HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 13 / 28 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 815

Aihe: Pääkaupunkiseudun pyöräteiden kunto

  1. #361
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Tästä sepelistä ja sen aiheuttamista rengastuhoista oli taannoin kokonainen ketju. En sanoisi nillittämiseksi, kun aiheesta on aiheesta avauduttu vuosien saatossa monia kertoja. Ehkä teillä kiristää hiihtotrikoissa?
    Onhan se ketju vieläkin tuolla rengasosastolla ellei sitten ollut vielä erikseen joku toinen

    https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...vastaan/page53

    Eteläespoossa oli väylät ihan kohtuukunnossa eilen

  2. #362
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Hyvinkäällä oli kaupungin laidalta asti tasalaatuista aurattua pyörätietä. Helsingissä reilun kilometrin matkalla päärautatieasemalta Kamppiin oli:

    jalankulkijoiden kraaterisohjoa steissin edessä
    märkä tie Postikadun pyörätiellä
    koko pyörätien jatkeen levyinen lumikinos keskellä Mannerheimintietä
    hyvä aurattu lumipinta Salomonkadulla Graniittitalolle asti
    upottava ja urautuva lumipinta Salomonkadulla Granitttitalon kohdalla
    märkää ja sulaa Tennispalatsin kohdalla
    suolasohjoa loppumatka Salomonkatua

  3. #363
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.073
    Luonnonhiekkaa ei voi käyttää, koska harjut pitää suojella (ja hyvä niin). Siitä on muutenkin jo niukkuutta, esim betoninvalmistuksessa. Kovasta kiviaineksesta murskattu sepeli sisältää noita teräviä piikkejä, jotka puhkovat renkaita. Pehmeämmästä kalliosta murskattu sepeli on pyöreämpää mutta jauhaantuu kaduilla talven aikana ja pölisee keväälle enemmän.

  4. #364
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Helsingissä reilun kilometrin matkalla päärautatieasemalta Kamppiin oli:
    Eilen taisi olla Stadissa joku lakko, mikä saattaa vaikuttaa tuohon.

  5. #365
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Juuri tällä välillä isompi vaikutus on sillä, että Mannerheimintien alikulku on rempassa. Jos koko matkan menisi Baanaa pitkin, kunnossapidon laatu olisi toki tasalaatuisempaa.

  6. #366
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Ei ole olemassa tappajasepeliä, vain säähän sopimattomia renkaita. Hyvät nastarenkaat talvella niin pysyy pystyssä ja renkaat ehjänä.
    Herra on hyvä ja kertoo mikä vika on Ice Spiker Pro:ssa talvikäytössä? Pitääkö olla pistosuojattu erikseen?
    Roots, bloody roots

  7. #367
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.246
    Mulla on pysyny Ice Spiker Pro pari talvea ehjänä. Toivottavasti ei joudy työntää tänäkään talvena.

    Onkos muuten jotain hyvin pistosuojattua rengasta samantapaisella nastoituksella kuin Ice Spider Pro on?

  8. #368
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Herra on hyvä ja kertoo mikä vika on Ice Spiker Pro:ssa talvikäytössä? Pitääkö olla pistosuojattu erikseen?
    Mites tää meni ISP:stä läpi?

    Mun ISP:eillä käynnistyi juuri kolmas (vai neljäs?) talvi eikä ole ollut mitään ongelmia. Näitä pk-seudun kelvejä on tullut ajettua.

  9. #369
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Sellainen 2 cm pitkä suiru ilmeisesti sopivasti ollut pystyssä ja meni niiden kuminäppylöiden vierestä.
    Roots, bloody roots

  10. #370
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.733
    Noi toi on vaan skeidaa tuuria. Itsellä ei ole yksikään nastarengas puhjennut sepelin takia. Nyt kahvat ja piikkisiat alla. Joskus muinoin contin marathon winterit tai jotkut semmoiset.

  11. #371
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.732
    Itsellä myös ISP:t talvella alla (kelistä riippuen saattaa mennä nastationkin nappularengas alle) ja en ole niillä ajaessa edes miettinyt että pitäisi sorastettuja osuuksia välttää. Pitää olla jo huonoa tuuria että tuosta läpi menee.

  12. #372
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Ei vaan viitsisi enää touko-kesäkuussa ajella ISP:llä sen takia, että pyöräteille levitellään renkaat puhkovaa kiviainesta ja putsaaminen kestää kuukausitolkulla.

  13. #373
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Joka tapauksessa idea tuntuu koko ajan olevan, että pyöräilijä on tässä maksumiehenä. Jossain kohtaa voisivat jalankulkijatkin harkita niitä liukuesteitä kenkiinsä.
    Roots, bloody roots

  14. #374
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ei vaan viitsisi enää touko-kesäkuussa ajella ISP:llä sen takia, että pyöräteille levitellään renkaat puhkovaa kiviainesta ja putsaaminen kestää kuukausitolkulla.
    On niitä kestäviä nastattomiakin kumeja kevään ajoon tarjolla. Tai jos mahdollista, niin itse olen ajanut tubeleksena suhkot kevyilläkin kumeilla ilman sen kummempia ongelmia.

    Mielestäni ihmiset luovat tästä rospuuttokelien pyöräilystä mahdottoman ongelman mikä on kuitenkin aika helposti ratkaistavissa

  15. #375
    Hölmöläisten hommaa tää sepelöiminen. Aluksi aurataan ja roiskitaan sepeliä pakkaslumelle, 5 tunnin päästä sataa lisää lunta joka peittää sepelit, no taas aurataan lumet ja sepelit pois ja uudet sepelit tilalle pitävälle pakkaslumella. Tämä toistuu monta kertaa viikkoon niin voi kysyä miksi ja kenen rahoilla tämä turha homma tehdään. Muistuttaa hölmöläisten valon kantamista sillä erolla ettei tässä tapauksessa kämppä ole edes pimeä.
    Ja ajan ilman nastoja ja tuolla ei ole liukasta muuten kuin lumipöperön takia johon ei sepeli tai nastat auta vaan auraus. Mitään eroa sillä ajaako sepelöityä pätkää tai sepelitöntä, paitsi että sepelipätkällä rapisee kilisee kun kivet lentää.

  16. #376
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.928
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    On niitä kestäviä nastattomiakin kumeja kevään ajoon tarjolla. Tai jos mahdollista, niin itse olen ajanut tubeleksena suhkot kevyilläkin kumeilla ilman sen kummempia ongelmia.

    Mielestäni ihmiset luovat tästä rospuuttokelien pyöräilystä mahdottoman ongelman mikä on kuitenkin aika helposti ratkaistavissa
    Kyllä itselläkin keinot näistä on selvitä, mutta ei se sitä tarkoita etteikö parannettavaa olisi. Esim. viime talvena sitä sepeliä kylvettiin aivan älyttömiä määriä, kun ei osata kerralla poistaa polannetta asfalttia myöden. Eli levitettiin polanteen päälle sepelit, aurinko sulatti ne päivän aikana sinne polanteen sisään ja seuraavana päivänä sama homma uudestaan.

  17. #377
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    En kyllä ISP:tä tuhois sepelillä/asvaltolla/kevlillä. Äskenkin meni lähikauppamatka ihan loistavasti wanha Mara winter edessä ja pistosuojattu sliksi takana romuhybridillä täällä Espoon talousalueella.

  18. #378
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kyllä itselläkin keinot näistä on selvitä, mutta ei se sitä tarkoita etteikö parannettavaa olisi. Esim. viime talvena sitä sepeliä kylvettiin aivan älyttömiä määriä, kun ei osata kerralla poistaa polannetta asfalttia myöden. Eli levitettiin polanteen päälle sepelit, aurinko sulatti ne päivän aikana sinne polanteen sisään ja seuraavana päivänä sama homma uudestaan.
    Raha tuossakin ratkaisee. Liian kevyellä/vähäisellä kalustolla joudutaan ylläpitämään väyliä monessakin paikassa...Ainakin pk-seudulla. Ei kenelläkään ole varaa pitää sitä kalustoa/henkilöstöä reservissä millä tiet olisivat aina ja heti hyvässä kunnossa.

  19. #379
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.730
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    50mm raekoko vastaisi ihan hyvin renkaan kulutuspinnan paksuutta suhteutettuna pyörän rengas vs. auton rengas. Olen itse kaivanut renkaasta 15mm pitkän sapelin, ei missään pyörän renkaassa ole sellaista pistosuojausta joka tuollaisen kestäisi.
    Uuden autonrenkaan kulutuspinta taitaa olla 8mm. Mulla on läskeissä heittämällä saman kokoiset nappulat. Kuten myös täpäreissä. Kalusto sään ja olosuhteiden mukaan.

    Mutta kullä se tappajasepeli puhkoo läskinkin renkaat. Litkutettuna sitä ei välttämättä vain havaitse.

  20. #380
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.733
    Kyllä oli taas mintissä kunnossa stadin kelvit aamulla, ilo ajella. Pieni ryppy tulee työmatkaan Vantaalla kun joku älypää on keksinyt suolahiekottaa Kartanonkoskella urheilukentän vierestä menevän hiekkaisen kelvin.jj ja vähän muutakin. Koiran ulkoiluttajatkin varmasti arvostaa.

  21. #381
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.733
    Törmäsin muuten tähän Vantaan kaupungin sivuilla kun laitoin kyselyä suolauksesta:

    Vantaan kaupungin kadunpito käyttää kävely- ja pyöräteiden liukkaudentorjunnassa niin sanottua turvahiekkaa, jonka raekoko on sama kuin ”tappajasepeliksi” kutsutun hiekoitusmateriaalin.
    Turvahiekka eroaa normaalisti käytetystä hiekoitusmateriaalista siten, että sitä ei ole valmistettu murskaamalla. Tämän takia kyseisen kiviaineksen särmät eivät ole niin teräviä. Turvasepeliä käytetään yleisesti muun muassa lasten leikkipaikoilla esimerkiksi keinujen alla.
    Hiekoitukseen käytettävä materiaali on pestyä ja raekooltaan 1–6 millimetriä. Kiviaineksen pesulla saadaan hienoaines (alle 1 millimetriä) poistettua sepelin seasta. Tällä menetelmällä pyritään minimoimaan keväisiä pölyhaittoja.
    Murskaamattomalla sepelillä ei ole yhtä hyvä kitka-arvo kuin murskatulla kiviaineksella, mutta murskattu kiviaines voi puhkoa esimerkiksi pyöränkumeja. Murskaamattoman sepelin käyttö palvelee paremmin talvipyöräilijöitä jalankulkijoiden turvallisuutta unohtamatta.
    Vaikka kävely- ja pyörätiet hiekoitetaankin pyöräily-ystävällisesti, kaupunki suosittelee talvipyöräilijöitä käyttämään polkupyörissään hyväkuntoisia, karkeakuvioisia ja pistosuojattuja päällyskumeja.

  22. #382
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.180
    Mä ihmettelen tuota termiä "murskaamaton sepeli", koska sepeli nimenomaan murskataan.

    Vantaan tavara ei ole sepeliä tai se on murskattu

  23. #383
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.733
    Ehkä se on kumminkin murskattua, mutta pikkutontut on hionu niistä viilalla särmät pois? Laitoin tämän Helsingille myös kun on siellä keskustelu käynnissä talvihoidosta, ehkä ne toteaa että Vantaa kusettaa vaan En kyllä odota enää mitään vastauksia sieltä, Helsinki on hirttäytynyt periaatteeseen että rakasta kaupunkiamme pitää verrata Amsterdamiin ja Kööpenhaminaan talvipyöräilykaupunkina, eikä esim. Ouluun. Ja onhan se toki seksikkäämpää niin.

  24. #384
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mä ihmettelen tuota termiä "murskaamaton sepeli", koska sepeli nimenomaan murskataan.

    Vantaan tavara ei ole sepeliä tai se on murskattu
    Ensin puhutaan turvahiekasta (joka on.paremmin tuttua leikkivälineiden alta) ja sitten murskaamattomasta sepelistä. Lienee kuitenkin pestyä luonnonhiekkaa tuo Vantaan ihmeaines.

  25. #385
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.180
    Tai myllytettyä ja/tai pestyä kierrätyssepeliä?

  26. #386
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.730
    Suunnilleen samoilta jalanjäljiltä otetut kuvat 180-asteen erolla. Mieluummin ajaisin itse tuolla ensimmäisellä, mutta toki suojasäällä sille pitäisi tehdä jotain ennen pakkasia.

    Nyt tuo harjattu väylä oli kuurassa. Ei sinne kesäkumeilla olisi asiaa. Lisäksi alikulkua ennen molemmista suunnista jäätä.




  27. #387
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Eilen ajoin noin 100 kilometriä Korson ja Kauklahden välillä, muutama pysähdys eri puolilla Vantaata ja Espota, sillä suora reitti olisi 40 kilometriä suuntaansa. Kaikki väylät olivat yllättävän hyvässä kunnossa. Ainoastaan joidenkin kerrostalokeskittymien läheisyydessä oli muhkuralle tallottua lunta. Parhaiten jäivät mieleen pikku pätkä Jumbon lähellä ja sitten Ylästöntien toisessa päätyttyä muutama kilometri Myyrmäen ja Louhelan välillä. Ylästöntie taisi olla melko hyvin aurattu koko matkalta. Paluumatkalla Kehä III:n pyörätie Bembölen kahvituvalta lähes Tuusulanväylälle saakka oli melko paksun pakkaslumen peitossa. Oli siinä ehkä kerran aura käynyt välillä. Vain muutamassa kohdassa oli häiritsevän paksulti lunta. Ei irtolumesta muuta haittaa ollut kuin se, että lunta tuiskusi etulokasuojan välistä kumisaappaisiin sisään. Villasukkien varret olivat ihan paakkuuntuneessa lumessa. Osittain lumen vähäisyys saattoi johtua enemmän hyvästä onnesta kuin kunnossapidosta. Renkaat olivat samat kuin kesälläkin: Schwalbe Marathon Plus 28-622.

  28. #388
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.730
    Laitetaan tämä nyt vaikka tähän, vaikkei suoraan liitykään juuri kelvien ylläpitoon. Välillisesti kylläkin ja avaa Helsingin kaupungin päätöksenteon tilannetta.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009812732.html

    Pitkä stoori, ei ole mun mielestä vain tilaajille.

  29. #389
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    587
    Rantaradan vieressä kulkeva kelvi menee poikki Keran hallien kohdalla 11.12.2023. Asiasta kertoo oikein peltinen kyltti, joten taitaa olla pitkäaikainen riesa. En löytänyt tietoa, liittyykö lisäraiteisiin vai asuinalueen rakentamiseen. Kyltissä luki "Kutojantien ja Karantien välillä", mutta pitäisi kai olla Karamalmintie. Eli Keran asemalta puoli kilometriä itään.

    Lisämatkaa tulee reilu puoli kilometriä. Minä kiertäisin pohjoisen kautta Karapellontietä, enkä kyltissä ehdotettua eteläistä reittiä.

  30. #390
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    285
    ^Kiitos huomiosta, säästi varmasti manailua huomisaamulta.

    Ihmettelin miksi olin missannut kyltit kun usein tuosta ajan ja huvitti huomata että molemmissa päissä Päivänkestämänpolkua on kyltit vain itään päin kulkeville. Länteen päin liikkuva saisi pyörittää päätä että viesti menisi perille, Karantien/Lansanpolun puoleisen kyltin lienee tarkoitus olla toiseen suuntaan.

    Kyltin viesti siis tosiaan "Päivänkestämänpolku suljetaan Kutojantien ja Karantien välillä. 11.12. alkaen Kevyenliikenteen kiertotie Nihtitien kautta."

    Edit: Googlen kartassa tuo ylittävä tie onkin tosiaan Karantie, Espoon karttapalvelulla Karamalmintie. Jälkimmäistä olettaisin oikeaksi.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •