ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 279 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 179 229 269 277 278 279 280 281 289 329 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.341 - 8.370 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8341
    Liittynyt
    11/2021
    Viestit
    120
    Shimanon takapakka pääsi löystymään ajon aikana ilmeisesti sen takia kun napaan tuli välys, onko se pakan lukitusmutteri vielä käyttökuntoinen jos ei kummempia kulumisen jälkiä ole, vai kannattaako uusia ettei tarvi miettiä löystyykö pakka vaikka kiristäisi oikiaan momenttiin.

  2. #8342
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Osaako joku sanoa minkälaiset pultit tarvitsee Sram Force 1 eturattaalle? Kyseessä siis ao. setti.
    Toi hidden bolt tuli uuden eturattaan mukana, mutta vanhaa irroittaessa yksi noista normaaleista mureni käteen ja tarviis uuden tilalle.

    Jotenkin sekottaa, kun monessa paikassa myydään oikeannäköisiä pultteja, mutta esim. tässä lukee "double":

    https://pyoravarikko.fi/products/sra...ble-chainrings

    Tai Hi5bikesissä "MTB":

    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/sra...umiini-single/
    Tuotekuvaan en luottaisi, usein esim. renkaista on vain geneerinen kuva.
    Tuossa 5kpl setti
    https://www.ridemore.fi/wolf-tooth-s...ts+nuts-for-1x

  3. #8343
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tulluska Katso viesti
    Shimanon takapakka pääsi löystymään ajon aikana ilmeisesti sen takia kun napaan tuli välys, onko se pakan lukitusmutteri vielä käyttökuntoinen jos ei kummempia kulumisen jälkiä ole, vai kannattaako uusia ettei tarvi miettiä löystyykö pakka vaikka kiristäisi oikiaan momenttiin.
    Yleensä on voinut käyttää uudestaan kunhan kierre ei ole vioittunut.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  4. #8344
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Miksi 1x9, eikä suoraan 1x10 tai 1x11? Shimanon tuotteina menevät kaikki samalle vaparille, kunhan on kasetti- eikä kierrepakka.
    1x9 vaihdevipu sekä ketjuja löytyisi jo varastosta ja nastarenkaat olisi hätätapauksessa nopea vaihtaa 1x9 vaihteistolla olevasta sähköpyörästä niin sillä ajattelin tuota 1x9 vaihteistoa. Tuon vaihdemäärän uskoisin kuitenkin omaan käyttööni riittävän.

    Vielä jos joku selittäisi aloittelijalle onko nuo kaikki 9-11 lehtisen Shimanon takapakat kokonaisleveydeltään yhtä leveitä, kun kerran menevät samalle vapaarattaalle? Lehtien määrä vaikuttaisi siis ainoastaan ketjun leveyteen. Jos näin olisi niin eikö silloin myös kaikki 9-11 lehtisen pakan takavaihtajatkin kävisi ristiin? Näissä kuitenkin kaikissa ilmoitetaan moniko lehtiselle pakalle vaihtaja on tarkoitettu.

  5. #8345
    11spd road-pakat on leveämpiä ja tarttee oman vaparinsa. Vaikka 9-11 mtb-pakat onkin yhtä leveitä niin rattaiden leveys ja niiden välit ei ole samat. Siksi takavaihtajat ei toimi ristiin.

  6. #8346
    10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?

  7. #8347
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mark Katso viesti
    10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?
    Kahvat menee vaihtoon, jos haluat käyttää Shimanon hydraulisia levyjarruja. Ilmeisesti kyseessä on 11-vaihteinen voimansiirto? Valmiina settinä kahvat ja jarrut ovat hieman yli 400 e, ks. https://www.bike-discount.de/en/shim...RoCBKQQAvD_BwE

  8. #8348
    Tuo ikäisessä pyörässä on myös hyvin todennäköisesti IS tai PM mountit jarruille. Olikos olemassa adaptereita joilla saa flatmount-satulan IS tai PM mounttiin kiinni? Jos ei niin joutunee rakentelemaan setin maastosatuloista ja maantiekahvoista ihan itse.

    Ton ikäisessä voi vielä olla 10spd osat? Jos näin niin koko osasarja uusiksi eikä varmaan kannata.

  9. #8349
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti markoka Katso viesti
    1x9 vaihdevipu sekä ketjuja löytyisi jo varastosta ja nastarenkaat olisi hätätapauksessa nopea vaihtaa 1x9 vaihteistolla olevasta sähköpyörästä niin sillä ajattelin tuota 1x9 vaihteistoa. Tuon vaihdemäärän uskoisin kuitenkin omaan käyttööni riittävän.

    Vielä jos joku selittäisi aloittelijalle onko nuo kaikki 9-11 lehtisen Shimanon takapakat kokonaisleveydeltään yhtä leveitä, kun kerran menevät samalle vapaarattaalle? Lehtien määrä vaikuttaisi siis ainoastaan ketjun leveyteen. Jos näin olisi niin eikö silloin myös kaikki 9-11 lehtisen pakan takavaihtajatkin kävisi ristiin? Näissä kuitenkin kaikissa ilmoitetaan moniko lehtiselle pakalle vaihtaja on tarkoitettu.
    Ysipakalla saa ihan hyvän välityksen, kun valitsee huolella pakan ja kammenrattaat, edullisiakin jo ovat nuo.
    Kymppi ja ykstoista vaihtajat eivät käy ysin kanssa koska vetosuhde on erilainen.

  10. #8350
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mark Katso viesti
    10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?
    Jos haluaa hintoja vertailla, niin uusi 10s Tiagra osasarja kustantaa n.420€ ja 105 11s sarjaa on näkynyt n.600€ hintaan.

  11. #8351
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mark Katso viesti
    10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?
    Update: Voimansiirto on 2x10 ja haarukassa sekä rungossa on post mount kiinnikkeet jarruille. Ilmeisesti on olemassa adapterit joiden avulla voi käyttää flat mount jarruja post mount runkoon/haarukkaan, mutta samalla jarrulevyn kokoa pitää kasvattaa 20mm (jos ymmärsin oikein). Meneekö näillä hankalaksi?

  12. #8352
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Helpompaa vaihtaa vaan PM maastosatulat kuin alkaa säätää joidenkin adapterien kanssa.

  13. #8353
    Sain nyt tehtyä tuon 1x9 muutoksen ja ketjulinjaa lukuunottamatta kaikki toimii hyvin. Ketjulinja on suora 7 tai 8 vaihteella, mikä aiheuttaa rahinaa käytettäessä isompia rattaita. Onko tuohon muuta ratkaisua kuin vaihtaa kapeampi keskiölaakeri? Nykyinen keskiö on 68/127mm ja eturatasta pitäisi varmaan saada noin 10mm keskemmälle. Miten noiden keskiöiden mitat menee? Jos otan 10mm kapeamman keskiön niin siirtyykö ratas 10mm vai 5mm eli jakautuuko tuo 10mm molemmille puolille?

  14. #8354
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kyllä vaan, koska Q factor, eli siis polkimien etäisyys toisistaan on tarkoitus pitää symmetrisenä. Kierrekeskiöissä niillä prikoilla on mahdollista 2.5-5.0 mm verran kikkailla. Toki niin ettei kammet tai kantapäät ota takahaarukkaan kiinni.

  15. #8355
    Eli molemmat puolet lyhenevät symmetrisesti? Jos haluan ratasta 10mm keskemmälle niin keskiön pitäisi olla 20mm lyhyempi?

    Mittailin tuota vielä tarkemmin ja 7 rattaalla ketjulinja on suora. Jos 10mm ottaisin ratasta keskemmälle niin silloin rattaan hampaat menevät jo todella läheltä haarukkaa. Ehkä ihan 10mm ei ole tarvetta ratasta saada sisäänpäin, mutta mitä suosittelette tässä tapauksessa keskiön leveydeksi jos nykyinen on tuo 127mm? Olisiko 113mm hyvä?

  16. #8356
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Ei sitä ketjulinjaa ihan älyttömästi kannata tuijotella. 1x vaihteistoissa se on aina huono jollain vaihteella.

  17. #8357
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ketjulinjaa kannattaa,imo, vähän miettiä. Yhen ketjun sain melkein poikki ja syyksi diagnisoin mun käyttämille välityksille liika vino ketju.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #8358
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Kaikki 3x konversiot 1x välityksille ovat menneet helposti, eikä ketjulinjan kanssa ole ollut ongelmia kun keskirattaan jättää ja isomman tilalle voi laittaa bashringin.
    Isomman tilalle rattaan laittamalla ei ketjulinja toimi.
    Keskiölaakerin leveyttä voi jossain nelikanttisissa olla erilaisella offsetilla. Niiden yhteensopivuus kampien kanssa on salatiedettä.

  19. #8359
    Keskiölaakerien leveys tosiaan näyttää olevan salatiedettä kun asiaa yritin Googlettaa. Olisi ihan liian helppoa jos valmistajan sivuilta näkisi suoraan kriittiset mitat. Tällaisia minä en ainakaan löytänyt neliöakselilaakereista. Aikaisemmin mainitut spacerit eivät ilmeisesti ole yhteensopivia BSA laakereiden kanssa?

    Keskirattaan paikalla minullakin ratas on, mutta ei tuo kovin hyvä ole. Ehkä ratas asettuu eri kohtaan noilla uusilla kammilla tai sitten tuohon on joskus aikaisemmin vaihdettu keskiölaakeri liian pitkään malliin.

  20. #8360
    Hölmö kyssäri, mutta mikä ihmeen muoviläpyskä tuli Canyonin Gravel pyörän takapakassa kiinni. Eli läpinäkyvä muoviläpyskä joka on pinnojen ja fyysisesti isoimman rattaan välissä? Heidän kokoamis ohjeissa ei tälläistä mainita, niin tuli mieleen onko tämmöinen vain joku yleinen suojus kuljetuksia varten? Ihmetytti vain kun tuota ei edes saanut pujotettua fiksusti pois vain vaati leikkaamisen.

  21. #8361
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Se on olevinaan suoja, ettei ketju karkaa pakan ja pinnojen väliin.
    Yleensä ensimmäinen homma ottaa se pois

  22. #8362

  23. #8363
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kerran yksi marakisa meni poskelleen, kun vaihtaja sai tällin ja sen seurauksena se heitti ketjut sinne pakan ja pinnojen väliin. Eikä tullut pois ilman pakan irroitusta. En tiedä olisko ko kiekko siinä auttanut.

    Sen jälkeen olen ollut tarkka vaihtajan rajoitinsäädäistä.

  24. #8364
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kerran yksi marakisa meni poskelleen, kun vaihtaja sai tällin ja sen seurauksena se heitti ketjut sinne pakan ja pinnojen väliin. Eikä tullut pois ilman pakan irroitusta. En tiedä olisko ko kiekko siinä auttanut.
    Eipä se dork disc sitä välttämättä estä jos ketju sinne haluaa mennä. Kiilautuu vaan vielä pahemmin sen dork discin ja takapakan väliin. Pinnoja se saattaa pelastaa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  25. #8365
    Tuli ostettua saksalaisesta verkkokaupasta DT Swiss GR 1600 kiekot graveliin. Ostin vahingossa SRAM XD/XDR vaparilla vaikka piti ostaa Shimanon 11 sp roadilla. Laitoin suoraan DT Swissille kysymyksen oikean vaparin numerosta sellaisen tilatakseni. DT käänsi kysymyksen suomalaiselle kauppiaalle, joka käskee kysyä kauppiaalta.

    Ei jaksa nyt veivata jos tähän ei tuen kautta saa vastausta. Osaako joku suorilta heittää, mikä vapari pitää tähän hankkia? Kyseessä siis ratchet vapaaratas.

    Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla

  26. #8366
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cco Katso viesti
    Tuli ostettua saksalaisesta verkkokaupasta DT Swiss GR 1600 kiekot graveliin. Ostin vahingossa SRAM XD/XDR vaparilla vaikka piti ostaa Shimanon 11 sp roadilla. Laitoin suoraan DT Swissille kysymyksen oikean vaparin numerosta sellaisen tilatakseni. DT käänsi kysymyksen suomalaiselle kauppiaalle, joka käskee kysyä kauppiaalta.

    Ei jaksa nyt veivata jos tähän ei tuen kautta saa vastausta. Osaako joku suorilta heittää, mikä vapari pitää tähän hankkia? Kyseessä siis ratchet vapaaratas.

    Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
    Jos napa on DT Swiss 180/240/350, niin todennäköisesti tämä: DT Swiss Shimano Road 11v Ratchet vapaaratas | Napojen varaosat ja tarvikkeet | BAS-Shop Oy

  27. #8367
    Toi ja sitten päätytulppa.

  28. #8368
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ne pitäs kyllä tulla samassa paketissa jos ihan uutukaisena DT varaosana hankkii.

  29. #8369
    Eipä tule tuossa Road-vaparissa tai on siitä sellainen versio jossa tulee pikalinkkutulppa mukana.

  30. #8370
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Ihmettelen, ettei tullut ko. kiekkojen mukana. Mulle tuli kummatkin vaparit, päätykorkit pikalinkuille ja läpiakseleille, CL-lukkorenkaat ja pulttilevyillekin adapterit.

    EDIT: tjaa niin, jospa kysyäjällä onkin OEM-pakkaus.


Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •