Eipä pettänytkään![]()
Ei kohden koskaan. Kaupunkimme eniten paapottu porukka, pyöräilijät, jaksavat valittaa. Mikään ei heille kelpaa.
Tasa-arvo ei toteudu. Kadut on ainakin eteläisissä kaupunginosissa käytännössä jätetty jo vuosia auraamatta. Autolijat saavat selvitä. Jalankulkuteitä ei putsata kunnolla. Nyt voisi lopettaa pyöräteidenkin auraaminen tasa-arvosyistä. Kovakuntoiset ja harvat talvipyöräilijät kyllä selviävät. Jos ei jaksa ajaa, voi pyörää taluttaa.
Pyöräilijät voisivat vähitellen uskoa, etteivät he ole mitään valittua kansaa, joita paapotaan ja joille sallitaan suunnilleen millainen käyttäytyminen tahansa.
Lukikohan kyseinen kommentoija mielipidekirjoitusta lainkaan? Siinä nimenomaan pyydettiin paapomisen vähentämistä.
Mitä tuo eka lause mahtaa tarkoittaa, "Ei kohden koskaan"? Onko jotain murretta vai typo, mitähän haluaa sanoa?
Taitaa muutenkin vanne puristaa päätä
...eikä mitään eliittiporukkaa kalliine pyörineen ja ajoasuineen
No pyöräilyn haittajärjestöt ovat kaikesata kitisemällä tämän ihan ansainneet, että yleinen mielipide tahtoo olla tuota luokkaa. Sekään kun ei riitä, että pyöräily saa lisää niin pitää valittaa ettei autoilijoilta otettu tarpeeksi pois.
Suolaus ja sepelöinti ovat perkeleen keksintö talviliikkumista vastaan.
Millä sitä liukkautta sitten torjuttaisiin?
Jossain sisäsuomessa tai pohjoisessa pelkkä auraus toimii mutta pk seudulla tai yleensä etelärannikolla lämpötila sahaa jatkuvasti nolla molemmilla puolilla niin se parin millin jääkerros on aika liukas eikö se auraamalla onnistu.
Nastarenkailla. Pyöriin voisi hyvin tulla talvirengaspakko, kuten autoihin.
No, tässä nyt puhutaan pyöräteiden harjasuolauksesta. Ja on niitä nastallisia kenkiä jalankulkijoillekin. Itselläkin kahdet sellaiset. Viime talvena oli ilo vetää reipasta lenkkiä kiiltävällä jalkakäytävällä, kun toiset varovasti käveli pitkin pientareita. Renkaat ja kengät kelin mukaan.
Mutta jalkakäytäville voi laittaa sitä tappajasoraa. Vai meneekö kengänpohjat siitä rikki?
Silläkin riskillä, että olit sarkastinen...
Se on kiva jos löytää nastakengät jotka sopii. Toisaalta ei nastatkaan ihmeitä märällä peilijäällä tee.
Plus, että pitäisi asioilla käydessä olla mukana vaihtokengät siltä varalta, että asiointikohteen lattiat eivät kestäkkään nastoja.
Joo, on olemassa niitä kengän päälle viritettäviä nastaturhakkeita. Kiitos ei.
Eikö harjahiekoitus olisi ihan hyvä? Toimii Turussa ihan ok. Ei ole noilla harjahiekoitetuilla pääreiteillä ollut valittamista sen aloittamisen jälkeen.
Itsellä on kivekset, en tartte sen enempää nastakenkiä kuin renkaita. Tänäänkin ihan jees tulla nastattomilla vaikka lumiaurauksen laiminlyönnin seurauksena tamppautunut lumi oli paikoin muuttunut jääksi, ei myöskään ollut sepeliä tai suolaa, eikä tarvinnut. Maanantai aamuna kun tiet oltais aurattu ei ongelmaa olisi, joten taas voi joku kunnossapidon päällikkö levitellä käsiä ja selittää säitä vaikka itse vetää vuosi toisensa jälkeen vihkoon.
No meillä kävi täällä Mellunmäen perukoilla aurauskalusto hakkaamassa sulaa kelviä kuudelta aamulla. Jaa mistäkö tiedän…
Kelin mukaiset renkaat ja kengät, tarvittaessa nastoja molempiin. Varovaisempaa liikkumista. Ei se ole tuon vaikeampaa. Tuo kymmenien tuhansien sepelitonnien jokavuotinen levittäminen teille ja sen poiskerääminen sekä kiinteän lumen ja jään muuttaminen suolasohjoksi on jotain niin käsittämättömän typerää, että nousee savu päästä kun sitä ajattelee.
Ei liukkauden torjunnan lopettaminen kokonaan ole realistinen vaihtoehto. Kaikilla ei ole nuorten joustavia luita ja rajatonta uskoa omaan kuolemattomuuteen.
Noin viikon verran suolaa levitetty aktiivisesti ja olipa tänään masentavaa katsoa kunnon valossa rauhassa ketjua. Olen yrittänyt "kyllästää" ketjun ylimääräisellä wet lubella, mutta niin se ketju jo näytti kukkivan pintaruostetta.
Helsingin puolella pääväylät on suolattu puhtaaksi lumesta. Haluaisin nähdä sen neropatin kenen mielestä noille suolatuille pääväylille pääsee huomenna aamusta siirtymään ilman nastoja. Suurimmalle osalle suolattu pääväylä ei ala suoraan oven edestä, vaan sille on ensin päästävä. Ainakaan itse en voi huomenna aamusta haaveilla lähteväni liikkeelle ilman nastoja. Valitettavasti suurin osa matkasta taittuu kuitenkin suolavellissä.
Helsingin kaupungin sivuilla on taidettu puhua ainakin joskus suolaliuoksesta. Omien kokemuksien mukaan suolaa levitetään kuitenkin pääasiassa raemuodossa. Enpä sitten tiedä kumpi on pienempi paha. Olen viikon sisään nähnyt 3x suolaa levitettävän mutta sitä kuuluisaa harjakonetta ei ole vielä tullut vastaan. Onkohan taruolento?
Ompa täällä kivaa. Pariin risteykseen suolaa ja ihan vähän sinnekin. Ja kumpaankaan ei tarvii ajaa.
I väntan på ännu dåligare tidet
Tein muuten pienen gallupin suolauksen suosiosta tuon mielipidekirjoituksen pohjalta. Kommetteja kirjoitukseen on nyt tullut 31 kpl, joista 14 kpl on samaa mieltä kirjoittajan kanssa suolausta vastaan ja kaksi (2) kommentoijaa on suolauksen kannalla. Loput ovat yleistä kitinää tai sellaista, jossa ei muuten ole selkeää kantaa asiaan.
Kun lasketaan kommenttien "peukutukset" tai joka Hesarin kielenkäytössä tarkoittaa "Hyvin argumentoitu" saadaan tulokseksi murskatappio suolaukselle.
807 ääntä suolausta vastaan ja 35 puolesta.
Ei tuota selkeämmin voi ilmaista, suolaus on tuomittavaa. Helsingin kaupungin kunnossapito ja HePo voisi ottaa tästä kopin.
Olikohan niin, että liuossuola on Ukrainasta ja sen saatavuudessa on puutteita ystävällismielisen naapurikansamme toimien johdosta.
Tähän voi vaan todeta suolauksen ja sepelin suhteen että kyllä maalla on mukavaa. Ei oo näkynyt suolaa kevyenliikenteen väylillä ja kun en ihan kirkonkylän keskustaan mene niin ei oo sepelistäkään haittaa.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Jotain sepelisuolaseosta on vantaan ikean kohdalle heitetty kun kelvi märkä pakkasella ja tie paksun sepelin peitossa, muutenhan kehä kolmosen vartta ei ole edes sepelöity. Hyvin meni silti nastoitta ja helvetin lennokkaasti kun renkaat rullaa toisin kuin nastat, vaikka paikoin sysipaska teidenhoito on saanut tiet jäisiä uria täyteen pystyssä pysyttiin. Joku, varmaan nastajanari, oli vetänyt lumessa olevasta jäljestä päätellen pannut.
Aiheesta HU:ssa…. Hepon päätä nyt ei ainakaan käännetä, ennen kuin siellä porukka vaihtuu.
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/6375644
Piti tulla taas katsomaan pyhän sodan tilannetta, kun luki Hesarin mielipidekirjoitukset. Näyttää edelleen voivan oikein hyvin.
Jo ensimmäisenä lumipäivänä suolattu osuus oli selvästi paras vaikka oli pelkkää pakkaslunta asfaltilla.
Harjasuolattujen reittien kunto tänään aamulla 18km työmatkalla vaihteli kuivasta asfaltista lumipöperön kautta aivan peilijäähän. Saa olla aikamoinen kivesmies jos tuolla onnistuu kesärenkailla turvallisesti kulkemaan.
Ei vissiin suolaus auta tasan mitään kun pakkasta on yli 10C, jos jää on siillä hetkellä pinnassa.
Taloustieteilijöiden mukaan harjasuolaus lisää pyöräilijöiden määrää. Tosin kun tätä foorumia lukee, niin eivät taida olla foorumipyöräilijöitä eli väärin pyöräilty?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010015325.html
Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner
Kirjanmerkit