GiantGarminElectrobikeEfat
Sivu 18 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #511
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Joka talvi ku ostaa noin 170-180e kpl maksavat nastarenkaat niin tuntuu ikävältä. Ja vain siksi, että jotkut haluaa suolaa jne ja paljaat asfaltit talvella.
    Saa niinkin tehdä, mutta oma ~35 euron mara winteri edessä kestää kyllä tyypillisesti noin viisi talvea. Jossain oikean talven alueella, jossa olosuhteet ovat pysyvämmin pakkasella kestäisi tietysti vielä pidempään. Renkaisiin tuo suolasotku ei näyttäisi juuri vaikuttavan. Nastoistakin se lähtee harjalla vaikka ne muuten hiljalleen korroosiota keräävätkin.

  2. #512
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Nixuu ei nyt välttämättä ole normipyöräilijä normipyörällä.

    Kyllä mullakin nastarenkaat kestää useamman kauden ilman että nastoja lähtee edes siitä sähkäristä. Mutta mieluiten ajan lumella/jäällä kuin asfaltilla.

  3. #513
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Oisko vuonna 2014-2015 talvi niin kaksi paria Nokian 27.5*2.2 ajettiin pillun päreiksi.. toiset parit oli teräskaapeli ja toiset taittuva .. no mulle kumi kustannus oli tasan nolla euroa

    Tais olla aika lumeton talvi ja maastossa kivet näkyvillä niin kumit joutui tavallista kelviä kovemmalle

  4. #514
    Olen tämän talven jäljiltä joutunut pohtimaan onko rahallisesti järkeä jatkaa talvipyöräilyä Helsingissä vielä tulevaisuudessakin. Pyrin välttämään suolattuja reittejä, ja sen johdosta matka pitenee talvella noin 2km suuntaansa. Täysin en suolausta kuitenkaan pysty välttämään. Päivittäin ajoa kertyy noin 30km. Näiden lyhyiden suolattujen osuuksien johdosta, talven jälkeen joudun uusimaan vuosittain seuraavat komponentit: (hinnat arvioita käyttämistäni komponenteista)
    - Ketju 30e
    - takapakka 80e
    - keskiölaakeri 25e
    - vaihtajavaijeri 15e
    - vanteiden napojen laakerit 10-30e

    Yht: 165e

    Lisäksi seuraavat komponentit pitää uusia vähintään joka toinen vuosi (käytännössä lähes vuosittain):
    - jarrusatulat 2 x 35e
    - ohjainlaakeri 30e
    - takavaihtaja 30e

    Yht. 130e

    Näiden kustannuksien päälle tulee vielä vaikeammin arvioitavia korroosiota aiheutuvia kustannuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi suolattomia kelejä useammin vaihtokunnossa olevat kiekot, ruostuneet pienosat (pultit, vaihtajankorvake jne.). Kaikkein suurin kustannus tulee kuitenkin kaikkien näiden vaihtotöiden viemästä ajasta. Jos työn teetättää liikkeessä, en edes halua arvioida loppulaskua. Varmasti hinta on kalliimpi kuin HSL-lippu, ehkäpä jopa yksityisautoilua kalliimpaa. Tähän yhtälöön jos ottaa mukaan vielä rungon hankintahinnan, ja sen vuosittaisen poistoarvon, niin yhtälö huononee ennestään.

    30km päivittäisessä vaihtelevassa kelissä pyöräilyssä tulisi muutenkin kuluvia komponentteja, mutta suolasta johtuen vaihtoväli pienenee todella merkityävästi. Lisäksi en todellakaan jaksaisi pestä pyörää täydellisesti 1-2vk välein, mutta suolavellistä johtuen ei ole muuta vaihtoehtoa. Muussa tapauksessa osia saisi olla vaihtamassa jo kesken talven. Tämänkin ajan käyttäisin mieluummin pyöräilyyn tai muihin harrastuksiin.

  5. #515
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Voi sen näinkin laskea mutta meidän duuniin tulee moni 2-5 km autolla... mutta moni on lopettanut autolla ajamisen KOKONAAN viidenkymmenen vuoden jälkeen ja tää tarina on tosi

  6. #516
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Voi sen näinkin laskea mutta meidän duuniin tulee moni 2-5 km autolla... mutta moni on lopettanut autolla ajamisen KOKONAAN viidenkymmenen vuoden jälkeen ja tää tarina on tosi
    En epäile yhtään ja haluaisin tilanteen olevan tällainen. En vain usko, että suurin osa niistä uusista tavoiteltavista talvella pyöräilyä jatkavista on valmis käyttämään niin paljoa aikaa pyörän kunnostamiseen kuin itse käytän. Sen takia en usko, että suolaamalla saadaan laajempia massoja jatkamaan pyöräilyä ympäri vuoden. Hyvällä pyöräinfralla ja tehokkaasti ilman suolausta tehdyllä väylien kunnossapidolla varmasti saadaan.

  7. #517
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Tuollaisesta auratusta pyörätiestä tulee niin hyvä fiilis. Pyörä kulkee kevyesti ja pysyy puhtaana, nastat ei rapise ja lumi tekee reitistä valoisamman. Kunpa kaikki pyörätiet olis tuollaisia talvella!
    No tämä. Suola voisi olla ihan hyvä lisä keinovalikoimana, mutta kunnon auraus poitäisi silti tehdä ensin. Nyt kun pahimmillaan huonosti auratulle väylälle levitetään suolaa lumen päälle, niin ihan hirveää kiisseliähän se on.

  8. #518
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412
    Helsinkiläisenä on helppoa verrata pyöräilijöiden määrää kesällä ja talvella toisiinsa. Talvipyöräilijöitä on kesäpolkijoihin verrattuna karkeasti arvioiden noin prosentin verran. Heitä varten teiden suolaaminen on JÄRJETÖNTÄ!

  9. #519
    Taas se aika vuodesta, kun pyörätiet on kylvetty suolalla. Sunnuntaina 19.11. satoi lunta ja lumisade päättyi vielä sunnuntaina. Mitään laajamittaisempaa pyöräväylien hoitoa ei sunnuntaina kuitenkaan ollut aloitettu. Su - ma välisenä yönä ainakin radan varren baana oli suolattu vesilätätköksi mutta oikein missään muualla ei talvihoitoa ollut edes aloitettu. Esimerkiksi Pitäjänmäen baana oli täysin hoitamatta vielä ma 20.11. illasta.

    Tiistaina 21.11. aamusta Pitäjänmäen baanalle olikin levitetty paksu kerros suolaa mutta sitä kuuluisaa harjaa ei tähän iltaan mennessä ole näkynyt. Puheet harjasuolauksesta ovat hölynpölyä, kun todellisuudessa kyseessä on suolaus tai ei mitään. Pitskun baanalla on Haagan kohdalla vielä syksyn lehdet lakaisematta. Jos näitä keskeisiä reittejä edes harjattaisi satunnaisesti, niin suolan kylvämistä voisi vähentää.

    Edelleen palaan keskeiseen argumenttiini suolausta vastaan: ihan turha suolata muutamat keskeiset pätkät vesi-suola velliksi, kun joka tapauksessa aniharva pystyy polkemaan koko matkaa näitä reittejä. Suurin osa ympärivuoden pyöräilevistä tarvitsee joka tapauksessa nastarenkaita, jotta pääsee kotoa näille pääpyöräväylille tai näiltä väyliltä lopulliseen kohteeseen. Toivoisin, että Helsingin kaupungin edustaja kokeilisi esimerkiksi ajaa kauppatorilta Kannelmäen Prismaan ilman nastoja. Melko nopeasti kävisi selville, että alku ja loppumatkasta on tarvetta nastoille (tai vauhti on kävelyä).

    Viime talvena oli uutisointia, että muissa kaupungeissa (olisiko ollut ainakin Kuopiossa) suolasta luovutaan pyöräteiden talvihoitomenetelmänä. Päätös oli perustunut kansalaisilta saatuun palautteeseen. Eikö meistä tarpeeksi moni lähetä samaa palautetta Helsingille vai eikö kaupunki vain kuuntele?

  10. #520
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkalajarvi Katso viesti
    ...Eikö meistä tarpeeksi moni lähetä samaa palautetta Helsingille vai eikö kaupunki vain kuuntele?
    Kuuntelevat enemmän HePoa.

  11. #521
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^ Ja jos ottaa pikaisen otannan HePon facebookissa aktiivisemmin keskusteluun osallistuvista, niin suurin osa kuitenkin taitaa suolausta kannattaa ja nykyilmiönä on myös havaittavissa sellaista, että jos jossain sattuu olemaan pari senttiä auraamatonta, harjaamatonta tai suolaamatonta lunta, syntyy siitä heti hirveä itku. Eli se loputtomiin märäksi suolattu musta asfaltti on se, millaisella alustalla ihmiset ilmeisesti oikeasti haluaa talvella pyöräillä, tai ainakin kuvittelee haluavansa. Muutaman talven ajan yritin esittää eriäviä mielipiteitä siellä, mutta luovutin, kun aika yksin siellä sai niitten kanssa olla.

    Rantaradanvarsikin oli tämän päivän aikana ”harjattu” suolaamalla. Suolaa oli paikotellen kasoittain ja se oli edelleen raesuolaa, kuten viime talvenakin, ei mitään liuosta.

    Asfaltilla nastarenkailla polkeminen on eniten p…stä talvipyöräilyssä. Onneksi pystyn työmatkoilla melko hyvin välttelemään noita pahimpia suolaväyliä. Soraulkoilureittejä ei onneksi suolata - ainakaan vielä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #522
    Tuo HePon facebook on kyllä koomista luettavaa. Voimia sinne pääkaupunkiin.

  13. #523
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Asfaltilla nastarenkailla polkeminen on eniten p…stä talvipyöräilyssä.
    Joo, tuli huomattua. Ankeaa jyystämistä oli. Paikoin oli kyllä yllättävänkin talvista ja kivaa.

    Ajelin äsken Espoossa, onneksi siellä suolataan vain vähän ja helppo vältellä ne siivut.

    Itse en tosin pääse kotisaarelta pois mitenkään ilman suolakurassa (kuivalla pakkaskelillä!) ajelua. Joku suolaton reitti pitäisi jokaiselle kansalaiselle taata. Edes johonkin ilmansuuntaan. En tiedä lopettaisiko talvipyöräilyn vai siirtyäkö autolla suolan ulottumattomiin lenkkeilemään?

  14. #524
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    En tiedä lopettaisiko talvipyöräilyn vai siirtyäkö autolla suolan ulottumattomiin lenkkeilemään?
    Mietin itse vähän samaa. En hirveän mielellään vaihtaisi pyörää yksityisautoiluun, mutta jo viime talven jälkeen pohdin tätä realistisena vaihtoehtona. Toisena vaihtoehtona oli liikkua suolaamatonta reittiä junalle pyörällä ja rautatieasemalta pyörällä taas töihin. Tämä vaihtoehto olisi jo oman auton hinnoissa, niin senkin puolesta jää toteuttamatta.

  15. #525
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.311
    Miten pohjoiseen toi suolausinto kantaa?
    Itse ajelen kehä3:n vartta ei siellä ole suolahippuakaan ollut talvisin.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  16. #526
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    622
    Miten pohjoiseen toi suolausinto kantaa?
    Suurmetsäntielle. Punainen on harjasuolaus ja sininen joku "tehostettu auraus".


    Ja tuolta lisät: https://www.hel.fi/fi/kaupunkiympari...on-pyorareitit

  17. #527
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse en tosin pääse kotisaarelta pois mitenkään ilman suolakurassa (kuivalla pakkaskelillä!) ajelua. Joku suolaton reitti pitäisi jokaiselle kansalaiselle taata. Edes johonkin ilmansuuntaan. En tiedä lopettaisiko talvipyöräilyn vai siirtyäkö autolla suolan ulottumattomiin lenkkeilemään?
    Onks siel metrossa kuinka suolaista?

  18. #528
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.939
    Toissapäivänä katsoin Larussa että suolakoneessa oli ollut joku häikkä, ja pyöräkaistalla oli parissakin kohtaa sellainen useamman ämpärillisen kokoinen suolavalli. Kyllä nyt piisaa!

    Eilen ajelin Vantaajoen vartta pohjoiseen ja ai kun oli kiva mennä sellaista kovaksi tamppaantunutta lumipohjaa pitkin suolalla ja soralla sotketun asfaltin sijasta.

  19. #529
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Itse en tosin pääse kotisaarelta pois mitenkään ilman suolakurassa (kuivalla pakkaskelillä!) ajelua. Joku suolaton reitti pitäisi jokaiselle kansalaiselle taata. Edes johonkin ilmansuuntaan.
    Meiltä onneksi pääsee käytännössä suoraan kotiovelta sorareittejä neljään ilmansuuntaan, tosin puolet suunnista menee umpeen, kun latukausi alkaa.

    Muistin muuten juuri, että jonkin verran täällä foorumillakin esiintyvä fillarisomevaikuttaja Antti Walker mainosti juuri ig:ssään aloittavansa HePon hallituksessa. Mikähän hänen kantansa on suola-asiaan?

    HePon alkuperäisen agendan perusidea taisi olla, että prioriteettireitit pääsääntöisesti harjataan ja suolataan vain tarvittaessa. Nyt kun viiden vai kuuden vuoden harjoittelu on varmaan jo osoittanut, että käytännössä se ”tarvittaessa” suolaaminen tarkoittaa samaa kuin jatkuvasti suolaaminen ja useasti vielä niin, että suola korvaa harjaamisen, niin olisi ehkä aika myöntää, että Hesan ilmastossa harjasuolaus ei olekaan niin hyvä idea. Lisäksi harjasuolaaminen on kallista eikä missään ole verrattu sitä, että kuinka hyvään aurauslopputulokseen olisi mahdollista päästä, jos sama rahamäärä budjetoitaisiin auraukseen. Hyvin aurattu lumipinta on pyöräilijälle miellyttävin alusta talvella. Pysyvästi märkä ja usein jopa pakkasilla loskainen asfaltti ei edistä talvipyöräilyn kiinnostavuutta sen enempää liikkumis- kuin liikuntamuotona.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  20. #530
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Onks siel metrossa kuinka suolaista?
    No kulkeehan sitä törkeän paljon sinne ihmisten kengissä
    Ihan hyvä ja toisinaan viikonloppuisin käytettykin vaihtoehto, mut en mä työmatkalaisten ruuhkiin sekaan viitsi tunkea.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Toissapäivänä katsoin Larussa että suolakoneessa oli ollut joku häikkä, ja pyöräkaistalla oli parissakin kohtaa sellainen useamman ämpärillisen kokoinen suolavalli. Kyllä nyt piisaa!.
    Juu ja ihmeellisesti on nyt kaikki(!) saaren kelvit suolattu. Ei ennen ole ollut

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...Mikähän hänen kantansa on suola-asiaan?.
    Koska olen kyynikko, pelkään ettei ko. hallitukseen ole asiaa ilman suopeaa suhtautumista suolaukseen

    Sitä ihmettelen, että edustaako HePo Helsingin silmissä kaikkia pyöräilijöitä? Kysyttäisiinkö välillä muiltakin?


  21. #531
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sitä ihmettelen, että edustaako HePo Helsingin silmissä kaikkia pyöräilijöitä? Kysyttäisiinkö välillä muiltakin?
    Kun on vaan riittävän äänekäs bändi, niin joku saattaa kuvitella, että se on yleinen mielipide. Tyypillistä somen perusteella tehtyä päätöksentekoa.
    Tästä pitäisi tehdä puolueeton kysely satunnaisotannalla, eikä sitten niin, että joku hessu menee suolarännin varteen kyselemään, onx kliffaa, kun on harjattu väylä hei.

    Vaikka en mä tiedä, voi sitä suolausta haluta silti isompi joukko. Vertaus miljoonaan kärpäseen paskakasassa sopii silloin hyvin.

    Alkaa tosin epäilyttää, että nyt on joku suolakauppadiili menossa, kun sama meno on autoteilläkin. Liikun nykyään sivuteillä, joita viimeksi ajelin 20 vuotta sitten ja silloin niitä ei todellakaan suolattu lähimaillakaan, nyt ne on siinä ruosteliejussa aina. Viimeksi 50 kilsan pätkällä tuli 2 autoa vastaan ja ko. talousalueella menee todella heikosti. Mutta ne jonkun suhmuroimat suolat pitää nyt myydä valtiolle?

  22. #532
    Nyt tuntuu fanaatikot olevan taas äänessä tämän asian suhteen.

    Mielestäni talvipyöräilyolosuhteiden parantaminen harjasuolauksella ja muilla uudemmilla menetelmillä on todella tervetullut asia ja lisännyt omaa talvipyöräilyäni huomattavasti.

    Pelkkä, yleensä kehno, auraus ja vihon viimeinen soran kylväminen vievät kyllä kiinnostuksen talvipyöräilystä.

    Ilman nastoja ajaminen on huomattavasti mukavampaa ja onnistuu hyvin uudemmilla menetelmillä hoidetuilla väylillä. Viime talvi tuli ajettua gravelillä ja maastopyörällä ilman nastoja ja hyvin meni. Vauhti oli välillä kesäistä ja välillä vähän varovaisempaa, mutta ainahan olosuhteet pitää ottaa huomioon ajettaessa.

  23. #533
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Hyvä saada toisenlaisiakin mielipiteitä keskusteluun mukaan. Aika paljon varmaan näkökulmiin vaikuttaa se, että milloin, missä ja kuinka paljon pyöräilee. Mulla on sellainen näppituntuma aikaisempien keskustelujen pohjalta, että noin keskimäärin ”kivojen olosuhteiden talvipyöräilijät” ovat niitä, jotka yleisimmin suolaamisesta tykkäävät. Eniten siitä kärsivät ne, joille pyörä on ensisijainen ja päivittäinen liikkumisväline kelistä riippumatta. Mä en ole huomannut asiaan liittyvän mitään erityisempää fanatismia, vaan ennemmin kyse on ihan käytännön asioista.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #534
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.939
    ^^ Harjasuolaus on sen verran kallista, että jostain sitten jätetään talvikunnossapito kokonaan tekemättä kun jotain banaa suolaillaan niin että asfaltti on harmaana.
    Jotta kesärenkailla pärjäisi talvella, niin käytännössä sekä lähtöpaikka että päätepiste tulisi olla suolatun reitin varrella, ja näin aika harvoin on. Nastarenkailla pärjää aina olosuhteista tai reitistä riippumatta kunhan on aurattu.

  25. #535
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ....
    Sitä ihmettelen, että edustaako HePo Helsingin silmissä kaikkia pyöräilijöitä? Kysyttäisiinkö välillä muiltakin?
    Varmaankin suolauksen kannattajat ovat itse menneet kertomaan kaupungille, odottamatta että tullaan kysymään.

  26. #536
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Hyvä ja kiihkoilematon mielipidekirjoitus pyöräteiden suolauksesta Hesarissa
    https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010002949.html

    Vielä ei kommentteja, odotan mielenkiinnolla. Eiköhän siellä HePo, autoilijat ja muutama vakiokommentoija avaudu.
    HePolta tullee vastine printtilehteenkin


  27. #537
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari Fill Katso viesti
    Nyt tuntuu fanaatikot olevan taas äänessä tämän asian suhteen.
    Fanatismiin liittyen vielä sellainen kommentti, että omasta mielestäni on kyllä enemmän fanatismia se, että Hesan ilmastossa tavoitellaan ”kesäkelejä” talvella. Tuon taustalla taisi olla ne muutamat lumettomat talvet, joiden perusteella tehtiin johtopäätös, että Hesan talvi-ilmasto on ilmastonmuutoksen seurauksena muuttunut lähemmäs Tukholman talvi-ilmastoa. Näinhän ei sitten todellisuudessa käynytkään ja päin vastoin täällä on ollut varsin runsaslumisia talvia viime vuosina.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Harjasuolaus on sen verran kallista, että jostain sitten jätetään talvikunnossapito kokonaan tekemättä kun jotain banaa suolaillaan niin että asfaltti on harmaana.
    Harjasuolaus on 2-3 kertaa kalliimpaa kuin auraus, joten jos priorisointireiteillä harjasuolaamiseen budjetoitu rahamäärä käytettäisiin auraamiseen, aurat voisi liikkua 2-3 kertaa useammin kuin normaalin aloituskynnyksen reiteillä. Sitä ei ole vertailtu missään, että kummalla tavalla päästään parempaan lopputulokseen. Kaikki vertailut tehdään harjasuolaus vs perinteinen auraus -periaatteella, mutta sujuvasti unohdetaan, että se perinteinen auraus on 2-3 kertaa halvempaa.

    Kustannusten vertailussa ei ole huomioitu sitä, että jatkuvasti suolalla märkänä pidetyiltä reiteiltä asfaltit rikkoutuvat nopeammin, jolloin myös reittien kunnossa pitäminen tulee huomattavasti kalliimmaksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #538
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari Fill Katso viesti
    Ilman nastoja ajaminen on huomattavasti mukavampaa ja onnistuu hyvin uudemmilla menetelmillä hoidetuilla väylillä.
    Miksi talvella pitäisi pystyä ajamaan kesärenkailla? Kun täälläkin aina välillä verrataan ajoratojen kunnossapitoa kelveihin ja muistetaan mainita, kuinka paljon laadullisesti parempaa tuo ajoratojen kunnossapito on. Silti Suomessa on talvirengaspakko kelin niin vaatiessa.

    Nuo harjasuolatut reitit on niitä pyöräilyn moottoriteitä ja vain aika pienellä osalla ne muodostavat koko matkan tai edes suurimman osan matkasta. Eli joka tapauksessa välineet pitää olla siinä kunnossa, että niillä voi turvallisesti edetä myös hoitamattomilla väylillä.

  29. #539
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.891
    Voisiko tosiaan olla että fillaristi, jonka mielestä harjasuolauksen äänekkään vastustamisen täytyy olla fanaatikkojen hommaa, on saanut kokemuksensa jostain muualta kuin pääkaupunkiseudulta (joka siis ei ole talviolosuhteiltaan eikä harjasuolauksen käytännön toteutukseltaan Tukholma eikä edes Turku)?

  30. #540
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Varmaankin suolauksen kannattajat ovat itse menneet kertomaan kaupungille, odottamatta että tullaan kysymään.
    Näin se tietenkin on. Kun HePo ei kuitenkaan ole vaaleilla valittu edustuva taho odottaisin, että kelvien suolauksesta jotenkin järjestettäisiin riippumaton edustava kysely, ilman mihinkään suuntaan johdattelevia kysymyksiä jne. En ole lainkaan varma olisiko tuollainen "äänestys" lainkaan toteutettavissa.

    Olen demokratian kannattaja. Jos talvipyöräilijämassan enemmistö on suolauksen kannalla, niin kyllä minä sitten asian hyväksyn. Vaikka pitäisinkin suolauksen kannattajia idiootteina.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •