HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 23 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23 24 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 661 - 690 / 696

Aihe: 29 x 2.6 MTB-renkaat (ei 29+)

  1. #661
    Liittynyt
    07/2019
    Paikkakunta
    PKS
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeZu Katso viesti
    Millaisia paineita olette pitänyt 2.6" renkaissa? Tuli ekat noin leveät hommattua (Barzo ja Mezcal). Painoo ~95kg joten joudun himenen korkeempia pitämään kisakuskit
    Noin 90kg kuski ja jäykkäperä ja i35 kiekot niin 1 bar on riittänyt. Sen saa kyllä lyömään terävissä portaissa vanteelle jos ei varo, mutta rikki en ole saanut. Kovempisydäminen ja -kätinen kuski sitten varmaan tarvitsee enemmän. Ajo polkumönkimistä, ei hissipyöräilyä.

  2. #662
    Liittynyt
    08/2022
    Viestit
    145
    80kg kuski, 29x2.6 Mezcalit, jäykkäperä ja 30mm vanne.
    1.3bar oli mielestäni (juurakossa) liikaa ja laskin lähelle 1 baria. Sillä paljon parempi ja rullaa kuitenkin ihan ok.

    Ei ole lyönyt vanteille, vaikka kehät itellä sitä tasoa, ettei läpi tulevat iskut juurikaan haittaa. (FR 541)

    Lappiin pitääkin ottaa hyvä pumppu mukaan, niin voi säätää lennosta.

  3. #663
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Mezcalit on kyllä oikein hyvät kesärenkaat, rullaa ja kestää hyvin. Märällä graphene ei vaan pidä kovinkaan hyvin.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  4. #664
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    29x2.6" Dissectorista: Nyt tuli ajettua vähän bike parkkia ja polkua. Rengas oli suora suoraan pakasta, mikä oli suuri yllätys, kuten muhkeus. Tämä on (muistaakseni) luokkaa 63-64mm i30 vanteella (2.5"). 2.4"kin on (~60 mm), mikä on epätyypillistä mihin olen tottunut Maxxiksen kumeista ainakin 27.5" koossa.

    Jotain hyötyä isommasta ilmatilavuudesta on polkuajossa, mutta vähemmän bermeissä kun paineita ei oikein voi laskea niin paljon kuin haluaisi ennen kuin rengas alkaa tuntumaan epämääräisen "muljahtavalta" vauhdissa kaarteissa. Tämä vaikka sisällä on Rimpact Pro, joka tukee reippaasti renkaan kylkeä.

    Jo kahden ajon n. 3h bike park setin jälkeen oli havaittavissa pientä kulumaa reunanappuloiden sisäsyrjällä, ja kolmannen päivän jälkeen jo keskinappuloissa oli kulumaa eli todella nopeasti kuluva rengas vaikka tämä on 2C Exo eikä 3C.

    3C 2.4" MaxxTerran ja 2.6" 2C Exon eroa pidossa ei oikein lyhyen testin pohjalta itse pysty erottamaan kun oli talvirengas sekä Maxxiksen Aggressor alla niiden välissä.

    Summa summarum: Alkutestien perusteella 2.6" toimii takarenkaana abauttirallaa kuin 2.4", mutta on ehkä vähän hitaammin rullaava. Nappulat ovat vähän isompia, mitkä saattavat ehkä olla hyödyksi todella tomuisessa tai mutaisessa maastossa. DHR II:n verrattuna Dissector on siis rullaavuudeltaan ihan eri luokkaa, mutta pidon puolesta toimii silti todella hyvin teknisissä ylä- ja alamäissä sekä bike parkeissa (ml. bermeissä) kunhan ei ole märkää. Äärirajoillaan rengas käyttäytyy myös jotenkin kivemmin kuin DHR II.

