HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 67 / 72 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 2131

Aihe: Lapin polut?

  1. #1981
    Liittynyt
    11/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    121
    Luultavasti "korkein tarjous" ohitti, nythän Rollareiden paikalla Kiilopäällä alkaa toimimaan joku joogafirma ?. Kiilopään johtaja vaihtui hiljattain eikä tainnut sitten enää vanha yhteistyökuvio kelvata?

  2. #1982
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Eikös Rollo lopettanut Fiskarsinkin vuokraustouhun? Netistä katsoin että liikevaihto on kasvanut n 50% joka vuosi, mutta tulos on painunut miinukselle -21 ja -22. Vuonna -19 ja -20 olivat vielä plussalla.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  3. #1983
    Liittynyt
    05/2023
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    17
    liikevaihto on kasvanut n 50% joka vuosi, mutta tulos on painunut miinukselle -21 ja -22. Vuonna -19 ja -20 olivat vielä plussalla.
    Koronan vaikutusta......

  4. #1984
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SimeonPhil Katso viesti
    Koronan vaikutusta......
    Siis että liikevaihto kasvanut huomattavasti vuosittain mutta tulos huonontunut?
    Eli?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #1985
    Liittynyt
    05/2023
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Siis että liikevaihto kasvanut huomattavasti vuosittain mutta tulos huonontunut?
    Eli?
    Liikevaihto ei kerro vielä mitään tuloksesta, on huomiotava myös kulut ja taseen tilanne. Liikevaihto on sitä rahaa mikä tulee pankkiin tai kassan. On siis kokolailla sama mikä on liikevaihto jos kulurakenne on tuloja suurempi, sekä jos vielä taseessa oleva mahdollinen velka rasittaa.

    Olen nähnyt lukuisia tilanteita erityisesti korona-aikana, jossa hyvien vuosien jälkeen tehdään isoja investointeja, satsataan tulevaisuuteen jne. kun huomataan että kysyntää on ja homma pelaa. Ja tämä satsaus tehdään (lähes) aina velkarahalla. Sitten kun myynti (liikevaihto) ei kasvakaan oletetusti vaan ainoastaan ehkä vain hieman mutta ei kuitenkaan riittävästi, eli vähemmmän kuin on budjetoitu suhteessa satsauksiin, niin vaikka liikevaihto näytää hyvälle ja kasvaakin jonkin verran niin kulut ja taseen velka vie tulosta alaspäin....nollaan tai miinukselle saakka. Jos tulos on negatiivinen ja omapääoma sitä kanssa, ei homma näytä hyvälle jos vastaavia vuosia on enemmänkin....

  6. #1986
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SimeonPhil Katso viesti
    Liikevaihto ei kerro vielä mitään tuloksesta, on huomiotava myös kulut ja taseen tilanne. Aivan sama mikä on liikevaihto, jos kulurakenne on sitä suurempi sekä jos vilä taseen vieras pääoma (velka esim rahalaitoksille) rasittaa.

    Olen nähnyt lukuisia tilanteita erityisesti korona-aikana, jossa hyvien vuosien jälkeen tehdään isoja investointeja, satsataan tulevaisuuteen jne. kun huomataan että nousua on ja homma pelaa. Ja tämä tehdään lähes aina velkarahalla. Sitten kun myynti ei kasvakaan oletetusti vaan ainoastaan ehkä vain hieman eikä kuitenkaan riittävästi, eli vähemmmän kuin on budjetoitu suhteess satsauksiin, niin vaikka liikevaihto näytää hyvälle ja kasvaakin, niin kulut ja taseen velka vie tulosta alaspäin.
    Kyllä, ihan tuttua juttua kyllä (omassa työssäni osa-omistamastani yrityksessä itselläni lukee käyntikortissa CFO), mutta kun kommenttini oli tuohon Koronaan, niin mikä on sen vaikutus tuon liikevaihto/tulos kehityksen takana mihin nimenomaan on Korona vaikuttanut että muodostunut kyseisenlaiseksi?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #1987
    Liittynyt
    05/2023
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Kyllä, ihan tuttua juttua kyllä (omassa työssäni osa-omistamastani yrityksessä itselläni lukee käyntikortissa CFO), mutta kun kommenttini oli tuohon Koronaan, niin mikä on sen vaikutus tuon liikevaihto/tulos kehityksen takana mihin nimenomaan on Korona vaikuttanut että muodostunut kyseisenlaiseksi?
    Korona-aikana ihmiset ei liiku eli kuluta rahaa siten kun on kaavailtu/budjetoitu, joten.... No, tietäähän sen miten tilanteessa käy jos on riippuvainen noista kävelevistä lompakoista ja orteista . Täältä tilitoimistosta käsin kun asiakkuuksia tarkastelee ennen korona-aikaa, sen aikana ja sitten sen jälkeen, niin näkee valitettavasti tietynlaisen 'kaavan' suhteessa vallinneeseen koronatiöanteeseen.


    Tietysti jokainen firma tulisi arvioida tilinpäätöstietojen ja eri kirjanpitoraporttien pohjalta omana itsenään, mutta tällainen vastaava tilanne näin korona-aikana oli tilitoimistomaailman silmillä katsoen aika selkeän muotoinen 'kaava'.

  8. #1988
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Mutta kun noita lukuja katsoo, niin liikevaihto kasvanut vuosittain +50%:a niin miten vedät Koronan tähän?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #1989
    Liittynyt
    05/2023
    Paikkakunta
    Etelä-Pohjanmaa
    Viestit
    17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Mutta kun noita lukuja katsoo, niin liikevaihto kasvanut vuosittain +50%:a niin miten vedät Koronan tähän?
    Lainaan aiempaa kirjoittamaani:

    1. On siis kokolailla sama mikä on liikevaihto jos kulurakenne on tuloja suurempi, sekä jos vielä taseessa oleva mahdollinen velka rasittaa.

    2. Korona-aikana ihmiset ei liiku eli kuluta rahaa siten kun on kaavailtu/budjetoitu, joten.... No, tietäähän sen miten tilanteessa käy jos on riippuvainen noista kävelevistä lompakoista ja korteista.

    3. Täältä tilitoimistosta käsin kun asiakkuuksia tarkastelee ennen korona-aikaa, sen aikana ja sitten sen jälkeen, niin näkee valitettavasti tietynlaisen 'kaavan' suhteessa vallinneeseen koronatiöanteeseen

    Kun katsot ko firman tilinpäätöstä ja erityisesti tiestysti tasetta, asiaan saattaa löytyä joku selvyys.

    Ja nuo aikaisemmat vuodet on olleet 9 tuhannen ja 23 tuhannen välissä olevia voittoja, niin se ei paljo tarvitse kun tulos painuu miinukselle. Liikevaihto on ollut viime tilikautena 900 tuhatta. Vuonna -19 liikevaihto oli alle 170 tuhatta ja voittoa 17 tuhatta. Nyt taseessa on järkälemäinen vieras pääoma, joten veikkaan että satsattu on hyvässä toivossa ja vakaassa usksossa liiketoimintaan, mutta asiakkaat ovat kaikonneet kuin veitsellä leikaten.... jostakin syystä.



    SimeonPhil muokkasi tätä : 24.10.2023 at 23.06

  10. #1990
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Kenelläkään kokemusta noista Pyhä (ja/tai Luosto) talvipyöräilyreiteistä? Ovatko hyvin hoidettuja?
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  11. #1991
    Latu ja tietähän ne Pyhän puolella ainakin suurimmalta osin on joten on.

  12. #1992
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Kenelläkään kokemusta noista Pyhä (ja/tai Luosto) talvipyöräilyreiteistä? Ovatko hyvin hoidettuja?
    Tältä talvelta ei ole, mutta viime keväänä (Maalis-Huhtikuun vaihteessa) tuli muutaman yön visiitti Pyhällä käytyä reittejä testaamassa.
    Ainakin viimetalvena oli pyhän hoidettujen talvireittien valikoima valitettavan pienehkö (luoston puolella ei tullut käytyä).
    https://julkaisut.metsa.fi/wp-conten...itit-talvi.pdf

    vain kolme reittiä joista tuo isokurun/tiaisenlaavun/porolaavun ympärillä kulkeva reitistö (jossa ajettavaa ehkä se 8-10km) jossa ei isoja korkeuseroja juuri ole
    (muutama kuva reititä)








    Ja sitten on tuo pidempi tunturit kiertävä reitti, mutta se on isolta osalta yhteiskäyttöreitti hiihtäjien kanssa.


  13. #1993
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Onko tietoa kuinka aktiivisesti Saariselällä noita talvipyöräreittejä huolletaan lumisateiden jälkeen? Olisi huomisesta eteenpäin kolmeksi yöksi Saariselältä majoitus varattuna, lupaa vaan valitettavasti Maanantaista eteenpäin kovahkoa pakkasta joten Ma-Ti lenkit jäävät sen takia varmastikkin suht lyhyehköiksi. Nyt kun lunta tullut niin mietin onkohan huomenna reitit jo ajettavassa kunnossa jos lähtisi Saariselälle ajoissa autolla ajomaan (Leviltä, jossa nyt Vappuun asti töissä) että ehtisi huomenissa jonkin verran ajohommiin kun pakkanen vielä kohtuullisella tasolla.

    Mistään en ole löytänyt tietoja esim. koska mikäkin reitti huollettu kelkalla (mikä tieto osassa maastopyöräkohteista on tarjolla).

  14. #1994
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Onko tietoa kuinka aktiivisesti Saariselällä noita talvipyöräreittejä huolletaan lumisateiden jälkeen? Olisi huomisesta eteenpäin kolmeksi yöksi Saariselältä majoitus varattuna, lupaa vaan valitettavasti Maanantaista eteenpäin kovahkoa pakkasta joten Ma-Ti lenkit jäävät sen takia varmastikkin suht lyhyehköiksi. Nyt kun lunta tullut niin mietin onkohan huomenna reitit jo ajettavassa kunnossa jos lähtisi Saariselälle ajoissa autolla ajomaan (Leviltä, jossa nyt Vappuun asti töissä) että ehtisi huomenissa jonkin verran ajohommiin kun pakkanen vielä kohtuullisella tasolla.

    Mistään en ole löytänyt tietoja esim. koska mikäkin reitti huollettu kelkalla (mikä tieto osassa maastopyöräkohteista on tarjolla).
    Tuolta löytyy kunnostuksesta tietoa, näkyy nyt olevan huollosta alle 5vrk.
    https://www.infogis.fi/saariselka/

    https://www.saariselkatrails.fi/tied...IXASHZXsu32Raw
    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  15. #1995
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tuolta löytyy kunnostuksesta tietoa, näkyy nyt olevan huollosta alle 5vrk.
    https://www.infogis.fi/saariselka/

    https://www.saariselkatrails.fi/tied...IXASHZXsu32Raw
    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Hei kiitoksia.
    Kyllä tuossa Saariselän "keskustan" ympärillä näyttäisi juuri kunnostettua reittiä olevan ainakin yhden ellei kahdenkin "lamppulenkin" verran.
    Sitten Laanilasta eteenpäin, Kiilopään suuntaan ei kartta valitettavasti tarjoa infoa onko huollettu vaiko ei.

  16. #1996
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Hei kiitoksia.
    Kyllä tuossa Saariselän "keskustan" ympärillä näyttäisi juuri kunnostettua reittiä olevan ainakin yhden ellei kahdenkin "lamppulenkin" verran.
    Sitten Laanilasta eteenpäin, Kiilopään suuntaan ei kartta valitettavasti tarjoa infoa onko huollettu vaiko ei.
    Eipä mitää. Roll outdoorsilla saattasi olla ensikäden tietoa kun polut ovat niitten kontolla tänä talvena.

    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  17. #1997
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Eipä mitää. Roll outdoorsilla saattasi olla ensikäden tietoa kun polut ovat niitten kontolla tänä talvena.
    Ihan hyvässä kuunnossa nuo Laanilasta "eteenpäin" oleva reitti tuntui olevan.
    Tuli ajettua:
    Saariselkä - Laanila - Rönkönlampi - Kiilopää reitti edestakaisin (ilmeisesti tuo Kiilopäältä Ahopään editse menevä reitti ei ole "auki" tällähetkellä, ainakaan reitti listan mukaan).







    Saariselälätä Laanilaan enemmän taikka vähemmän tylsää leveää reittiä joka kulkee paljolti mökkialuiden keskellä (hyvä aloittelevalle talvipyöräilijälle, joita monet ulkomaan turistit ovat).




    Laanilan jälkeen reitti muuttui sitten enemmän "maastopyöräilymäiseksi" ja oli pääosin hyvää ajettavaa (veikkaisin että Lauantaina taikka Sunnunnuntaina on huollettu reitti viimeksi).
    Tosin koska yhteiskäyttöreitistä kyse, niin paikkapaikoin osioita joissa kävelijät ovat "hajoittaneet" pinnan hyvin kuhmuraisiksi ja hieman haastaviksi ajaa, lähinnä sellaisissa kohdissa joissa hieman aukiota ja tuuii pääsee pöllyttämään lunta joka osittain kertyy reitin pohjalle pehmeäksi kerrokseksi.
    Reitin "viimeinen"osuus Rönkönlampi - Kiilopää kaikista parasta, siellä kun ei jäljistä päätellen kävelijöitä ole reitillä ollut.








    Rönkönlammen takopaikalla muitakin pyöräilijöitä



    Ja puolenmatkan krouvissa, Kiilopäällä Limu+Korvapuusti ja ajo takaisin.


  18. #1998
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cimzy Katso viesti
    Luultavasti "korkein tarjous" ohitti, nythän Rollareiden paikalla Kiilopäällä alkaa toimimaan joku joogafirma ?. Kiilopään johtaja vaihtui hiljattain eikä tainnut sitten enää vanha yhteistyökuvio kelvata?
    Tänäin kun kävin Kiilopään hotellin pihalla kääntymässä, niin näytti siellä olleen Rockmachinen Fät:ejä vuokrattavana.
    Uusi toimija näyttäisi olevan tuollainen https://www.kiilopaarental.com

  19. #1999
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Pohjois-Satakunta
    Viestit
    894
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Tältä talvelta ei ole, mutta viime keväänä (Maalis-Huhtikuun vaihteessa) tuli muutaman yön visiitti Pyhällä käytyä reittejä testaamassa.
    Ainakin viimetalvena oli pyhän hoidettujen talvireittien valikoima valitettavan pienehkö (luoston puolella ei tullut käytyä).
    https://julkaisut.metsa.fi/wp-conten...itit-talvi.pdf

    vain kolme reittiä joista tuo isokurun/tiaisenlaavun/porolaavun ympärillä kulkeva reitistö (jossa ajettavaa ehkä se 8-10km) jossa ei isoja korkeuseroja juuri ole
    (muutama kuva reititä)








    Ja sitten on tuo pidempi tunturit kiertävä reitti, mutta se on isolta osalta yhteiskäyttöreitti hiihtäjien kanssa.

    Maisemat ainakin kohdillaan. Vaihdoin lomasuunnitelmat viime hetkellä hiukan etelämmäs (Tahko) sääennusteen takia. 2x°c pystyy vielä ajamaan, 3x°c ollaan toimintakyvyn rajoilla. Tosin eipä nuo pakkaset tainneet edes toteutua. Työreissu tosin suuntautuu ensi viikolla tuolle seudulle niin pitää harkita fätin heittämistä auton perään.
    "Pysähdys on vauhdin surma" -Torstailenkillä kuultua

  20. #2000
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.394
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TANUKI Katso viesti
    Kenelläkään kokemusta noista Pyhä (ja/tai Luosto) talvipyöräilyreiteistä? Ovatko hyvin hoidettuja?
    Luostolla tuo taitaa olla lumikenkäilijöitten kans yhteiskäytös. En oo testannu viel vaikka läski siel on. Ootellu kelejä Kyllä se käsittääkseni lanataan kelkalla mutta turistit tamppaa myös ahkerasti. Tasaselta on näyttäny ainaki läskille

  21. #2001
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Luostolla tuo taitaa olla lumikenkäilijöitten kans yhteiskäytös. En oo testannu viel vaikka läski siel on. Ootellu kelejä Kyllä se käsittääkseni lanataan kelkalla mutta turistit tamppaa myös ahkerasti. Tasaselta on näyttäny ainaki läskille
    Itse mitä näitä pohjoisen Talvi kohteita on tullut ajeltua/testailtua niin tuo yhteiskäytöllisyys on kyllä se lähtökohtainen pääsääntö isoimmassa osassa maastoreittejä hieman eri variaatioilla (ei tietystkkään ihan kaikilla reiteillä)

    Perusvariaatio taitanee olla se että samalla reitillä on maastopyöräily, lumikenkäily ja kävely sallittuja.
    Mutta sitten on reittejä (hiihtoladun omaisia) joissa on sallittu, hiihto ja pyöräily (vain fat:illä) taikka hiihto, pyöräily ja lumikengillä kävely, mutta ei perus jalan kulkeminen.

    Tuo lumikenkäily on etenkin ulkomaalsten turistiryhmien suosioissa ja heitä saattaa metsissä nähdä isoinakin (20-30hlö) ryhminä kävelemässä. Yleensä lumikengillä kävely vain parantaa reittiä pyöräilijän näkökulmasta katsottuna ennemminkin kuin pilaa sitä.

  22. #2002
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Tänäin tulin muutamaksi päiväksi katsastamaan Sallatunturia ja hieman sen reittejä.
    https://www.visitsalla.fi/wp-content...0_v1_web-1.pdf
    Tämän illan lamppulenkiksi valikoitui Tunturikeskus - Sallan luontokeskus - Sallatunturin tuvat (tuli reilut 10km ajoa, josta 8.5km. maastossa).

    Ihan kohtuukiva reitti (vaikka ei kaikista vaativin, mutta etenkin Lamppulenkkinä toimiva) joka muutamaan kohtaa lukuunottamatta helpohko, mutta reitti pehmeä joistain kohtiin (ja nämä pehmeät kohdat oli siitä haastavat ettei ne olleet helposti pimeällä havaittavat) joka toi omat haasteensa.








    Alkoi hieman olemaan kylmä ajossa ja tekniikkakin alkoi hieman "nikottelemaan", mutta senkin syy selvisi kun pääsin takaisin majoitukseen ja katsoin säätiedot:


  23. #2003
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Merimasku
    Viestit
    255
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Itse mitä näitä pohjoisen Talvi kohteita on tullut ajeltua/testailtua niin tuo yhteiskäytöllisyys on kyllä se lähtökohtainen pääsääntö isoimmassa osassa maastoreittejä hieman eri variaatioilla (ei tietystkkään ihan kaikilla reiteillä)

    Perusvariaatio taitanee olla se että samalla reitillä on maastopyöräily, lumikenkäily ja kävely sallittuja.
    Mutta sitten on reittejä (hiihtoladun omaisia) joissa on sallittu, hiihto ja pyöräily (vain fat:illä) taikka hiihto, pyöräily ja lumikengillä kävely, mutta ei perus jalan kulkeminen.

    Tuo lumikenkäily on etenkin ulkomaalsten turistiryhmien suosioissa ja heitä saattaa metsissä nähdä isoinakin (20-30hlö) ryhminä kävelemässä. Yleensä lumikengillä kävely vain parantaa reittiä pyöräilijän näkökulmasta katsottuna ennemminkin kuin pilaa sitä.
    Luostolla on perinteisesti Luosto-Lampivaara väli ollut hienossa kunnossa ja mukavakin ajettava. Ei vain ole rengasreitti.
    www.tkudeadsailors.com
    -El Presidente-

    Ajokuvia:

    http://www.flickr.com/photos/samikorhonen/sets/72157609634847056/

  24. #2004
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Tänäin oli sitten sallatunturin ajopäivä nro2 ja ajossa Pahakurun reitti jonka virallinen pituus on 17-18km. lähteestä riipuen, mutta itsellä polkusiirtymät mukaanlukuien (ja yksi harhaan ajo) ajoa reilut 22km.
    https://www.luontoon.fi/salla/talvireitit#talvipyoraily





    Alku reitistä Pohjoisrinteelle asti käytännössä helpohkoa siirtymäosuutta ja kun varsinaisella maastoreitille pääsin, en vielä tiennyt mitä tuleman pitää...

    Ihan alkuun oli ihan kohtuullista baanaa, kun samaa reittiä kulki lumikenkäily reitti, mutta kun se erkani pienen matkan päässä pyöräreitistä, niin heti huomasi ettei ihan helppoa tule olemaan, mutta ei vielä mitään erikoista, hieman sai paineita laskea mutta muuten kohtuullisen ajettavaa.

    Mutta jo muutaman kilometrin päästä alkoi ongelmat, vaikka reitti päällisin puolin näytti ihan ajettavalta:



    Mutta hyvin pian tajusin että ulkonäköön ei voi luottaa vaan aivan yllättäen voi keskellä reittiäkin käydä näin:
    (eli löytyy pehmeä kohta mihin eturengas painuu aivan arvaamatta akselia myöden ja kuljettajasta tulee lentomatkustaja)




    Taikka sitten näin, eli takapyörä "kaivaa" itseään reitin pintaan niin että matka tyssää siihen:




    Noita eturenkaan uppoamisia ja tangon yli lentoja tapahtui se 7-8kertaa ja sitten pyörän kevyempiä "uppoamisia" varmaan se 20-30kpl joissa sitten se ongelma kun vauhti pysähtyy ja laittaa jalan maahan niin jalan alla ei välttämättä olekkaan kantavaa pohjaa vaan uppoaa lumeen sinne jonnekkin polven ja lantioseudun välimaille ja pyörä kaatuu päälle ja sitten könytään pyörän alta pois ja koitetaan löytää pitävää pohjaa että pystyy taas jatkamaan matkaa...

    Joo, olisi pitänyt viimeistään Kaippahanojan taukotuvalla todeta todellinen tilanne ja kääntyä takaisin, jälkikäteen mietin miksi pirussa en sitä tehnyt...

    Lopulta kun Kylmäheten tuvalle pääsin, niin oli mies ja myös pyörän akku jo pahasti lopussa (-18`C pakkasta ja todella pehmeä pohja = todella matalat rengaspaineet sekä tunturimaasto).
    Tuolla Kylmäheten tuvalla paikalle saapuikin kelkan kanssa reitin hoitoa tekevä henkilö ja kyselikin onko kaikki ok. kun reitti todella pehmeä ja haastava ja näki jäljistä että on ollut rankkaa. Tarjoutui että voi tarvittaessa tiputtaa lanan pois ja kuljettaa minut ja pyörän kelkalla seuraavan osuuden läpi kun epäili että saattaa olla haastavan pehmeä suo-osuus ja pitkähköt nousut. Sanoin että koitan vielä ajaa ne läpi ja sanoikin että hän pitää pienen tauon tuvalla ja lähtee sitten ajamaan perässä ja sanoi että jää reitin varteen odottamaan jos osoittautuu liian haastavaksi (eihän Suomalainen mies osaa apua pyytää..), niin hän poimii kyytiin.
    Nuo seuraavat ongelma osuudet oli ehkä aavistuksen odotettua paremmassa kunnossa ja sain ajettua ne ilman kelkkakyytiä, mutta sitten tilanne olikin seuraava, eli Ekolla ilmoitti rangeksi 0km...

    [

    Pahimmista osuuksista selvisin vielä alamäkiosuudelle asti ennen kuin akku tyhjä ja avustus poissa ja joku 4km matkaa jäljellä majoitukseen ja kuskilla täysin "takki tyhjä" ja sitten tuohon vimeiseen 4km. sainkin kulumaan vajaan tunnin kun tuo aivan tyhjäksi laskettu rengas ei rullaa juuri yhtään ja pienetkin ylämäet siiryin sitten työntöpuuhiin...

    Oli kyllä yksi rankimmista pyöräreissuista mitä tehnyt vaikka pituutta vain reilu 20km...

  25. #2005
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    174
    Ikävää luettavaa. Siellä on varmaan tullut aika paljon uutta lunta eikä ole vielä alkutalvesta ollut paljon kulkijoita eikä reitin tamppaus kovin taajaa.
    Omat kokemukset on aina viikolta 10 ja lähes aina reitti on ollut hyvässä kunnossa silloin.
    Kun tämä on Sallan ainoa oikea ympärysreitti niin kyllä kunnossapito pitäisi olla paremmalla tolalla tähän aikaan talvesta.
    Kyllä siellä sattumaturisti saa aika huonon kuvan talvipyöräilystä jos tuollaiselle reitille sattuu lähtemään.
    Toivotaan että lanaporukka on saanut herätteen että ensi viikolla on reitti kova kun lomalaiset tulee.

  26. #2006
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tri-nisti Katso viesti
    Ikävää luettavaa. Siellä on varmaan tullut aika paljon uutta lunta eikä ole vielä alkutalvesta ollut paljon kulkijoita eikä reitin tamppaus kovin taajaa.
    Omat kokemukset on aina viikolta 10 ja lähes aina reitti on ollut hyvässä kunnossa silloin.
    Kun tämä on Sallan ainoa oikea ympärysreitti niin kyllä kunnossapito pitäisi olla paremmalla tolalla tähän aikaan talvesta.
    Kyllä siellä sattumaturisti saa aika huonon kuvan talvipyöräilystä jos tuollaiselle reitille sattuu lähtemään.
    Toivotaan että lanaporukka on saanut herätteen että ensi viikolla on reitti kova kun lomalaiset tulee.

    Joo, kyllähän nuo hyvin haastavat olosuhteet olivat, ei sinänsä muuten kuin tuon reitin pohjan osalta, tuossa oli selkeää yhtäläisyytta sen kanssa että metsäisellä alueella pohja oli hieman keskimääräistä pkantavampaa ja sitten taas aukeilla/aukkopaikoilla huonommin kantavaa, eli oletuksellisesti tuulen reitille tuoma irtolumi ei pakkaudu yhdtä tehokkaasti.

    Tosiaan juttelin jonkin aikaa kelkalla reittihuoltoa tekevän henkilön kanssa ja kertoi että heillä isoja ongelmia saada reittiä kantavaksi nyt pakkaskelillä, koittavat kyllä lanata suht usein mutta kevyt ja kuiva pakkaslumi ei kunnolla tamppaudu kelkan/lanan alla.
    Kertoi myös että kesällä oli asennettu iso määrä uusia pitkospuita tietyille pehmeille osuuksille ja reitti menisi niiden päältä ja pääsivät niitä (ja koko reittiä) ajamaan vasta kun tarpeellinen määrä lunta oli tullut ja eivät olleet sen takia päässet alkutalvesta ajamaan reittiä samalla tavalla kuin aikeisemmin. Sanoi myös että lanakelkkakin ollut useaan otteeseen reitillä kiinni ja joudutta hakemaan vaihtoehtoisia linjauksia jonkin verran.

    Mutta joo, itselläni jonkin verran ajokokemusta ja olin aika hätää kärsimässä tuolla reitillä, niin tuonne jos laittaa satunnaisturistin vuokrapyörällä ensimmäistä kunnon talviajoa ajomaan niin ei tuota tuolla kelillä ympäri aja, vaan saattaa olla että kelkalla joudutaan pois hakemaan.

    Sinänsä reitti kyllä erittäin mukava ja olisi joskus kiva päästä uudestaan ajamaan kun kunnolla tamppautunut kova pohja.

    Tosin, kuten jo aikaisemmin sanoin, niin jos fiksu olisi ollut, niin Kaippahanojan tuvalla olisi pitänyt todeta tilanne ja heittää matka ympäri, kun selvästi alla 1/3-osa maasto-osuudesta oli vasta takana.

    Tiettysti pitää huomioida että Kuski+ajovarusteet+pyörä alkaa yhteispainoltaan olla luokkaa 125kg ja rengasleveys "vain" 4.2", joten jollain 30kg kevyemmällä kuskilla ja 4.8" ja siitä ylöspäin olevalla rengastuksella saattaisi vielä kantaakkin reitti useimmista kohdista missä matkanteko nyt loppui.

  27. #2007
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    174
    Olosuhteille ei tietysti paljoa voi, että varmaan ne parhaansa tekevät ja toivottavasti pyörävuokraamoissa varoittelevat että on pehmeää. Ehkä reitin päihinkin voisi jotain infoa laittaa.
    Onhan siinä aloittelijoille hiihtokeskuksen lähellä tunniksi-pariksi ajeltavaa ja ne polut on varmaan kovemmassa kunnossa kun on kävelijöitä koko ajan liikkeellä.
    Kyllä se monesti on tosi vaikea tehdä päätös että käännynpä takaisin jos on jollekin reitille lähtenyt .
    Aina pitäisi olla energiaa, tulitikut ja kuiva paita +avaruuslakana mukana kun vähänkään outoon paikkaan lähtee, varsinkin kylmällä säällä. Sitä ei tiedä milloin joutuu pysähtymään ja olemaan paikallaan huonolla tuurilla jopa tunteja.

  28. #2008
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.394
    Sallatunturin latujen ylläpitoki oli aika kehnoa toissa talvena. Ajetaan kalenterin mukaan eikä olosuhteiden.
    Tyyliin käydään ajamassa tiettyyn aikaan ja parin tunnin päästä lumisade tuiskuttaa ne umpeen. Monta päivää tuli hiihdettyä iha paskoilla olosuhteilla vaikka oli sesonki aikaa.

  29. #2009
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Laitetaanpas vielä viimeisen Sallatunturin ajon "seloste" keskiviikolta kun se jäi laittamatta.

    Keskiviikolle olin suunnitellut ajoon tuon viimeisen talvireitin, eli Sallatunturin tuvilta - ruuhitunturin taukopaikalle ja takaisin



    Yön aikana oli tuulilukemat hieman nousseet, mutta suojaisella paikalla olivat vielä ihan siedettävällä tasolla (säätietojen mukaan 8-13m/s) ja jonkin verran pyöritti kevyttä pakkaslunta ilmassa, mutta ei häiritsevästi.

    Alkuun oli hieman haastava löytyy reitin päätä (saisivat hieman lisää vielä panostaa opasteisiin) ja alkumatka menikin hieman väärää reittiä jossa omat haasteensa.

    Kun reitille sitten pääsin niin metsän siimeksessä hyvinkin helppoa ja kovapohjaista reittiä:



    Hangasjärven jälkeen maisema hieman "avautui" tuulenkin hieman lisääntyessä, ja hieman myöhemmin tullut hangasharjun nousu oli ehkä osuuden hauskinta maastoa, hieman tuulen tuomaa lunta reitin päällä, mutta ei mitään isompaa haittaa:






    Hangasharjun päällä alkoi sitten ongelmia hieman tulemaan, suojaava puusto väheni ja tullen voimakkuus ylempänä selvästi voimistunut (oman arvion mukaan puuskissa tuulen nopeudet selvästi päälle 20m/s joka pöllyttää lunta oikein huolella ja yhdessä vajaan -20´C pakkasessa kanssa alkaa luomaan suhteellisen arktiset olosuhteet) ja reitille kinostunut paikkapaikoin erittäinkin paksuja kerroksia kevyttä pakkaslunta, ongelma tuli siinä vaiheessa kun päältäpäin ei pystynyt enään kunnolla päättelemään onko reitillä 2cm vaiko 20cm. kerros tuota tuulen kasaamaa lunta ja kun arvio meni väärin ja nopeutta oli jonkin verran niin lopputulos oli:






    Viimeiseen nousuun ruuhitunturia pitkin (arviolta joku 600-900m. ennen reitin pääte/kääntö pistetta) alkoi tilanne olemaan se että tuota itse reittiä oli erittäin haastava edes havaita maastossa miten se kulki ja lumikerras reitin päällä alkoi olemaan sellainen että eteneminen alkoi olemaan hyvin haastaa (jos ajoi ulos reitiltä mitä ei kunnolla pystynyt havaita, upposi heti vähintään sen puolisen metriä pehmeään lumeen) ja kello alkoi myös olemaan sen verran että alkoi hieman jo ensimmäisiä hämärtymisen merkkejä olemaan ilmassa ja hieman epäilytti että jos "raahaan" itseni tuonne Ruuhitunturille ja siellä pidän taukoa, niin paluumatkalla alkaa pimeä jo senverran ajoissa että ei huvittaisi tuota samaa reittietsintää tehdä lampun valossa, kun päivänvalollakin haastavaa, niin päätin sitten lopettaa reitin kesken ja kääntyä takaisin vaikken kääntöpistettä saavuttanutkaan.




    Nyt en tuota laittaisi kovin vahvasti reittien ylläpiden piikkiin, tuo tuuli vain pöllytti tuota lunta niin paljon, että reittiä pitäisi varmaan lanata 2h. välein että se pysyisi auki. Nytkin kun palasin samaa reittiä, niin tuulisilla paikoilla kohdissa mistä olin ajanut toiseen suuntaan 20-30min aikaisemmin ei ollut enään omia renkaan jäkiä havaittavissa vaan tuuli oli ne täyttänyt.

  30. #2010
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tuolta löytyy kunnostuksesta tietoa, näkyy nyt olevan huollosta alle 5vrk.
    https://www.infogis.fi/saariselka/

    https://www.saariselkatrails.fi/tied...IXASHZXsu32Raw
    Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Tulin taas muutamaksi päiväksi Saariselällä käymään ja ajohommiin.
    Oli ajokaveri mukana jolle käytiin Fatti hakemassa vuokraamosta. Sitä kun palautettiin niin manasin hieman vuokraamon henkilökunnalle että tuo https://www.infogis.fi/saariselka/ ei näytä kuin osan hoidettavista poluista niin sain häneltä tiedon että oli juuri avautunut uusi karttaosoite josta löytyy kaikki (siis kaksi eri ylläpitäjää alueella ja nyt molempien tiedot samalla karttapohjalla, näin käsitin)
    uusi kartta löytyy osoitteesta:
    https://kartta.saariselkatrails.fi/
    perustiedot on ilmaiset ja jos haluaa reittien kuntotiedot, oman sijaintipaikan yms. niin ne saa maksamalla 10€:n "kannatusmaksun" / kausi.
    Maksoin ja vaikuttaisi ihan pätevältä karttapohjalta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •