GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 276 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 176 226 266 274 275 276 277 278 286 326 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.251 - 8.280 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

^Lisäksi löytyy muiltakin valmistajilta HG yhteensopivia pakkoja, itsellä Garbarukin pakka...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik72# Katso viesti
    Erityisesti DT Swissin x1900 kiinnostaa. Saavuttaako kyseisillä kiekoilla oleellista hyötyä alkuperäisiin verrattuna?
    Minulla on jäykkäperässä nuo samat kiekot olleet jo monta vuotta, eikä suurempia ongelmia ole ollut. Vapaarattaaseen kesällä vaihdoin uudet laakerit, mutta sekin oli aika helppo homma. Ja tykkään kun vaparin huoltoa varten ei tarvitse edes takapakkaa irrottaa. Eli kynsien puhdistaminen ja voitelu on helppo tehdä.

Jatketaan vapaarattaista. Mulla on nyt takakiekossa 12speed Sram NX pakka. Jos hankin toisen kiekkosarjan, jossa vapaarattaana on XD, niin aiheuttaako vaihteiden säätämistä? Toisille kiekoille tulisi nastarenkaat niin hyvä jos toimisi ilman säätämistä jos vaihtaa rengastusta kelien mukaan.

^Itsellä FBG:ssä kahdet kiekot, toiset HG:llä ja toiset XD:llä ja kiekkojen vaihto sujuu lennossa. Jarrulevyt myös identtiset jos ne mahdollisesti vaikuttaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Lisäksi löytyy muiltakin valmistajilta HG yhteensopivia pakkoja, itsellä Garbarukin pakka...
    Onko kestänyt hyvin? Ne on ainakin ihan siistin näköisiä.

Pehmeästä alumiinista tehty kevennyspakka? Ainakin eturattaat kuluu vaikka polkisi patiolle. Kaverin mukaan parin tonnin jälkeen alkaa jo pakka olla ajettu. Kaupunkinmiljöössä voi olla kestäväkin.Jos tonnin polkee kesässä.

^Itsellä FBG:ssä kahdet kiekot, toiset HG:llä ja toiset XD:llä ja kiekkojen vaihto sujuu lennossa. Jarrulevyt myös identtiset jos ne mahdollisesti vaikuttaa.
    Kiitos, levyistä unohtuikin kysyä.

Föhn, kevyt, alle 350g mutta vain isoin alumiinia ja muut terästä... Ja eikös nykyään kaikki/suurinosa eturattaista ole alumiinista?

Kiekkojen vaihtelusta, minä olen tykännyt eri kiekkojen käytössä jarrulevun alle tulevista säätölevyistä . Näistä ja niiden tarpeellisuudesta käytiin joskus aiemmin keskustelua. Minulla tuo 6-pulttiversio on tehnyt tehtävänsä hyvin, löytynee myös centerlockille ?

^Itse en ole shimmausta tarvinut ja (onneksi) nuo kiekot kuudella pultilla.

Moukari, hyvin ovat kestäneet kevyessä yleis-ajossa mutta en kuraiseen maasto rymistelyyn välttämättä hankkisi, mielestäni toisen pyörän XTR:n pakalle kestävyydessä ole hävinnyt.

Föhn, kevyt, alle 350g mutta vain isoin alumiinia ja muut terästä... Ja eikös nykyään kaikki/suurinosa eturattaista ole alumiinista?
    Joo, sama sitten kuin aika monessa maastopakassa. Kyllä sen luulisi sitten kestävän ihan hyvin. Aika hankalaa löytää muita kuin alumiinisia eturattaita, jos ei liiku hintahaarukan kummassakaan ääripäässä.

Mulla on Garbarukin XD-pakka. 3000km takana ja ei mitään ongelmaa kulumisen kanssa. XO1-ketjulla menty. Se meni vaihtoon jossain 2500km paikkeilla. Ihan puhdasta maastoajoa.

Moukari, Nallekarkkikaupasta löytyy titaanirattaita eteen ja lienee SX:nkin joten ääripäät saavutettu.

Baggy, itsellä XX1:n ketjut ei vielä edes vaihtokunnossa, kilometrejä hieman enemmän.

On muuten hyvä konsti rajoittaa hurjia momentteja kun stemmin pultit ovat T15 kannalla...

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aika haipakkaan Steven X01-ketjut kulahtaneet. Itsellä lähestyy 5000 km. Tällä kaudella ajot ovat jääneet vähiin.

0.5mm tulkki kun meni sisään niin heti vaihtoon.

^Jokainen tavallaan.

Aika monessa paikkaa suositellaan 12spd ketjuille tuota vaihtoväliä. Täytyy nyt kattoa jos toisen ajais pidemmälle ja sen päälle sitten tuon vanhan samaan. Miten nyt kuluukaan uusi.

Siis itse toimin samalla tavalla, mutta ei vaan ole vielä kulahtanut puoleen prosenttiin.

^^Vaikka markkinointi suosittaa niin ei se saa poistaa järjen/kokemuksen käyttöä.

Mutuhan se paras.

Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?

Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti v4lt5u Katso viesti
    Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?
    Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?

Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?
    Kokemuksesta huolimatta suosittelen ainakin itse vaihtamaan ketjut kun ne ovat kuluneet. Halvempaa kuin uusia sitten koko voimansiirto kerralla.

^Usein menee muutenkin ketjut ja rattaat vaihtoon kerralla, ei loppupeleissä kauheasti maksa per kilometri...

https://www.bikeradar.com/advice/wor...bicycle-chain/

40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?
    Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.

En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti v4lt5u Katso viesti
    Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.

En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.
    Veikkaisin että vapari on paskana, parit pienemmät rattaat ja mutterin voi helposti asentaa väärin, mutta ei koko pakkaa. Tai sitten on täysin väärä pakka....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    https://www.bikeradar.com/advice/wor...bicycle-chain/

40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.
    Se on just näin. Itse vaihdoin juuri todella kovassa käytössä olevaan sähkötäpäriin neljännen SLX ketjun, edellinen kesti 1200km, sitä edellisen rikoin väkivaltaisella vaihdolla 100km jälkeen ja sitä edelliset meni 1000km kohdalla vaihtoon. Ketju maksaa joku 25€. Vaihteet toimivat koko ajan virheetömästi paitsi silloin kun olen ajanut vaihtajan ja tai korvakkeen paskaksi. 25€/vuosi on pieni kustannus siitä että kaikki pelaa. Ei ollut vielä ihan edes 0,5% merkissä tällä kertaa, mutta jos laitan pyörän myyntiin niin kiva että ei tarvii seuraavan heti vaihtaa.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •