Huumorin kukkaa pukkaa...tosin kukkii se pottukin...
Huumorin kukkaa pukkaa...tosin kukkii se pottukin...
Viime kädessä ei liene ainuttakaan fillareihin liittyvää asiaa, jota kuka tahansa ei saisi selville ja johon ei voisi perehtyä enemmänkin kysymättä mitään täällä?
Mutta eikö sinustakin - jos nyt jälkeenpäin vähän asiaa ajattelet - olisi pitänyt olla päivänselvää, ettei kysymys ollut sellainen, johon vastaus olisi ollut linkki Canyonin sivulle?
(En halua väittää, että sinullakin olisi pitänyt edes käydä mielessäsi sekin mahdollisuus, että olisin joko tiennyt millainen pyörä tämä Aeroad on tai, jos en olisi tiennyt, olisin toki osannut ja viitsinyt sen käydä katsomassa, mutta olisihan se toki voinut käydä...)
Jos haluat jatkaa keskustelua, voit siirtää sen takaisin maantiepyöriin ja rataskokoihin ja kertoa miksi ja millaisen ajattelun myötä tuommoisiin rataskokokoihin on päädytty - ei vain 1x vaan myös 2x pyörissä - ja mitä hyötyä siitä kenties pienemmän painon lisäksi voi olla.
Itse olen edelleen niin pöljä, etten ymmärrä asiasta muuta kuin että uusi pienin eli 10-hampainen takaratas on sen mahdollistanut...
40km lenkki 42 keskarilla on yli 300w ftp ja puolikuntoisena vielä....
Oliko joku gps mittari mikä mittasi matkan ja nopeuden?
Kyllä on. Polar Grit X.
Painan n. 65 kiloa ja keskiwatit pyörii jonkun matkaa yli 300W aina.
Piikit tuppaa olemaan 800-1200W.
Mutta kuten sanoin.. tekniikka on pahasti hakusessa.
Ja tehontuotto epätaloudellista kun en osaa pyörittää.
Voimaa olis mutta tahtoo mennä harakoille kun ei osaa ajoittaa jalan nostoja.
48-10 vastaa tosiaan samaa kuin 53-11, joka on jo iso välitys. Ei ole ainakaan minulla isosta päästä loppunut välitykset tuolla yhdistelmällä isoilla wateilla edes täällä lakeuksilla kovissa myötätuulissa, kireissä eikä pidemmissä alamäissä Syötteellä, vaikka ajan melko matalalla kadenssilla.
Kirjoittajan mukaan lyhyemmät lenkit menee 44 kmh keskinopeudella ja ilman lukkopolkimia. Tuohon vauhtiin on tekemistä jopa Elitessä ajavilla ukoilla.![]()
^Tuo minuakin otti hieman silmiin, kun kaveri treenaa ja opettelee pyörittämään niin saadaan maailmanluokan aika-ajokuski...
On tullut täyspäiväisesti vuosia harrastettua lajia jonka jälkeen mikään ei tunnu missään.
sen verran raskas laji on maastopyöräily yksipyöräisellä fätillä että tämä aero on ihan helposti suoritettu.
Tekniikkahiontaa vielä niin alkaa se kulkemaan.
kun vaan välitykset sais kohilleen.
Hohhoijaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Mulla oli aikasemmin sramilta se 1x aeromalli 50 hampaisena. 10-25 takapakkaan yhdistettynä, siinä sai reisi piukalla olla jos meinasi saada laatuaikaa pakan loppupäästä. Kun Sramin sovelluksen dataa katselee niin ei se mulle ainakaan suosikkivälitys tuo 50/10 ollut.
No mä tiedän että kahta isoimpaa takaratasta en käytä ikinä.
Ja haluaisin ne kaksi ratasta sinne pienimmän rattaan jälkeen.
Joten epäilen ettei 50/10 vielä riitä.
Enhän mä niitä jatkuvasti käyttäisi tietenkään.
Mutta sillon kun niitä kaipaa niin lisävauhti olis tervetullutta.
Esim. Ylämäessäkin jopa tulee käytettyä raskainta välillä.
Jos tuntuu että kone hyytyy niin laitan pari pykälää raskaammalle ja nousen seisomaan.
Sitten hetken päästä kun vauhti on kiihtyny.. takasi satulaan ja taas jaksaa nousta mäkeä.
Ja tämän hetken vaihteistodata olisi vielä epätodellinen koska vasta muutaman reissun tehnyt lukkopolkimilla.
Nekin sairaana mutta silti keskari 43,3.
Mutta sitä suuremmalla syyllä uskon tarvitsevani lisää välitystä.
Ja juuri siihen asiaan nyt tarvitsisin apua että osais hankkia pyörään sopivat osat.
Se on nyt vielä hieman epäselvää.
Toki sain jo muutaman kullanarvoisen linkin.
Tutustun niihin vakavasti.
Eniten arveluttaa se että onko 48 ja 50 ero kummoinenkaan.
Sillä pääsisi yli puolet halvemalla.
Mutta mitä se hyödyttää jos parin kuukauden päästä kaipaa vielä isompaa.
Toki ajokelit päättyy näillä näppäimillä, ja talvi aikaa laittaa kondikseen.
EDIT: Mä en löytäny mun appista tuomosta paikkaa. Miten se löytyy?
Kannattaisi varmaan selvittää millaisia välityksiä esim. Primoz käyttää kisoissa että pääsisi samalle tasolle.
Joku klassikkokuski voisi olla sopivampi? Tai joku aika-ajospesialisti? Veehän ei välttämättä aiokaan ajaa kahta tuntia pitempiä lenkkejä eikä hän taida ajaa vuorinousujakaan.
https://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html mm. täällä voi laskeskella välitysten eroja.
Mulla on 52-36 ja 11-30. 52-11 tuntui loppuvan kesken kun vauhtia oli päälle 70km/h. Ei kovin useasti ole tullut eteen.
Veen kannattais vakavasti harkita liittymistä johonkin kilpatalliin. Vapaaehtoisesti kun vielä ehtii. Tulevat kohta hakemaan väkisin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
Brian Clough: "Even educated fleas do it."
Nyt osui ja upposi. Tarkotus tehdä ehkä max. 40 km lenkkejä. Ja aina täysillä.
Joka ajo on aika-ajo. ??
Mitkää pitkät peesilenkit ei vois vähempää kiinnostaa.
päälaji kuitenkin on maastoyksipyöräily. Tämä aero on vain lisä harrastuksiin.
Mistähän mä löytäisin oikean spesialistin joka vois antaa neuvoja?
Noilla 40 plus keskareilla kannattaa lähteä aika-ajo kisojen viivalle. On se ikäluokka mikä hyvänsä. Tuolta voit vertailla ajojasi Suomen kärkeen.
Kun katsot noita vauhteja, niin ymmärrät miksi moni saattaa pitää epäuskottavana yli 40 keskareita, jos ei ole edes kunnon kokemusta pyöräilystä. Toki 300 W tehot käy perusteluista.
https://tulospalvelu.profiili.fi/202...aika-ajo-12-8/
Ps. Minä käyn vastakohtaisesta esimerkistä. Pyöräilyä harrastettu kohta 30 vuotta, ja parhaimmillani pystyin johonkin 30-32 keskinopeuksiin.![]()
Kiitos Ohiampuja kommentistasi.
Arvostan.
Käyn tutkimassa linkkiä.
On tainnut aika-ajon pojilla olla liian pienet rattaat.
Aloittelijakin olisi napannut tuolla helposti hopeeta. Sairaana ja väärillä välityksillä.
Kultaan olisi jo tarvittu terveenä ajoa, tai ainakin isompi eturatas. Melko kova, kannattaisi melkein käydä huvikseen voittamassa seuraavat kisat.
Asennon hierontaa on lähinnä tosiaan ajot myös ollut.
Kaverin kanssa katsottu netistä kuskien asentoja ja vertailtu videoilla ja kuvilla.
Ajettu pikku pätkä ja siirrelty penkkiä ja tankoa ja klosseja. Ja taas ees taas.
Nyt alkaa näyttää ja tuntua asento aika asialliselta.
Ja tuntee sen ajossa vastatuuleen kun ei enää ahista niin paljon.
Ja kaikki ajokamppeet on hankittu kunnolliset.
kypärä ja kenkäsukat ja juomareppu paidan alla niin että selkä ja kypärä on lähes yhtä.
Kaveri kun polkee gravelilla vieressä täysillä niin mä saan rennosti rullailla.
Pari polkasua sillon tällön ja pysyy kevyesti rinnalla.
Käytännössä ei tarvi tehdä mitään.
Jos menen peesiin niin jouden jarruttaa jatkuvasti vaikka on naurettavan pieni alamäki.
Ja hän polkee koko ajan. ??
Toki aeropyörä ja ajoasento on graveliin verrattuna tosi matala.
Päkiällä polkemista en ole myöskään koskaan ennen tehnyt.
Ykspyörästä polkenut aina jalan keskiosalla.
Koska se tarvii jatkuvasti niin valtavasti voimankäyttöä maastossa.
Joten sekin pitää nyt opetella uusiksi.
Kokeilin ensin ilman lukkopolkimia siksi ettei tarvis päkiää käyttää.
Mutta ajoasentoa ei saa niin aerodynaamiseksi sillä tekniikalla.
Siksi hankin normi läskipyöräänkin nyt lukot että voi talven reenata polkemistekniikkaa.
Kävi vaan ekalla reissulla niin että..
Oli läskissä tuliterä voimansiirto ja ketjut.
Ihmettelin kun heti alkoi rallattaa kettingit.
Mittasin kotona niin ketjut venyneet.
Oli ilmeisesti jotkut ei niin kalliit Shimanot.
Tilasin nyt paremmat.
Tämä voimansiirto-ongelma on toki tuttua ennestäänkin.
Jatkuvasti saa uusia.
Paikallisessa pyöräliikkeessä kerran sanoivat että..
Kai sä ymmärrät ettei nuolla reisillä mikään ketju kestä ??
Ainiin muuten.
Tuosta läskistä on myös mulkattu välityksiä jo aiemmin.
Yksi suurin takaratas pois ja eteen niin iso kun mahtuu.
Ollut hyvä päivitys kun en siitäkään koskaan hitaita vaihteitä käyttänyt.
Itseasiassa käynyt mielessä että,
pitäis käydä ajamassa niissä paikoissa missä luvataan rahapalkinto reittiennätyksestä.
Muutamaa ennätystä huvikseni tutkittu ja mietitty että pitäis olla rikottavissa.
Etenkin kun näyttäs olevan aika tasasta maastoa useimmiten.
Mutta joo. Ne rahat menis jo matkoihin. Ei kannata tienaamismielessä.
Tää alkaa olemaan hyvinkin viihdyttävä keskusteluketju!
65kg ja joku ihmettelee reisien paksuutta... Primavera di Conchas!
Mainostat reisien lihaksilla ja toisaaltaan luuta ja nahkaa...
Kirjanmerkit