ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 441 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 341 391 431 439 440 441 442 443 451 491 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.201 - 13.230 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #13201
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Jos miettii ihan teräksen ominaisuuksia niin ihan loogista ettei suora teräskeula syö käytännössä ollenkaan tärinää. Taivutetut jalat jousen lailla auttaisi siihen.

  2. #13202
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Kävin punnitsemassa tuon pyörän, niin olihan siinä vähän Lapin lisää. Kuvan kokoonpanossa 11.8kg. Lukon kanssa sitten 13kg
    Tärinöistä sen verran, että nuo 35mm GP5000 AllSeasonit on sisureilla, että sekin vaikuttanee. Tosin noita ennen oli Cinturato Velot tubelessina ja ne tuntui täristävän vielä enemmän.

  3. #13203
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Jos miettii ihan teräksen ominaisuuksia niin ihan loogista ettei suora teräskeula syö käytännössä ollenkaan tärinää. Taivutetut jalat jousen lailla auttaisi siihen.
    Kyllä suora teräskeula voi joustaa hyvinkin, mutta EU-direktiiveihin tehdyt levarikeulat ei hirveästi joustele materiaalista ja muodosta riippumatta. Eikä toisaalta levarikeulaa voi tehdä kovin joustavaksi ilman direktiivejäkään.

    Lisäksi tärinän välittymiseen vaikuttaa tosiaan nuo renkaat, sisurit, korkeahkoprofiilinen alumiinivanne, oletettavasti kapeahko ja jäykähkö ohjaustanko jne.

    Subjektiiviseen mielikuvaan tärinän välittymisestä tai välittymättömyydestä vaikuttaa isosti myös se, että mihin vertaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #13204
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Mun patarautainen Kona Rove suoralla keulalla joustaa ja vaimentaa huomattavasti enemmän kuin jäykkä hiilikuituinen Space Chicken. Perästä en oikein osaa sanoa, mutta keula pehmentää menoa kuituiseen verrattuna. Ja tämä vielä teräspyörän kapeammilla renkailla. Mielestäni jäykän ja kovan rungon tuntee paksuillakin renkailla, mutta joustavassa rungossa on vaikeampaa arvioida mikä johtuu rungosta ja mikä renkaista. Kuituinen Dudekin tuntuu isommissa töyssyissä kovalta vaikka on 4.8” renkaat. Mutta kuitua ja terästä (ja alumiinia) on monenlaista.

  5. #13205
    Liittynyt
    03/2014
    Paikkakunta
    Forssa
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Kiva nähdä muitakin Keplereitä! Omani rakensin 2021 kesällä ja nyt syksyllä virittelin dynamoetuvalon paikalleen. Painaa kuvan kokoonpanossa varmaan joku 13kg ja mulla jostain syystä tulee kaikki tärinät kyllä käsiin, mut onhan tää muuten aika jees.
    Taisi saada 2021 pinkkiä runkosettinä? Tuo on livenä todella hieno väri. Melkein olisin voinut pinkin testipyöränkin ostaa, mutta oli pykälää liian suuri. Suunnitellut myös dynamonapaa Kepleriin.
    Tuo oma painoi ilman lokareita ja polkimia noin 10,4kg ja metallisilla täyspitkillä lokareilla ja polkimilla reippaan kilon voi lisätä.

    Oli silmiinpistävä ero Kepleriä kasatessa, että vaikka Bombtrack ja Kepler ovat molemmat teräsrunkoja, Columbus vs 4130, niin Keplerin vinoputki on 32mm paksu ja Bombtrackin 42mm. Mutta vaatiihan tuo tapered emäputki paksumpaa vinoputkea kai jo ulkonäön takia, ettei niin epäsuhtaiselta näyttäisi?

  6. #13206
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Hiekkatiepyöräilyn huonoiten pidetty salaisuus eli uusi Canyonin gravel-pyörä julkaistaan lauantaina: https://www.eventbrite.com/e/cfs-gra...s-722040270887

  7. #13207
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Vanha jokakelin työkalu on taas valmis Mordoriin.

    Talvi-/dynamokiekot alla ja lamppu paikoillaan. Vähän lyhyempi ja korkeampi ajoasento testissä kiukuttelevan olkapään takia. Matalat vanteet, suora tolppa ja nollakulmastemmi korostaa sopivasti setämiesviboja jo muutenkin, joten taidan huomenna hakea vielä Pelagon loksut myös. Tasan 9,5 kg dynamonavan, lampun, pullotelineiden ja polkimien kera. Yksinkertaista all metal, all mechanical -parhautta parhaimmillaan

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #13208
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Hiekkatiepyöräilyn huonoiten pidetty salaisuus eli uusi Canyonin gravel-pyörä julkaistaan lauantaina: https://www.eventbrite.com/e/cfs-gra...s-722040270887
    Kuvia ja tarinaa italiaksi Valverden pyörästä: https://www.bicidastrada.it/valverde...-canyon-grail/
    The older I get the faster I was

  9. #13209
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Yksinkertaista all metal, all mechanical -parhautta parhaimmillaan

    Liioittelua. Kuitukammet ja kaikkea. Ajaisin silti.

  10. #13210
    Itsellä on kyllä uuden Grailin suhteen ostohousut jo jalassa. Ajattelin samalla luopua maantiepyörästä.

  11. #13211
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Itsellä on kyllä uuden Grailin suhteen ostohousut jo jalassa. Ajattelin samalla luopua maantiepyörästä.
    Mulla on vähän sama homma. Rouva aikoi viedä mun Grizlin joten toivottavasti sieltä tulis jotakin todella kivaa. Joku CFR runkosetti olis kiva.

  12. #13212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Mulla on vähän sama homma. Rouva aikoi viedä mun Grizlin joten toivottavasti sieltä tulis jotakin todella kivaa. Joku CFR runkosetti olis kiva.
    Grizl on mullakin gravelina nyt. Siitä on kuitenkin jonkinlainen ero aitoon maantiepyörään. Tämä ehkä tulee sitä eroa pienentämään vrt. Grizl, joka sinänsä on oikein kiva.

  13. #13213
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Liioittelua. Kuitukammet ja kaikkea. Ajaisin silti.
    Totta! Mutta ehkä se annetaan anteeksi pienenä myönnytyksenä. Hämmentävintä on se, että nyt kun mä olen reilu pari vuotta polkenut vuoroin tuolla ja vuoroin Stigmatalla, niin ei noissa käytön kannalta ole mitään eroa tällaisen tavisharrastajan alla. Grava painaa kesäkiekoilla (King + Hed Belgium) suunnilleen tasan 9 kg polkimien kanssa, Stig tasan kilon vähemmän, mutta ei sitä painoeroa huomaa oikeastaan kuin pyörää kantaessa.

    Gravan etupää on mukavampi, vaikka Stig on viritetty niin mukavaksi, kuin sen saa ilman mekaanisia joustoelementtejä. Stigissä puolestaan takapää on mukavampi ja se korostunee ton Gravassa nyt olevan suoran Masterpiecen kanssa. Entinen Zippin kuitutolppa oli joustavampi. Molemmissa pyörissä on oma fiiliksensä ja molempien fiiliksestä tykkään. Molemmat taipuu riittävän hyvin niin cyclocrossiin kuin retkeilyynkin ja satunnaisen gravelkisan voisin ajaa kummalla vaan enkä kummallakaan olis sillä tapaa toista nopeampi, että eroa mistään huomaisi.

    Jos pitäisi jommasta kummasta luopua, Stigmata taitaisi kuitenkin olla se, joka lähtisi. Siinä mielessä evoluutiossa on tosiaan vähän sellasta ”otetaan rahat pois herkkäuskoisilta hölmöiltä -tyyppisen” kusetuksen makua. Stigmatasta tosin puuttuu yksi vaihde, udh, sähkövaihteet ja hanskalokero. Siinä mielessä sekin on jo auttamattomasti vanhennettu. Pitäis varmaan vaihtaa siihen uudempaan..

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  14. #13214
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^ Ja toi siis kumpusi oikeastaan siitä uutisesta, että Surly heivaa Crosscheckin, vaikka se myi edelleen hyvin. IMO olen mieltä, että maailmassa olisi vielä paikka järkeville, yksinkertaisille peruspolkupyörillekin ja että Surlyn olisi ennemmin kannattanut heivata joku muu niistä toistensa kanssa kilpailevista päällekkäisistä malleistaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #13215
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Totta! Mutta ehkä se annetaan anteeksi pienenä myönnytyksenä. Hämmentävintä on se, että nyt kun mä olen reilu pari vuotta polkenut vuoroin tuolla ja vuoroin Stigmatalla, niin ei noissa käytön kannalta ole mitään eroa tällaisen tavisharrastajan alla. Grava painaa kesäkiekoilla (King + Hed Belgium) suunnilleen tasan 9 kg polkimien kanssa, Stig tasan kilon vähemmän, mutta ei sitä painoeroa huomaa oikeastaan kuin pyörää kantaessa.

    Gravan etupää on mukavampi, vaikka Stig on viritetty niin mukavaksi, kuin sen saa ilman mekaanisia joustoelementtejä. Stigissä puolestaan takapää on mukavampi ja se korostunee ton Gravassa nyt olevan suoran Masterpiecen kanssa. Entinen Zippin kuitutolppa oli joustavampi. Molemmissa pyörissä on oma fiiliksensä ja molempien fiiliksestä tykkään. Molemmat taipuu riittävän hyvin niin cyclocrossiin kuin retkeilyynkin ja satunnaisen gravelkisan voisin ajaa kummalla vaan enkä kummallakaan olis sillä tapaa toista nopeampi, että eroa mistään huomaisi.

    Jos pitäisi jommasta kummasta luopua, Stigmata taitaisi kuitenkin olla se, joka lähtisi. Siinä mielessä evoluutiossa on tosiaan vähän sellasta ”otetaan rahat pois herkkäuskoisilta hölmöiltä -tyyppisen” kusetuksen makua. Stigmatasta tosin puuttuu yksi vaihde, udh, sähkövaihteet ja hanskalokero. Siinä mielessä sekin on jo auttamattomasti vanhennettu. Pitäis varmaan vaihtaa siihen uudempaan..
    Hienoja pyöriä molemmat! Grava on aika kevyt kesäkokoonpanossa, olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuollaista teräspyörää joskus.

    Uusi Canyon Grail on nyt julkaistu: https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...-generation-2/
    Hyvät speksit ja hinta kohdallaan. Jotenkin oli tunne, että tämä uusi malli tulisi olemaan edellistä huomattavasti kalliimpi. Selvästi kisapyöräksi suunniteltu. Sinänsä vähän harmi, että rengastila jää maksimissaan noin 42-45 milliin, vaikka rungon geometria sinänsä sallisi hieman isommat renkaat. Toisaalta kyllä noin leveillä ajelee pääasiassa kaikkialla.

  16. #13216
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Uusi Grail on yllättävän järkevästi hinnoiteltu ja tulee varmasti myymään hyvin. Houkutteleva paketti jos rungon mitoitus osuu omiin tarpeisiin.

    Itselleni esteeksi nousee kuitenkin pari asiaa:
    - Rengastila vain 42 mm. Vaikka tuolla pärjääkin ihan hyvin niin silti olisin toivonut vähintään 45 mm.
    - Geometria on pitkä (+++), mutta stack on korkea (---) ja tanko leveä (44 cm). CFR-mallien pro-tanko laskee stackia 15 milliä, mutta se taas maksaa.
    The older I get the faster I was

  17. #13217
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Olikos ennen alu-runkoinen Grail-mallisto? Nyt oli pelkkää kuitua, kolmessa luokassa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  18. #13218
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Voi olla että gravelissa tuo integroitu ohjaamo ei ole mikään paras vaihtoehto kun ajoasennon muokkaus saattaa olla olennaisempaa kuin maantiellä, IMO...

    Ja lienee tuo tankohässäkkä on suht painavakin.

  19. #13219
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olikos ennen alu-runkoinen Grail-mallisto? Nyt oli pelkkää kuitua, kolmessa luokassa.
    Oli. Luulisi kyllä, että Grizlin aluversio riittää alua kaipaaville.

    Omat ostohousut laitoin kuitenkin toistaiseksi kaappiin. Rengastila ja vähän tuo geon kanssa pohdinta, että olisiko se sittenkään itselle hyvä.

  20. #13220
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Uuteen Grailiin voi toki asentaa perinteisen stemmi+tanko -yhdistelmän, mutta onhan se ikävää heittää integroitu tanko mereen kun siitä on kerran kalliisti maksanut.
    The older I get the faster I was

  21. #13221
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Oli. Luulisi kyllä, että Grizlin aluversio riittää alua kaipaaville.

    Omat ostohousut laitoin kuitenkin toistaiseksi kaappiin. Rengastila ja vähän tuo geon kanssa pohdinta, että olisiko se sittenkään itselle hyvä.
    Ohjaamon geometria on ihmeellinen ainakin M-koossa, stack 591 mm. Tuota saa korjattu -15mm pro-tangolla mikä tulee vain CFR-malleissa.
    The older I get the faster I was

  22. #13222
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.070
    Normiharrastajia pidetään ilmeisesti niin kankeina, että nuo matalammat runkot/ohjaamot jätetään vain joksikin Pro-versioiksi, josta saa maksaa extraa kipeästi. Sama on tässä omassa Domanessa. RSL-runko tarjoaa vasta Trekillä tuosta sen H1.5 geometrian, jossa on huomattavasti matalampi emäputki ja stack, sekä pidempi vaakaputki. Mutta tuota sai vain runkosettinä ja maksaa törkeän paljon, sekä siinä on jostain syystä rengastila 3mm pienempi ja tuo kätevä hanskalokero puuttuu. Nyt piti sitten "normirunkoon" laittaa pidempää stemmiä jyrkällä kulmalla ja tanko pidemmällä reachilla, että saa ohjaamosta itselle sopivan. Domanessa tuo toimenpide oli sinänsä helppo tuon semi-integroinnin ansiosta. No, nytpä se istuukin kuin hanska käteen, että käy se noinkin jos jaksaa säätää. Tuppaa näköjään olemaan, että kaupasta en kuitenkaan saa suoraan itseä miellyttävää pyörää

    Ridleyn Kanzo Fastissa ohjaamo oli täysin integroitu, mutta sille ei tarvinnut tehdä muuta muutosta kuin ottaa spacerit alta pois.

  23. #13223
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Oli. Luulisi kyllä, että Grizlin aluversio riittää alua kaipaaville.
    Juu, alu-grizlin keväällä itselleni ostin. Yhden kuitusen maantiepyörän ja täpärin olen aikoinaan omistanut. Mutta en tykännyt. Jotenkin vanhalle metallimiehelle ja koneasentajalle se metallirunko sopii paremmin.

  24. #13224
    Mun mielestä sen alu-Grailin ja alu-Grizlin erot oli loppujen lopuksi hyvin pieniä, että varmaan tehokkaampaa, että vain yksi alumiinimalli. Noiden saatavuus kun on ollut jonkinlainen ongelma.

  25. #13225
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.631
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Juu, alu-grizlin keväällä itselleni ostin. Yhden kuitusen maantiepyörän ja täpärin olen aikoinaan omistanut. Mutta en tykännyt. Jotenkin vanhalle metallimiehelle ja koneasentajalle se metallirunko sopii paremmin.
    Pitäis vissiin itekkii vaihtaa tuo metalliseen, niin pääsis töissäkin portista sisään. Nyt on kuituinen ja kuitukiekoilla, niin ei työpaikan portti tunnista tuota, eli ei voi työmatkaa ajella

  26. #13226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Ohjaamon geometria on ihmeellinen ainakin M-koossa, stack 591 mm. Tuota saa korjattu -15mm pro-tangolla mikä tulee vain CFR-malleissa.
    Joo, onhan tämä "kisa"pyöräksi vähän jännän korkea.

    Tuossa tuota L-kokoista veivasin rinnakkain Grizlin kanssa niin loppujen lopuksi todellinen ero ohjaamossa taitaa olla melko pieni. Uusi Graili on itseasiassa Stackiltaan korkeampi 613 vs. 605 ja Reach on 427 vs. 409. Sitten kun katsotaan vakiosetuppia niin Grailissa on 70mm stemmi vs. Grizlin 90mm ja nää Canyonin Stack+ ja Reach+ mitat, jotka ottaa ohjaamon huomioon on 692 vs 693 stack+ ja 472 vs 478 reach+ eli tuon mukaan Grizl on vakiona ohjaamoltaan jopa vähän pidempi korkeuden ollessa käytännössä sama. Vertasin CF SL 7 malleja.

    Itse olen jäykkä tavisharrastaja, joten tuo korkeus ei ole ongelma ja Grizl on tuntunut hyvältä ja stemmin alla on spacereitakin. Eipä tässä taida suurta muutosta Grizliin saada ja rengastila sekä kiinnitysmahdollisuudet pienenee, joten ostohousut syvemmälle kaappiin ja täytyy miettiä mitä tuolle maantiemankelille tekee.

  27. #13227
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Alkaa olemaan tod.näk. Idässä tilanne että on halvempaa tuottaa kuituisia bulkkirunkoja kuin alumiinisia.

  28. #13228
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    13
    Laitetaan sitten omakin Stiggy tänne Stenun postauksen jatkeeksi. Hitaahkot Ramblerit ovat kuvan ottamisen jälkeen vaihtuneet Tufon Thunderoiksi, tubeleksena tottakai. Ohjaamo hakee vielä muotoaan ensimmäisen yhteisen kauden jälkeen. 2X setupissa Stiggy toimii omaan käyttöön erinomaisena allround-vehkeenä, tulevaisuudessa ehkä kahden kiekkosetin taktiikalla.

    Geon puolesta uusin Stigmata oli askel väärään suuntaan mitä tulee omiin mieltymyksiin, joten tämän(kin) suhteen olen tähän valintaan erittäin tyytyväinen.



  29. #13229
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti

    Itse olen jäykkä tavisharrastaja, joten tuo korkeus ei ole ongelma ja Grizl on tuntunut hyvältä ja stemmin alla on spacereitakin. Eipä tässä taida suurta muutosta Grizliin saada ja rengastila sekä kiinnitysmahdollisuudet pienenee, joten ostohousut syvemmälle kaappiin ja täytyy miettiä mitä tuolle maantiemankelille tekee.
    Joskus kokeilin tätä yhden pyörän taktiikkaa, eikä gravelpyörä ole maantiepyörän veroinen sileällä vaikka sillä kyllä ajelee. Ohjaus on hidas eikä pyörä ole samalla tavalla "leikkisä". Eipä tosin maantiepyörällä sorateidenkään ajelua samanlaista herkkua ole kuin gravelilla. Tietenkin jos tyytyy kompromissiin mikä ei ole hyvä kummassakaan, niin sitten voi yhdellä pyörällä mennä.

    Ei herätä itselläkään uusi Grail kummoisia tuntemuksia. Tylsät värit ja ruma integroitu ohjaamo, tosin eipä tämä juuri edellisestä poikkea. Grizliä tulee välillä katseltua "sillä silmällä".

  30. #13230
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.260
    ^^ Kiva nähdä muitakin Stiggyjä ja olen samaa mieltä uuden Stigmatan geosta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Hienoja pyöriä molemmat! Grava on aika kevyt kesäkokoonpanossa, olisi ihan mielenkiintoista kokeilla tuollaista teräspyörää joskus.
    Kiitos. Nyt on sitten lokaritkin paikoillaan ja dadcore vibat 6/5. Jonkun verran jouduin jumppaamaan, että sain mahtumaan ne Steilacoomien kanssa, mutta onnistui lopulta pienellä uudelleenmuotoilulla. Nyt pitää vaan saada lokaritkin ajetun näköisiksi. Toistaiseksi ne pistää silmään liikaa pyörän muuten katu-uskottavan patinoituneeseen olemukseen verrattuna. En muista miten tubeless-Gravdal vertautuu kokonsa puolesta Steilacoomiin, mutta toivon niittenkin mahtuvan. Kivan tukevat on kyllä Pelagon loksut. Ei rämise eikä resonoi sorallakaan ajaessa. Just ja just jäi paino alle kympin vielä lokareidenkin kanssa. Ryönäkelit saa tulla

    Uusi Grail on varmaan hyvä pyörä, mutta olisko se jäänyt sitten kuitenkin vähän suutariksi uutuusarvoltaan? Vähän kuin jokkisversio Kaiuksesta?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •