Kun nostatte sen ketjun vahakylvystä, niin kannattaa pyyhkiä talous tms. paperiin sitä ketjua huolella heti kuumana. Ei ihme jos on tosi kökkönä kun sen laittaa jäähtymään ilman pyyhkimistä - ei ongelmia jäykän ketjun kanssa.
Kun nostatte sen ketjun vahakylvystä, niin kannattaa pyyhkiä talous tms. paperiin sitä ketjua huolella heti kuumana. Ei ihme jos on tosi kökkönä kun sen laittaa jäähtymään ilman pyyhkimistä - ei ongelmia jäykän ketjun kanssa.
Kuinka herkästi teette uuden käsittelyn sateen jälkeen? Lyhkänen sade yllätti ja ajoin siinä soraa/asvalttia noin 20 min. En kastunut läpimäräksi, muttei se mikään mitätön tihkukaan ollut. Huuhtoutuuko vaha pois helposti, tai kulkeutuuko ketjuihin paljonkin hiekkaa ja muuta moskaa, että kannattaisi uudelleenvahata ketjut? Ketjuja väännellessä ei kuulu ollenkaan tai kuuluu vain minimaalisen vähän hiekkaisuutta. Tavallaan ei jaksaisi tuommoisten pikkusateiden yllättäessä kesäisin tehdä uutta vahausta, tavallaan se kuuluisi asiaan vahahommissa.
Kasasin maantiepyörän ja voimansiirto kiiltää puhtaana. Ketju notkistui aika helposti ja koeajolla vaihteet toimivat todella hyvin ja aikaisempaa äänettömämmin. Koeajo jäi vähän lyhyeksi epävakaisen sään takia.
Maantiepyörä saanee tyytyä yksiin ketjuihin, mutta gravelipyörä tarvinnee kahdet, kunhan nykyiset totean kuluneiksi.
Työmatkakrossari jää Squirtin käyttäjäksi.
Ajoin keskiviikkona kaatosateessa asfaltilla jonkin aikaa, eikä pyörässä ollut lokareita. Huuhtelin pyörästä kurat, eivätkä ketjut tuntuneet vahattomilta kuivuttuaan. Arvostan kuitenkin kitisemätöntä ketjua ja sujuvaa vaihtamista niinkin paljon, että jos epäilisin, niin vahaisin uudestaan.
Sateita on luvassa, joten kait vain ajan ja katson, että kestääkö vaha.
Noniin, täytyy hypätä mukaan keskusteluun eikä vaan seurata sivusta. Tämän homman aloitin kuukausi takaperin Silcan vahalla ja kilsoja nyt tuolla vahatulla ketjulla n. 1000km. Alun pahimmista vainoharhoista selvittyäni(äänekkäämpi ketju aiheutti jatkuvasti epäilyksiä että onnistuiko se alkupesu tai itse vahaus). Myös venymää seurattua tuntuu että sitä olisi jo enemmän kuin tällaisilla kilsoilla kuuluu olla. Ajo on 50% soraa ja metsäteitä, ja toinen puolisko asvaltilla. Kuivalla lähes aina. Mäet mennään usein runtaten eikä ajotyyli ole muutenkaan kovin rauhallinen.
Eli tosiaan pieni epäilyksen häivä kokoajan ollut ilmassa tämän operaation onnistumisesta. Eilen tein uusintavahauksen juuri hankitulla halpis haudutuspadalla, jossa warm-asennossa menisi tunteja sulattaa tuo vaha, ykkösellä päästään sulaan vahaan tunnissa, lämpö siellä 85C ehkä silloin. Laserilla mittaillut ja menee padan pinnat yli reilusti yli 90C mutta eikai se Silca niin herkästi lämmöstä pilalle mene.
Ilmakuplia tuli jälleen kerran hyvin vähäisesti, kuten alusta asti, oikeastaan vain sekoittaessa näen yhtään ja nekin muutama hassu kupla.
Sitten ketju ylös sekoitusten jälkeen(hieman alle 80C lämmöistä), kuivumaan ja myöhemmin illalla naksuttelemaan poikki. No tein eilen sormilla enkä putken ympäri vetäen ja huomasin että osa linkeistä on heti lähes täysin vetelät, osa taas pysyy jäykkänä vaikka sen linkin perässä olisi ketjun painoa enemmänkin. En ole tuote ketjua vettä ihmeemmillä nesteillä pessyt koskaan välivahauksissa. Voikohan tuolla a) edelleen olla alkuperäistä tehdasrasvaa b) ketjuun päässyt jotain öljyistä joka sotki vahan tarttumisen osassa linkkejä c) vaha ei löytänyt tietä joka pinnalle edes tunnin vahassa lillumisen+usean sekoittelun jälkeen?
Tarkistaako moni teistä vahausten perään yksittäisten ketjunosien jäykkyyden?
Tekee mieli työpäivän jälkeen tehdä sinolikylpy ja uusi vahaus ja katsoa muuttuuko heti paremmaksi.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Lisätään vielä että nostan ketjut tosiaan vahasta kun lämpö on vielä niin korkea että ylimääräinen valuu takaisin pataan ulkopinnasta. Ensimmäinen vahaus kuukausi takaperin oli jäykkä kuin perkele mutta silloin nostin myöhään, kun vaha oli jo jäähtynyt lähelle sulamispistettä. En oikein näe pointtia siinä että ulkopuolelle jäisi tuota vahaa niin paljoa.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Kaikki linkit jäykkiä. En näe pointtia laittaa lämpöjä pois välillä varsinkaan kun vahaan useamman ketjun samalla. Ketjua lilluttelen vahassa noin 5 min sekoittaen alussa ja lopussa.
Kyllä mulla joku on ehkä pesussa mennyt pieleen tai tullut kontaminaatiot myöhemmin tiettyihin linkkeihin, kun taisi uudelleenvahauksella heti perään jäädä tismalleen samat linkit vetelämmäksi.
Saapui uusi ketju eilen niin sen kanssa voi nyt turata rauhassa, pestä niin hyvin kuin osaa ja sitten katella miten jäykäksi menee.
Ja sitten uutta pesua myös tuohon vanhaan ketjuun.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Mulla on kans nyt uus ketju. Se oli liuottimessa viime yön. Tänään laitoin sen lakkabensiiniin, kun muuta en löytänyt Prismasta. Pitää huomenna panna uudet lakkabensiinit ultraäänipesuriin ja antaa aikaa olla siinä vähän aikaa. Jos alkaa jo tuntua rasvan lähteneen niin sitten vielä perään Sinol kylpyjä.
Pakko myöntää etten ensimmäisellä vahauskerralla ehkä aina tuota pataa vahtinut sulamista odotellessa, samalla kun ketjut odotteli jo vahan päällä, joten tuo ilmakuplaosuus on voinut mennä ekalla kerralla ohi. Nyt on uudet ketjut käsitelty Rexin ketjupesuaineella(ja vielä sinolilla perään varmuuden vuoksi, jos Rex jonkun kalvon jättää). Heitin pataan jossa vaha oli ehtinyt reilun 80C lämpöiseksi odotellessa ja ilmakuplia tuli reilusti ja pitkään. Antaa lillua siellä hetken ja sekoitukset perään ja kuivumaan. Oletan että tuo alkuperäinen ketju päästi ilmaa ja otti vahaa ihan samalla tavalla, ja siksi ei nykyään sitä ehkä tee jos vahailen liian tiheällä välillä, eli ilmakuplia ei juuri näy koska pintojen välissä on vielä reilusti vahaa?
Gravelin ketjut uppoaa nyt kolmannen kerran kylpyyn: ensimmäinen kesti sateisessa säässä 231 km ja toinen 325 km vähän kuivemmassa säässä. Lokareita ei ole ollut, joten pientä kuraakin on tarjolla ollut.
Pakkoa uudelleen vahaukseen ei olisi, mutta kylvetettävä ne on ennen kunnon kitinöitä, kun en mitään muita aineita aio välillä lisäillä.
Vahailin toissa iltana gravelin reilut 500km ajetut ketjut. Uuteen ketjuun verrattuna kuplia tuli vähän, mutta tuli kuitenkin.
Mulla on joku IKEA tai Biltema maidonvaahdotin. Makso muutaman euron. Sillä kun täristelee ketjua vahassa niin tuntus tulevan ilmat pois.
Alunperin ostin siksi kun sekottelin omat vahat erillisistä lisäaineista mutta nyt valmiin Rexin kanssa ei oo sitä tarvetta. Toimii kuitenkin mielestäni tässä tarkoituksessa tosi hyvin.
Eikös luulisi vahaa olevan ihan hyvin jos ketjut ei pesun jälkeen ole yhtään ruosteessa? Mä vahasin pariviikkoa sitten ja ihan hyvältä nuo tuntuu. Pidin ketjuja ennen vahausta uunissa 150C aattelin että ei ainakaan kylmä ketju jäähdytä vahaa ennen kun vaha pääsee sinne minne sen kuuluisi päästä.
Rivalin 12spd ketju kävi vahakylvyssä ja tuntuu, että sen kromattuun pintaan tarttuu vaha aika huonosti. Saa nähdä miten kestää kilsoja.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Rivalin axs 12s ketju on meillä toiminut hyvin kahdessa pyörässä Molten speed waxilla. Keväällä Malorcalla yli 1000km kesti vahattu ketju, kun ei tullut vettä kertaakaan. Mukana oli kahteen pyörään varaketjut vahattuna, mutta en vaihtanut...
Totesin tuossa että on älyttömän helppoa vahata ketjuja aina tarpeen mukaan, jos on dedikoitu kattila jossa pitää vahaa koko ajan. Tuohon vaan heittää ketjut päälle ja grillin sivupolttimelle niin että sulaa ja pyörittelee hieman haarukalla ketjuja ennen kuin ottaa pois. Putsaan ketjut ultraäänipesurilla mineraalitärpätissä ennen tänne laittoa.
-> Nyt vaan sitten kyssäri jos joku on tehnyt samaa - mistä huomaa että kattilassa oleva vaha kandee vaihtaa uuteen?
Muutaman kerran kun olen tämän tehnyt samalla vahalla, niin en huomannut vahassa lainkaan ylimääräistä purua tjms ja ketjut on tulleet hyvinä ulos joka kerta.
Jos putsaat ketjun ultraäänellä mineraalitärpätissä ennen uudelleenvahausta (mikä on tarpeetonta koska vedessä keittäminenkin riittää), pysyy vaha hyvänä niin pitkään kun sitä riittää.
Black Diamondin lisäaineet ovat raskaita, joten ne valuvat pohjalle samalla tavalla kuten hiekkapöly ja metallihituset. Jos kaataa kattilan pohjalta sakan pois, sinne menee suurin osa voitelevista lisäaineista mukana. 4+1 vahasekoitusta käyttäessä esivahauksen voi tehdä lopuilla 7 valkoisella palikalla, ja hiekkapöly ja metallihituset jäävät tähän putsausvahaan.
Onko jossakin myynnissä ihan fillarin ketjuihin tarkoitettua, tutkittua ja hyväksi havaittua sulatettavaa vahaa. En nyt tarkoita bilteman, motonetin tai askartelukeskuksen kynttilää.
Kokemustahan ei ole muista kuin saksasta(bike-discount) tilatusta Silcan vahasta, mutta helppoa tuo on sen kanssa ollut. En sitä sen omaa pussia käyttänyt, vaan heitin haudutuspataan.
Moltenia pitää kai tilata ranskan ebaystä tai mistä lie olikaan joten päädyin tuohon Silcaan kun sitä tutusta verkkokaupasta sai.
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Molten vahaan minä ainakin olen ollut tyytyväinen.
Silcan vahassa on jotakin "nano-scale Tungsten disulfide" -missä ne mahtaa lilliä -etteivät vaan pohjalla? Molten on kans lisäaineistettua?
Kirjanmerkit