Stroh 60% ja paksu kaakao toimii!
Omalla kohdalla pakkasilla g1000 anorakki toimii kyllä hyvin niin siirtymillä kuin metsässä, alla yleensä merinoa ja tavallinen villapaita. Barmitseissä tulee kyllä aina hiki, mutta parempi se, kuin palelu.
Kippuratankoisen barmittsit löytyi mutta suoratankoisen ei. Mutta jotain hyvääkin.
Löysin Therm-IC sähköpohjalliset joitten olemassaolon olin täysin unohtanut...
.
I väntan på ännu dåligare tidet
Yläkropan pukeminen on OK, ja flättien kanssa myös kenkätilanne on hallinnassa. Mutta kolmet housut päällekkäin alkaa ahdistaa.![]()
^^Ja keväällä vaatetuksen vähentäminen hankalampaa kuin syksyllä lisääminen. Itse tuollaista +10° pitänyt shortsirajana.
Toisaalta keväällä sitä pärjää vähemmällä kuin nyt syksyllä vaikka mittari näyttäisikin samaa lukemaa.
Mutta on totta, että varsinkin työmatkapyöräilyssä tuo vaaterumba syö. Itse olen todennut kylmästi, että pyörää voi ajaa ihan tavallisissakin vaatteissa niin se on työmatkoilla helpottanut tuota huomattavasti.
Talvikeli vaihtuikin näköjään nopeasti läskipyöräpöpperöstä nastapyöräiljanteeksi.
Xs, valitettavasti lähtöajat useimmiten ennen aamu kuutta...
Itsellä päinvastaista tuo pärjääminen, keväällä kroppa jotenkin tuossa vaatetusmoodissa kiinni. Syksyllä tuntuu että varannut lämpöä ja helppo lisätä vaate kerrallaan. Pyöräilyvaatteet ja työvaatteet onneksi oli erit ja kerkiävät taas illaksi tarvittaessa kuivumaan...
Muutama päivä kun oltiin plussalla ja kaikki meni sohjoksi, niin nyt kyllä aamulla huomasi missä oli sohjon poisto laiminlyöty. Aikamoista möykkyä ja esterataa oli pinnat.
Hyvin hoidetut pääreitit oli OK, mutta nämä teollisuusalueen sisällä olevat "arvottomat" väylät kyllä sitten aika karmeat.![]()
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Eniten talvihoidossa kusee se, että auraussopimuksissa maksetaan siitä että x määrä senttimetriä kun tulee lunta niin pitää aurata. Tämä johtaa siihen että loskaa ei juuri koskaan aurata pois ja sitten kun se jäätyy niin siinä ei sitten ajetakaan ilman maastorengasta. Ja tuota jäätynyttä loskaa jossa on mutkittelevia renkaanjälkiä ei myöskään aurata vaan siihen vain maksimissaan kylvetään kiviä.
Eipä tuo täälläkään ole sen kummempaa. Pääväylät nuollaan, että kaupunki saa kivoja somekuvia. Kaikki muut on sitten pottupellolla. Traktorilla aurattu joten laidoilla vähän kovempi kohta, mutta keskellä pehmeää, kun auraus tapahtuu sitten joskus.
^^ Joskus tuntuu että aurataan niin kevyellä kalustolla että ei saada jäätynyttä tasaiseksi vaan se jää lumen alle odottamaan kevättä.
Nyt lenkillä huomasi että metsässä naamaa raapivat risut tekevät aika kipeää kun on -20 pakkasta. Iho on vähän herkempi tai oksat kovempia.![]()
Eilen ajelin vajaa puoltoista tuntia noin -20, ja yllättävän hyvin pysyi varpaat lämpimänä Laken 303, merinopohjallisilla ja villasukalla. Jätin kengät tarkoituksella vähän löysemmälle joten ilmatilaa oli tavallista enemmän.
On tää talvipyöräily vaan mahtavaa. Tangossa kaksi valoa. Toinen ei syttynyt ja toinen paloi melkein minuutin ennen kuin sammui. Kypärässä vielä otsavalo kiinni sekin vain vilahti ja sammui. Garminin varia valo ei myöskään syttynyt ja gaminin mittari sammui 10 min ajon jälkeen. Hydrauliset jarrut ihan jäässä tosin ei niitä tarvitse kun lopettaa polkemisen pyörä pysähtyy kuin seinään. Sen verran jumissa renkaat ettei rullaavuutta ole yhtään. Lukkopolkimet ei pyöri kuin väkisin vääntämällä. Onneksi vaihde vaijeri ei sentään ole jäässä mutta ei sillä niin merkitystä kun takavaihtaja ei liiku pakkasen takia joten samalla vaihteella mennään koko matka. Ulkona mahtava talvikeli iltavuoron jälkeen pakkasta -25 astetta mutta mitään paikkaa ei palele paitsi se peukalo josta tunto on mennyt aikoja sitten. Pyöräilen hymy korvissa kotiin ihaillen talvista upeaa maisemaan ajatellen miten hyvin kaikki on. Kyllä elämä on ihanaa.
Mukava talvikeli oli tänäänkin ajella polkuja. Varpaat jäätyy vaan aina tunnin ajelun jälkeen.
koetin eilen kylmiltään, että miten SuomiTyres Routa sujutetaan vanteille. Ostin ne fillaritorista halvalla, kun satuin löytämään hyvän kokoiset. Miten teillä on toiminut Roudat?
Eilen illalla tuli polkastua 12km/40min. lenkki. Kotoa lähtiessä oli-28 ja alavalle suolle päästessä Garmin ehti näyttää -30, ennen pimenemistään, vaikka akku oli täysi. Ensimmäisen kerran pakkasessa jäykistyi myös ohjauslaakeri, molemmat jarrut, vaihteet, hissitolppaa en viitsinyt edes koittaa säätää.
Valona on Magicshine 8000, jolla ajettu noin 1h edellisen latauksen jälkeen ennen lähtöä, tullessa vielä 2/3 valoa paloi akussa. Shimano EP8 toimi myös moitteettomasti. 720w akku, jolla oli ajettu edellisen latauksen jälkeen 37km ja täydet palkit lähtiessä, 1 palkki hupeni reissun aikana.
Töistä kun ajelin aamulla kotiin, niin Tuomarinkylän peltojen kohdalla näytti Garmini ennen hyytymistään -29,2 astetta.
Vähän alkaa käymään jo pyörääkin sääliksi![]()
Aikoinaan huomasi että kun aamupakkanen lähempänä kolmeakymmentä niin hyvin huolletusta pyörästä löytyy yllättävän paljon kitinöitä.
^
Ja niin löytyy hyvin huolletusta kuskistakin![]()
Tänään kun kävin -25°C pakkasessa muutaman kilometrin kauppareissulla, niin Rohloff-navan vapaaratas pyörähti muutamassa vaihteenvaihdossa tyhjää mutta sai toki otteen hetken päästä. En ole vaihtanut talviöljyjä, koska sää kuitenkin taas pian lämpenee. Kymmenen asteen pakkasella ei ole ollut mitään ongelmia. Vaihdan sitten keväällä öljyt.
Valot ovat toimineet hyvin, vaikka niillä on jo reilusti yli 10 vuotta ikää. Schmidt ja B+M ovat osanneet hommansa.
^Benny, kyllä siinä mutinaa ja kitinää riitti kun viiden jälkeen pakkaseen lähti. En voi sanoa kaipaavani moista edes nostalgia mielessä.
Kirjanmerkit