HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 487 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 387 437 477 485 486 487 488 489 497 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.581 - 14.610 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #14581
    Noita suoraan ajavan eteen kääntyviä on tänä syksynä ollut kyllä tavallista enemmän, niin käsimerkin kera kuin ilman, voin sanoa omasta kokemuksestanikin. Erään kanssa oli tulla kolari kun hän teki liikkeen niin yllättäen, ilman käsimerkkiä. Ajoi lisäksi vastakarvaan yksisuuntaista pyörätietä.

  2. #14582
    Erikoinen tapaus sattui lenkillä: kevarilla oli pysäköitynä autojenkuljetusrekka, täynnä lastia, kevarillä kapea kastale ohittamista varten. Ohitin ko. rekkaa, ja juuri kohdallani lastissa olevan auton ovi sitten aukeaa.......nopeat reaktiot (vielä tallessa olevat) onneksi pelastivat...kuljetusrekka säännöllisesti kevarilla vieressä olevan autoliikkeen logistiikkaa hoitamassa.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  3. #14583
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    131
    Syksy yllätti pyöräilijät! Monelle pyöräilijälle näyttää tulevan yllätyksenä se, että syksyllä on iltaisin pimeää. Yksi nuori henkilö oli eilen illalla keksinyt valottomuuteen hyvän ratkaisun, silloin ajetaan tietenkin kadun vasenta puolta jalkakäytävällä.
    Pepe Y muokkasi tätä : 27.09.2023 at 16.31

  4. #14584
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Joo pimeät illat ovat tulleet. Eilen huomattavan suurin osa ajoi ilman valoja. Joukossa monia ihan "vakavasti" pyöräilyyn suhtautuvia.

  5. #14585
    Liittynyt
    06/2019
    Viestit
    70
    Juuh, ei kyllä kovin montaa valojenkäyttäjää näy Helsingin pyöräteillä itseni lisäksi aamulla on tähän aikaan vuodesta kuitenkin sen verran hämärää että valojen käyttö on kyllä perusteltua.

  6. #14586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Soiski Katso viesti
    Juuh, ei kyllä kovin montaa valojenkäyttäjää näy Helsingin pyöräteillä itseni lisäksi aamulla on tähän aikaan vuodesta kuitenkin sen verran hämärää että valojen käyttö on kyllä perusteltua.
    Itse pidän syksyllä joihan pilvisinä päivinäkin valoja, sen verran vähän tuota luonnonvaloa.

  7. #14587
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Ja sateella myös valot on hyvä olla päällä.

  8. #14588
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Aivan liikaa yli 4000 lumenin teholla olevia rajaamattomia pyörälamppuja liikenteessä.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  9. #14589
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Joo, noi ylitehokkaat vois antaa osan tehoistaan valottomille.

  10. #14590
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.115
    Eilen tuli eteen tilanne, joka pakottaa avautumaan. Välinpitämättömiin autoilijoihin alkaa jo turtua, eikä Alepa-polkijoiden toilailuihin viitsi juuri kiinnittää huomiota, mutta tämänkertainen partaveikko punaisissa pyöräilyhousuissaan jäi edesottamuksineen lähtemättömästi mieleen.

    Ajelin radanvartta Helsingin keskustasta pohjoiseen. Ns. Diakonissalaitoksen mäen tulin alas melko vauhdikkaasti (jälleen miettien, miten jotkut uskaltavat syöksyä alas jarru auki näkemättä riittävän aikaisin mutkan taakse). Helsinginkadun ylitystä lähestyessäni mietin, että tuolta kulman takaa on ennenkin tultu STOP-merkin ohi eteen katsomatta, joten täytyy varmaan ennalta vähentää nopeutta entisestään. Samassa sieltä ilmaantui eteen grävel-pyöräilijä, joka ei tyytynyt laiminlyömään pysähtymis- ja väistämisvelvollisuuttaan vaan myös jätti tyysti vilkaisematta vasemmalle. Riittävällä jarrutuksella vältin törmäyksen. Huikkasin samalla, että Miten meni omasta mielestä? Vastausta ei kuulunut. Huomasin kuskilla olevan napit korvissa, joten ajelin varmuuden vuoksi tämän kiinni ja siirryin vierelle toistaakseni kysymykseni kovempaa, jos vaikka jäi edellisen kerran kuulematta. En saanut minkäänlaista reaktiota vastauksena. Onko todella niin vaikea myöntää mokanneensa ja pahoitella edes lyhyesti?



    Niin ja selvennyksenä, eilen ei ollut märkää kuten kuvassa. Minä saavuin tätä siltaa kohti tuolta tien näkyvissä olevan pätkän päästä jyrkästä mäestä. Törttöilijä taasen tuli STOP-merkin takaa Helsinginkadulta nousevalta luiskalta. Molemmat jatkoimme kohti suuntaa, josta kuva on otettu.

  11. #14591
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Joo pimeät illat ovat tulleet. Eilen huomattavan suurin osa ajoi ilman valoja. Joukossa monia ihan "vakavasti" pyöräilyyn suhtautuvia.
    Joo. Eilen poikkeuksellisesti olin iltalenkillä juuri auringonlaskun aikaan. Aika moni maantieohjus tuli vastaan täysin pimeänä. Ja vielä mustissa vaatteissa. Itsellä TIETENKIN valot edessä ja takana. Eikä mitään vilkkuvaa skeidaa.

  12. #14592
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.422
    Tästä ajaessani ihmettelen joka kerta miksi pyörätien jatke ja suojatie piti siirtää ennen suoralta linjalta tuonne puskan taakse.

    Nythän sieltä oikealta tuleva autoilija ei näe vasemmalta tulijoita ennen kuin ajaa jatkeen päälle.

  13. #14593
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    ^ Siihen on tehty shikaani.

  14. #14594
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^^ Jos hakemalla haetaan jotain hyvää, niin suojatien/kelvin jatkeen ja tien väliin mahtuu auto.

  15. #14595
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Minusta shikaani pitäisi tehdä toiseen suuntaan eli pyöräilijä tulisi risteyksessä autoilijan näkökenttään samaan tapaan kuin pyöräkaistalla.

  16. #14596
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^^ Jos hakemalla haetaan jotain hyvää, niin suojatien/kelvin jatkeen ja tien väliin mahtuu auto.
    Tämä on Espoolainen tyyli. Sen takia suoraan luonnollista ajolinjaa ajaen päätyy 10 cm kanttariin ja shikaania seuraten joutuu tekemään jyrkän mutkan ja päätyy yllättäen ulkokaarteeseen kaltevalle alustalle liukkaalle/jäätyneelle suojatiemaalaukselle ja samaan aikaan pitäisi seurata autoilijoita jotka väistävät fifty / sixty

  17. #14597
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Zaliv oblast
    Viestit
    582
    "Osataan" sitä muuallakin. Näyttä ihan humalassa/pöllyssä tehdyltä.
    No rain - no gain.

  18. #14598
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.531
    Tuossa tolppa antaa aavistaa ettei siitä voi ajaa suoraan. Mutta kaupunki on täynnä näitä ansoja, kanttari voi hautautua lumen alle tai ei näy pimeässä.
    Tähänkin on hyvä lasketella mäkeä alas jarruttamatta, ei tarvi polkea niin menee 40-50 km/h ja sitten yhtäkkiä pitäisi tajuta kurvata tuonne sivuun
    mutta mistäs tidät jos on lunta maassa



    edit: loppukevennys


  19. #14599
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ^^ Jos hakemalla haetaan jotain hyvää, niin suojatien/kelvin jatkeen ja tien väliin mahtuu auto.
    Mahtuisi, mutta kun suurin osa pelkää päätien autojen ajoviiman vievän keulakoristeen ja jää siihen kelvin päälle.

  20. #14600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tästä ajaessani ihmettelen joka kerta miksi pyörätien jatke ja suojatie piti siirtää ennen suoralta linjalta tuonne puskan taakse.

    Nythän sieltä oikealta tuleva autoilija ei näe vasemmalta tulijoita ennen kuin ajaa jatkeen päälle.
    Tämä on erinomaisen espoolainen ratkaisu. Kuvasta poiketen suurimmassa osassa risteyksissä on vielä mainittu 10cm kanttari. Paljon polkenava on tosi mukavaa jarruttaa jokaiseen risteykseen ja uudelleen kiihdyttää siitä kunnes 100m päästä seuraava risteys edessä. Mikähän tällaisen suunnittelun tausta-ajatuksena mahtaa olla?

    Sent from my SM-A346B using Tapatalk

  21. #14601
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Tämä musiikkitalon kohta on kyllä juuri niin kuin tuossa artikkelissa sanotaan: suurin osa pyöräilijöistä ajaa suoraan yli tuli autoja tai ei.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset...d-86e119edc3d0

  22. #14602
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    On muuten ärsyttävä paikka. Autoilijoillekin pitäisi kertoa tuo väistämishomma, että juuri tässä fillarityypeille on varta vasten kerrottu miten väistämissääntö menee.
    Autoilijat yrittää väkisin antaa fillaroijan mennä ensin. Sitten kun itse siinä fillarilla odottaa, että menis s**tana jo, niin joku vatipää tulee fillarilla siitä ohi ja yli. Varmaan sellainen, joka ajaa fillarikaistojakin väärään suuntaan.


  23. #14603
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Tästä ajaessani ihmettelen joka kerta miksi pyörätien jatke ja suojatie piti siirtää ennen suoralta linjalta tuonne puskan taakse.

    Nythän sieltä oikealta tuleva autoilija ei näe vasemmalta tulijoita ennen kuin ajaa jatkeen päälle.
    On tuossa se turvallisuutta lisäävä tekijä, että kuvan suunnasta tuleva ja oikealle kääntyvä auto on ennen suojatielle tuloa kääntynyt jo melkein sivuttain jolloin kuljettaja pystyy paremmin havainnoimaan tuleeko pyöräilijää/jalankulkijaa eikä samanlaista kuollutta kulmaa jää kuin mitä silloin jos suojatie kulkisi suoraan kyseisessä kohdin.

  24. #14604
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    970
    Tämähän on minun kotiristeys ja ihmettelin tätä moneen otteeseen jo aikaisemmin, omasta mielestä aivan idioottimainen ratkaisu. Voin veikata että lähtökohtana on ollut se että tehdään kääntyminen mahdollisimman helpoksi autoille ja pyöräilijöille ajaminen mahd hankalaksi "etteivät vaan aja auton alle". Ihan jännittää milloin ensimmäinen pyöräilijä ajaa pimeällä tuohon liikennemerkkiin.. Samaa idiotismia on nähtävissä puolisen kilsaa kaakkoon Pohjoisella Lintuvaarantiellä missä vajaa kilsan suora pätkä vedettiin samalla tapaa "mutkille" eli käytännössä esim työmatkapyöräilijät ajaa ajoradalla. Onnistuu vaan Espoossa.

  25. #14605
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Autoilijat yrittää väkisin antaa fillaroijan mennä ensin.
    Paras tulos tänä vuonna:
    3 rekkaa + 2 ha vastakkaisella puolella
    2 ha omalla puolella.

    Ja odotin reilun 5 m päässä kadusta kun oikealta tullut rekka pysähtyi ja aiheutti suman.

  26. #14606
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    On tuossa se turvallisuutta lisäävä tekijä, että kuvan suunnasta tuleva ja oikealle kääntyvä auto on ennen suojatielle tuloa kääntynyt jo melkein sivuttain jolloin kuljettaja pystyy paremmin havainnoimaan tuleeko pyöräilijää/jalankulkijaa eikä samanlaista kuollutta kulmaa jää kuin mitä silloin jos suojatie kulkisi suoraan kyseisessä kohdin.
    Kuvan suunnasta tulevan autoilijan pitäisi nähdä samaan suuntaan kulkeva kevyt liikenne jos ei ole sokea. Jos joutuu pysähtymään niin päätä voi kääntää ja peilitkin autossa yleensä on.

  27. #14607
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.219
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    On muuten ärsyttävä paikka. Autoilijoillekin pitäisi kertoa tuo väistämishomma, että juuri tässä fillarityypeille on varta vasten kerrottu miten väistämissääntö menee.
    Autoilijat yrittää väkisin antaa fillaroijan mennä ensin. Sitten kun itse siinä fillarilla odottaa, että menis s**tana jo, niin joku vatipää tulee fillarilla siitä ohi ja yli. Varmaan sellainen, joka ajaa fillarikaistojakin väärään suuntaan.
    Muistaakseni keväällä oli jossain sen sorttista juttua, että tuohon laitettaisiin autoille kolmiot, koska sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden toiminta on niin sekavaa, mutta ilmeisesti se ei sitten toteutunutkaan. Liikennevalothan se melkein vaatisi, ennenkuin siinä sattuu jotain ikävämpää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #14608
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Tämähän on minun kotiristeys ja ihmettelin tätä moneen otteeseen jo aikaisemmin, omasta mielestä aivan idioottimainen ratkaisu. Voin veikata että lähtökohtana on ollut se että tehdään kääntyminen mahdollisimman helpoksi autoille ja pyöräilijöille ajaminen mahd hankalaksi "etteivät vaan aja auton alle". Ihan jännittää milloin ensimmäinen pyöräilijä ajaa pimeällä tuohon liikennemerkkiin.. Samaa idiotismia on nähtävissä puolisen kilsaa kaakkoon Pohjoisella Lintuvaarantiellä missä vajaa kilsan suora pätkä vedettiin samalla tapaa "mutkille" eli käytännössä esim työmatkapyöräilijät ajaa ajoradalla. Onnistuu vaan Espoossa.
    Itsekin ajan tuossa (sekä pohjoisella lintuvaarantiellä) lähes aina ajoradalla - ihan oman turvallisuuden takia. Hyvinhän siinä ajoradalla pärjää, mutta joitakin autoilijoita se aina tuppaa harmittamaan. Näkisin kuitenkin, että näissä kohdissa ajorata on turvallisempi valinta.

    Sent from my SM-A346B using Tapatalk

  29. #14609
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Muistaakseni keväällä oli jossain sen sorttista juttua, että tuohon laitettaisiin autoille kolmiot, koska sekä autoilijoiden että pyöräilijöiden toiminta on niin sekavaa, mutta ilmeisesti se ei sitten toteutunutkaan. Liikennevalothan se melkein vaatisi, ennenkuin siinä sattuu jotain ikävämpää.
    Entäpä jos pyöräilijöille vilkkuva keltainen? Mutta aika kestämätöntä, jos väistämisvelvollisuutta muutettaisiin vain koska pyöräilijät eivät tunne sääntöjä ja/tai osaa ajaa.

  30. #14610
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Voi olla ihan perusteltua muuttaa väistämisvelvollisuuksia liikenteen tarpeiden mukaisesti.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •