Surukseni ikävuosien myötä arctisuuteni hiipuu, kaikki akkuporakoneitten etc akut säilössä sisätiloissa. En vois kuvitellakaan esim pyörää minkä akkua ei sais irti ja lämpimään säilöön.
Surukseni ikävuosien myötä arctisuuteni hiipuu, kaikki akkuporakoneitten etc akut säilössä sisätiloissa. En vois kuvitellakaan esim pyörää minkä akkua ei sais irti ja lämpimään säilöön.
I väntan på ännu dåligare tidet
Mihin tuollainen päätelmä perustuu???Onhan Shimanon moottorit käytössä varmaankin eniten fatbikessa mitä markkinoilla on ja mikä ero on siinä onko moottori fatbikessa tai jossain muunlaisessa maastopyörässä??
Eikä tuossa moottorissa ole kuin yksi muoviratas jolla on varmaankin jokin merkitys muunkin kuin painon säästön takia enkä ole vielä mistään lukenut tai kuullut että tuo olisi hajonnut tai että se olisi hajoamisherkkä.
Ittellä myös läskissä shimanon moottori e7000. Siellä on sisällä yksi muoviratas, jonka hajoamisesta on useita juttuja esim. Mtb foorumilla. Suomesta olen kuullut yhdestä jutusta jossa tuo muoviratas on hajonnut . Tuo moottorityyppi lienee se vaurioherkin ja ongelmaksi on muodostunut ettei varaosia saa eikä shimano korjaa niitä. Tämä edelleen ulkomaalaisten foorumien mukaan.
Itsellä kokemusta E7000 (vuosi) ja EP8:sta (2 vuotta). Molemmilla ajanut yli -30 ast pakkasissa ilman ongelmia. Pyörä ulkona kylmässä ja akku sisällä lämpimässä.
Perustuu siihen ettei shimano tee fatbike kampia. Nuo Samoxsit on aika viritys, samoin kuin tuo voimakkaasti ulkoneva ketjulinja joka aiheuttaa turhaa vääntöä laakereihin. Spiderit on kaikista ajetuista pyöristä löysällä.
Helkama sanoo "tarkista kampien kireys aina lenkille lähtiessä"
Ihan normaaliin amiskan fysiikan oppeihin perustuu tämä väite ja laakereiden kestoiän laskemiseen.
Itse toki testaan käytännössä kauanko toimii.
Samoxin kammet eivät ole laatutavaraa joka taas ei johdu siitä että Shimano ei ole tarkoittanut moottoria asennettavaksi läskipyörää sen tähden että se ei kestä siinä, vaan sen tähden että läskipyörien ostajat on enää marginaalinen joukko ja kysyntä on vähäistä joten bisnesmielessä kampien valmistus ei ole houkutteleva ja vielä missään ei ole ilmoitettu että Shimano kieltää moottorin asennuksen läskipyörään.
Samoxin kampeja ei ainakaan minun ole tarvinnut vielä kertaakaan kiristää että ne olisi olleet löyhällä, eikä myöskää spideria ole tarvinnut kiristää. Eli ei nuo ihan kaikissa ole löysällä ja toki pyöräilyä harrastava ymmärtää myös sen että ruuvien kireydet kannattaa aina silloin tällöin tarkistaa.
Pyörä sammuttaa virrat kun sillä ajaa terävään kuoppaan, joka täräyttää kunnolla ja tuntuu että sitä herkemmin mitä enemmän on pakkasta. Toimii taas heti kun laittaa virrat uudelleen päälle. Helkama Force jäykkäperä, Shimano DU-E7000 moottori ja Shimano BT-E8010 akku. Akun kiinnitys on jämäkkä ja akku ei heilu tai kolise.
Onko vinkkejä, vai vienkö suosiolla huoltoon ?
Akkukaapeli huonosti kiinni moottorissa tai jossain on katkos.
Itse tarkistaisin kaikki sähköosien liittimet. Käyttäisin ne myös irti ja tarkistaisin, että ei ole hapettumia tms. missään niissä. Lisäksi katsoisin silmämääräisesti, että missään ei johdoissa ei näy murtumia. Mikäli ei tuosta apua löydy niin sit huoltoon.
Pyörästä moottorin suojamuovit irrottamalla ne moottorin liittimet pitäisi saada helposti näkyville.
Viikonloppuna otin pyörän sisään lämpimään ja avasin moottorin muoviset suojakuoret. Mikään johto ei ollut irti eikä heilunut, joten selvää vikaa ei löytynyt. Mutta kuorien sisällä oli paljon hiekkaa ja vetistä rapaa. Tai siis jäistä rapaa, kun pyörä on kylmässä tallissa. Tietysti puhdistin paikat sen mitä ilman vesipesua sai siivottua. Mutta ihmettelen kyllä tuollaista rakennetta, että moottorin etupäässä suojamuovien ja rungon välissä on iso rako juuri siinä mihin eturengas heittää kaiken moskan. Tänään aamulla pyörä toimi normaalisti, mutta totuus selviää kun tulee seuraavat kunnon pakkaset.
Suojaa se kohta, nuo on joidenkin pyörien kohdalla jäänyt puolitiehen. Liittimet kyllä pitäisi olla vesitiiviit mutta aina kosteus ja lika löytää tiensä.
Ite olen tilkinnyt nuo turhat reijät ja kolot . Teipillä, silikonilla ja kuumaliimalla. En näe yhtään syytä miksi moottoriin pitäisi päästä vettä ja kuraa.
Tämä on vain yleishuomio, mutta ainakin Spessun moottori on suunniteltu niin että moottorin johtoihin ja muihin pääsee vesi ihan vapaasti, ei siis tietenkään moottorin sisään. Eli runkoa pitkin ja akun välista ja pohjan vedenpoistoaukosta menee vettä sisään moottoritilaan. Ja tarkoitus on että vesi poistuu moottorinkuoren pohjassa olevasta aukosta. Tämä sen takia että aina sitä vettä jostain menee niin on tärkeää että sillä on poispääsy tie. Eli kaikki on veden kestävää. Boschia en ole tutkinut sen tarkemmin, mutta akun ja rungon väliin jaa rako josta vesi menee sisään. Tulee varmaan jostain pohjasta ulos siinäkin moottorissa. Jotkut käyttää jotain foamia että vesi kulkee vielä, mutta skeida pysyy ulkona. Jos kaikki reiät tukkii ja jostain menee kosteutta silti niin sittenhän se jää ehkä sinne...
Juu en käytä sateenvarjoa kuin yläpuolella. Kaikista pyöristäni puuttuu pohja panssari jonka olen itse tehnyt, rosteri tai alumiini. Moottorin kuoret leviää kuin pärekori jos niitä kolhii. . Eli etupäässä moottoria on noin 10mm korkea aukko, se pitää peittää. Helkamassa noita reikiä on sitten enemmänkin. Kuumaliima on kätevä, helppo vetää ja kuivuu samantein.
Silikonia sitten kuorien saumoihin.
Se virtaliitin on aika hankala irrottaa, länsimaisen peniksen päässä on sama mekanismi. Sen kanssa pitää olla tarkkana.
Joo, sen moottorin ja rungon välisen aukon tukin jo pakkausfoamilla. Pitää katsoa myöhemmin, jos keksii jotain parempaa. Vesi sieltä voisikin ehkä tulla alakautta pois, paitsi jos se jäätyy. Mutta se hiekka ja rapa ei tule pois. En tukkinut pohjasta mitään reikiä.
Suoraan eturenkaalta tuleva suihku kannattaa suojata, mutta muut aukot jättäisin vapaiksi vedenpoistumisen varmistamiseksi. Hyvänä esimerkkinä tukittavasta aukosta on Tunturin maastomalleissa oleva "kaappari" aukko pohjapanssarin etureunan ja viistoputken välissä.
Myös Giantin moottorin suojamuovista löytyy aukot kohdasta, mihin eturengas heittää kaiken kuran. Nyt talveksi teippasin nuo umpeen, kun osa liittimistä on suoraan muovin takana. Voisikohan nuo peittää ihan pysyvästi vai tuleeko kesällä ongelmia moottorin lämpenemisen takia?
Tuskin tuosta moottorin etuosan suojauksesta on minkaanlaista haittaa onhan suojaus monessa pyörässä toteutettu niin että siinä ei ole minkaanlaista aukkoa josta etupyörästä lentävä kura pääsisi moottoriin asti näin on esim. Helkama fe12:ssa. Riittää varmasti kunhan moottorin kyljet on avonaiset ja niissähän ainakin Shimanon moottoreissa on oikein jäähdytys rivoituskin.
Jatkan vielä vähän tarinaa. Eilen pätkäisi kerran virrat poikki isommassa kuopassa, vaikka oli vain yksi aste pakkasta. Viimeksi tutkin akun kiinnitystä ja se oli kunnossa. Nyt katsoin akun liittimiä tarkemmin ja vika taisi löytyä. Akun puolella yhden liittimen "pinnit" ovat syvällä melkein piilossa. Ne ovat ihan eri lailla kuin meillä olevissa kahdessa muussa samanlaisessa akussa. Huomenna sitten aamun työmatkalla testiä toisella akulla. Ja kun käytettävissä on toinen akku, voi tuon liittimen mahdollista korjausta tutkia kaikessa rauhassa.
5 vuotta vanha 13 tkm työmatka-ajettu e8000 steps (focus bold2) lopetti avustamisen tänään kesken ajon. Mittaristo, kytkimet, akku jne toimivat ok, mutta moottori ei avusta ja jos kokeilee peruuttaa pyörää, niin moottori estää renkaan pyörimisen taaksepäin.
Moottori on rahissut kyllä aiemmin, eli laakerit voivat olla kuluneet. Voiko/kannattaako tälle tehdä mitään? Soitin Kivenlahden Pyörähuoltoon ja he voivat vaihtaa moottorin, mutta heillä ei ole moottoreita hyllyssä. Tiedättekö mistä saa moottoreita? Osaisin varmaan tehdä sen itsekin youtube-ohjeilla. Muistelen, että Shimano ei myisi moottoreita suoraan kuluttajille.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oma laakerivikainen Yamaha moottori (12255 km) korjattiin Sähköpyörien valtuutettu huoltopalvelu, pyörähuolto (electrobike.fi) (Vantaa). Huoltaa myös Shimanon moottoreita. Laakeri + työt, muistaakseni yhteensä noin 150€. Kannattaa ainakin kysyä mitä maksaisi vian etsintä? ja korjaus?
Laakerit kyllä pystyy E8000:seen vaihtaa ja niitä on maailmalla onnistuneesti vaihdettu ja ei ilmeisesti ole edes mitenkään vaikea rasti ja on tiedossa millaiset laakerit pitää olla. Mutta oletko ihan varma että vika on laakereissa?? Eikös noissa ollut myös sitä yhden muovirattaan keskiön murtumis vikaa jonka myös jotkut korjasi tukemalla keskiön peltilevyillä molemmin puolin pulttaamalla ja meno jatkui.
Silloin kun itseltäni meni Yamahasta akselin oikeanpuoleinen laakeri, niin elettiin koronan pahinta aikaa. Varaosista oli pulaa. Vein pyörän Electrobikeen eräänä perjantaina ja maanantaina soittivat, että akselin oikeapuoleinen laakeri pitää vaihtaa, mutta osaa heillä, eikä maahantuojalla ole. Ei edes tietoa koska saataisiin. Koska moottori oli jo purettu sovittiin, että pyörä jää sinne odottamaan osaa. Koska nyt tiesin mikä laakeri pitää vaihtaa aloin itse googlettamaan löytyisikö jostain kyseinen laakeri (Yamahaan löytyy räjäytyskuva). Nopeasti selvisi, että ebikemotorcentre.com:sta löytyy laakerisarjoja moneen sähköpyörän moottoriin (myös minun Yamahaan) ja yleensä kun joku laakereita myy, niin ne ovat tuon putiikin toimittamia. Soitin Electrobikeen ja kysyin jos vaihtaisivat asiakkaan itse hommaaman laakerin, kun laakeria ei kerran suomesta löydy? Sanoivat, että voivat poikkeustapauksessa näin tehdä. Ei muuta kuin noin 100€ laakerisarja tilaukseen. Seuraavana päivänä tuli soitto, että jostain oli yksi laakeri löydetty ja voi tulla parin tunnin kuluttua hakemaan. Nyt minulla on avaamaton Yamahan laakerisarja varalla. Pyörä on toiminut moitteettomasti jo noin 6000 km.
Tuohon E8000 taitaa laakerisarjan osanumero olla: PLS00701E8 (ei sisällä tiivisteitä)
eBike Motor Centre (Performance Line Bearings) - Motor bearing kit for Shimano E8000 Part No PLS00701E8
EVTT-moottori | Kauppa (evtt-moteur.fr)
Edit. Olisin voinut tilata vain sen vaihdettavan laakerinkin, osanumero: PLY00420, mutta ajattelin jos rikkoutuu kohta perään jokin toinenkin, niin onpahan koko setti jo varalla.
Onkos kenelläkään kokemusta miten tämä uus shimanon ep801 eroaa vanhemmasta ep8?
Kirjanmerkit