chiba Softshell housut bibsien päälle.
Tää varustus toimii ajossa. Pidemmille tauoille pitää olla taukotakki erikseen.
Ei pakkasella kalvotakkeja, mielummin jokin edestä viimaa pitävä. Gore ja vastaavat märkien kelien takkeja kun alla korkeintaan jokin ohuehko pitkähihainen.
Viimeksi oli käytössä Lidlin talviajotakki, edestä tuulensuojaus ja takaa hengitti, tuollaisiin -15° oli todella toimiva kun aluspaita ja Polarin ohut fleece alla. Tais kustantaa vajaa 30€ ja muutaman vuoden kesti, talviajossa ihan turhaa brassailla merkkivaatteilla.
Just noin. Minä olen ajellut nyt kovimmat pakkaset takilla josta menee puhallus suht helposti läpi. Alla yksi tekninen ja paksu acliman merinoverkko. Makea fiilis, kun aluspaidat kuivavat hikoamisen jälkeen.
Vähän tullut siihen tulokseen, jotta pakkasilla se hengittävyys on melkein tärkeämpää mitä lauhemmilla keleillä. Sitä lämmittävää ja kastuvaa kerrosta on enemmän. Jos aluspaidat kastuu kunnolla, niin ei oikeasti ole enää kivaa.
Tämä.
Takissa on hyvää myös olla tuuletus vetskareita joiden avulla voi säätää lämmön määrää. Kun alkaa tulla lämmin niin räppänää auki ja matka jatkuu, eikä tarvitse alkaa jumppaamaan välikerroksia pois päältä. Tämä koskee muitakin kuoriasuja, oli niissä kalvoa tai ei.
Toiset saa Gore-Texin toimimaan pakkasilla, toiset ei. Hikoilun määrä ja välikerrokset vaikuttaa lopputulokseen ja siksi näkemyksiä on puolesta-vastaan. Olen käyttänyt Gore-Tex kalvollisia asuja eri tarpeissa ja oppinut toimimaan niiden kanssa, vaatteiden kanssa olen minimalisti eli mahdollisimman vähän valikoimaa kaapissa joten joka kelille ei valita optimaalista kuoriasua vaan paras kompromissi jonka kanssa mennään kaikissa keleissä välikerrosta muuttamalla.
Kylätason pyöräilijä
Tästä olen samaa mieltä. Minua alkaa ahdistaa se vaihtoehtojen määrä. Että jos pistänkin tämän paidan, niin pitäisikö sen kanssa olla tämä takki? Tai jos otankin tuon takin, olisko sen kanssa sitten tämä toinen paita? Hmm, nyt on hiukan lämpimämpää kuin viimeksi, mutta toisaalta nyt tuulee enemmän. Ja tätä rataa.
Naulakossa kun roikkuu vain se yksi Enduran takki, niin elämä on paljon helpompaa.
Talvella on käytännössä aina päällä samat kamat. Acliman ohut merino, paksuhko fleecepaita ja Enduran singletrack takki. Ja kun pakkanen kiristyy n -15 asti niin lisätään se Fjällrävenin toppaliivi sinne takin alle. Ja hyvin pelasi -24 pakkasilla asti.
Kiitos paljon kommenteista. Pitää lähteä kokeilemaan eri variaatioita. Sain googlailemalla selvitettyä että tuo takkinin on Castellin Mortirolo 3, kun itse pesulapusta tuo ei selviä. Pitää koittaa noilla etupuolen vetskareilla vaikuttaa hengittävyyteen edessä, kun takaa se mielestäni kohtuullisesti hengittää. Ja ehkä hieman paksummalla kerrastolla ilman sitä muovipussitakkia siinä päällä, vaikka mukavasti se lämmin ilma tuossa välissä alkuun pitääkin lämpimänä. Toisaalta voisin koittaa maastopyöräilyssä käyttämääni Patagonian kohtuullisesti hengittävää Dirt roameriakin. Tuo on hupullinen malli, mutta ehkä siihen huppuun ei kuristu talvinopeuksilla.
En itsekään goretexiin oikein uskonut ennen kuin satsasin Arcteryxin goretex-pro kuoreen talviulkoilua varten. Tuo on käsittämättömän kevyt ja oikeasti hengittää, verrattuna vanhaan northfaceeni. Tuosta innostuneena uskalsin sijoittaa myös Assoksen parempaan RS sadetakkiin, jolla silläkin pystyy ihan oikeasti polkemaan oikeasti lenkkiä keväällä, syksyllä ja juhannuskeleissä. Sen ongelma on vain ettei se oikeasti pakkaudu takataskuun. Eikä sen alle mahdu talvikerrastoa. Veikkaan että tämäkin ongelma ratkeaisi satsaamalla Assoksen talvitakkiin, mutta minun talvipyöräilylläni ei oikein viitsisi.
^ Mitä ihmettä teet kesällä sadetakilla? Oma vahva kokemukseen perustuva mielipide että goretex toimii mainiosti ulkoillessa muttei ainakaan reippaassa pyöräilyssä, tietty että jos sähköisellä polkematta niin mikäs siinä...
Kesällä sataa ulkona, sisällä näppiksen ääressä harvoin pääsee kastumaan.
Kylätason pyöräilijä
Mortirolo on tosi hyvin hengittävä takki, vastaa mielestäni tuota omaa doubleespressoa, mutta on selvästi kylmempi. Siitä tulee höyry läpi ja kun pinnalla on jääkylmä muovikalvo, niin siihen väliinhän se jää tulee. Jos takki on tarpeeksi iso, niin sopivasti lämmikettä alle. Paksu merinoverkko toimii kylmällä.
Kylmällä maantiellä/kelveillä ei oikein pärjää ilman mitään tuulisuojaa, vaikka vaatetta olisi paljon. Kannattaa laittaa hyvä liivi päälle. Esim castellin perfetto tai vastaava toimii. Vähän paksumpaa kamaa ja tuokin hengittää. Liivin kanssa säätely on kanssa helppoa. Jos aluspaita alkaa kastumaan, niin nopsaan liiviä ja takin sivuvetoketja auki.
Mutta siis tuo Mortiloro vaatii enemmälti lämmintä fleeceä/merinoa alle. Se on aika puhtaasti syystakki.
Koheltaja, höpöhöpö! Tuskin sinäkään niin sokerista että pienessä kesäsateessa sulat. Toisaaltaan, näppiksiäkin saa vedenkestäviä ;-))
Minä en tykkää vesisateesta pätkääkään, en heinäkuussakaan. Käytän sateella sadetakkia vaikka olisi 25 astetta lämmintä.
Juu, tulee hiki ja paita kastuu. Mutta se kastuu kehon ylilämmön takia, ei taivaalta tulevan sateen takia. Ja minulle sillä on vissi ero.
^Maku ja yksilöllisyys seikkoja. Jos sade yllättää lenkillä niin itse mielummin kastun kuin hikoilen. Toisaaltaan, en ole muutamaan vuoteen lähtenyt lenkille jos sateenuhka +50%, vanhemmiten tulee mukavuutta rakastavaksi.
Kirjanmerkit