GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 24 / 43 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 22 23 24 25 26 34 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 691 - 720 / 1278

Aihe: Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

  1. #691
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    182
    Kun nostatte sen ketjun vahakylvystä, niin kannattaa pyyhkiä talous tms. paperiin sitä ketjua huolella heti kuumana. Ei ihme jos on tosi kökkönä kun sen laittaa jäähtymään ilman pyyhkimistä - ei ongelmia jäykän ketjun kanssa.

  2. #692
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Merckx Katso viesti
    Kun nostatte sen ketjun vahakylvystä, niin kannattaa pyyhkiä talous tms. paperiin sitä ketjua huolella heti kuumana. Ei ihme jos on tosi kökkönä kun sen laittaa jäähtymään ilman pyyhkimistä - ei ongelmia jäykän ketjun kanssa.
    Toisaalta ketjun jäykkyys kertoo sen, että vahaa on päätynyt ketjun sisään. Tuossa kun taivuttelin eka kylvyssä ollutta Shimanoa, niin joku nivel oli välittömästä taivuttuaan täysin notkea->tuskin nivelessä oli vahaa?

  3. #693
    Kuinka herkästi teette uuden käsittelyn sateen jälkeen? Lyhkänen sade yllätti ja ajoin siinä soraa/asvalttia noin 20 min. En kastunut läpimäräksi, muttei se mikään mitätön tihkukaan ollut. Huuhtoutuuko vaha pois helposti, tai kulkeutuuko ketjuihin paljonkin hiekkaa ja muuta moskaa, että kannattaisi uudelleenvahata ketjut? Ketjuja väännellessä ei kuulu ollenkaan tai kuuluu vain minimaalisen vähän hiekkaisuutta. Tavallaan ei jaksaisi tuommoisten pikkusateiden yllättäessä kesäisin tehdä uutta vahausta, tavallaan se kuuluisi asiaan vahahommissa.

  4. #694
    K.Kuronen Guest
    Kasasin maantiepyörän ja voimansiirto kiiltää puhtaana. Ketju notkistui aika helposti ja koeajolla vaihteet toimivat todella hyvin ja aikaisempaa äänettömämmin. Koeajo jäi vähän lyhyeksi epävakaisen sään takia.

    Maantiepyörä saanee tyytyä yksiin ketjuihin, mutta gravelipyörä tarvinnee kahdet, kunhan nykyiset totean kuluneiksi.

    Työmatkakrossari jää Squirtin käyttäjäksi.

  5. #695
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jomar Katso viesti
    Kuinka herkästi teette uuden käsittelyn sateen jälkeen? Lyhkänen sade yllätti ja ajoin siinä soraa/asvalttia noin 20 min. En kastunut läpimäräksi, muttei se mikään mitätön tihkukaan ollut. Huuhtoutuuko vaha pois helposti, tai kulkeutuuko ketjuihin paljonkin hiekkaa ja muuta moskaa, että kannattaisi uudelleenvahata ketjut? Ketjuja väännellessä ei kuulu ollenkaan tai kuuluu vain minimaalisen vähän hiekkaisuutta. Tavallaan ei jaksaisi tuommoisten pikkusateiden yllättäessä kesäisin tehdä uutta vahausta, tavallaan se kuuluisi asiaan vahahommissa.
    Ei sitä heti tarvi uudelleen vahata vaikka vähän kastuu. Ja kastuuhan se ketju aina pyörää pestessäkin. Ei viileä tai vähän lämminkään vesi vahaa pois huuhdo.

    Päättele aistinvaraisesti tarviiko ketju jo uudelleenvahausta.

  6. #696
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jomar Katso viesti
    Kuinka herkästi teette uuden käsittelyn sateen jälkeen? Lyhkänen sade yllätti ja ajoin siinä soraa/asvalttia noin 20 min. En kastunut läpimäräksi, muttei se mikään mitätön tihkukaan ollut. Huuhtoutuuko vaha pois helposti, tai kulkeutuuko ketjuihin paljonkin hiekkaa ja muuta moskaa, että kannattaisi uudelleenvahata ketjut? Ketjuja väännellessä ei kuulu ollenkaan tai kuuluu vain minimaalisen vähän hiekkaisuutta. Tavallaan ei jaksaisi tuommoisten pikkusateiden yllättäessä kesäisin tehdä uutta vahausta, tavallaan se kuuluisi asiaan vahahommissa.
    Ajoin keskiviikkona kaatosateessa asfaltilla jonkin aikaa, eikä pyörässä ollut lokareita. Huuhtelin pyörästä kurat, eivätkä ketjut tuntuneet vahattomilta kuivuttuaan. Arvostan kuitenkin kitisemätöntä ketjua ja sujuvaa vaihtamista niinkin paljon, että jos epäilisin, niin vahaisin uudestaan.

    Sateita on luvassa, joten kait vain ajan ja katson, että kestääkö vaha.

  7. #697
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Noniin, täytyy hypätä mukaan keskusteluun eikä vaan seurata sivusta. Tämän homman aloitin kuukausi takaperin Silcan vahalla ja kilsoja nyt tuolla vahatulla ketjulla n. 1000km. Alun pahimmista vainoharhoista selvittyäni(äänekkäämpi ketju aiheutti jatkuvasti epäilyksiä että onnistuiko se alkupesu tai itse vahaus). Myös venymää seurattua tuntuu että sitä olisi jo enemmän kuin tällaisilla kilsoilla kuuluu olla. Ajo on 50% soraa ja metsäteitä, ja toinen puolisko asvaltilla. Kuivalla lähes aina. Mäet mennään usein runtaten eikä ajotyyli ole muutenkaan kovin rauhallinen.

    Eli tosiaan pieni epäilyksen häivä kokoajan ollut ilmassa tämän operaation onnistumisesta. Eilen tein uusintavahauksen juuri hankitulla halpis haudutuspadalla, jossa warm-asennossa menisi tunteja sulattaa tuo vaha, ykkösellä päästään sulaan vahaan tunnissa, lämpö siellä 85C ehkä silloin. Laserilla mittaillut ja menee padan pinnat yli reilusti yli 90C mutta eikai se Silca niin herkästi lämmöstä pilalle mene.

    Ilmakuplia tuli jälleen kerran hyvin vähäisesti, kuten alusta asti, oikeastaan vain sekoittaessa näen yhtään ja nekin muutama hassu kupla.

    Sitten ketju ylös sekoitusten jälkeen(hieman alle 80C lämmöistä), kuivumaan ja myöhemmin illalla naksuttelemaan poikki. No tein eilen sormilla enkä putken ympäri vetäen ja huomasin että osa linkeistä on heti lähes täysin vetelät, osa taas pysyy jäykkänä vaikka sen linkin perässä olisi ketjun painoa enemmänkin. En ole tuote ketjua vettä ihmeemmillä nesteillä pessyt koskaan välivahauksissa. Voikohan tuolla a) edelleen olla alkuperäistä tehdasrasvaa b) ketjuun päässyt jotain öljyistä joka sotki vahan tarttumisen osassa linkkejä c) vaha ei löytänyt tietä joka pinnalle edes tunnin vahassa lillumisen+usean sekoittelun jälkeen?

    Tarkistaako moni teistä vahausten perään yksittäisten ketjunosien jäykkyyden?

    Tekee mieli työpäivän jälkeen tehdä sinolikylpy ja uusi vahaus ja katsoa muuttuuko heti paremmaksi.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  8. #698
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Lisätään vielä että nostan ketjut tosiaan vahasta kun lämpö on vielä niin korkea että ylimääräinen valuu takaisin pataan ulkopinnasta. Ensimmäinen vahaus kuukausi takaperin oli jäykkä kuin perkele mutta silloin nostin myöhään, kun vaha oli jo jäähtynyt lähelle sulamispistettä. En oikein näe pointtia siinä että ulkopuolelle jäisi tuota vahaa niin paljoa.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  9. #699
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    223
    Kaikki linkit jäykkiä. En näe pointtia laittaa lämpöjä pois välillä varsinkaan kun vahaan useamman ketjun samalla. Ketjua lilluttelen vahassa noin 5 min sekoittaen alussa ja lopussa.

  10. #700
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Kyllä mulla joku on ehkä pesussa mennyt pieleen tai tullut kontaminaatiot myöhemmin tiettyihin linkkeihin, kun taisi uudelleenvahauksella heti perään jäädä tismalleen samat linkit vetelämmäksi.

    Saapui uusi ketju eilen niin sen kanssa voi nyt turata rauhassa, pestä niin hyvin kuin osaa ja sitten katella miten jäykäksi menee.

    Ja sitten uutta pesua myös tuohon vanhaan ketjuun.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  11. #701
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.240
    Mulla on kans nyt uus ketju. Se oli liuottimessa viime yön. Tänään laitoin sen lakkabensiiniin, kun muuta en löytänyt Prismasta. Pitää huomenna panna uudet lakkabensiinit ultraäänipesuriin ja antaa aikaa olla siinä vähän aikaa. Jos alkaa jo tuntua rasvan lähteneen niin sitten vielä perään Sinol kylpyjä.

  12. #702
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Pakko myöntää etten ensimmäisellä vahauskerralla ehkä aina tuota pataa vahtinut sulamista odotellessa, samalla kun ketjut odotteli jo vahan päällä, joten tuo ilmakuplaosuus on voinut mennä ekalla kerralla ohi. Nyt on uudet ketjut käsitelty Rexin ketjupesuaineella(ja vielä sinolilla perään varmuuden vuoksi, jos Rex jonkun kalvon jättää). Heitin pataan jossa vaha oli ehtinyt reilun 80C lämpöiseksi odotellessa ja ilmakuplia tuli reilusti ja pitkään. Antaa lillua siellä hetken ja sekoitukset perään ja kuivumaan. Oletan että tuo alkuperäinen ketju päästi ilmaa ja otti vahaa ihan samalla tavalla, ja siksi ei nykyään sitä ehkä tee jos vahailen liian tiheällä välillä, eli ilmakuplia ei juuri näy koska pintojen välissä on vielä reilusti vahaa?

  13. #703
    K.Kuronen Guest
    Gravelin ketjut uppoaa nyt kolmannen kerran kylpyyn: ensimmäinen kesti sateisessa säässä 231 km ja toinen 325 km vähän kuivemmassa säässä. Lokareita ei ole ollut, joten pientä kuraakin on tarjolla ollut.

    Pakkoa uudelleen vahaukseen ei olisi, mutta kylvetettävä ne on ennen kunnon kitinöitä, kun en mitään muita aineita aio välillä lisäillä.

  14. #704
    F. Kotlerburg Guest
    Vahailin toissa iltana gravelin reilut 500km ajetut ketjut. Uuteen ketjuun verrattuna kuplia tuli vähän, mutta tuli kuitenkin.

  15. #705
    Mulla on joku IKEA tai Biltema maidonvaahdotin. Makso muutaman euron. Sillä kun täristelee ketjua vahassa niin tuntus tulevan ilmat pois.

    Alunperin ostin siksi kun sekottelin omat vahat erillisistä lisäaineista mutta nyt valmiin Rexin kanssa ei oo sitä tarvetta. Toimii kuitenkin mielestäni tässä tarkoituksessa tosi hyvin.

  16. #706
    Liittynyt
    08/2023
    Viestit
    35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Ajoin keskiviikkona kaatosateessa asfaltilla jonkin aikaa, eikä pyörässä ollut lokareita. Huuhtelin pyörästä kurat, eivätkä ketjut tuntuneet vahattomilta kuivuttuaan. Arvostan kuitenkin kitisemätöntä ketjua ja sujuvaa vaihtamista niinkin paljon, että jos epäilisin, niin vahaisin uudestaan.

    Sateita on luvassa, joten kait vain ajan ja katson, että kestääkö vaha.
    Eikös luulisi vahaa olevan ihan hyvin jos ketjut ei pesun jälkeen ole yhtään ruosteessa? Mä vahasin pariviikkoa sitten ja ihan hyvältä nuo tuntuu. Pidin ketjuja ennen vahausta uunissa 150C aattelin että ei ainakaan kylmä ketju jäähdytä vahaa ennen kun vaha pääsee sinne minne sen kuuluisi päästä.

  17. #707
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Rivalin 12spd ketju kävi vahakylvyssä ja tuntuu, että sen kromattuun pintaan tarttuu vaha aika huonosti. Saa nähdä miten kestää kilsoja.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  18. #708
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    kokkola
    Viestit
    252
    Rivalin axs 12s ketju on meillä toiminut hyvin kahdessa pyörässä Molten speed waxilla. Keväällä Malorcalla yli 1000km kesti vahattu ketju, kun ei tullut vettä kertaakaan. Mukana oli kahteen pyörään varaketjut vahattuna, mutta en vaihtanut...

  19. #709
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    141

    Ketjuen uppovahaus (parafiini, Molten Speed Wax yms vastaavat)

    Totesin tuossa että on älyttömän helppoa vahata ketjuja aina tarpeen mukaan, jos on dedikoitu kattila jossa pitää vahaa koko ajan. Tuohon vaan heittää ketjut päälle ja grillin sivupolttimelle niin että sulaa ja pyörittelee hieman haarukalla ketjuja ennen kuin ottaa pois. Putsaan ketjut ultraäänipesurilla mineraalitärpätissä ennen tänne laittoa.
    -> Nyt vaan sitten kyssäri jos joku on tehnyt samaa - mistä huomaa että kattilassa oleva vaha kandee vaihtaa uuteen?

    Muutaman kerran kun olen tämän tehnyt samalla vahalla, niin en huomannut vahassa lainkaan ylimääräistä purua tjms ja ketjut on tulleet hyvinä ulos joka kerta.

  20. #710
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hvcub Katso viesti
    Eikös luulisi vahaa olevan ihan hyvin jos ketjut ei pesun jälkeen ole yhtään ruosteessa? Mä vahasin pariviikkoa sitten ja ihan hyvältä nuo tuntuu. Pidin ketjuja ennen vahausta uunissa 150C aattelin että ei ainakaan kylmä ketju jäähdytä vahaa ennen kun vaha pääsee sinne minne sen kuuluisi päästä.
    Toi pyörä on kuivassa ja lämpimässä, ei ne ketjut ruostu. Enkä edes tiedä näkyiskö ruoste mustissa ketjuissa.

  21. #711
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uziaK Katso viesti
    -> Nyt vaan sitten kyssäri jos joku on tehnyt samaa - mistä huomaa että kattilassa oleva vaha kandee vaihtaa uuteen?

    Muutaman kerran kun olen tämän tehnyt samalla vahalla, niin en huomannut vahassa lainkaan ylimääräistä purua tjms ja ketjut on tulleet hyvinä ulos joka kerta.
    Omassa vahassa alkaa kattilan pohjalle kertyä mustaa roskaa, miten olette siivonneet tuota? Kaataa pinnalta puhtaan vahan toiseen astiaan?

    Vieläkin parafiini käytössä vahan vaihtokaan ei paljoa haittaisi mutta esim. rexin kanssa ei raaskisi heittää roskiin.

  22. #712
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti uziaK Katso viesti
    Totesin tuossa että on älyttömän helppoa vahata ketjuja aina tarpeen mukaan, jos on dedikoitu kattila jossa pitää vahaa koko ajan. Tuohon vaan heittää ketjut päälle ja grillin sivupolttimelle niin että sulaa ja pyörittelee hieman haarukalla ketjuja ennen kuin ottaa pois. Putsaan ketjut ultraäänipesurilla mineraalitärpätissä ennen tänne laittoa.
    -> Nyt vaan sitten kyssäri jos joku on tehnyt samaa - mistä huomaa että kattilassa oleva vaha kandee vaihtaa uuteen?

    Muutaman kerran kun olen tämän tehnyt samalla vahalla, niin en huomannut vahassa lainkaan ylimääräistä purua tjms ja ketjut on tulleet hyvinä ulos joka kerta.
    Jos putsaat ketjun ultraäänellä mineraalitärpätissä ennen uudelleenvahausta (mikä on tarpeetonta koska vedessä keittäminenkin riittää), pysyy vaha hyvänä niin pitkään kun sitä riittää.

    Black Diamondin lisäaineet ovat raskaita, joten ne valuvat pohjalle samalla tavalla kuten hiekkapöly ja metallihituset. Jos kaataa kattilan pohjalta sakan pois, sinne menee suurin osa voitelevista lisäaineista mukana. 4+1 vahasekoitusta käyttäessä esivahauksen voi tehdä lopuilla 7 valkoisella palikalla, ja hiekkapöly ja metallihituset jäävät tähän putsausvahaan.


  23. #713
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Jos putsaat ketjun ultraäänellä mineraalitärpätissä ennen uudelleenvahausta (mikä on tarpeetonta koska vedessä keittäminenkin riittää), pysyy vaha hyvänä niin pitkään kun sitä riittää.

    Black Diamondin lisäaineet ovat raskaita, joten ne valuvat pohjalle samalla tavalla kuten hiekkapöly ja metallihituset. Jos kaataa kattilan pohjalta sakan pois, sinne menee suurin osa voitelevista lisäaineista mukana. 4+1 vahasekoitusta käyttäessä esivahauksen voi tehdä lopuilla 7 valkoisella palikalla, ja hiekkapöly ja metallihituset jäävät tähän putsausvahaan.
    Tänks, erinomainen pala tietoa, varsinkin toi Black Diamondin lisäainejuttu!

  24. #714
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ...7 valkoisella palikalla, ja hiekkapöly ja metallihituset jäävät tähän putsausvahaan.
    Mulle vois riittää ne valkoiset palikat. Jos niitä olisi laatikossa pelkästään, eikä yhtään mustaa.

  25. #715
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    ...
    Black Diamondin lisäaineet ovat raskaita, joten ne valuvat pohjalle samalla tavalla kuten hiekkapöly ja metallihituset. Jos kaataa kattilan pohjalta sakan pois, sinne menee suurin osa voitelevista lisäaineista mukana. 4+1 vahasekoitusta käyttäessä esivahauksen voi tehdä lopuilla 7 valkoisella palikalla, ja hiekkapöly ja metallihituset jäävät tähän putsausvahaan.
    Että gravelipyöräilijän pitäisi nostaa ne hiekat takas ketjuun, että olisi lisäainetta?

    ->laittakaa gravel-edition ilman sitä mustaa ja raskasta->hintaa lähes sama, mutta ei sekoitella->hiekka pysyy pohjalla ja ketju kiittää.

  26. #716
    K.Kuronen Guest
    Onko jossakin myynnissä ihan fillarin ketjuihin tarkoitettua, tutkittua ja hyväksi havaittua sulatettavaa vahaa. En nyt tarkoita bilteman, motonetin tai askartelukeskuksen kynttilää.

  27. #717
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Onko jossakin myynnissä ihan fillarin ketjuihin tarkoitettua, tutkittua ja hyväksi havaittua sulatettavaa vahaa. En nyt tarkoita bilteman, motonetin tai askartelukeskuksen kynttilää.
    Kokemustahan ei ole muista kuin saksasta(bike-discount) tilatusta Silcan vahasta, mutta helppoa tuo on sen kanssa ollut. En sitä sen omaa pussia käyttänyt, vaan heitin haudutuspataan.

    Moltenia pitää kai tilata ranskan ebaystä tai mistä lie olikaan joten päädyin tuohon Silcaan kun sitä tutusta verkkokaupasta sai.

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  28. #718
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.240
    Molten vahaan minä ainakin olen ollut tyytyväinen.

  29. #719
    Liittynyt
    03/2020
    Viestit
    49
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Molten vahaan minä ainakin olen ollut tyytyväinen.
    Kiinnostaisi joskus kokeilla sitäkin, kun tämä Silcan pussi ehkä joskus ensi vuonna loppuu. Olinko tuosta ranskan ebaysta oikeassa vai saako jostain lähempää/helpommin?

    Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla

  30. #720
    K.Kuronen Guest
    Silcan vahassa on jotakin "nano-scale Tungsten disulfide" -missä ne mahtaa lilliä -etteivät vaan pohjalla? Molten on kans lisäaineistettua?

Samanlaisia aiheita

  1. Eturattaiden / kampisarjan vaihto (Tiagra triple 9-speed vs. 10-speed)
    By juha_snow in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 07.07.2018, 18.22
  2. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  3. Continental Speed King 2
    By VSS in forum Renkaat
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.10.2015, 22.45

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •