Laivalla 2.-3.11.2023 22h risteilyllä.

Eniten käyttämälläni tietotekniikkalaitteella minulla on kaksi ossia, Win10 ja Kubuntu 23.04 64-bit.
Laivalla Kubuntun puolella ehdotti viimeinkin päivitystä 23.10.-versioon. Annoin päivityksen tapahtua ihan avoimella laivan wlan-yhteydellä, kun havaitsin sen olevan käyttökelpoinen, myös nopeudeltaan!
Päivitys onnistui, dual boot toimii entiseen malliin, mutta nyt Grub Customizer-ohjelma mutaantioitui ja ei anna avautua, jotta voisi muunnella buuttijärjestystä. Nyt Kubuntu 23.10. on Grubissa ykkösvalintana ja se pissittää liikaa. Tähän asti GC-käyttö on ollut asianmukaista.

Päätin poistaa koko Kubuntu-osion Windowsin levynhallinnan kautta. Olin varma, että buuttiosio on Windows-osiossa. Ei muuten ole !!
Tästä seurauksena käynnistäessä tulee mustalle taustalle teksti Grub Rescue ja konsoli-ikkuna komennoille. Ei pääsyä pidemmällä, vaikka käynnistäisi tietokoneen 10 kertaa uudelleen. Voihan ... pilaantunut sillisalaatti !!
Täytyy osata ja ymmärtää muuttaa buuttia lukemaan ulkoiselta tietolähteeltä dataa.

Mulla meni/menee kotona koko ilta/yö tietokoneen pelastuksessa. Onneksi olen tehnyt SD-levylle Windows-käynnistyslevykkeen ja USB-tikulle Kubuntu 23.10-kokeilu/asennus-tiedostot.
PC ei kuitenkaan palautunut ihan vaan Windows-levykkeeltä kokeillen järjestelmän automaattista korjausta, vaan tarvitaan ohjelmointikieltä.
Kubuntu 23.10-muistitikulla pääsin kokeilemaan buuttikorjausta käskyillä

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair && sudo apt update
sudo apt install -y boot-repair && boot-repair

mutta Kubuntu herjaa, ettei ko. ohjelmaa löydy, 404 Not Found -ilmoituksia.
Lopulta ratkaisua viottuneen dual boot-tietokoneen korjaukseen ja käynnistykseen Windowsille tapahtui BCD:n uudelleenkoodauksella:

• bootrec /fixmbr
  • bootrec /fixboot
  • bootrec /rebuildbcd

Fixboot-käskyä ajaessa tulee ilmoitus "Käyttö estetty". Ajoin nuo käskyt kahdesti ja sain yllättäen Windowsin käynnistymään, wuhuu !!

Tässä summamutikassa tietysti minulla oli SDXC-kortti aktiivisena, ja ollessani Windowsin CMD-ikkunassa niitä Diskpart-komentoja (esimerkkikuva; kokeilin muuttaa aktiiviosioita, mitään formatointeja en tehnyt. Ajoin kerran CLEAN-komennon, ei vaikutusta) ajaessani

osasin alustaa tuon varmuuskopiona olevan SDXC-levyn !!

Nyt tällä hetkellä raksuttaa pelastetulla PC:llä, jolla ei siis ole enää Kubuntua, Disk Drill-ohjelma, joka palauttaa alustetun SDXC-levyn tiedostot takaisin. En tiennytkään, että alustetun levyn sisällön kykenee palauttamaan. Ihan ihanaa uutta.
32 GB:n palautus alustukselta vie kaksi tuntia ja nyt klo 01:31 näytöllä lukee 46 % complete.
Windowsin levynhallinnassa "jyräsin" Kubuntu-osion pois ja laajensin Windowsin koko kiintolevylle.

Suurin ..tutus olisi tullut Windowsin aktivoitujen Microsoft Office-ohjelmien ja niiden aktivointitunnusten menetys kovalevyltä ja etenkin kovalevyn tiedosto, jolla on kaikki pyöräilysuoritteeni v.2010-2023. Tuolla SDXC-kortilla on tuo pyöräily-tiedosto, mutta ei kuitenkaan marraskuusa varmuuskopioituna.

Tätä viestiä kirjoittelen Windows11-kannettavalla. Nyt helpottaa, etten täysin pilannut itse rakasta tietokonettani.

Muuten, laivalla tv:lle ei tullut lainkaan käyttökelpoista signaalia ts. pelkkää mustaa kuvaa. Tuli käytettyä PC:tä nettiradion kuuntelussa.