    Kun tämä kuluu loppuun niin laitan tilalle varmaan taas Dissector 2.4":ta kesäksi, ja muutenkin ehkä pysyn joko alimittaisissa 2.6":ssa (esim. Vittoria Martello) tai sitten reilun mittaisissa 2.4-2.5" renkaissa tulevaisuudessa jos ja kun bermejä pitää ajaa.

  5. #665
    Liittynyt
    09/2013
    Paikkakunta
    Hel
    Viestit
    1.527
    Jokunen kiemura on nyt tullut ajettua Bontragerin XR4 Team issue- kumeilla, kokoa 29x2,6". Ovat oikeasti lupaamansa kokoiset, ja lisääntynyt ilmatila antaa varsin miellyttävän tuntuman kolistelujäykkäperässä. Laadukkaan oloiset renkaat muutenkin, sisärenkaattomuus toteutui miltei puhaltamalla.

    MUTTA, koska tyhmäpyörässäni ei ole vaihteita on etenkin ylämäkeen sotkeminen jossain määrin työläämmän tuntuista kuin aiemmilla XC-pierunkuorilla. Onhan näilla toki painoakin miltei kilon verran per kumi. Jahka nyt testaillaan, jos vaikka saisi rimpulakoivet tottumaan näihin.
    Memento mori

  6. #666
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Mezcalit on kyllä oikein hyvät kesärenkaat, rullaa ja kestää hyvin. Märällä graphene ei vaan pidä kovinkaan hyvin.
    Sen verran korjaisin omaa arviotani kesän ajelun jälkeen että graphene pitää materiaalina melko hyvin, mutta pito-ongelma tulee enemmän Mezcalin kuviosta. Menee myös herkästi tukkoon tuo kuvio. Graphene kulunut muuten hämmästyttävän vähän kesän aikana, mutta eipä tuota ole pidettyä kirjaa kilometreistä per pyörä niin ei mitään tarkkaa analyysiä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  7. #667
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?

  8. #668
    Mun mielestä isompi hyöty hitaammassa ajossa, esim märässä juurakossa tai kalliolla. 2.4 verrattuna isompi ilmatilavuus niin pystyy ajaa vähän pienemmillä paineilla > renkaan kosketuspinta isompi ja muovautuu juurien ympärille paremmin.
    Miinuksena luonnollisesti isompi paino.

  9. #669
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.142
    Tässä on seikkaperäisesti koitettu tehdä mahdollisimman tarkkaa vertailua renkaan leveydestä. Muistan joskus nähneeni toisen vastaavan jossa pyöränä oli trek ja tulos oli sama: levein rengas on nopein. Tuossakin 2.3 on hitain kaikkialla sekä ylös että alas.

  10. #670
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.142
    Ehkä se että tuo testi oli 4v vanha ja pienillä renkailla sun varainaiseen kysymykseen Mielenkiintoista tuossa oli mun mielestä se, että käyttämällä riittävän kovia paineita suuremmassa renkaassa arvostelija ei havainnut ongelmaa renkaan taittumisessa alle tai burbbailua. Silti matalamman paineen hyödyt tulivat selkeästi esille.
    Viimekädessä hyöty varmaan on kiinni kuskin mieltymyksistä ja pyörä-vanne-rengas kombinaatiosta. Silläkin on varmaan merkitystä onko keskinopeus 20 40 vai 60 km/h alamäkeen

  11. #671
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?
    Mun kokemus on että endurossa paras on välillä 2.4-2.6 ainakin kun vanteen sisäleveys on +30mm. Sen tarkempaa tietoa en tarvitse kun en kisaa. lähinnä tuo 2.6 tuo mukavuutta kivikkojuurakossa eikä tarvii olla niin millilleen ajolinja. Viime syksynä kokeilin 2.8, mutta se tuntui epätarkalta ja kankealta nopeassa käännöksessä vauhdikkaassa alamäessä.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  12. #672
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.607
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Mun mielestä isompi hyöty hitaammassa ajossa, esim märässä juurakossa tai kalliolla. 2.4 verrattuna isompi ilmatilavuus niin pystyy ajaa vähän pienemmillä paineilla > renkaan kosketuspinta isompi ja muovautuu juurien ympärille paremmin.
    Miinuksena luonnollisesti isompi paino.
    Pito on enemmän kiinni kumista. Mulla on nyt molemmissa päissä Assegai MaxGrip-kumilla ja DD-kyljillä. Se pitää sateella melkein kuin kuivalla eli täydellisesti. Rullauskyky on kuin hyytelömöykyllä.
    Leveän kumin ongelma on että siinä on pakko käyttää inserttejä koska jos sitä matalampaa painetta käyttää, ne kapeat juuret lyö vanteelle aivan samalla tavalla oli kapea tai leveä, vain paine vaikuttaa.
    Ite näen isomman kumin tärkeimpänä hötynä maavaran kasvatuksen ja siksi kun tuo takana oleva kiero Assegai kun on kohta lopussa niin se korvautuu 2.8 tai 3.0" kumilla. Edessä taidan pitäytyä Assegain MaxGrip versiossa mikä pitää aina hyvin eikä pokoile tai muutenkaan ole millään tavalla epämääräinen. Siihen voi luottaa aina.

    Renkaan kyljen paksuus tekee renkaan muodon muutoksesta häviöllistä mikä vaimentaa pokoilua ja kimmahtelua mutta tietysti tekee ajosta raskasta. Hyvin ohuet seinämät ei vaimenna liikettä ja rengas onkin enemmän jousimainen. Siksi ohut seinämäinen iso kumi tuntuu oudolta isommissa vauhdeissa (millä ei mun ajossa ole kuitenkaan merkitystä kun en osaa/uskalla).

  13. #673
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Pito on enemmän kiinni kumista.
    Verrataan tottakai samaa kuviota ja seosta eri koossa. Kaikkia muuttujia jos muutat yhtäaikaa niin voit vertailun jättää ihan hyvin tekemättä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Leveän kumin ongelma on että siinä on pakko käyttää inserttejä koska jos sitä matalampaa painetta käyttää, ne kapeat juuret lyö vanteelle aivan samalla tavalla oli kapea tai leveä, vain paine vaikuttaa.
    En ole kyllä samaa mieltä. 2.4 ja 2.6 välillä ero ei ole iso mutta leveyden kasvaessa myös korkeus kasvaa, kuten itsekin totesit että maavara kasvaa. Ainakin itse olen pystynyt painetta tiputtamaan kun kumi on suurempi, eikä insertin tarvetta ole tullut.

  14. #674
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Mulla enduropyörässä nyt edessä DHF Maxxterra 29x2.5 ja takana 29x2.6 Eliminator T7+R-Evolution. Näillä rullaa kohtuudella ja pitää vielä näillä keleillä. Tänään takapää kerran muljahti sivulle kun hypystä mentiin suoraan käännökseen. Muuten tuo kyllä vähän lisää takapäähän joustoa ja pehmeyttä, kun pyörässä sitä on takana vain 150mm (edessä 170mm). Pari kertaa on lyönyt snakebiten R-Evolutioniin, mutta nykyinen hiilarinen E13 vanne on kestänyt osumat.

    Kaikissa muissa pyörissä on nyt 2.6 edessä ja takana paitsi downcoutrypyörässä nyt vielä 2.35 molemmissa renkaissa. Kohta vaihtuu siihenkin 2.6 .
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  15. #675
    Vittoria Barzo.

    https://www.bike-discount.de/en/vitt...YaAokYEALw_wcB

    Onko tietoa:
    Miten toimivat märällä?
    Miten toimivat kylmällä, kovettuuko, onko liukas? Vai pysyykö ominaisuudet?
    Rullaavuus, oletan olevan hyvä?
    Käyttötarkoitus, maastolenkit, ei enduroa yms.

  16. #676
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    98
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köpö Katso viesti
    Vittoria Barzo.
    Onko tietoa:
    Miten toimivat märällä?
    Miten toimivat kylmällä, kovettuuko, onko liukas? Vai pysyykö ominaisuudet?
    Rullaavuus, oletan olevan hyvä?
    Käyttötarkoitus, maastolenkit, ei enduroa yms.

    Rullaa tosi hyvin, en muista että olisi kovettunut kylmällä.
    Ihan päteveä rengas neulaspolkuajoon, varsinkin taakse.
    Itse laittaisin kaveriksi eteen esim. martellon.

  17. #677
    Liittynyt
    04/2019
    Viestit
    362
    Syksyn kylmät kelit tulee taas ja maxxiksen 3c kovettuu. Magic Mary softina toimii ainakin, onko eroa super softiin kun ollaa noin nollassa? Mites mitä muita renkaita jotka toimovat hyvin nollasta muutamiin pakkasasteisiin?

  18. #678
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    WTB High Grip ei mene samalla tavalla kovaksi kuin Maxxis. Ei sekään ihan tunteeton ole kylmälle mutta toimii.

  19. #679
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Onko nää leveet 29 renkaat vielä juttu. Mikä on hyöty 2.4 verrattuna esim? Olisko parkkiajossa mitään hyötyä 2.6?
    Juurakoissa auttaa. Riippuen renkaasta saattaa myös auttaa märällä isomman kuvioinnin ja välien ansiosta, esim. Dissector 2.4" vs 2.6".

    Miinuksena mainittakoon, että bermiajoissa muljahtelun estämisen vuoksi isompaa ilmatilaa ei voi kunnolla hyödyntää tiputtamalla paineita, ellei ole kunnon tukevaa inserttiä ja/tai paksuja kylkiä. Läpilyöntejä toki tulee vähemmän jos isompi rengas samoilla paineilla. Osa 2.6"ta tosin on myös reilusti alimittaisia eli oikeasti enemmänkin 2.4" esim. Vittorian Martello. itsellä alla nyt 2.5"-6", jolla vedän kaikki ajot.

    2.6":ta isommista renkaista mainittakoon, että ne alkoivat olla tietyissä kivikoissa liian leveät puikkelehtimaan kivien väleissä. Nyt lähinnä kaipaisi kunnon valikoimaa 29x2.8":ssa talviajoa varten.
    Uuno1 muokkasi tätä : 09.10.2023 at 14.54

  20. #680
    Liittynyt
    09/2008
    Viestit
    95
    Ite pähkäillyt rengastusta ja talveksi tulee Schwalbe Eddy Current 29”/27,5” 2.6 ja 2.8” koossa. Katotaan mennäänkö kirjaimellisesti metsään tuolla valinnalla
    Pahimmat jäätikkökelit luonnollisesti jätän ajamatta noilla ”kitkoilla”..

  21. #681
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Mikäli oikein googlettelin niin Bontrager XR2 taitaa olla kevyin 2.6” rengas. Mutta kuinka leveitä ne mahtaa oikeasti olla? Jos eteen ottaisi tuon 2.6” niin mahtaako 2.35” mahtua taakse. Onko jollain mitattua tietoa asiasta?

  22. #682
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.705
    Mielukuvitusrunkoon mahtuu vaikka traktorin takarengas pyörimään, joten voisi auttaa jos kertoisit mikä runko sulla on, johon rengasta pitäisi asetella. Lisäksi, kysymys taitaa koskea eri rengaskokoa kuin 2.6"? Kaikissa (uudehkoissa) Foxin ja Rokkarin keuloissa mahtuu 2.6" pyörimään.

  23. #683
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Täysjäykkä Kinesis on kyseessä ja leveystietoja kaipailin. 2.6" pitäisi olla 66 mm, mutta aika yleisesti renkaat ovat hiukan alamittaisia. Ja 2.35" on n 60 mm, mutta se on siinä ja mahtuuko se pyörimään jos asettuu vähänkään vinoon. Mutta jos tosimitta on joku 57-58 mm, niin kuin se monesti tuppaa olemaan niin asia on OK.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  24. #684
    Jos en ihan väärin muista niin XR2 oli 64mm 25-millisellä vanteella. Vaihtui aika äkkiä 2.4 XR4:een takana enkä jäänyt juuri kaipaamaan edes rullausnopeuden puolesta.

  25. #685
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Nyt Emilia Sportin hyllystä kainaloon tarttui kyseiset XR2 Team Issue renkaat. Ja DT 22.5 mm kehällä 2.35” oli 58 mm leveä ja 2.6” vastaavasti 63 mm. Molemmat heti asennuksen jälkeen ja 2.5 bar paineessa.

    Aika tiukat oli asentaa, eikä sivuheittoa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  26. #686
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuno1 Katso viesti
    29x2.4 vs 2.6" Dissectorista
    Itse asiassa tämä 2.6" versio on alkanut vähän mutaisella kelillä näyttämään etunsa suhteessa 2.4":en kun ei ole tullut pakottavaa tarvetta himmailla tai repiä Dissectoria pois takavanteelta märällä.

    Hiukan isommat nappulat 2.6":ssa näemmä riittävät puremaan tarpeeksi pienessä ravassa että tällä voi ajaa bike parkissakin muulloinkin kuin kesällä - olettaen, että ei priorisoi sitä raparallia. Epätasaisilla kalliorullailuilla isompi ilmatilavuus ja leveys antavat lisäkontrollia ja varmuutta mikä on itselle myös plussa eli ensi kevät varmaankin menee 2.6":lla ellen lähde johonkin XC-kisään xd:aamaan itseäni. Katsotaan vielä miten tämä käyttäytyy lumella kun kerran on 2C.

  27. #687
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Jos jotakuta kiinnostaa niin Bontrager XR2 Team Issue 29” 2.6” painaa 808 grammaa. Ja nyt muutaman päivän venymisen jälkeen 64 mm leveä nappulasta nappulaan. Ja kiekkona kapeahko DT kehä jonka sis.leveys 22.5 mm.

  28. #688
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.683
    Nyt hölmö kysymys rengaspaineista. Millaisia paineita te olette käyttäneet 2.6" renkaissa?

    Tässä kun on talven läskillä ajellut ja tottunut mataliin paineisiin, niin pumppailin 2.6" Piikkisikaan paineet ihan peukalotuntumalla. Sitten lenkin jälkeen tuumasin että nyt oli hiukan liikaa, että mitäköhän siellä mahtaa olla, niin 0.8 bar oli painetta.

    Nyt sitten nostin sen tasan yhteen bariin. Miltä se teistä kuulostaa, kuski 82 kg ja pyörä täysjäykkä 29"
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  29. #689
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.687
    Mulla on sähkömaasturissa Piikkisiossa ehkä joku 1.1 ja 1.3. Viime talvena tuli ajettua matalemmilla, mutta takavanne sai sen verran iskua että laitoin turvarajaa. Pidot on kyllä kohdillaan alle yhden barin et kyllähän tuota voisi vielä hienosäätää nyt kun on kestävämmät vanteetkin...

  30. #690
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.116
    Näyttääkö teidän kummankin mittarit 1 bar silloin kun paine renkaassa on 1 bar? Sisällä vai ulkona pakkasessa? Niinpä.

Samanlaisia aiheita

  1. 29 Plus -renkaat
    By jarit in forum Renkaat
    Vastaukset: 335
    Viimeinen viesti: 18.08.2025, 18.01
  2. 27,5+ renkaat
    By wekkuli in forum Renkaat
    Vastaukset: 921
    Viimeinen viesti: 05.10.2024, 23.55
  3. Renkaat 100+ kg
    By Jani1982 in forum Renkaat
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 14.07.2015, 16.08

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •