GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 275 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 175 225 265 273 274 275 276 277 285 325 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.221 - 8.250 / 10544

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8221
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Mietin vielä noita toveri Veen nopeuksia. Kun ihmetyttää, jos jollain kolmosella alkavalla keskiteholukemalla pääsee yli neljänkympin nopeuksiin.
    Tämän perusteella tehoa tarvittaisiin pitkälle yli 400 watin keskitehoa, jos on tasainen tie ja tyyni keli.

    https://www.road-bike.co.uk/articles/cycling-power.php

    Itse pääsen juurikin tuohon reippaan kolmensadan watin pintaan ja keskinopeudet huitelee silloin juurikin tuolla 36-38 paikkeilla yksin mennessä.

    Olenko metsässä ajatukseni kanssa?

  2. #8222
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    ^Tai mitäpä jos ei pohdittaisi asiaa enää tässä ketjussa, vaan jossain sopivassa "Kuntoilu ja ajotekniikka" osion aiheessa?

  3. #8223
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    737
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Mietin vielä noita toveri Veen nopeuksia. Kun ihmetyttää, jos jollain kolmosella alkavalla keskiteholukemalla pääsee yli neljänkympin nopeuksiin.
    Tämän perusteella tehoa tarvittaisiin pitkälle yli 400 watin keskitehoa, jos on tasainen tie ja tyyni keli.
    Veikkaan vähän että nuo lenkit mitkä kulkee yli 40km/h on olleet 5-10km maksimivetoja tai myötätuuleen. Itsellä kymppitempo yli 40km/h vaatii noin 340w. Mutta joo tätä keskustelua voisi jatkaa muualla.

  4. #8224
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Tai mitäpä jos ei pohdittaisi asiaa enää tässä ketjussa, vaan jossain sopivassa "Kuntoilu ja ajotekniikka" osion aiheessa?
    Wateista puhumattakaan - luulin pitkään ihan huumoriksi jutun - omat ajot tältä planeetalta. Siirto sopivampaan ketjuun paikallaan.

  5. #8225
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Samoilla linjoilla ja tuo kuntoilu osio kyllä olisi sopivampi, siksikin kun sitä ei koskaan edes lue...

  6. #8226
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    267
    Vielä tämän verran. Sori.
    40 km matkat menee 42 nopeudella.
    Lyhyemmät 44kmh.
    Pelkästään watteja ei voi suoraan verrata.
    Siihen kun vaikuttaa paino,
    ja se kuinka aerodynaamisessa asennossa voi olla.
    Ja tietenkin pyörän ja varusteiden virtaviivaisuus.
    Ja minullehan on yhdentekevää mitä kukin uskoo.
    Tämä on minulle muutenkin pelkkä sivulaji.
    Kuntohan tässä laskee jos tätä lajia oikein harrastamaan alkaa.
    Sekuntikello ei valehtele.

    Kävin koeajamassa läskipyörää jossa ovaali ratas.
    Ensimmäisen kilometrin jälkeen en enää kummastellut outoa pyörintää.
    Oli vaan jotenkin mukavampi polkea ja tehoa pystyi antamaan pidempään polkaisun aikana.
    Laitan siis yhden ovaalin eteen.
    Se riittää.
    tuhannet kiitokset mainioista vinkeistä ihan kaikille. !!!

  7. #8227
    Liittynyt
    01/2005
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Onko rivaleissa jotenki erilailla rattaan kiinnitys kuin esim. redissä tai forcessa?
    Netistä löytyneen kuvan mukaan on.
    https://www.365rider.com/en/chainrin...845864537.html
    https://youtu.be/w_X8X7Ww4a0?si=4O8WItIV8h8YsvR7&t=65

  8. #8228
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Noista toinen perinteinen spiderillinen ja toinen DM... Forcea ja Rivalia taitaa löytyä kumpinakin versioina.

  9. #8229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Vai tarkoitatko sittenkin vanteen heittoa, kun rihtauksesta puhut? Parista kolmesta millistä vanteen heittona en olis itse huolissani, jos vanne on muuten rihdattu oikein ja pinnat kireällä. Toki kunnollisessa rihtauksessa tuo olisi oikaistu, jos vanne muuten ehjä.

    Tarkkailisin heittoja ja pinnojen kireyttä sormituntumalla.

    Niin ja onhan vanteen kantavuus riittävä massallesi?
    En ole huomannut vanteessa heittoa ja voi hyvin olla että se on vain tuon vapaarattaan "ominaisuus". Saipahan taas yhden asian lisää tarkkailulistalle. Puhuin rihtauksesta vain sen takia etten oikein ymmärrä mistä puhun

    Taitaa useimpien tavan pyörien kokonaispainoraja olla sen 120 kg, joten mun kanssa se ylittyy aina vähän- Kyseessä on lisäksi halpispyörä (Nakamura X-Rider Disc, pysykää kaukana! ), joten en ihmettelis jos vanteet olis vähän heikompilaatuiset.

  10. #8230
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Takarataspakan heijaaminen ei liity rihtaamiseen, vaan se on vapaarattaan "ominaisuus".
    Laakerien kuluessa ilmiö tulee näkyvämmäksi.

    Rihtaaminen on tarpeen jos on silmämääräistä vanteen epäsuoruutta tai pinnojen kireyseroja.
    Osaatko sanoa missä vaiheessa tämä ilmiö on syytä ottaa vakavasti? Eli pitääkö laakerit mahdollisesti jotain mekkalaa lähellä lahoamispistettä vai pitääkö vaan ymmärtää tarkkailla tuota vaappumista ettei se lähde lapasesta?

  11. #8231
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^ Voi olla että takapakan täytyy hieman myötäillä etupään liikettä, IMO...

  12. #8232
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Rataspakan pientä liikettä ei ole tarpeen erikseen seurata. Yleensä noissa ensimmäisenä hajoaa rullauksen salliva vapaaratas, se ei enää tartu heti polkemisen alussa. Ainakaan Shimanon navoissa (lienee Nakamurassasi?) tuota osaa ei ole suunniteltu huollettavaksi. Ongelman ilmettyä sisään voi ujutta öljyä, muuten osaa ei kannata mennä ronkkimaan.

    Takapyörän pyörimisesta vastaavat laakerit ovat Nakamurassa varmaankin perinteiset (eivät konelaakerit), ne kannattaa opetella avaamaan puhdistusta ja voitelua varten. Tai sitten ajaa kunnes rahina menee yli sallitun, ja ostaa uuden takapyörän.

  13. #8233
    Mietiskelen tässä miten kasvattaa parkkitäpärin q-factoria. Kengät karkaa ulospäin ja kantapäät kolisee takakolmioon. Nyt kampina Shimano SLX FC-M7100-1 jossa Q-factor 172mm/52mm chainline. Jos vaihtaisi M7120-1 joissa q factor 178mm/55mm chainline, alkaisi ketju ehkä pykimään pienillä vaihteilla mutta saisi edes sen 3mm/puoli jota voisi kasvattaa polkimien prikoilla ja ehkä vielä jopa keskiölaakerin spacereilla (riittääkö akselin pituus tähän, en ole liturgiaa tonkinut?). Onko kellään tästä kokemusta tai onko keskiön spacereilla ja muilla poppaskonsteilla saatu tuloksia aikaan?

  14. #8234
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.406
    ^Polkimet pidemmällä akselilla?

  15. #8235
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    ^Polkimet pidemmällä akselilla?
    Mittaillessa omia polkimia kammesta polkimen ulkoreunaan noista tällä hetkellä alla olevista Nukeproof Horizon pro downhilleistä voisi parantaa melkein 5mm/puoli Deity Deftrapeilla. Harmi kun pito ei vaan ole yhtä hyvä ja komposiitti= muljuaa ekan parkkipäivän jälkeen. Menee silti testiin kun ei mitään maksa, ihme etten tota älynnyt katsoa ekana. Tattis!

  16. #8236
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viriviri Katso viesti
    Mietiskelen tässä miten kasvattaa parkkitäpärin q-factoria. Kengät karkaa ulospäin ja kantapäät kolisee takakolmioon. Nyt kampina Shimano SLX FC-M7100-1 jossa Q-factor 172mm/52mm chainline. Jos vaihtaisi M7120-1 joissa q factor 178mm/55mm chainline, alkaisi ketju ehkä pykimään pienillä vaihteilla mutta saisi edes sen 3mm/puoli jota voisi kasvattaa polkimien prikoilla ja ehkä vielä jopa keskiölaakerin spacereilla (riittääkö akselin pituus tähän, en ole liturgiaa tonkinut?). Onko kellään tästä kokemusta tai onko keskiön spacereilla ja muilla poppaskonsteilla saatu tuloksia aikaan?
    Ainakin 2mm/puoli voi prikoilla tuoda polkimia ulospäin. Mulla olisi tässä ylimääräinen 170mm M8120-1 kampisarja ja olisi haussa 8100/7100 kampisarja kapeammalla ketjulinjalla. Onko haluja vaihtaa näitä pienellä välirahalla?

  17. #8237
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64

    Vapaarattaan irroitus?

    Miten saan tästä vapaarattaan irti? Ei oo mitään kuusiokoloa missään, eikä lukkorengastakaan näy...

    Ratas on HFH-0014 MTB 36T ja vanne Alexrims Cherokee 80, pyörä Tunturi Emax.

    Kiitos

  18. #8238
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Oleks koittanut että tuleeko ihan vetämällä ulos? Lienee vapaarattaan manuaali löytyy jostain tai maahantuoja osaa neuvoa?

  19. #8239
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    ^^ Kahden minuutin googlauksella näyttäisi että voi lähteä ihan vetämällä irti. Joskus noi on tiukassa, joten itse asiassa helpointa on vetää kun on pakka paikoillaan, siitä saa parhaan otteen.

  20. #8240
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Eikö ekana pidä vetää irti tuo akseliholkki? Ainakin DT kiekoissa nypätään ekana se holkki pois.

  21. #8241
    Kyllä se sovitin lähtee sen vaparin mukana, mutta tuon holkin irroittaminen voi helpottaa urakkaa, jos pitkään muhineet paikoillaan. Kääntää vaikka akselilla tai pitkällä ruuvarilla vähän niin irtoaa.

  22. #8242
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Holkki lähtee pakan+vaparin mukana, eipähän tarvitse sitä naarmuttaa jollain pihdeillä tms.

  23. #8243
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Oleks koittanut että tuleeko ihan vetämällä ulos? Lienee vapaarattaan manuaali löytyy jostain tai maahantuoja osaa neuvoa?
    Kiitokset vastanneille, se tosiaan lähti vetämällä. Ei olisi tullut mieleenkään kaikessa yksinkertaisuudessaan.

    600km ajettu ja yksi kynsi paskana.

  24. #8244
    Eipä nuo kynsivaparit tahdo läskipyörässä kestää mitään.

  25. #8245
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    Halvoissa pyörissä halvat osat mutta voihan niitäkin huoltaa käyttöiän pidentämiseksi.

  26. #8246
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Halvoissa pyörissä halvat osat mutta voihan niitäkin huoltaa käyttöiän pidentämiseksi.
    Yli 3000€ pyörä on siis halpa???

  27. #8247
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Kyllä kolmen tonnin sähköpyörä on halpa...

  28. #8248
    Tervehdys,

    Olen haaveillut kiekkojen päivityksestä Canyon Grand Canyon 7. Vanhat kiekot ovat alkuperäiset Alexrims MD25 Shimano MT400 SH11. Näissä on ilmeisesti Shimanon HG vapaaratas. Uusia kiekkoja katsellessani HG vapaarattaalla varustettujen kiekkojen tiedoissa lukee että sopii vain 11 lehteen asti, eli onko vanhalle 12 lehtiselle NX-takapakalle saatavilla uusia kiekkoja vai onko samalla päivitettävä takapakka esimerkiksi Sramin Gx tai vastaavaan?

    Erityisesti DT Swissin x1900 kiinnostaa. Saavuttaako kyseisillä kiekoilla oleellista hyötyä alkuperäisiin verrattuna? Kyseisissä kiekoissa painorajana on 110kg. Tuottaako se ongelmia, kun kuljettajan paino on 93 kilon luokkaa ja pyörä painaa sen 12 kiloa? Ajo on lähinnä asfalttia ja hiekkatietä, sekä helppojen polkujen ajoa.

    Kiitos, jos joku osaa vastata kysymyksiin!

  29. #8249
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Steve Baggy Katso viesti
    Eipä nuo kynsivaparit tahdo läskipyörässä kestää mitään.
    Joo, moni Trekin tai Whiten takanapa on paukkunut. Mulla Sunringlen vapari on kestänyt tähän mennessä hyvin (kop kop) kaikenlaista rymistelyä, navan akseli on tosin katkennut kerran yhden kunnon pannutuksen myötä.

  30. #8250
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik72# Katso viesti
    Tervehdys,

    Olen haaveillut kiekkojen päivityksestä Canyon Grand Canyon 7. Vanhat kiekot ovat alkuperäiset Alexrims MD25 Shimano MT400 SH11. Näissä on ilmeisesti Shimanon HG vapaaratas. Uusia kiekkoja katsellessani HG vapaarattaalla varustettujen kiekkojen tiedoissa lukee että sopii vain 11 lehteen asti, eli onko vanhalle 12 lehtiselle NX-takapakalle saatavilla uusia kiekkoja vai onko samalla päivitettävä takapakka esimerkiksi Sramin Gx tai vastaavaan?

    Erityisesti DT Swissin x1900 kiinnostaa. Saavuttaako kyseisillä kiekoilla oleellista hyötyä alkuperäisiin verrattuna? Kyseisissä kiekoissa painorajana on 110kg. Tuottaako se ongelmia, kun kuljettajan paino on 93 kilon luokkaa ja pyörä painaa sen 12 kiloa? Ajo on lähinnä asfalttia ja hiekkatietä, sekä helppojen polkujen ajoa.

    Kiitos, jos joku osaa vastata kysymyksiin!
    HG-vapaarattaalle sopii SRAMin 12-vaihteiset SX ja NX takapakat, eli ei tarvitse päivittää. DT:n X1900-kiekot vaikuttivat olevan laadukkaan oloiset, ne tuli mulla nykyisen maastopyörän mukana. Laitoin tosin ne eteenpäin myydyn vanhan pyörän mukana, kun oli edellisessä pyörässä kuitukiekot ja siirsin ne uuteen pyörään. Tuskin noiden kiekkojen kanssa sen isompia ongelmia tulee painorajan osalta, varsinkaan jos et mitään rymistelypolkuja ajele. Vanhat kiekotkin varmasti menettelevät ihan hyvin. Jos saat edullisesti uudet kiekot, niin päivitys kannattaa. Voi vaikka samalla jättää vanhat kiekot käyttöön toiselle rengasparille.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Tänään, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •