
 Alkujaan tämän lähetti 
callahan
					 
				 
				Hiven yllätti silmälasien kalleus. Tietty 24% alv tekee jo tonnin ostokseen aika lisän (mun tuloilla). Mietin vähän tuota optikkoketjujen toimintaa, aika usein näöntarkastus 0€ ja toiset linssit "ilmaiseksi". 
Kuka enään ostaa tai menee liikkeeseen ilman tarjouksia, mulle noi kertoo sen että noissa ensimmäisissä linsseissä on jäätävä kate kun niitten hinnalla pitää rahoittaa optikon tutkimus ja toiset linssit. Taitaa kuitenkin joku suojalasit vahvuuksilla mitä jotkut työnantajat tarjoo työntekijöille veloituksetta (onkohan lakisäänteinen) olla pieni muru liikevaihdossa.
			
		 
	 
 
	
		
			
			
				
					
 Alkujaan tämän lähetti 
MRe
					 
				 
				Silmälasien hinnoittelu ja katerakenne on kyllä mysteeri. Veikkaan, että sisäänosto on satasen luokkaa ovh. tonnin laseissa.
			
		 
	 
 
Jep, jonkin verran on mysteeri tällai alan sisältäkin - tosin yksityiseltä puolelta - katsottuna.. 
Harva tulee ajatelleeksi, että mikä on sen ”ilmaisen” näöntarkastuksen hinta ja kuka sen maksaa. Näkärivetoisesti markkinoiduissa ketjuliikkeissä nimittäin tilanne on käytännössä se, että niistä lasinsa ostavat kuluttajat maksavat myös niiden ei-ostavien asiakkaiden maksuttomat näöntarkastukset. Hutinäkäreitä voinee olla jopa puoletkin kaikista tehdyistä näkäreistä eli pahimmillaan yhden silmälasiparin hintaan pitää sisällyttää kahden näöntarkastuksen kulut. Ilmaista työtä ei ole ja lisäksi näöntarkastuksen tekemiseen tarvitaan tila, laitteet ja lakisääteiset velvoitteet, kuten potilasrekisterit jne.
Silti moni ei osaa ajatella sitäkään, että mikä on kokonaisuudessaan yhden silmälasiparin myymiseen, linssien valintaan ja mitoitukseen, lasien valmistamiseen (linssien hionta ja asennus kehykseen) ja niiden luovuttamiseen tarvittava työtuntimäärä varsinkin silloin, kun kaikki tehdään kunnolla. Lisäksi silmälasit on siinä mielessä erikoinen tuote, että kuluttajan perusoletus on sellainen, että niiden jälkihuoltokin maksutonta. Eli sekin on sisällytettävä tuotteen hintaan. Vähän sama kuin jos fillarin hintaan sisältyisi kaikki sen tulevat huollot.
Noin muuten, kuten lähes kaikessa muussakin, on silmälaseissakin omat ”Clariksensa” ja ”Dura Acensa”. Jos ostaa tonnilla Clarikset tekee huonot kaupat vaikka saisi kaupanpäällisiä kuinka. Jos ostaa tonnilla DA:t, tekee hyvät kaupat, vaikka ei saisi kaupanpäällisiä lainkaan. Dura Aceja ei tosin anakaan osasta ketjuliikkeitä edes saa, koska niissä katteet on pienimmät.
Oma erikoisuutensa piilee siinäkin, että sama konserni (EssilorLuxottica) omistaa koko jakeluketjun tuotannosta vähittäiskauppaan (Instru, Nissen, Keops).
				
			 
			
		 
			
				
			
				
			
			
				“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
			
			
		 
	
Kirjanmerkit