GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 278 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 178 228 268 276 277 278 279 280 288 328 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.311 - 8.340 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8311
    On tehty, mutta näillä adapterilla saa muutettua tuon 12mm vanteen linkkuakselille sopivaksi.

  2. #8312
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kamaha Katso viesti
    Ajatuksena vaihtaa pyörään jytkympää takavannetta ja tässä tyhmänä taas pähkäillyt tätä asiaa. Tällä hetkellä pyörässä on ihan pikalinkku takavanne HG-sarjan takapakalla ja vaparilla (Shimano CS-HG-200, 11-36, 9-speed) ja aioin vaihtaa 12*142 vanteen. Käykö tämä linkin takana oleva vanne tuolle pakalle ym., kunhan tietenkin valitsee tuon Shimano-version? Olen hankkinut jo tarvittavat adapterit, jotta saa pikalinkkuakselin sopimaan.

    https://www.bike-discount.de/en/dt-s...-cl-rear-wheel
    Sopii vapaarattaan puolesta ja oikeilla sovitteilla saa pikalinkuksi. Jarrulevyn kiinnitys tuossa on centerlock, jos vanhassa on myös, niin levykin sopii. Jos on 6 pultti, niin tarvitset adapterin väliin tai uuden levyn.

    https://www.bike-discount.de/en/dt-s...6-hole-adapter

  3. #8313
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Jos runko on pikalinkuilla niin mene 12millin läpiakseleille.

  4. #8314
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jos runko on pikalinkuilla niin mene 12millin läpiakseleille.
    Korkkia kiinni...

  5. #8315
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Yhdet pikalinkkukiekot oli aikoinaan kätevällä ”läpiakselilla” olisko ollut 9-10 mm kooltaan. Se meni hienosti takahaarukkaan ja kiristyi tukevasti.

  6. #8316
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Siis Stevie boy, onkos vaikeaa tajuta että jos runko tehty pikalukollisille kiekoille niin hieman jotain vaatii että saat siihen 12millin läpiakselilliset asennettua olkoot kiekoissa mitä tahansa kiinni.
    Tonen ongelma on myös että pikalukolliset yleensä takana 135millisellä akselilla niin aika vaikea siihen sovittaa 142millistä...

    Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...

  7. #8317
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis Stevie boy, onkos vaikeaa tajuta että jos runko tehty pikalukollisille kiekoille niin hieman jotain vaatii että saat siihen 12millin läpiakselilliset asennettua olkoot kiekoissa mitä tahansa kiinni.
    Tonen ongelma on myös että pikalukolliset yleensä takana 135millisellä akselilla niin aika vaikea siihen sovittaa 142millistä...

    Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...
    dt swiss:n osalta se vaatii tuollaisen toimenpiteen:
    https://m.youtube.com/watch?v=OaUmy4filhk

    sama tilanne useammalla muullakin valmistajalla, päätyholkit vaihtamalla saa vaihdettua saman kiekon tarpeen mukaan 142mm läpiakselille taikka 135QR:lle.
    Joidenkin kiekkojen mukana tulee molemmat päätyholkit ja osassa sitten vain toinen vaihtoehto ja sitte se ”toinen” pitää hankkia erikseen tarpeen vaatiessa.

  8. #8318
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Joo, noissa DT:n maantie/cx/gravel (PR/CR/ER) puolen DT kiekoissa tulee qr päätytulpat mukana paketissa. Maastopuolella (X/M/E) pitää ostaa samat päätytulpat erikseen, mitä kyllä saa helposti ostettua. Napa pitää olla non-booost ni saa päätytulpat vaihtamalla qr tai läpiakseli pyörään sovitettua samat kiekot.

  9. #8319
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Siis Stevie boy, onkos vaikeaa tajuta että jos runko tehty pikalukollisille kiekoille niin hieman jotain vaatii että saat siihen 12millin läpiakselilliset asennettua olkoot kiekoissa mitä tahansa kiinni.
    Tonen ongelma on myös että pikalukolliset yleensä takana 135millisellä akselilla niin aika vaikea siihen sovittaa 142millistä...

    Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...
    Tarkista ihan itse. Viestisi oli hyvin sekava ja tuossa yllä oli jo mainittu, että tarvittavat adapterit on hankittu.

  10. #8320
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Onko vaikeaa tajuta että vaikka olisi kymmenet adapterin hankittu ja runko tehty pikalukollisille kiekoille niin homma ei onnistu.

  11. #8321
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^mitä ihmettä selität? Päätykorkit vaihtamalla onnistuu monien napojen kanssa.

  12. #8322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Onko vaikeaa tajuta että vaikka olisi kymmenet adapterin hankittu ja runko tehty pikalukollisille kiekoille niin homma ei onnistu.
    Kieltämättä on vaikea tajuta, että miksi ei onnistu jos 142x12mm DT Swiss kiekkoon vaihdetaan pikalinkkupäätytulpat. Itsekin tuon homman joskus tehnyt ja se kyllä onnistui ihan hyvin.

  13. #8323
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Pitäisikö nure sun lopettaa antamasta neuvoja asioissa joista et tiedä? Tätä foorumia käyttää vakihöpöttäjien lisäksi sellaisetkin, jotka oikeasti eivät tiedä ja kaipaavat apuja. Niin silloin ei ainakaan auta jos joku muumio on huutelemassa ihan mitä sattuu sinne väliin. Sano silloin kun varmasti tiedät ja muuten puhu vaikka seinille.

  14. #8324
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Onko vaikeaa tajuta että vaikka olisi kymmenet adapterin hankittu ja runko tehty pikalukollisille kiekoille niin homma ei onnistu.
    Noi Dt:n Non boost läpiakselinavat on periaatteessa 135mm napoja, jotka end capsien avulla tehdään 135mm QR tai 142mm läpiakseli sopivaksi. Sama etunavoissa. Voi olla 15x100mm tai 5x100mm.

    Dt:n Boost navasta et saa 100mm/135mm napaa tekemälläkään.

  15. #8325
    Kiitos vastauksista, otetaanko vähän happea välillä niin helpottaa. Eli kyllä tuolle systeemille löytyy ihan DT SWISSin omat päätyholkit, jos on valmistajan sivuja ja sopivuustaulukoita uskominen. Tuommoiset on tullut tilattua ja saa sitten kokeilla miten passaa paikalleen. Alla vielä tämän adapterin tuotenro ja sivu mistä tämän tiedon löysin.

    HWGXXX0001528S

    https://www.dtswiss.com/en/support/product-support?matnr=W0E1900NEDLSA18867

  16. #8326
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Kaakku, olen pahoillani virheellisistä neuvoista, jonkinlainen totaalinen oikosulku, ajattelin asian aivan toisin päin...

  17. #8327
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ostin itse settinä omat E1800 vanteet. Niissä tuli kaikki napa-adapterit sekä 6-pulttiadapterit mukana. Kätsy paketti ja tuli käytännössä halvemmaksi kuin ostaa käytetyt vanteet ja metsästää niihin adapterit (kun oli käyttöä pikalinkuille ja 6-pultille)

  18. #8328
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Voihan se tosiaan olla, että kaikissa dt:n non-boost kiekkoseteissä tulee noi qr adaterit mukana, eikä pelkästään noissa er/cr/gr sarjoissa.

  19. #8329
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Myös Mavicin maantiepuolen kiekoissa kummatkin mukana.

  20. #8330
    En millään löytänyt parempaakaan ketjua, niin kysytään tässä. Eli onko kellään suositella miten pyörän rungosta saisi puhdistettua ketjurasvan ja muut pinttyneet tahrat. Itselläni on vaalea pyörä ja runko täynnä rasvaa. Rasvat lähtee osittain, mutta tummia kohtia jää. Jotain rasvapoisto liuotusainetta olen koittanut.
    esimerkiksi nyt huomasin runkolaukun poiston jälkeen, että se laukku on jättänyt karmean mustan rinkulan siihen kohtaan missä tarraosa oli ympäri.

  21. #8331
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Mineraalitärpätti poistaa useimpia tuollaisia tahroja pilaamatta pintoja.

  22. #8332
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Isopropanoli myös. Sitä on itsellä suihkepullossa aina valmiina kun putsailen sillä keulan ja iskarin sekä hissitolpan liukuputket aina ajon jälkeen. Samoin keulahuollossa tarpeen.

  23. #8333
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marmat Katso viesti
    En millään löytänyt parempaakaan ketjua, niin kysytään tässä. Eli onko kellään suositella miten pyörän rungosta saisi puhdistettua ketjurasvan ja muut pinttyneet tahrat. Itselläni on vaalea pyörä ja runko täynnä rasvaa. Rasvat lähtee osittain, mutta tummia kohtia jää. Jotain rasvapoisto liuotusainetta olen koittanut.
    esimerkiksi nyt huomasin runkolaukun poiston jälkeen, että se laukku on jättänyt karmean mustan rinkulan siihen kohtaan missä tarraosa oli ympäri.
    Mä oon suihkassut rättiin hieman brake cleaneria ja sillä pyyhkinyt.

  24. #8334
    Okei, kiitoksia vinkeistä. Lähdetään kokeilemaan noilla.

  25. #8335
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Isopropanoli myös. Sitä on itsellä suihkepullossa aina valmiina kun putsailen sillä keulan ja iskarin sekä hissitolpan liukuputket aina ajon jälkeen. Samoin keulahuollossa tarpeen.
    Kuivattaakohan tuo kuinka esim tiivisteitä? Itse olen pyyhkinyt liukuputket ja liukupinnat ihan vaan rätillä. Eihän se kura sinä kovassa ole, joskus olen sitten mineraaliöljyä laittanut rättiin ja sillä pyyhkäissyt liukupinnat puhtaiksi.

  26. #8336
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    En usko että kuivattaa. Isopropanoli on just se aine mitä keulavalmistajat ja vähänkään virallisemmat huolto-ohjevideot kehottavat käyttämään. Keulan sisäisien osien puhdistukseen huollon yhteydessä ja ulkopuolisten osien putsaamiseen myös.

  27. #8337
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Silti ehkä suihkuttelisin sen aineen rättiin, enkä suoraan liukupintoihin. Ei se hyvää tee jos se pääsee valumaan sinne tiivisteisiin tai jopa sinne sisälle.

  28. #8338
    Olisi tarkoitus vaihtaa vanha 3x8 vaihteisto 1x9 vaihteistoksi, mutta miten tuo takapakkojen vaihto ristiin menee? Jostain luin, että sama vapaaratas on 8,9 ja 10 lehtisille paikoille, mutta jossain taas sanotaan, että kaikille on omansa. Käykö siis 9 lehtinen Shimanon pakka suoraan 8 lehtisen Shimanon pakan tilalle?

    Toinen kysymys takavaihtajista. 10 lehtisen Deore vaihtajaa saisi halvemmalla kuin 9 lehtisen Altusta tai Aliviota. Saako 10 lehtiselle pakalle tehtyä vaihtajaa toimimaan 9 lehtisellä pakalla? Onko noilla kolmella vaihtaja vaihtoehdolla käytännössä eroa toimivuudessa?

  29. #8339
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Miksi 1x9, eikä suoraan 1x10 tai 1x11? Shimanon tuotteina menevät kaikki samalle vaparille, kunhan on kasetti- eikä kierrepakka.

  30. #8340
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Osaako joku sanoa minkälaiset pultit tarvitsee Sram Force 1 eturattaalle? Kyseessä siis ao. setti.
    Toi hidden bolt tuli uuden eturattaan mukana, mutta vanhaa irroittaessa yksi noista normaaleista mureni käteen ja tarviis uuden tilalle.

    Jotenkin sekottaa, kun monessa paikassa myydään oikeannäköisiä pultteja, mutta esim. tässä lukee "double":

    https://pyoravarikko.fi/products/sra...ble-chainrings

    Tai Hi5bikesissä "MTB":

    https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/sra...umiini-single/

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •