FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 72 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 62 70 71 72 73 74 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.131 - 2.160 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

^^ Käytetään, käytetään! Pakkasella mennään sinisellä Rexillä, kevätkeleillä liisterillä, muuten pitoteipillä.

Minuakin joskus neuvottiin laittamaan ns. tällialueelle kaksi kerrosta ja minusta se on ollut toimiva ratkaisu ilman haittapuolia.

Haagan suksihiontaan menin kerran, jonkun verran kävelymatkaa 3.5km per suunta. Kun olin kävellyt perille. Olin nähnyt siellä sauvat löytyvän varastosta myynnissä, kun menin sisään kauppaan kaksi työntekijää keskenään vaan heitti läppää ja naureskeli, pari minuuttia paikalla odoteltua, ilman mitään huomiota, lähdin vaan pois. Olisin ollut ostava asiakas, mutta ei siinä löysin kyllä sauvat muustakin liikkeestä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Puuhasteleekos täällä joku käsikuviointilaitteiden kanssa?

Käytin omat sukset hionnassa Haagan suksihionnassa ja sain aikamoisen määrän tietoa lähes kaikesta mutta käsikuviointi kiinnostelisi täydentämään kuumavoitelua. Vahojen kanssa tarvitsee kyllä pelailla entistä vähemmän kun hionta ja pohjustus on kunnossa ja spreijaa päälle FLUORIA, ilmeisesti on niin että käsikuvioinnilla voisi kuitenkin saada vielä napsun lisää luistoa jos menee oikein..
    Juu on tullut värkkäiltyä noiden käsikuvioiden kanssa jonkun verran. Ensinnäkin tarvii olla sellainen voiteluteline ettei suksi/teline karkaa alta. Eli sama vaatimus kuin siklatessa.
    Oman kokemuksen perusteella suurin hyöty ko menetelmästä tulee ns mätövesikeleillä=saadaan se imua aiheuttava vesi vähemmäksi sieltä suksen alta.
    Monesti autaa jo se kun vetää suoran kohtuu karkean urituksen siteen kohdalta kantaan.
    Kuvassa erään voide/välinevalmistajan suosituksia.

^^ Itsellä on vuosien saatosssa kertynyt noita työkaluja useitakin.

^
    Vesikelin Fischer voideltu napilla ja fluorinesteellä, sekä hiihdetty 2,5h jonka jälkeen harjattu messingillä. Paljon nousee vielä voidettta pohjan kuviosta! Hionnan päälle vedetty suora uritus
    käsikuviontilaitteela. (Kuvattu suurentavalla makro asetuksella.)
    Tahtoo sanoa, että kuvion teko menee hukkaan, jos sitä ei avata kunnolla messinki & rosteriharjalla. Tämä siis jos voidellaan vanhan urituksen päälle. (suositushan on, että kuvio vedetään voitelun päälle)
    Kuvan suksessa hionnan lisäksi em käsikuvionti työkalulla tehty suora uritus kannassa.

Sillälailla, itsellä tavoitteena että saisi sukset luistamaan optimaalisella tavalla (paremmin kuin ennen) ja käsikuviointi nousee usein pintaan kun kyselee viisaammilta. Suksihionnassa opastettiin sen verran että kun pohja on hiottu, siihen pohjustus päälle, harjataan ja sen jälkeen kuvio. Tuntuu jotenkin kummalliselta että ensin pohjaan hiotaan kuvio, sitten pohjustetaan mikä harjataan pois ja sen jälkeen kuvioidaan ja silloinhan noin periaatteessa käsikuviointi rikkoo tuon hionnan kuvion, vai meneekö mulla tässä joku väärin? E: internetsistähän löytyy kyllä tästä paljonkin materiaalia, pitääpä opiskella vähäsen..

^Käsikuviointihan on vaan lisätuunaus jos se pohjaan hiottu kuvio ei ole ihan 100% kulloiseenkin keliin.
    Just nyt taitaa olla kaikissa omissa suksissa vähemmän jännittävä suora seiska hiottuna ja niihin vedän käsikuviolla havun päälle silloin kun etelässä kostealla lumella hiihtelee.

Kuukkeloin tässä netsistä lisätietoa ja löysin yhden suht tuoreen opinnäytetyön käsikuvioinnista missä kerrottiin että esim ampumahiihtomaajoukkueella 2021-2022 90% suksista oli käsikuvioitu ja haastatellut huoltomiehet olivat sitä mieltä että kuviolla on joissain tapauksissa suurempi merkitys kuin itse voiteella eli kyllä tuossa on todennäköisesti järkeä..

Tuntuu jotenkin kummalliselta että ensin pohjaan hiotaan kuvio, sitten pohjustetaan mikä harjataan pois ja sen jälkeen kuvioidaan ja silloinhan noin periaatteessa käsikuviointi rikkoo tuon hionnan kuvion...
    Ei kuvionti poista sitä hiontaa, se tulee vaan harvempana kuviona ikäänkuin siihen hionnan päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Ei kuvionti poista sitä hiontaa, se tulee vaan harvempana kuviona ikäänkuin siihen hionnan päälle.
    Joo tämän sain itselleni jo selitettyä. Mutta jos jaksaisi saivarrella niin logiikka ontuu siinä että pohjustetaan, harjataan, kuumavoidellaan ja harjataan niin pohjassa ei pitäisi olla juuri mitään jäljellä mihin kuvio puree (E. muuta kuin se hiottu kuvio). Mutta tää on selvä, voidaan mennä eteenpäin, aivo ei vaan meinaa käsittää

Hiontakuvio muodostuu ainetta poistamalla ja käsikuvio "painamalla" haluttu kuvio pohjamateriaaliin. Hiontakuvio säilyy voitelusta toiseen, mutta painamalla tehty käsikuvionti häipyy muutaman kuumavoitelun jälkeen.
    Käsikuvionti on siisti, ympäristöystävällinen ja kustannustehokas luiston parantaja.

Kuukkeloin tässä netsistä lisätietoa ja löysin yhden suht tuoreen opinnäytetyön käsikuvioinnista missä kerrottiin että esim ampumahiihtomaajoukkueella 2021-2022 90% suksista oli käsikuvioitu ja haastatellut huoltomiehet olivat sitä mieltä että kuviolla on joissain tapauksissa suurempi merkitys kuin itse voiteella eli kyllä tuossa on todennäköisesti järkeä..
    En ole lukenut ko. opinnäytetyötä, mutta ainakin tekijällä näyttää olevan aika vahva sidonnaisuus suomalaiseen kuviointilaitevalmistajaan… Mutta hyviä tuotteita se toki tekee.

Lienee aika tunnistettu fakta, että suurin osa luistosta on peräisin itse suksesta (eli sen profiilista). Sitten pohjan kivihionta jo melko pienellä osuudella. Ja loppuprosentit jakavat voitelu ja käsikuviointi. Pertsassa pitovoitelu vähän sekoittaa tuota suhdetta vielä.

Toi marco1:n tapa käyttää eri käsikuvioita suoran perushionnan päällä on ihan fiksu ja yleinen. Toinen vaihtoehto on hioa eri suksiin eri kelialuiden hiontoja suoraan. Tätähän monet keskieurooppalaiset maajoukkueet tekevät kilpahiihdossa, käsikuviointi on suositumpaa Pohjoismaissa.

Eräs kovanluokan voitelumestari antoi minulle hyvän vinkin messinkiharjan käytöstä. Kun avaat kuviot messinkiharjalla, ennen nylonharjausta, niin työnnä messinkiharjaa aina samoin päin suksessa. Messinkipiikit taittuvat harjassa ajanmyötä ja tekevät työn raastamatta pohjaa. Olen omalla harjallani kokeillut kerran kokeilumielessä työntää väärin päin ja silloin se on tosi karhean ja repivän oloinen, koska piikit taittuneet toiseen suuntaan. Näin toimien et "revi" suksen pohjaa. Tussilla laittanut työntösuuntaan nuolet metalliharjoihin.
    "Veljesi ryssävihassa!"
    Voimaa ilosta.
    Viha on energiaa!

Luistovoitelut olen jonkin aikaa tehnyt niin, että olen valmiiksi murskannut parafiineja ja laittanut pulloihin glide cleanerin sekaan sulamaan. Pullosta tuntuu tulevan ulos aika samanlaista litkua kuin spray purkista. Sieltä sitten vaan levitys pohjaan ja hetken kuivumisen jälkeen harjaukset. Ei tarvitse siklata, eikä mene hyvät voiteet lattialle, vanhat hyvät parafiininpalat nopeasti "pikaluistoina"pohjaan.
    Jagge_ muokkasi tätä : 15.12.2023 at 16.04 Syy: siis glide cleaner

^Nyt oli jumprahuiti sellainen innovaatio että tulee käyttöön. Paljonkohan sinne uskaltaa laittaa liukenemaan? Kuinka pieninä murusina? Tietysti voihan sitä nestettä lisätä jos liukene. Kiitos tästä.

Miksi noin, eikö nykyiset nestevoiteet ole jo valmiiksi tuollaisia?

Ei viitsisi kiikuttaa jo olemassa olevaa parafiinivalikoimaa kierrätykseen ja sitten heti perään mennä kauppaan ostamaan muutamalla satasella samoja vahoja nestemuodossa, vaikka kaupan valmiit varmaan karvan verran liukkaampi olisivatkin kun niissä ei ole glide cleaner omaa vahaa mukana, jota siis noissa keitoksissa tulee väkisin joka keitokseen. Siis ei kai siinä vahassa mitään vikaa ole mutta ihan joka kelille ei voi olla aivan optimi.

Kepsu kerro kokeuksista täällä kun niiitä kertyy. Laiskasti murustelin ja perään bond tyyliin shaken and not stirred.in
    Jagge_ muokkasi tätä : 15.12.2023 at 16.05 Syy: glide cleaner

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Ei viitsisi kiikuttaa jo olemassa olevaa parafiinivalikoimaa kierrätykseen ja sitten heti perään mennä kauppaan ostamaan muutamalla satasella samoja vahoja nestemuodossa.
    Erittäin hyvä perustelu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kepsu Katso viesti
    ^Nyt oli jumprahuiti sellainen innovaatio että tulee käyttöön. Paljonkohan sinne uskaltaa laittaa liukenemaan? Kuinka pieninä murusina? Tietysti voihan sitä nestettä lisätä jos liukene. Kiitos tästä.
    Olen samaa mieltä. Jättipeukku myös täältä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Clean and glide on aikamoinen myrkky niin eihän nyt sellaista tule käyttää. Siinä on fluoria ja kaikkea. Hyi teitä.

^Lupaan laittaa sitä vain itselleni ja salaa. En esim. Iivolle ettei käy köpelösti. Ja kai se on parempi käyttää pois kuin viedä ongelmajätöksiin.

itse asiassa mulla liuotintököttinä rexin glide cleaner uhf, jossa ei taida olla fluoria, koska siitä on fluorilliseksikin mainostettu versio. Pitäisi kai edes auttavasti lukea mitä purkkien kyljessä lukee ennen palstoilla kohkaamista. (muokkaan yllä oleviin viesteihin clean& glide tilalle clide cleaner)

Jos ei ole tapana ihan joka vuosi luostovoidella niin, onkohan tänä talvena riski että laskee alamäessä jonkun kilpahiihtäjän selkään kun vanhat sukset luistaa niin hirveästi edellisinä talvina ladusta suksiin tarttuneen fluori takia.

itse asiassa mulla liuotintököttinä rexin glide cleaner uhf,
    Ei tainnut mennnä vieläkään oikein. Oletettavasti kyseessä on tämä https://rex.fi/en/shop/skicare/skica...kinetic-170-ml eli Glide Cleaner UHW-versio. Elikäs näitä uudempia Ultra Hard Wax -juttuja.

UHF on ainakin joskus tarkoittanut Ultra High Fluor mutta sellaista Glide Cleaneria ei taida olla ollutkaan tarjolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Eräs kovanluokan voitelumestari antoi minulle hyvän vinkin messinkiharjan käytöstä. Kun avaat kuviot messinkiharjalla, ennen nylonharjausta, niin työnnä messinkiharjaa aina samoin päin suksessa. Messinkipiikit taittuvat harjassa ajanmyötä ja tekevät työn raastamatta pohjaa. Olen omalla harjallani kokeillut kerran kokeilumielessä työntää väärin päin ja silloin se on tosi karhean ja repivän oloinen, koska piikit taittuneet toiseen suuntaan. Näin toimien et "revi" suksen pohjaa. Tussilla laittanut työntösuuntaan nuolet metalliharjoihin.
    Tämäpä olikin hyvä vinkki. Tätyypä ottaa ja merkata suuntanuoli harjaan. Sukset olen kuitenkin harjannut (messinki) aina myötäsukaan eli kärjestä kantaan.

Koskahan joku keksii kokeilla suksien uppovahausta

Ei ole omaa suksiuunia, mutta on mun suksille "paisto" tehty.
    Vastaa ehkä uppovahausta.
    "Uunissa, 55-60 asteen lämmössä sukset viipyvät keskimäärin kahdeksasta kahteentoista tuntia. Noina tunteina pohjiin voideltu parafiini imeytyy syvälle suksien huokosiin. Asiakkaalle sukset lähtevät liikkeestä hiihtokuntoisina. -Keleistä riippuen käsittely kestää hiihtokauden, eli noin 800-1 000 kilometriä."- lainaus erään suksihuollon sivuilta.

Mulle tolkutettiin huoltoliikkeessä sitä että pohjia ei saa polttaa, eli painaa liian kuumalla raudalla tai liian pitkään. Kuulemma madshusin pohjat alkaa kuplia ja visseristä tulee läikikäs. Voisi kuvitella että tuollaisessa paistossa olisi järkeäkin, vaikka myönnän että lukaisin nopeasti lämpötilaksi 800-1000astetta..

^ Myös liian kylmästä raudasta saattaa seurata vahinkoa jos ja kun sitä rautaa joutuu hinkaamaan monesti edestakaisin jotta voide sulaa. Tällöin lämpö siirtyy suksen runkoon ja voi tehdä siellä tuhojaan.
    Voiteen pitäisi sulaa pohjaan kertavedolla. Näin ovat voitelumestarit neuvoneet.

Myö tällainen menetelmä on olemassa eli infrapunavoitelu. https://skiout.fi/tuote/laskettelusu...rapunavoitelu/ Paikallisessa Kesportissa on ko laite ja suksien oston yhteydessä otin käsittelyn, kun samaan hintaan sain.

https://www.ess.fi/urheilu/6424448

Ei kuviointi ammattilaisillekaan niin helppoa ole.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ei se ole helppoa TV viihteessäkään.

https://www.dailymotion.com/video/x2f8pys

Kovin parafiini mitä olin liotellut oli rexin sininen. Peltipurkkiin ei oikein näe miten se on sulanut, mutta ensimmäisinä päivinä ravistaessa kuului sellaista rapinaa että jotain kiinteää sillä vielä oli. Ehkä viikon jälkeen sieltä on kuulunut enää loisketta.

Nyt on pari päivää ollut kokeeksi jotani vanhaa startin vihreää sulamassa läpinäkyvässä putelissa. Se oli kovin parkku mitä nyt löysin. Litkun väri on jo muuttunut vähän vihertäväksi, mutta tiedä häntä onko muuta liuennut kuin väriainetta. Sakkaa siellä on yhä aika lailla, ehkä vaan vähän tasaisempaa muhjua kun alkuunsa. Nuo kovemmat parkut varmaan kannattanee viilata aika pieneksi - mikäli nyt yleensäkään sulavat.

Luistovoitelut olen jonkin aikaa tehnyt niin, että olen valmiiksi murskannut parafiineja ja laittanut pulloihin glide cleanerin sekaan sulamaan. Pullosta tuntuu tulevan ulos aika samanlaista litkua kuin spray purkista. Sieltä sitten vaan levitys pohjaan ja hetken kuivumisen jälkeen harjaukset. Ei tarvitse siklata, eikä mene hyvät voiteet lattialle, vanhat hyvät parafiininpalat nopeasti "pikaluistoina"pohjaan.
    Olen itse käyttänyt vastaavia jo reilu 10v - watevö_glide-cleanerin sekaan luistavampaa ainesosaa. Parafiinejä en ole kokeillut kun pari kertaa (olleet kovia Holmenkollenin valkeita), mut enempi erilaisia nappimuotoisia fluoreja.
    Vakkari pakkaskeleille on TK-72 nappi hienonnettuna cleaneriin - en juuri ole huomannut eroa luistossa tekeekö sen ns. pitkän kaavan kautta vai sekoitettuna liuoksena purkin kautta. Noi napit (hienonnettuina liukee 24-48h ilman isompaa ravistelua). Kun suihkeen jälkeen pohja on kuiva ja jäähtynyt ulkolämpötilaan, pari vetoa h-vetin kovalla nylon-harjalla ja sit kiilloitus mohair- poraharjalla. Toimii.

käsikuviointi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Juu on tullut värkkäiltyä noiden käsikuvioiden kanssa jonkun verran. Ensinnäkin tarvii olla sellainen voiteluteline ettei suksi/teline karkaa alta. Eli sama vaatimus kuin siklatessa.
    Oman kokemuksen perusteella suurin hyöty ko menetelmästä tulee ns mätövesikeleillä=saadaan se imua aiheuttava vesi vähemmäksi sieltä suksen alta.
    Monesti autaa jo se kun vetää suoran kohtuu karkean urituksen siteen kohdalta kantaan.
    Kuvassa erään voide/välinevalmistajan suosituksia.

^^ Itsellä on vuosien saatosssa kertynyt noita työkaluja useitakin.

^
    Vesikelin Fischer voideltu napilla ja fluorinesteellä, sekä hiihdetty 2,5h jonka jälkeen harjattu messingillä. Paljon nousee vielä voidettta pohjan kuviosta! Hionnan päälle vedetty suora uritus
    käsikuviontilaitteela. (Kuvattu suurentavalla makro asetuksella.)
    Tahtoo sanoa, että kuvion teko menee hukkaan, jos sitä ei avata kunnolla messinki & rosteriharjalla. Tämä siis jos voidellaan vanhan urituksen päälle. (suositushan on, että kuvio vedetään voitelun päälle)
    Kuvan suksessa hionnan lisäksi em käsikuvionti työkalulla tehty suora uritus kannassa.
    hei1
    tuossa kuvassa on varmaan ohjeet käsikuviontiin, vai onko jollain kokemusta mitä kuvioa eri keleille kannatta laittaa? huonosti löytyy tietoa käsikuvioinnista

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •