HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 268 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 168 218 258 266 267 268 269 270 278 318 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 8.011 - 8.040 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #8011
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Mun ymmärtääkseni kyllä se liitosmuuteri tulee kahvan mukana, ainakin mtb jarruissa? Vai muistanko väärin kun ostin jonkunen vuosi sitten irralliset XT kahvat?
    Kuminauha muokkasi tätä : 07.09.2023 at 08.59

  2. #8012
    Tervehdys!

    1. Kuinka vakavasti tulisi suhtautua takarataspakan heilumiseen/heijaamiseen? Kyse on ehkä parista kolmesta millistä, mutta on kuitenkin silminnähden muljuvaa liikettä. Rihtaus on tehty asianmukaisesti liikkeessä ~200 km kohdalla ja sen jälkeen matkaa on kertynyt ~1300 km. Olen fyysisesti (ja henkisesti) raskas ihminen, joten kaippa tämä n. 110 kg sulaa laavaa voi myös vaikuttaa asiaan.

    2. Onko olemassa mitään perushyvää ajatusta tai sääntöä kuinka usein kiekot olisi syytä rihdata? Itse olen siinä ymmärryksessä että tuon alkurihtauksen jälkeen asian pitäisi olla aika jiirissä...

  3. #8013
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Takarataspakan heijaaminen ei liity rihtaamiseen, vaan se on vapaarattaan "ominaisuus".
    Laakerien kuluessa ilmiö tulee näkyvämmäksi.

    Rihtaaminen on tarpeen jos on silmämääräistä vanteen epäsuoruutta tai pinnojen kireyseroja.

  4. #8014
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Kuminauha, voi olla että tuleekin ja se ei ole ongelma koska maasto ja maantiekahvojen kierre sama. Enemmän mietityttää Jagwiren letkujen yhteensopivuus Shimanon liittimien kanssa koska itse markkinoivat omaa kiinnitys systeemiään. Kahvat ja satulat tilattu niin pääsee konkreettisesti tutkimaan osia ja eiköhän kaikki selviä ennen kevättä...

  5. #8015
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Toivoton tapaus Katso viesti
    Tervehdys!

    1. Kuinka vakavasti tulisi suhtautua takarataspakan heilumiseen/heijaamiseen? Kyse on ehkä parista kolmesta millistä, mutta on kuitenkin silminnähden muljuvaa liikettä. Rihtaus on tehty asianmukaisesti liikkeessä ~200 km kohdalla ja sen jälkeen matkaa on kertynyt ~1300 km. Olen fyysisesti (ja henkisesti) raskas ihminen, joten kaippa tämä n. 110 kg sulaa laavaa voi myös vaikuttaa asiaan.

    2. Onko olemassa mitään perushyvää ajatusta tai sääntöä kuinka usein kiekot olisi syytä rihdata? Itse olen siinä ymmärryksessä että tuon alkurihtauksen jälkeen asian pitäisi olla aika jiirissä...
    Vai tarkoitatko sittenkin vanteen heittoa, kun rihtauksesta puhut? Parista kolmesta millistä vanteen heittona en olis itse huolissani, jos vanne on muuten rihdattu oikein ja pinnat kireällä. Toki kunnollisessa rihtauksessa tuo olisi oikaistu, jos vanne muuten ehjä.

    Tarkkailisin heittoja ja pinnojen kireyttä sormituntumalla.

    Niin ja onhan vanteen kantavuus riittävä massallesi?

  6. #8016
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Kohtaan kaksi, kiekkoja ei tarvi rihtata kuin tarvittaessa, ei ole mitään määritelmää kilometreistä. Joskus kotimaassa kootut käyty läpi parin sadan kilometrin jälkeen mutta nykyiset saksanmaalta niin jäänyt väliin.
    Omat kiekot tuollaisia joissa kokonaiskantavuus about 125kg ja itsellä +100kg massaa, jotkut valmistajat käyttää kokonaispainona kuskia, kamoja ja pyörää joten kannattaa tarkistaa kantavuus valmistajan sivuilta.

  7. #8017
    Tarvitseeko pyörän ketjuissa miettiä yhteensopivuuden osalta muuta, kun että kuvauksessa on oikea määrä vaihteita (7/8/9 tai 11 jne) ja että sopii Shimanolle? Kyseessä sähköavusteinen pyörä ja vaihtaja perus Shimano-tavaraa. Ja sitten kun asentaa ja aiempi ketju on ollut oikean mittainen, mittaa miten monta lenkkiä aiemmin on ollut ja lyhentää uuden samalle mitalle.

    En oikein tiedä mikä tuo edellinen ketju tarkalleen on, vissiin joku KMC:n tavallinen malli. Mietin erityisesti onko tulla sähköllä merkitystä eli tulee esim. vahvemmat ketjut kun en ole hirveästi ollut tekemisissä.

  8. #8018
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Merkillä ei väliä mutta sähkö vaatinee vahvemmat ketjut. Kun uudet asentaa niin löytyy kyllä ohjeita kerjujen pituudesta ja mikään ei takaa että alkuperäiset oikean mittaiset.

  9. #8019
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Varmaan on oikea ketju tehdasasennuksena ja mitaltaankin sopiva. KMC on hyvä ajatus jatkossakin, tässä esimerkki, löytyy hyvästä lähikaupastakin. Pakan rattaiden mukaan valitsemaan sopiva:
    https://www.bike-discount.de/en/kmc-...-9-speed-chain

  10. #8020
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Varmasti on "oikean" mittainen mutta usein/yleensä on varaa lyhentää. Helpoin tapa on irroittaa vanhat ketjut rinnan ja lyhentää uudet sen verran, tuskin niin paljoa venynyt ettei riittävää tarkkuutta saa.

  11. #8021
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsn7000 Katso viesti
    Tarvitseeko pyörän ketjuissa miettiä yhteensopivuuden osalta muuta, kun että kuvauksessa on oikea määrä vaihteita (7/8/9 tai 11 jne) ja että sopii Shimanolle? Kyseessä sähköavusteinen pyörä ja vaihtaja perus Shimano-tavaraa. Ja sitten kun asentaa ja aiempi ketju on ollut oikean mittainen, mittaa miten monta lenkkiä aiemmin on ollut ja lyhentää uuden samalle mitalle.

    En oikein tiedä mikä tuo edellinen ketju tarkalleen on, vissiin joku KMC:n tavallinen malli. Mietin erityisesti onko tulla sähköllä merkitystä eli tulee esim. vahvemmat ketjut kun en ole hirveästi ollut tekemisissä.
    Tavalliset ketjut riittää, ei kannatta maksaa extraa ”sähköpyörä” ketjuista, ne ei ole sen kestävämpiä. Suurin osa ”sähköpyörä” tarvikkeista on markkinointipaskaa. Takanapa/vanne pitää olla vahvempi. Shimanon linkglide ja Sram transmission vaihteisto tarjoaa enemmän kun pystyy vaihtamaan paremmin veto päällä eli ne pitäisi teoriassa toimia sähköpyörässä paremmin. Mutta muuten voi käyttää ihan tavalliseen polkupyörään tarkoitettuja osia.

  12. #8022
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Joo ei ne sähköpyörät omaa ketjua tarvi. Ihan shimanon maastoketjut kestää hyvin, ainakin 12s.

  13. #8023
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^&^Totta tuokin, markkinamiehet pääosin kusettaa kuluttajaa, sehän heidän tehtävänsä onkin. Itse olen KMC:n ketjuja suosinut, kaiketi pelkästään ulkonäön perusteella mutta ei sitä ainakaan ajossa ole huomannut että onko Sram tai Shimano KMC:n sijasta.

  14. #8024
    F. Kotlerburg Guest
    Mitä viime aikoina ostanut Shimanon ihan normi XT/Ultegra 11/12s ketjuja niin ebike-merkintä niissä näkyy olevan.

  15. #8025
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Sinänsä ei joo ole väliä onko ketju nimenomaisesti sähköpyörään tarkoitettu. Mutta sähköpyörään itse valitsisin ketjun, joka on kestäväksi todettu.

  16. #8026
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Eikös nuo 9ketjut itsessään suht kestäviä jos moisia etsitään?

  17. #8027
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Eikös nuo 9ketjut itsessään suht kestäviä jos moisia etsitään?
    Tarinahan ei kerro millaista ketjua etsitään.

  18. #8028
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    339
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Tavalliset ketjut riittää, ei kannatta maksaa extraa ”sähköpyörä” ketjuista, ne ei ole sen kestävämpiä. Suurin osa ”sähköpyörä” tarvikkeista on markkinointipaskaa. Takanapa/vanne pitää olla vahvempi. Shimanon linkglide ja Sram transmission vaihteisto tarjoaa enemmän kun pystyy vaihtamaan paremmin veto päällä eli ne pitäisi teoriassa toimia sähköpyörässä paremmin. Mutta muuten voi käyttää ihan tavalliseen polkupyörään tarkoitettuja osia.
    Eikös Velogi testannut tätä laittamalla yhteen tavalliset KMC:t ja e-versiot. Siis niin että puolet ketjusta oli eri laatua ja ajeli tällä x kilometriä. Tulos muistaakseni oli että e-bike ketju venyi enemmän.

  19. #8029
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    51

    Tavallisesta kehästä asymmetrinen?

    WTB:n asymmetrinen kehä halkeili pinnojen kohdalta ja tilalle vaihdettiin DT Swiss GR531-kehät. Nyt kehä ei olekaan suhteessa runkoon keskellä ja renkaan maksimileveys pieneni parilla millillä. Onkohan kehää mahdollista tuunata millin verran sivuun asymmetriseksi ja missä Tampereella olisi hyvä tai jopa paras tekijä säätötyölle?

  20. #8030
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    +€+ Velogihan ei ole mikään jumala joten kuitenkin perus ketjuilla helppo testata.

  21. #8031
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Ihte oon ajanut pitkään x10sl ketjuilla ja viimeksi oli x10el. Molemmat mallit niitä kalliin värisiä ja ne vaikuttavat täysin identtisiä keskenään. Myös kestoltaan.

  22. #8032
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JuissiS Katso viesti
    WTB:n asymmetrinen kehä halkeili pinnojen kohdalta ja tilalle vaihdettiin DT Swiss GR531-kehät. Nyt kehä ei olekaan suhteessa runkoon keskellä ja renkaan maksimileveys pieneni parilla millillä. Onkohan kehää mahdollista tuunata millin verran sivuun asymmetriseksi ja missä Tampereella olisi hyvä tai jopa paras tekijä säätötyölle?
    Ei pitäisi olla ongelma, mutta tuossa on käynyt moka pinnaajalla. Kysyisin tekijältä että miten se korjataan.

  23. #8033
    Toimiihan mikä tahansa Campagnolon pakka-avain myös Ekarin pakan kanssa? Esmes tämä
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

  24. #8034
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    89
    Meneekö Shimanon 11-vaihteinen maantiepakka (CS-HG700) suoraan Hunt 4 Season Superduraan jossa on nyt SRAM 9-vaihteinen pakka?

  25. #8035
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Jos se on se 11-34 pakka, niin menee 9/10 vaparille.

  26. #8036
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    89
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Jos se on se 11-34 pakka, niin menee 9/10 vaparille.
    No just se. Kiitos!

  27. #8037
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233

  28. #8038
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Jos haluan vaihtaa gravelin HG-vaparin XD:ksi, onko mitään syytä olla laittamatta suoraan XDR:ää? Silloin käsittääkseni kävisi nyt SRAMin 11v maastopakat ja joskus tulevaisuudessa sitten ehkä 12v gravel/maantiepakat? Käykö XDR-vapari kaikkiin kiekkoihin joihin myös XD käy? Ymmärrän että tietyissä tilanteissa vaatii spacerin pakan taakse mutta voiko tulla jotain ongelmia?

    Ja jatkokysymyksenä, toimiiko SRAMin 12v road-vaihtajien kanssa 12v maastopakat?

  29. #8039
    F. Kotlerburg Guest
    Laittaisin suoraan XDR, jos saatavilla. Navastahan se riippuu, että onko napaan sopivaa XDR-vaparia saatavilla. Spacerin saattaa tarttea maastopakkojen kans.

    SRAMin road-vaihtajan kapasiteetti ei riitä Eagle-pakkojen kanssa eli ei toimi. Max. 36t ja XPLR vaihtajalla max. 44t isoin ratas kasetissa.

  30. #8040
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Kiitos, eli ”varmuuden vuoksi” voisi laittaa xdr. Kiekot on Fulcrumin 700 db, sama kuin 7 db mutta oem-kamaa. Fulcrumin mukaan tämä https://www.bike-components.de/en/Fu...ery_country=FI kävisi kaikkiin road-kiekkoihin.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •